Gå til innhold

Kan være ute av drift 11 døgn i året: Vi trenger strengere krav til ladestasjoner som får offentlig tilskudd


Anbefalte innlegg

1-5 er jo helt ok, så det er jo ingenting å diskutere.

6 derimot .. Jeg venter fortsatt på dokumentasjon på hvor i "teslaleiren" du har dette forslaget fra.. Jeg tror du har funnet på det selv, en god gammeldags stråmann:

1. Presenter idiotisk forslag

2. Påstå at det kom fra teslaleiren

3. Konkluder med at teslaleiren er idioter

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av seks punkt, var det et som gikk imot all fornuft og rettferdighet. Aktivt blokkere ute noen? Hva i alle dager ... Hvordan vil det se ut, hvis offentlige stasjoner ikke er for hele offentligheten?

Jeg kan forstå misunnelse fra alle de som kjører en elbil som ikke er fra Tesla. Når man kjører forbi de store ladeparkene, men ikke slipper til, er det jo litt irriterende. Spesielt hvis man selv blir henvist til en lengre kø ...

Har selv Nissan leaf, så forstår godt misunnelsen. Skulle gjerne hatt tilgang på et eget nett, jeg. Men dersom Nissan plutselig bygde sitt eget nett, hadde jeg allikevel ikke satt pris på å bli aktivt utestengt fra offentlige punkter! Nei, fysj, dårlig kotyme!

Endret av qualbeen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

En seks punkt, var det et som gikk imot all fornuft og rettferdighet. Aktivt blokkere ute noen? Hva i alle dager ... Hvordan vil det se ut, hvis offentlige stasjoner ikke er for hele offentligheten?

Det blir litt sånn dørvakt-tendenser. "Sorry, vi har fått høre at du eier ebok-leser og får derfor ikke benytte deg av offentlige bibliotek"

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hurtiglading bør bli langt dyrere, kanskje med en minimumspris for alle operatører. Så blir det kanskje lønnsomt og dermed vilvedlikeholdet også øke. Per idag er det vel kun Ionity som har fornuftige priser. 99% av oss private hurtiglader maks 5 ganger/år så det blir uansett ikke store summen den ene gangen i året man skal på langtur.

Lenke til kommentar
molna skrev (25 minutter siden):

Hurtiglading bør bli langt dyrere, kanskje med en minimumspris for alle operatører. Så blir det kanskje lønnsomt og dermed vilvedlikeholdet også øke.

Hvorfor finnes holdningen om at noe som ikke fungerer godt best repareres ved å pøse penger på det? Hva får deg til å tro at en eventuell pålagt prisøkning ikke bare vil gå rett til lønnsfest, fallskjermer, utbytte, flere ulønnsomme investeringer eller legitimere mer ineffektivitet? Hvor kommer den automatiske garantien for bedre vedlikehold fra?

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (21 timer siden):

Jeg har derfor mye mer tro på at hydrogenbiler enn elbiler, og det blir interessant å se hvilken teknologi som etterhvert vinner frem.

Når du først er inne på kostnader, blindveien hydrogen har kostet enormt for stat og bileiere. Skal en få et nogenlunde brukbart tilbud vil det koste milliarder og legge beslag på sikkert et areal litt større enn Troms og Finnmark nå som du har startet med fantasitall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OleOst_ skrev (20 timer siden):

* 75-100kw ladere bør holde. Spesielt vist vi ønsker å være miljøvennlig og ikke unødvendig degradere batteriene. Å hurtiglade med 100++kw er skadelig for dagens batterier og vil nok være det i lang framtid.

For et batteri på 75-100 kWh er tilsvarende ladeeffekt for normallading å regne. Så lenge en gjør noe med varmen er det svært lite degraderende å lade med de effektene og faktisk en god del over det også. Hva som holder får jo være opp til produsentene. Nå utgjør jo hurtiglading kanskje så lite som 10% for de fleste. Unntakene er Teslabjørn og de som kjører på reiseregning for stortinget med 2000km per døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er vanskelig å skjønne at noen av disse bitre kommentarene fra andre elbileiere (enn Tesla) er "mot Teslaeiere" - og vitner om at propaganda-apparatet til fossilbil / olje-industrien virker.. Splitt og hersk som det heter..

Her burde man jo kollektivt gå sammen og kreve sammen.. Det gagner ingen elbileiere at "Tesla-leiren" ikke er med, pga de har sitt eget (oppbygd av privat firma uten insentiver). Det er tvert imot positivt om man kan som kundegruppe nå 50-100% større brukermasse. Blir vel nesten for teit å påpeke ting som dette, og kan jo bl.a. begynne å lure alderen til denne personen.

