Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Har kjørt biler med bakhjulstrekk i over 30år. Det gir som regel lavere service og reperasjonssveising kostnader da de ikke har drivakslinger fremme som skal styre og gi fremdrift. Det er ofte lettere å komme til motor dynamo og starter. Reimer og vannpumpe er også ofte lett å komme til. 

Dessuten er de mye bedre å kjøre. Mye bedre føling med styringen. Ofte bedre svingradius og bedre komfort ved at motorkraften ikke påvirker rattet. 

Når forhjulsdrevne biler ble vanlig på 70 tallet var de definitivt bedre på vinterføre. Vektfordelingen var ofte 40 60. Det førte til at det ene bakhjulet ofte mistet marktrykk i knappe svinger og spannt. I dag har de fleste bakhjuls og forhjulsdrevne biler 50/50 vektfordeling og da blir historien en annen. 

Denne BMW en er jo baktung i følge data ark. Det betyr at den ganske sikkert vil fungere bra på vinteren. Muligens ikke så bra som en bensindrevet bakhjulstrekker i motbakker men den vil fungere. Dette fordi høyere tyngdepunkt gir mere vekt over bakhjula i stigninger.

Bor i et område med bratte bakker. Har utrolig skjelden hatt problemer. Kjører alltid piggfritt. Øker vekten litt over bakhjula om vinteren. Det gjør at bakhjula får jevnere marktrykk. Slår stort sett av stabilitetskontroll når jeg skal opp en bakke. Det gjør at man har bedre kontroll. Antispinn er ofte vel digital på vinterføre. Hemligheten er å utnytte at statisk friksjon er høyere enn dynamisk pluss sporvalg.

Dessuen er det jo fremdeles kjekt å styre bilen med bakhjula!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan fint akseptere rwd selv, faktisk foretrekker jeg det pga kjøreegenskaper og styrefølelse. Kastrert hengervekt er en større kamel å svelge. Skoda Enyaq får 1000-1200 kg henger. Nissan Ariya får 1500 kg. Er dog redd rwd også "kastrerer" annenhåndsverdien. Nordmenn er tullete opptatt av 4wd. Men man kan jo skjønne det også. Mange kjører overalt i landet hele tiden og må komme seg frem. Og atter andre igjen har ikke gode nok ferdigheter bak rattet til å kjøre uten 4wd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Har kjørt biler med bakhjulstrekk i over 30år. Det gir som regel lavere service og reperasjonssveising kostnader da de ikke har drivakslinger fremme som skal styre og gi fremdrift. Det er ofte lettere å komme til motor dynamo og starter. Reimer og vannpumpe er også ofte lett å komme til. 

Dessuten er de mye bedre å kjøre. Mye bedre føling med styringen. Ofte bedre svingradius og bedre komfort ved at motorkraften ikke påvirker rattet. 

Når forhjulsdrevne biler ble vanlig på 70 tallet var de definitivt bedre på vinterføre. Vektfordelingen var ofte 40 60. Det førte til at det ene bakhjulet ofte mistet marktrykk i knappe svinger og spannt. I dag har de fleste bakhjuls og forhjulsdrevne biler 50/50 vektfordeling og da blir historien en annen. 

Denne BMW en er jo baktung i følge data ark. Det betyr at den ganske sikkert vil fungere bra på vinteren. Muligens ikke så bra som en bensindrevet bakhjulstrekker i motbakker men den vil fungere. Dette fordi høyere tyngdepunkt gir mere vekt over bakhjula i stigninger.

Bor i et område med bratte bakker. Har utrolig skjelden hatt problemer. Kjører alltid piggfritt. Øker vekten litt over bakhjula om vinteren. Det gjør at bakhjula får jevnere marktrykk. Slår stort sett av stabilitetskontroll når jeg skal opp en bakke. Det gjør at man har bedre kontroll. Antispinn er ofte vel digital på vinterføre. Hemligheten er å utnytte at statisk friksjon er høyere enn dynamisk pluss sporvalg.

Dessuen er det jo fremdeles kjekt å styre bilen med bakhjula!

Tror denne vil være bedre enn en standard X3 i oppoverbaker hovedsaklig av 2 grunner.

