Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Ser du sammenligner månedskosnaden med Ionity sin dropin-pris, og du finner en liten differanse. Men ser ikke ut som du har tatt med at du i tillegg betaler 3,- NOK/kWh oppå månedskosten. 

Altså er kosten din for den ene ladingen 132,- NOK + 3x30 kWh, som gir deg en kostnad på 90,- NOK for de 30 kWh, og total på 222,- NOK, som gir deg en kostnad på 7,25 NOK/kWh.Du er altså allerede nå på en kWh-pris som er lavere enn dropin på Ionity. Basert på det, så sier jeg "kjør på", det lønner seg. Og da har du jo lav ladepris utenom dette.

Men det finnes andre tilbydere, som f.eks. Eins, som skal ligge på ca 3,- NOK/kWh uten noe månedskostnad. Dessverre så sliter jeg med å verifisere prisen. Men det er altså mulig å slippe rimelig fra det.

Takk for svar :)
Formulerte kanskje dårlig.
Regnestykket gikk på å vise til å dekke inn og mere til den mnd abn kosten 132 på en enkel reise den ene måneden. Samt at man må ta med at man betaler 3kr pr kW i Norsk valuta.

De andre hurtiglader operatørene i Danmark har også relativt høye priser.
 

I Danmark ser jeg Clever en drop in pris på 6.42 DKK på 50kW DC lader med å benytte BMW Charge basic ifg appen. EON har 5.78 DKK på 50kW DC lader . Ionity som sagt 6.20 DKK på ~350kW DC ladere. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, oophus3do said:

Det har du fått data på før, siden du har deltatt i lignende diskusjoner om det tidligere. Nå beviser du at det ikke fungerer å komme med kilder til deg siden du gjentar dette igjen. 

For mye varme er ikke sunt for et batteri. 

Men du kan ikke hurtiglade ett kaldt batteri heller. Derfor jeg lurer på om denne bilen har snart oppvarming av batteri før lading så man alltid får max effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

Det er vel du som ikke helt forstår hva «jeg» spør om og avsporer :)

Ja - BMW overlater ikke noe til tilfeldighetene og har naturligvis tenkt på optimal lading i sin nye eDrive gen 5 plattform til I4/iNEXT hvor IX3 er først ut.
 

Data på det ligger i publiserte tekniske spesifikasjoner av produksjonsmodell hos BMW..
150kW max DC fast 120kW avg. Rate 560km/t
0-80% på 34 minutter
10-80% på 27 minutter
10 minutter på 150kW fastcharger for 100km
https://ev-database.org/car/1136/BMW-iX3#charge-table
 

Joda, og min bil har flotte tall som 250kW lading osv.

Men er batteriet 5 grader varmt får jeg max 20kW.

Derfor jeg lurte på dette med oppvarming, som desverre veldig få produsenter prioriterer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (18 minutter siden):

Takk for svar :)
Formulerte kanskje dårlig.
Regnestykket gikk på å vise til å dekke inn og mere til den mnd abn kosten 132 på en enkel reise den ene måneden. Samt at man må ta med at man betaler 3kr pr kW i Norsk valuta.

De andre hurtiglader operatørene i Danmark har også relativt høye priser.
 

I Danmark ser jeg Clever en drop in pris på 6.42 DKK på 50kW DC lader med å benytte BMW Charge basic ifg appen. EON har 5.78 DKK på 50kW DC lader . Ionity som sagt 6.20 DKK på ~350kW DC ladere. 

 

Neida, jeg skjønte godt hva du mente, og er enig at du sammenlignet med Ionity kommer godt ut av det. Det vil og gi god pris straks du lader mer enn dette. For storforbrukere hos Ionity, så er detingen tvil om at det fort lønnerseg. Spørs bare hvor grensen går, og det må man jo regne ut individuelt.

Jeg har konsekvent forholdt meg til NOK, nettopp for å ikke blande inn valuta som et forstyrrende element. Det viktige er jo å sammenligne med norske kroner mot norske kroner.

Maingau er f.eks. billig i Norge og noen andre land, mens i Danmark går prisen faktisk over dropin-prisen. En annen ting er selvsagt at det har vært en overgangsfase, og flere operatører er billige i intro-fase, før prisene settes opp.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Joda, og min bil har flotte tall som 250kW lading osv.

Men er batteriet 5 grader varmt får jeg max 20kW.

