Gå til innhold

Kan være ute av drift 11 døgn i året: Vi trenger strengere krav til ladestasjoner som får offentlig tilskudd


Anbefalte innlegg

freddy85 skrev (På 20.7.2020 den 0.54):

Støtter Enova ladestasjoner også nå? For et sykt samfunn vi lever i, omvendt Robin hood

Enova støtter mest oljebransjen og utenlandske cruiseselskap, men dei støtter også hurtigladere i regioner der desse mangler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (15 timer siden):

Jeg har allerede forsvart det, med teslafansen sine argumenter. 

Så..

1. Presenter idiotisk forslag

2. Påstå at det kom fra teslafansen

3. Konkluder med at teslafansen er idioter

Skjønner du ikke at du definerer deg selv som troll nå?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (15 timer siden):

Jeg har allerede forsvart det, med teslafansen sine argumenter. 

Jeg er fan av hurtigladernettet til tesla, og synes det er ekstremt mye bedre enn noe annet jeg vet om. Like vel er det ganske mange steder det er hull som gjør at jeg ikke får hurtigladet uten å bruke f.eks fortum. Skal jeg da ikke få bruke fortum fordi tesla sitt nett i helhet er bedre?

 

Jeg er forresten fan av circle k for bensin også, men det er shell som ligger nærmest foreldrene mine. Skal jeg da ikke få lov til å fylle bensin på bensinbilen hos shell fordi jeg i helhet liker circle k bedre?

Endret av 3irik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Kahuna skrev (4 timer siden):

Nei du har ikke det. Du har forsøkt deg på stråmannsargumentasjon og blitt grundig avslørt. Eller var det absurdlogikk ala Erasmus Montanus du prøvde deg på? Du vet 'Mor Nille kan ikke fly, en sten kan heller ikke fly, ergo er Mor Nille en sten'.

Nei nei, da er ikke Tesla sitt ladenettverk godt ok og må ha støtte fra andre leverandører for at en skal kunne ha en Tesla. Det er notert. Men hva ed de fem punktene som alle har høyere prioritet, har du noe matnyttig å komme med der?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (2 timer siden):

Så..

1. Presenter idiotisk forslag

2. Påstå at det kom fra teslafansen

3. Konkluder med at teslafansen er idioter

Skjønner du ikke at du definerer deg selv som troll nå?

det er ikke _jeg_ som blånekter å diskutere de fem første og høyere prioriterte punktene. At andre har tunnelsyn kan du ikke legge på mine skuldre. Jeg er mer enn åpen for å diskutere alle seks punkter fra toppen og ned. For hva er konsekvensen om en har så store batteripakker at en trenger bare lade hver 1000km? Noen meninger om det? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
3irik skrev (2 timer siden):

Jeg er fan av hurtigladernettet til tesla, og synes det er ekstremt mye bedre enn noe annet jeg vet om. Like vel er det ganske mange steder det er hull som gjør at jeg ikke får hurtigladet uten å bruke f.eks fortum. Skal jeg da ikke få bruke fortum fordi tesla sitt nett i helhet er bedre?

 

Jeg er forresten fan av circle k for bensin også, men det er shell som ligger nærmest foreldrene mine. Skal jeg da ikke få lov til å fylle bensin på bensinbilen hos shell fordi jeg i helhet liker circle k bedre?

Kan ikke erindre at noen bilprodusenter har laget bensinkjeder der bare biler fra denne produsenten får fylle. Men sånn ellers, noen innspill om de fem første punktene?

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Kan ikke erindre at noen bilprodusenter har laget bensinkjeder der bare biler fra denne produsenten får fylle. Men sånn ellers, noen innspill om de fem første punktene?

De fem første punktene dine er ganske logiske, og ikke spesielt kontroversielle. Det er derfor ingen er interessert i å diskutere det. På samme måte som at det ikke er spesielt kontroversielt å la offentlige ladestasjoner være tilgjengelige for alle.

 

For øvrig tilbyr arbeidsgiveren min billig bensin til ansatte, jeg kan fylle der, men ikke du. Det gjør fortsatt ikke at jeg mister tilgangen til Shell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JØI skrev (6 timer siden):

det er ikke _jeg_ som blånekter å diskutere de fem første og høyere prioriterte punktene. At andre har tunnelsyn kan du ikke legge på mine skuldre. Jeg er mer enn åpen for å diskutere alle seks punkter fra toppen og ned. For hva er konsekvensen om en har så store batteripakker at en trenger bare lade hver 1000km? Noen meninger om det? 

1. ok

2. ok

3. ok

4. ok

5. ok

6. Hvorfor i all verden skal selektiv utestengning fra offentlige ladere være en bra ting? Skal de ikke være offentlige likevel da, kun for alle merker unntatt Tesla fordi du har ett eller annet i mot Teslaeiere, eller tror det ikke vil være noen synergieffekter eller har noe i mot Musk sin framgang eller er det noe annet som plager deg?