1) Elmotor og derved ingen gir, men godt med moment, sørger for at du kan gi akkurat så lite eller så mye "gass" du ønsker uten at du kommer til et punkt der motoren holder på å kveles eller at giring gir et dropp/hopp i momentet som sendes til dekkene som gjør at de glipper. Selv på de beste automater, så vil neppe dette bli like sømløst som på en elbil. Dess glattere og/eller brattere, dess større sjanse for at taket glipper ved slik giring. Uten giring så oppstår ikke det problemet.

2) Innbiller meg at lavt tyngdepunkt reduserer sjansen for at sidekreftene skifter eller "hopper" ved gyngende bil, slik at svinging i bratt bakke der man kanskje treffer en issvull eller får en kraftig sidevind som slenger på bilen når man kjører på kanten av det man har grep for. 

En noe høyere vekt vil selvsagt virke motsatt. så her må man nesten bare få testet hva som gir størst påvirkning. <men kan ihvertfall slå fast at min Kona er en fantastisk klatrer, men som forhjustrekker tror jeg den gjør det mindre bra på glatta sammenlignet med identisk bil med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbud som frister fra både Bavaria og Bilia på fully charged (alt utstyr) kampanje modell.
 

Er ikke bekymret i det hele tatt for denne på vinterføre. Ifølge selger er det veloverveid fra bmw med drift kun på en aksling for drivlinjens effektivitet og kost/nytte .Noe man ser at den gir f.eks 10% lengre rekkevidde enn e-tron til mere enn hundre tusen lavere pris.
Og mange som har visstnok bestilt den etter juli lanseringen. Tror ikke helt på at den flopper.

IX3 er først ut med femte generasjons eDrive .

Detaljer: https://www.newmobility.global/e-mobility/bmw-details-fifth-generation-edrive-technology-will-power-ix3/

 

 

 

«Jeg» har hatt noe forhjulsdrevne biler opp gjennom. 330e nå med bakhjulsdrift er en befrielse i forhold. Hadde også xdrive på forrige BMW 3serie GT. Så har hatt og prøvd det meste både i hjuldrift og størrelser på biler.

Forhjulsdrevne småbiler med små kompakte lette motorer (1 - 1,5 l) om vinteren på vei til fjells med fulllastet bil er til motsetning håpløse i bratte bakker. Mange har vel opplevd at kjerringa må ut å sitte på panseret. Eller man forsøker seg med rygging opp til hytta ☺️
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Om de droppet 4WD på grunn av effektivitet så må det være fordi de ikke får til.

Model 3 4WD har 560km WLTP, mens 2WD har 600km WLTP.

Altså bare 4 mil i forsjell for ekstra drivverk, motor og vekt.

 

Ville jo sendt rekkevidden ned i EQC/E-Tron-verdier. Klart det teller, når rekkevidde er så viktig for folk flest, og kanskje spesielt de som er ute etter kjøremaskiner som BMW er.

De kunne selvsagt satt på 4WD, som spiser plass der de sikkert har puttet noen batterier nå, men måtte da funnet plass til de og noen pakker til for å opprettholde rekkeviddee fordelen. Men da hadde nok bilen blitt enda dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Ville jo sendt rekkevidden ned i EQC/E-Tron-verdier. Klart det teller, når rekkevidde er så viktig for folk flest, og kanskje spesielt de som er ute etter kjøremaskiner som BMW er.

De kunne selvsagt satt på 4WD, som spiser plass der de sikkert har puttet noen batterier nå, men måtte da funnet plass til de og noen pakker til for å opprettholde rekkeviddee fordelen. Men da hadde nok bilen blitt enda dyrere.

Joda, BMW er jo kjent for å være bakhjulstrekk og.

Spent på om man får noe "frunk" om motoren fremme mangler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Joda, BMW er jo kjent for å være bakhjulstrekk og.

Spent på om man får noe "frunk" om motoren fremme mangler.

Det prøvde jeg å se etter i sted, men klarer ikke finne ut noe, annet enn at det visstnok finnes en gedigen radiator fremme, men om det virkelig stemmer også for den helelektriske versjonen, det avventer jeg reviews på nå. Men selv med den, burde de klare å finne plass til noen liter frunk space...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Joda, BMW er jo kjent for å være bakhjulstrekk og.