Derfor jeg lurte på dette med oppvarming, som desverre veldig få produsenter prioriterer.

Hva var det med dette du ikke forsto da ?

Sitat

 

A sophisticated cooling and heating system ensures the high-voltage battery is kept at an optimum temperature at all times. Tailored particularly to fifth-generation BMW eDrive technology

The interior and battery are heated using a heat pump system. The pump is distinguished by extremely high efficiency; it uses between 40-80% less energy than conventional electric heating (depending on the outside temperature), while providing an equally comfortable on-board climate. It extracts excess heat from the motor, drive system control unit and high-voltage battery, as well as the outside air, and feeds it through the air conditioning system. The integrated management system for the climate and heating system also ensures need-based heating of the interior and optimal cooling of the high- voltage battery.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Dette forteller jo bare at bilen passer på å ha optimal brukstemperatur og nevner jo ikke lading.

Derfor jeg lurte på det bare. Men om ingen vet får man bare vente å se.

I vinternorge er dette viktigere enn i andre land.

«All times»....
 

Prekondisjonering av batteriene før lading har jeg i 330e også. Det har man også på gamle i3. Men disse nye har altså i tillegg ny type aktiv kjøling/varme system.
Hva får deg til å tro at BMW ikke sørger for at optimal temperatur gjelder alle forhold (at «all times») , man legger også inn ladestopp med routeplanner i BMW så den vet også om koordinatene til planlagt ladestopp på ruten.

Bayerske BMW fra vinterlandet som selv har de tyske alper har kjørt omfattende vinter tester av de nye 3 EV inkl denne med nye eDrive gen.5 drivlinjen  i Skandinavisk vinter -30 grader i Arjeplog og i hete i Sør-Afrikans ørken.  
Her er rimelig jeg trygg på at alt med drivlinje er på sedvanlig BMW vis grundig gjennomtenkt, gjennomført og tilrettelagt og ikke noe overlatt tilfeldigheter. 

Sitat

De har særlig fokus på hvordan de lave temperaturene påvirker batterilading, og elektrisitetsforsyningen til motorene og det øvrige elektriske systemet. 

https://www.tu.no/artikler/sa-kaldt-er-det-nar-bmw-tester-elbil-flaggskipet-sitt-i-sverige/457339

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men du kan ikke hurtiglade ett kaldt batteri heller. Derfor jeg lurer på om denne bilen har snart oppvarming av batteri før lading så man alltid får max effekt.

Den varmer opp batteriet for best temperatur inkludert lading. Det å sprenge batteriet opp til 50-60 grader før lading vil aldri være særlig lurt. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, syar2003 said:

«All times»....
 

Prekondisjonering av batteriene før lading har jeg i 330e også. Det har man også på gamle i3. Men disse nye har altså i tillegg ny type aktiv kjøling/varme system.
Hva får deg til å tro at BMW ikke sørger for at optimal temperatur gjelder alle forhold (at «all times») , man legger også inn ladestopp med routeplanner i BMW så den vet også om koordinatene til planlagt ladestopp på ruten.

Bayerske BMW fra vinterlandet som selv har de tyske alper har kjørt omfattende vinter tester av de nye 3 EV inkl denne med nye eDrive gen.5 drivlinjen  i Skandinavisk vinter -30 grader i Arjeplog og i hete i Sør-Afrikans ørken.  
Her er rimelig jeg trygg på at alt med drivlinje er på sedvanlig BMW vis grundig gjennomtenkt, gjennomført og tilrettelagt og ikke noe overlatt tilfeldigheter. 

https://www.tu.no/artikler/sa-kaldt-er-det-nar-bmw-tester-elbil-flaggskipet-sitt-i-sverige/457339

Ikke noe som får meg til å tro at de ikke har det, men når man ser på anndelen elbiler som har det så er det ikke akkurat flertall.

e-Tron har jo og bra varme/kjølesystem som skal holde optimal temperatur på batteriet, men folk klager allikevell på at batteriet ofte er for kaldt til å oppnå 150kW om vinteren.

Men høres lovende ut det der ja og håper de har gjort det skikkelig. Bra de har testet den godt på vinteren og.

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Den varmer opp batteriet for best temperatur inkludert lading. Det å sprenge batteriet opp til 50-60 grader før lading vil aldri være særlig lurt. 

