Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Simen1 said:

Kunne virvelstrømsbremser (eddy current brake) vært en idé for nødbremsing ut over det regenerativ klarer å svelge unna?

Mye finere enn trommelbremser, kontaktløs energioverføring = slitasjefritt, åpner for mer rustbeskyttende legeringer, ingen inverter eller batteri som begrenser effektopptaket.

Koster vel penger. VW sparer vel mye på å benytte foreldret teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (15 minutter siden):

Koster vel penger. VW sparer vel mye på å benytte foreldret teknologi.

VW bruker trommelbremser bak fordi bakbremser brukes lite og man har regenerering. Så slipper man å betale det hvite ut av øyet for rustne bremseskiver også.

Man får se hvordan de funker. Skal mye til for at de er like elendige som på Model 3 hvertfall.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

VW bruker trommelbremser bak fordi bakbremser brukes lite og man har regenerering. Så slipper man å betale det hvite ut av øyet for rustne bremseskiver også.

Man får se hvordan de funker. Skal mye til for at de er like elendige som på Model 3 hvertfall.

Som du ser over finnes det mere moderne løsninger enn trommelbremser om man absolutt ikke vil ha skiver.

Trommelbrems ble patentert i 1902..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, syar2003 said:

Som sakt - jeg skjønner hvorfor de har valgt det, men det ser likevell ganske teit ut på en moderne bil i 2020.

Tesla har "Brake Wipe" i koden sin så den bruker bremsen istede for regenerering med gjevne mellomrom for å pusse skivene. Men det må alikevell smøres opp til tider spesielt sør i landet hvor veiene saltes hele tiden.

Hadde trommelbremser bak på min 1992 Ford Sierra, å fyfasan så dårlig de var. Håper iallefall de er blitt litt mere moderne i dag.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Som sakt - jeg skjønner hvorfor de har valgt det, men det ser likevell ganske teit ut på en moderne bil i 2020.

Tesla har "Brake Wipe" i koden sin så den bruker bremsen istede for regenerering med gjevne mellomrom for å pusse skivene. Men det må alikevell smøres opp til tider spesielt sør i landet hvor veiene saltes hele tiden.

Forklar hvordan «brake wipe» fungerer på skivene til bakhjulene trygt i vinterhalvåret en skandinavisk vinter med glatte veier.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Som du ser over finnes det mere moderne løsninger enn trommelbremser om man absolutt ikke vil ha skiver.

Ja, regenerering som VW ID3 har. Det alternativet nevnt over er bare et dårligere system hvor bremseeffekten går til varme.

Complexity skrev (21 minutter siden):

Trommelbrems ble patentert i 1902..

OK.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Ja, regenerering som VW ID3 har. Det alternativet nevnt over er bare et dårligere system hvor bremseeffekten går til varme.

OK.

Så bremseeffekten går ikke til varme i en trommelbrems?
Selvfølgelig er regenereringen det elbiler bruker mest til å bremse med, men er jo greit å ha ett ekstra system som kan stoppe bilen om motoren skulle få feil eller løpe løpsk (er vel krav om at handbrekk skal kunne stoppe en bil med full gass? var jo mye skriveri om dette når Toyota Prius drev å løp løpsk for noen år siden)

Bakbremsene er større en forbremsene på Tesla fordi den kraftigste motoren er bak og bremsen må vel klare å holde den igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det er en funksjon fra Bosch som heter "Brake Disc Wiping", og som er det som brukes hos Tesla. Første gangen jeg hørte om det var på Audi A6 i 2004, hvis jeg ikke husker helt feil. Så det er fortsatt samme funksjonen som brukes i dag, og som Bosch fortsatt reklamerer med på hjemmesidene sine. Når du skrur på vindusviskerne legges bremsene på med veldig lett trykk med jevne mellomrom for å tørke klossene og skivene.

https://elbilforum.no/index.php?topic=49311.15


Da vet jeg hvordan det funker. Og kan samtidig nevne at det er først tatt bruk av Bosch langt tilbake i tid.

Inventor Peter Ljungdal Bosch gmbh
https://patents.google.com/patent/US20130023382

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Så bremseeffekten går ikke til varme i en trommelbrems?

Skjønner du hva du selv skriver? Du mente at "eddy current brake" var et alternativ til mekanisk brems og det er selvfølgelig det reneste tøv.

Complexity skrev (6 minutter siden):

Bakbremsene er større en forbremsene på Tesla fordi den kraftigste motoren er bak og bremsen må vel klare å holde den igjen.

Det høres helt tilbakestående ut. Har ikke hørt om en eneste bakhjulsdrevet sportsbil som har større bremser bak enn foran i tilfelle man skulle gi full gass og bremse samtidig. Er dette et vanlig problem med Tesla-sjåfører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, syar2003 said:

https://elbilforum.no/index.php?topic=49311.15


Da vet jeg hvordan det funker. Og kan samtidig nevne at det er først tatt bruk av Bosch langt tilbake i tid.

Inventor Peter Ljungdal Bosch gmbh
https://patents.google.com/patent/US20130023382

Godt mulig det er bosch sitt system, men har det noe betydning?
Tviler forøvrig på at det styres av vindusviskerne fortsatt, siden bilen vet hvordan kjøreforholdene er så kan den nok styre dette helt selv.