Spent på om man får noe "frunk" om motoren fremme mangler.

Frunk ? Du tuller.
Er det praktisk i det hele tatt med en dyp frunk bucket i en såpass høy bil. Om man er 1.65 høy rekker man jo pokker ikke ned der for å plukke opp kabler eller what ever. Mener det er samme rom/comparments under gulvet i det romslige bagasjerommet slik som i en vanlig X3 for overtrekket og annet stæsj.
 

Bilde viser utnyttelse av «motorrom»
 

1FF801AE-D88C-4185-AF75-C8E673086532.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

At mange har bestilt den tviler jeg sterkt på. Denne bilen har fått mye tyn siden lanseringen og det blir vanskelig for min del å overse dette. Premium SUV uten 4wd kan bli vanskelig å bli kvitt om noen år. Må isåfall ha bilen veldig lenge da.

På mandag er det i allefall +1 :p (slik det ser ut nå)

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (18 minutter siden):

Frunk ? Du tuller.
Er det praktisk i det hele tatt med en dyp frunk bucket i en såpass høy bil. Om man er 1.65 høy rekker man jo pokker ikke ned der for å plukke opp kabler eller what ever. Mener det er samme rom/comparments under gulvet i det romslige bagasjerommet slik som i en vanlig X3 for overtrekket og annet stæsj.

Jeg er 1.70, og har korte bein. Men om lengden sitter i beina eller i overkroppen, så har det intet å si for om man når inn i frunken på de bilene jeg har tittet i "motor"-rommet på. Og tviler på at det er noen problemer selv om man skulle være 10 og 15 cm kortere. I tilfelle, hvordan skal du få kostet snø av taket som sitter enda lengre opp?

Og om det er der, men du ikke velger å utnytte det, så er det ikke noe problem om rommet er der. Forresten, illustrasjonen viser jo ikke hva som vises under dekselet. Skuller tro at man i værste tilfelle får sjekke ut løsningen som finnes til Kona, E-Niro og E-soul hos frunk.at og bruke en tilsvarende løsning, selv om det ikke er like optimalt. Men kommer sikkert mer proffe tilpasninger kjapt, som ser fabrikkmontert ut...

Ser du bestiller, så uansett, grattis!

:thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ingen frunk med andre ord..

Hvorfor skal høyden ha noe å si?

Model X er jo en ganske stor og høy bil, og frunk er jo ikke akkurat upraktisk der?

Firehjulstrekk har den og så er jo en "motor i veien"..

59e76aebddd0632d008b4bf0?width=1100&form

 

Fine bilder: Det er iaf uviktig for meg iom det er mere enn nok plass bak. Har du en fetisj for frunk.:p 
Når ladeluka er bak er det også naturlig å bruke bagasjerommet som åpnes med å vifte på foten.Du bare leter etter negative ting.
Typisk Tesla fanboi. Ojoj ikke AWD , ikke frunk , ikke 1500kg på henger.

Tesla lager jo RWD EV biler også. Samme gjør Nissan , Peugeot ,MG m.fl.
Du har fått med deg at Tesla M3 har lengre range på RWD Til en billigere penge ?? https://www.elbil24.no/nyheter/slutt-for-model-3-versjon/71200880

Lenke til kommentar
20 minutes ago, syar2003 said:

Fine bilder: Det er iaf uviktig for meg iom det er mere enn nok plass bak. Har du en fetisj for frunk.:p 
Når ladeluka er bak er det også naturlig å bruke bagasjerommet som åpnes med å vifte på foten.Du bare leter etter negative ting.
Typisk Tesla fanboi. Ojoj ikke AWD , ikke frunk , ikke 1500kg på henger.

Tesla lager jo RWD EV biler også. Samme gjør Nissan , Peugeot ,MG m.fl.
Du har fått med deg at Tesla M3 har lengre range på RWD Til en billigere penge ?? https://www.elbil24.no/nyheter/slutt-for-model-3-versjon/71200880

Fult klar over at RWD utgaven har 600km istede for "bare" 540km. Den har jo dog andre ulemper som dårligere akselerasjon, dårligere regenerering og tregere oppvarming av batteri (motorene benyttes til å varme batteriet før lading)

Men frunken er faktisk ganske praktisk, spesielt på vintern siden det er adskilt fra bilens kupe og vil derfor holde utetemperatur. Funker bra å kjøle øllen der på tur til hytten f.eks eller bevare frysevarer.