Men å la bilen stå i en lakkboks i ett døgn på 60 grader for å fikse en skade reagerer ingen på?

Lite som tyder på at de nyere batteriene til Tesla tar så mye skade av det, men det må litt tortur til for å oppnå 250kW. 

Men som sakt var bare poenget mitt at jeg lurte på om man alltid vil få stabilt 150kW når man skal lade, eller om det kun vil være oppnåelig med 28 grader i lufta, vind fra øst og med ostepop i baksetet.

Leaf skryter jo av opptil 100kW hurtiglading, men de har absolutt null varming/kjøling av batteriet så i praksis får man jo under halvparten. Vanskelig å stole helt på oppgitte tall da.

Men som nevnt over virker det som BMW har gjort god jobb. Men vi får se når den testes.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, vi vet at batteriene har 80kWh (74kWh netto). Lading fra 0-80% går på 34minutter, 10-80 går på 27minutter, med 150kW DC fast.

Tidsmessig ladetid er det ganske likt med det M3 har med 100kWh batteri og 250kW lading .
Kan ikke være misfornøyd med det. :)
 https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/tesla-model-3/ladetest-tesla-model-3-lr-vinter-2020/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men å la bilen stå i en lakkboks i ett døgn på 60 grader for å fikse en skade reagerer ingen på?

Jo? Varme er noe dritt for batterier, spesielt under belastning. Kilder på dette fikk du av Sverreb for en stund siden, men de valgte du å ikke se på tydeligvis? 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Lite som tyder på at de nyere batteriene til Tesla tar så mye skade av det, men det må litt tortur til for å oppnå 250kW. 

De har allerede opplevd SW oppdateringer som skrur ned ladehastighet, så nei. Det er mye som tyder på at cellene som Tesla ikke lager selv har de samme problemene som andre celler. Kilder har du fått før. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (9 minutter siden):

10-80 går på 27minutter, med 150kW DC fast.

I løpet av 27/60 time kan fast 150 kW levere 150*27/60 = 67,5 kWh. Ditt batteri mottar "bare" 70% av 80 kWh = 56 kWh på den tida. Altså i snitt 124,4 kW. Et ekstremt bra snitt, men du skal være klar over at 150 kW bare gjelder deler av ladekurven.

Setter jeg inn tall for 0-80% i stedet for, får jeg et snitt på 112,9 kW. Ekstremt bra det også forsåvidt.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (19 minutter siden):

Tidsmessig ladetid er det ganske likt med det M3 har med 100kWh batteri og 250kW lading .
Kan ikke være misfornøyd med det. :)
 https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/tesla-model-3/ladetest-tesla-model-3-lr-vinter-2020/

NAF surrer. Tesla model 3 LR har ikke 100 kWh batteri. Det er på noe rundt 72 kWh (det strides litt om hvordan kapasiteten skal regnes.)

TM3 LR lader forsåvidt rundt 450 km på de samme 34 minuttene som du bruker på å lade rundt 370 km, så helt der oppe er det ikke, men det blir nå mest flisespikking. Begge deler gir behagelig lademønster på langkjøring. Kanskje til og med en knapp seier til deg siden du får litt bedre tid på deg til å gjøre deg ferdig på ladeplassen før bilen er klar for neste etappe.

Lenke til kommentar

 

Simen1 skrev (51 minutter siden):

I løpet av 27/60 time kan fast 150 kW levere 150*27/60 = 67,5 kWh. Ditt batteri mottar "bare" 70% av 80 kWh = 56 kWh på den tida. Altså i snitt 124,4 kW. Et ekstremt bra snitt, men du skal være klar over at 150 kW bare gjelder deler av ladekurven.

Setter jeg inn tall for 0-80% i stedet for, får jeg et snitt på 112,9 kW. Ekstremt bra det også forsåvidt.

Jeg har kun snakket om ladetiden og effekt. Aldri nevnt rekkevidde eller km pr tidsenhet ved lading kontra M3.

Og om du leser litt bakover så opplyser jeg at tall fra BMW er på 150kW max.og 120kW avg.
Samt at jeg også påpeker at vi ikke har sett noen ladekurve.
Temmelig spot-on da i forhold til regnestykkene dine :)

 

IX3 har rundt 10% lengre rekkevidde enn både e-tron,EQC og iPace som var motkandidater (dog dyrere). Det må jeg si meg godt fornøyd med :grin:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...