7. Agurker er grønne

8. Vannet er vått

9. Sukker er søtt

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (24 minutter siden):

1. ok

2. ok

3. ok

4. ok

5. ok

6. Hvorfor i all verden skal selektiv utestengning fra offentlige ladere være en bra ting? Skal de ikke være offentlige likevel da, kun for alle merker unntatt Tesla fordi du har ett eller annet i mot Teslaeiere, eller tror det ikke vil være noen synergieffekter eller har noe i mot Musk sin framgang eller er det noe annet som plager deg?

7. Agurker er grønne

8. Vannet er vått

9. Sukker er søtt

Svarte ikke på spørsmålet mitt.

Når tesla har verdens beste ladenettverk burde ikke det være nok for teslaeiere? Slik som Ionety eller Electrify America som andre bilprodusenter kaster enorme beløp inn i, hvorfor skal Tesla ha tilgang der uten å legge igjen en krone i investering når ingen slipper til i Tesla sitt nettverk?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

1. ok

2. ok

3. ok

4. ok

5. ok

6. Hvorfor i all verden skal selektiv utestengning fra offentlige ladere være en bra ting? Skal de ikke være offentlige likevel da, kun for alle merker unntatt Tesla fordi du har ett eller annet i mot Teslaeiere, eller tror det ikke vil være noen synergieffekter eller har noe i mot Musk sin framgang eller er det noe annet som plager deg?

7. Agurker er grønne

8. Vannet er vått

9. Sukker er søtt

Eg er ikkje enig med JØI her, men litt balanse kan vere på sin plass

Folk: "Tesla bør åpne opp slik at alle med ccs får muligheit til å bruke ladenettverket" 

Teslafolk: "Nei, det er kun for Tesla" 

Noen: " Tesla bør ikkje ha tilgang til offentlige ladestasjoner, dei har jo verdens beste ladenettverket som vi har hørt om i årevis og burde ikkje ta opp plass hos GK osv

Teslafolk:" Whaaaaaaat? "

Sjølvsagt vil ikkje folk med Tesla lade på offentlig hurtiglader uten at dei treng det, og det må dei ha muligheit til. Berre etterlyser litt innsikt i ei problemstilling som faktisk går begge veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (24 minutter siden):

Svarte ikke på spørsmålet mitt.

Når tesla har verdens beste ladenettverk burde ikke det være nok for teslaeiere? Slik som Ionety eller Electrify America som andre bilprodusenter kaster enorme beløp inn i, hvorfor skal Tesla ha tilgang der uten å legge igjen en krone i investering når ingen slipper til i Tesla sitt nettverk?

Apropos tunellsyn, det er ikke _jeg_ som blånekter å diskutere punkt 7-9. Hvorfor har du ikke noen synspunkter på det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HF- skrev (21 minutter siden):

Eg er ikkje enig med JØI her, men litt balanse kan vere på sin plass

Folk: "Tesla bør åpne opp slik at alle med ccs får muligheit til å bruke ladenettverket" 

Teslafolk: "Nei, det er kun for Tesla" 

Noen: " Tesla bør ikkje ha tilgang til offentlige ladestasjoner, dei har jo verdens beste ladenettverket som vi har hørt om i årevis og burde ikkje ta opp plass hos GK osv

Teslafolk:" Whaaaaaaat? "

Sjølvsagt vil ikkje folk med Tesla lade på offentlig hurtiglader uten at dei treng det, og det må dei ha muligheit til. Berre etterlyser litt innsikt i ei problemstilling som faktisk går begge veier

Nå er ikke offentlige vs Tesla likeverdige konkurrenter. Offentlige er offentlig subsidiert for å tilføre offentligheten noe. Tesla sitt er kun finansiert av Tesla, kun for å tilføre Teslaeiere noe.

Også liker jeg ikke å bli satt i bås som "teslafan" og generaliserte meninger tres ned over hodet på meg. For min del er det ok om Tesla velger å åpne ladenettverket sitt for flere merker, eller offentligheten. Men jeg tror ikke de vil føre til noe sunnere konkurranseforhold. Dette ønsket fra ikke-Tesla-eiere høres litt ut som å ønske å pisse i buksa. Sikkert deilig en stund, bortsett fra at konkurransen vil tape markedsandeler og få det økonomisk tøffere og kanskje redusere eller i verste fall legge ned sine tilbud. Hva sitter vi igjen med da? Tesla-monopol på ladenettverk? Da kan man begynne å angre på buksepissinga.

Nå er jeg heller ikke noe fan av motpolen, at ladenettverk skal være en statlig/kommunal tjeneste. Vi trenger sunn konkurranse med flere aktører. Klarer ikke et fritt marked å skape det selv så bør det reguleres slik at konkurransen blir sunn. Fungerer ikke det heller så bør man kanskje vurdere offentlig eierskap (som veinettet) og bygging og vedlikehold på anbud (som veinettet).