Hvorfor har Polestar, e-Tron, i-Pace osv Frunk om det er helt ubrukelig på en stor bil?

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Jeg er 1.70, og har korte bein. Men om lengden sitter i beina eller i overkroppen, så har det intet å si for om man når inn i frunken på de bilene jeg har tittet i "motor"-rommet på. Og tviler på at det er noen problemer selv om man skulle være 10 og 15 cm kortere. I tilfelle, hvordan skal du få kostet snø av taket som sitter enda lengre opp?

Og om det er der, men du ikke velger å utnytte det, så er det ikke noe problem om rommet er der. Forresten, illustrasjonen viser jo ikke hva som vises under dekselet. Skuller tro at man i værste tilfelle får sjekke ut løsningen som finnes til Kona, E-Niro og E-soul hos frunk.at og bruke en tilsvarende løsning, selv om det ikke er like optimalt. Men kommer sikkert mer proffe tilpasninger kjapt, som ser fabrikkmontert ut...

Ser du bestiller, så uansett, grattis!

:thumbup:

Var med vilje en liten overdrivelse der. For mye syting her :p
Ja , jeg tror faktisk det ligger an til bytte Q1 2021 av dagens BMW 330e hybrid sedan (ventepølse bil med futt som man setter seg «ned i») til mere «gubbebil» IX3 som passer ergonomisk bedre for oss over 50. Ikke minst grunnet særdeles liten bagasjerom/lastekapasitet i 3érn.  Men angrer ikke ett sekund på å hatt den.

 

 

Ventepølsa :

76898AF6-7C47-4310-AC85-A47F98150A2A.thumb.jpeg.66f7309ab840e3df87f13ee02cffc31f.jpeg

 

 

Får ikke bestemt meg om:
Blå IX3 , med cognac skinn interiør ?

5D9CBC88-94B5-4465-A31E-2493D53EAA55.thumb.jpeg.143b51a66299a5516955bc3483c66bdc.jpeg 

 

Eller hvit IX3 med mocha skinn interiør ?

7D7D98A9-BEC3-4AA4-8E1D-B4FC4D2FC53C.thumb.jpeg.987e60807aa005140015e8926e5afa10.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Hvorfor har Polestar, e-Tron, i-Pace osv Frunk om det er helt ubrukelig på en stor bil?

Ja si det du :) Kanskje BMW prioriterer annerledes med IX3 og fokuserer mest det som er viktig for deres kunder foruten det med AWD og frunk.
Uansett - det plager meg ikke et døyt.
Dessuten blir iNEXT og I4 som lanseres 2021 EV med eksempelvis 500Hk+ , 600km range, inntil 120kWh battery max, AWD og tilrettelagt EV plattform (INEXT), kanskje det blir frunk der ;)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (8 timer siden):

Får ikke bestemt meg om:

Blå IX3 , med cognac skinn interiør ?

Eller hvit IX3 med mocha skinn interiør ?

Definitivt blå. Den fargeløse trenden det siste tiåret (hvit, grå, sort) begynner å bli temmelig monoton (pun) og kjedelig.

Gratulerer forresten med å ha valgt din neste bil! Det blir nok knallbra uansett on noen syter. :)

Lenke til kommentar

Få den med BMW Individual (high-gloss) shadow line, og bortfall av BMW i blå eksteriørdetaljer (kanskje ikke like viktig med blå bil). Sørg også for at du får den registrert med vanlige skilt fremfor en av elbil-nummerseriene, så vil alle tro du kjører vanlig X3 helt til de (ikke) hører motoren...

?

Uansett farge på bilen, skulle jeg valgt selv, så hadde det helt klart blitt Vernasca Cognaq skinn innendig, og gjerne Fine-wood Poplar Grain Grey trim/dekor.

Men jeg er så "kjedelig" at jeg liker veldig godt mørk grå metallic, men man kan jo sørge for litt fargerike kontraster med vinyl, som og er med på å beskytte lakken på bilen. Mørk grå og kobber-rødt er jo griselekker kombinasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...