 

Og kan også slenge på at jeg tror mange fossilbil eiere glemmer elbil eiere skjønner godt situasjonen med grunnlaget for valget i diesel / bensin, men har kommet seg over frykten for å skifte over. Og sett i sammenhengen denne igjen bitre kommentar trenden ut mot elbil eiere generelt, som om de tenker kollektivt, om hvorvidt elbiler er mer forurensende eller ei - når den store gulroten er pengene man sparer (enn så lenge). Er det en ting som er sikkert, så er det å skifte over sparer i bensinutgifter alene - massivt - med penger (sett i prosent). Uansett hvor man langt kjører.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dagens ladere / batterier er ikke optimale teknologisk sett (utviklingen går veldig fort, og prisene vil reduseres betraktelig i løpet av 5-10 år) og dagens infrastruktur er kun basert på å lade en kjøretøygruppe. Hvis man kan utnytte at dagens busser elektrifiseres og at de IKKE har behov for lading 24/7 på sine depot / rekkeviddelading (oppcharge), da kan man se på utnyttelse av utbygd infrastruktur og la denne komme private elbilister til gode. Pendlerparkering utenfor de større byene, samtidig har man både busslading / billading og fasiliteter for privatbilisten der. Da slår vi mange fluer i ett smekk.

Enig med daniel_984 her. Tesla brøyter vei og det gir plass for andre elbiler. Er ikke storfan av Tesla selv, men applauderer hva de har fått til. Uten dem så hadde vi fremdeles hatt en oppgradert Think med 150km rekkevidde og kun AC-lading :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (7 timer siden):

Det ser ut som @JØI ikke lengre vil forsvare påstanden sin og velger å ligger lavt en stund..

Sorry, er på tur og prøver å unngå ladekø.

 

Noterer meg ellers at ingen finner det interessant å diskutere konsekvensene av mine fem først punkt men velg å gå i modus blodig fornærmet over sist prioritet på punkt seks.  Da kanten vel anta at mine fem først forslag er geniale og bør implementeres sporenstreks?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
daniel_984 skrev (10 timer siden):

Syns det er vanskelig å skjønne at noen av disse bitre kommentarene fra andre elbileiere (enn Tesla) er "mot Teslaeiere" - og vitner om at propaganda-apparatet til fossilbil / olje-industrien virker.. Splitt og hersk som det heter..

Her burde man jo kollektivt gå sammen og kreve sammen.. Det gagner ingen elbileiere at "Tesla-leiren" ikke er med, pga de har sitt eget (oppbygd av privat firma uten insentiver). Det er tvert imot positivt om man kan som kundegruppe nå 50-100% større brukermasse. Blir vel nesten for teit å påpeke ting som dette, og kan jo bl.a. begynne å lure alderen til denne personen.

 

Og kan også slenge på at jeg tror mange fossilbil eiere glemmer elbil eiere skjønner godt situasjonen med grunnlaget for valget i diesel / bensin, men har kommet seg over frykten for å skifte over. Og sett i sammenhengen denne igjen bitre kommentar trenden ut mot elbil eiere generelt, som om de tenker kollektivt, om hvorvidt elbiler er mer forurensende eller ei - når den store gulroten er pengene man sparer (enn så lenge). Er det en ting som er sikkert, så er det å skifte over sparer i bensinutgifter alene - massivt - med penger (sett i prosent). Uansett hvor man langt kjører.

Les alle punktene, legg spesielt merke til punkt 4. Det peker tilbake til din innledning. 

 

https://culteducation.com/warningsigns.html

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 minutter siden):

Noterer meg ellers at ingen finner det interessant å diskutere konsekvensene av mine fem først punkt men velg å gå i modus blodig fornærmet over sist prioritet på punkt seks.  Da kanten vel anta at mine fem først forslag er geniale og bør implementeres sporenstreks?

Du er med andre ord ikke i stand til å forsvare eller forklare punkt 6? HVa var poenget da? Trolling?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 20.7.2020 den 1.06):

Hvorfor subsidier?

- "Hallo, jeg skulle hatt rom til en familie på 5, har dere elbillader jeg kan benytte?"

- "Nei, det har vi ikke, men du er velkommen hit likevel"

- "Da må jeg ringe et annet hotell, vet du hvem som har elbillader?"

Poenget er at dette ordner seg selv.