Jeg håper offentlige ladestasjoner blir billigere å bygge (faktisk billigere, ikke bare mer subsidier) og billigere å drifte slik at det blir lett å velge en ikke-Tesla elbil. Når offentlige ladenettverk blir rimelig, modent, driftssikkert og godt utbredt så mister Teslas SC sin nåværende sjarm og må nok etter hvert finne seg i å åpne og konkurrere på likere vilkår med andre ladenettverk. Men å gjøre det nå tror jeg ikke er særlig bra for bilister generelt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

Nei nei, da er ikke Tesla sitt ladenettverk godt ok og må ha støtte fra andre leverandører for at en skal kunne ha en Tesla. Det er notert. Men hva ed de fem punktene som alle har høyere prioritet, har du noe matnyttig å komme med der?

Jeg noterer at du har gitt opp å dokumentere at 'Teslafansen' sier at man ikke trenger annen hurtiglading enn superladernettverket og nå har gått over til å presentere dine egne vrangforestillinger i stedet.

Videre noterer jeg meg at du åpentbart ikke kan ha lest tråden du kaster deg inn i, hadde du gjort det burde du fått med deg at jeg allerede *har* kommet med betraktninger angående punkt 1-5. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Nå er ikke offentlige vs Tesla likeverdige konkurrenter. Offentlige er offentlig subsidiert for å tilføre offentligheten noe. Tesla sitt er kun finansiert av Tesla, kun for å tilføre Teslaeiere noe.

Også liker jeg ikke å bli satt i bås som "teslafan" og generaliserte meninger tres ned over hodet på meg. For min del er det ok om Tesla velger å åpne ladenettverket sitt for flere merker, eller offentligheten. Men jeg tror ikke de vil føre til noe sunnere konkurranseforhold. Dette ønsket fra ikke-Tesla-eiere høres litt ut som å ønske å pisse i buksa. Sikkert deilig en stund, bortsett fra at konkurransen vil tape markedsandeler og få det økonomisk tøffere og kanskje redusere eller i verste fall legge ned sine tilbud. Hva sitter vi igjen med da? Tesla-monopol på ladenettverk? Da kan man begynne å angre på buksepissinga.

Nå er jeg heller ikke noe fan av motpolen, at ladenettverk skal være en statlig/kommunal tjeneste. Vi trenger sunn konkurranse med flere aktører. Klarer ikke et fritt marked å skape det selv så bør det reguleres slik at konkurransen blir sunn. Fungerer ikke det heller så bør man kanskje vurdere offentlig eierskap (som veinettet) og bygging og vedlikehold på anbud (som veinettet).

Jeg håper offentlige ladestasjoner blir billigere å bygge (faktisk billigere, ikke bare mer subsidier) og billigere å drifte slik at det blir lett å velge en ikke-Tesla elbil. Når offentlige ladenettverk blir rimelig, modent, driftssikkert og godt utbredt så mister Teslas SC sin nåværende sjarm og må nok etter hvert finne seg i å åpne og konkurrere på likere vilkår med andre ladenettverk. Men å gjøre det nå tror jeg ikke er særlig bra for bilister generelt.

Etter det eg forstår er dei "offentlige" laderane private, og stort sett finansiert av private selskap som GK og Fortum. Berre i regioner der det er for langt mellom ladere kjem Enova inn med tilskudd. Eg håper også dei får ned prisen på desse laderane, og at Enova kan støtte større utbygginger for å unngå ladekø

Lenke til kommentar
HF- skrev (På 23.7.2020 den 20.33):

Etter det eg forstår er dei "offentlige" laderane private, og stort sett finansiert av private selskap som GK og Fortum. Berre i regioner der det er for langt mellom ladere kjem Enova inn med tilskudd. Eg håper også dei får ned prisen på desse laderane, og at Enova kan støtte større utbygginger for å unngå ladekø

Hvorvidt det er like stor tilgang på subsidier i dag, vet jeg ikke. Men i elbilens barndom ble samtlige hovedkorridorer ut fra Oslo elektrifisert vha subsidier. Det fantes ikke kundegrunnlag i starten. Så da måtte staten hjelpe til (uten lader, vil ei heller noen kjøpe bil med ~20kWh batteri).

I løpet av tidens tann, vil jeg tro ladestasjonene allerede har blitt noe rimeligere å produsere, samt installere. Kombinert med økt kundegrunnlag, skal man ikke se bort i fra at subsidier allerede er trukket tilbake mange steder i landet. Allikevel begynner det å bli godt med ladepunkter ?.

Har dessverre forstått det slik at bl.a. Finnmark fortsatt har alt for dårlig dekning?

Endret av qualbeen
Typo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, 3irik said:

Tesla burde egentlig åpne for andre biler med ccs for en så høy pris at det bare lønner seg om det er krise. På den måten sørger de for at egne biler har prioritet, men kan tjene litt mer penger og få litt goodwill fra andre produsenter.

Det er ikke så enkelt. Du har praktiske hensyn, som f.eks det at kabelen neppe når frem til en e-tron på de fleste plassene. Og du har andre hensyn som at man må lage en betalingsløsning. Trolig egentlig en helt ny app, slik at brukeren faktisk kan se status på ladeøkten.

Det er også problematisk i forhold til EU regler om ikke-diskriminerende prising.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...