Ellers så synes jeg du setter litt slappe krav til laderne. Folk vil gjerne kjøre i 120 km/t på motorvei i 4 timer før de må lade og noen av de forventer å være ferdigladet på 30 minutter. Regn gjerne 20% margin på batteriet ved ankomst og at man stopper ladingen ved 80% fordi ladingen går veldig tregt i toppen. Så faktoriserer vi inn at et utvalg som spenner over alt fra varebiler i snøstorm til lave 2-setere i medvind så vil forbruket variere mellom 150 og 300 Wh/km. Da trengs 150~300 kW ladere.


Vist en mener markede vil ordne seg selv så kan jo vi slutte å subsidiere hurtigladere også. Poenget er mitt er vel at en må se hvor en får mest ut av pengene. Om en får meir valuta for pengene ved å avlaste nettet slik jeg foreslår kontra hurtigladere vil jo det være fornuftig. Er forsåvidt ikke kun hotell/hytter men også i byer/tettsteder og andre steder hvor en oppholder seg 1+ time. Var eksempel nettopp i Flåm, uten lademulighet, her var jeg i 2timer. Når jeg var ferdig der måtte jeg kjøre en omvei for å så stå å lade på Tesla. Hadde det vert tilrettelagt med 22kW ladestolper på offentlig parkeringsplass hadde jeg fått 50% ekstra på batteriene og dermed sluppet å hurtiglade, noe som hadde vert bra for både batteriet på bilen og hurtiglade kapasitet  

 

Mtp ladeeffekt:

På enkelte motorvei strekk med 100+ fartsgrenser over lange strekk kan det være fornuftig med høy effekt ladere ja. Ikke akkurat at vi har så masse av det i Norge.

Mtp grunn til valg er lavere effekt noen ting  jeg tenker på:

1. Personbiler kommer i nok i lang tid framover å ha batteri i størrelsen mellom 50-150kW/h.

2. Med dagens teknologi blir disse skadet av å hurtiglade stort meir enn 1C. (Effekt over oppgitt kapasitet)

3. For å oppnå høy ladeeffekt uten å skade batteri kreves det at alle forhold tilsvare det. Tipper at gjennomsnitts ladehastighet er laaaangt under 100kW. Selv på Tesla sine 150kW ladere. 
 

4. Det er spørsmål om kostnad og tilgjengelig kraft i nettet. Vist alternativet er 2x300kW kontra 6x100kW ladere på en plass foretrekker jeg sistnevnte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kahuna skrev (1 time siden):

Du er med andre ord ikke i stand til å forsvare eller forklare punkt 6? HVa var poenget da? Trolling?

Jeg har allerede forsvart det, med teslafansen sine argumenter. 

Lenke til kommentar
OleOst_ skrev (1 time siden):

Vist en mener markede vil ordne seg selv så kan jo vi slutte å subsidiere hurtigladere også.

Trekk nå ikke forhastede konklusjoner basert på antagelser. Poenget er at man ikke bør subsidiere ting som allerede selger seg selv godt nok. Jeg er helt enig i at overnattingssteder bør skalere opp antall hurtigladere etter gjestenes behov og gjerne ta fornuftig betalt for det. Dvs. over kostpris og under hurtiglader-pris. Det er to måter å få de til å bygge ladere på: 1. Velge hotell ut fra hvem som tilbyr lading. 2. Spørre personalet ved forespørsler som den telefonsamtalen jeg skisserte, så de får en idé om hvorfor de taper salg og omfanget.

Sitat

2. Med dagens teknologi blir disse skadet av å hurtiglade stort meir enn 1C. (Effekt over oppgitt kapasitet)

Det er ingen magisk brå grense, men veldig avhengig av både batterikjemi, kjøling, hvor på ladekurven man er, og mye annet. Derfor kan f.eks gamle Leaf 30 kWh tape 10% på 50 000 km til tross for 0,8C lading, mens en Tesla model 3 tåler over 3C i 100 000 km uten å tape mer enn et par prosent. Det viktigste er vel bare at de aller fleste av bilene beholder brukbar rekkevidde i sin brukstid. Million miles-garantien er egentlig totalt overkill.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (14 timer siden):

Jeg har allerede forsvart det, med teslafansen sine argumenter. 

Nei du har ikke det. Du har forsøkt deg på stråmannsargumentasjon og blitt grundig avslørt. Eller var det absurdlogikk ala Erasmus Montanus du prøvde deg på? Du vet 'Mor Nille kan ikke fly, en sten kan heller ikke fly, ergo er Mor Nille en sten'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...