 

 

camera.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=fKXztwtXaGo

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

Skjønner du hva du selv skriver? Du mente at "eddy current brake" var et alternativ til mekanisk brems og det er selvfølgelig det reneste tøv.

Det høres helt tilbakestående ut. Har ikke hørt om en eneste bakhjulsdrevet sportsbil som har større bremser bak enn foran i tilfelle man skulle gi full gass og bremse samtidig. Er dette et vanlig problem med Tesla-sjåfører?

Eddy Current Brakes vil jo gi bremseeffekt uten at rust og andre påkjenninger vil ødelegge, slik det vil på skivebremser.

Det vil vel og kreve mindre service enn trommelbremser om det blir gjort skikkelig, men det tjener jo ikke VW på.

De fleste bakhjulsdrevne sportsbiler har vel en stor og tung motor og girkasse i fremre del av bilen, og ikke ett like lavt tyngdepunkt som en Tesla med all vekten i gulvet. Tipper at en Dodge Charger oppfører seg ganske anneledes med full oppbremsning enn en Tesla Model S f.eks. Det er nok grunner til at de har valgt å gjøre det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Complexity  Det er forhjulene som skal ha den største bremsekraften og for å opprettholde stabiliteten. Det er også mye billigere og man har faktisk fordeler med tromler i tillegg til at sko og bremsebånd ikke er eksponert likeledes for vær og vind er det fordeler ift parkeringsbrems.
Det benyttes skivebremser foran og tromler bak fremdeles i dag på biler som ikke er høyytelsesbiler men små billige city-cars osv. Unødvendig å «disse» noen for å bruke tromler.
Tolket også litt «Tesla skryt» i lufta med «brake disk wiping» som det var noe unikt kun derfra og dens «oppfinnelse». :)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, syar2003 said:

@Complexity  Det er forhjulene som skal ha den største bremsekraften og for å opprettholde stabiliteten. Det er også mye billigere og man har faktisk fordeler med tromler i tillegg til at sko og bremsebånd ikke er eksponert likeledes for vær og vind er det fordeler ift parkeringsbrems.
Det benyttes skivebremser foran og tromler bak fremdeles i dag på biler som ikke er høyytelsesbiler men små billige city-cars osv. Unødvendig å «disse» noen for å bruke tromler.
Tolket også litt «Tesla skryt» i lufta med «brake disk wiping» som det var noe unikt kun derfra og dens «oppfinnelse». :)

Sier bare at det ser teit ut på en "revolusjonerende elbil" som VW har lansert. 

Mulig det skjules godt bak noen hjulkapsler eller noe.

Ikke noe skryt for Tesla at de har wiping av skivene, men det viser jo bare at "problemet" med skiver har de til en viss grad tenkt på. 
Godt mulig alle andre elbiler har dette og (tviler på Leaf da siden alle klager på rustne bremser på de).

Er vel 204 hestekrefter på ID.3 så er jo litt futt i den.

Forøvrig litt forsjellige teorier her om hvorfor Tesla har større bremser bak en fremme:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/why-are-the-rear-brakes-disks-larger-than-the-front-brake-disks-on-the-model-s.17019/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Eddy Current Brakes vil jo gi bremseeffekt uten at rust og andre påkjenninger vil ødelegge, slik det vil på skivebremser.

Det vil vel og kreve mindre service enn trommelbremser om det blir gjort skikkelig, men det tjener jo ikke VW på.

Herregud, dette er forklart for deg flere ganger og ikke bare av meg. De trommelbremsene brukes minimalt og vil mest sannsynlig kreve mindre vedlikehold siden man har et lukket system. VW har sannsyligvis valgt det mest fornuftige systemet.  Og de Brake Wipe-greiene dine på skivebremser fungerer ikke perfekt. Bare å google "Tesla rustne bremseskiver" og du vil se det.

Tror du, etter alle milliardene VW har brukt på å utvikle denne bilen, at de ville spart noe småtterier på å ha dårlige bremser bak? 

Her er forrestene Jonny Smith med fortid fra Fifth Gear og BBC som tester Polestar 2. Han omtaler Teslas bremser som "crap". Tror du bør gjøre noen oppgraderinger på egen bil framfor disse teoriene dine om VW.

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Sier bare at det ser teit ut på en "revolusjonerende elbil" som VW har lansert. 

Mulig det skjules godt bak noen hjulkapsler eller noe.

Ikke noe skryt for Tesla at de har wiping av skivene, men det viser jo bare at "problemet" med skiver har de til en viss grad tenkt på. 
Godt mulig alle andre elbiler har dette og (tviler på Leaf da siden alle klager på rustne bremser på de).

Det er ikke mange vanlige folk som er opptatt av hvor store skivebremser man ser i gjennom felgene. 
Hørt om form over funksjon. 
Lurer på om det (auto brake wipe) i det hele tatt er nok i lengden for menigmann (om man selv ikke nitidig passer på) her i saltfylkene. Vanlige kjøretøy uten regenerering har rustproblemer på skiver bak fordi menigmann bare «pusebremser» idag.

Men nok off-topic :) 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, syar2003 said:

Det er ikke mange vanlige folk som er opptatt av hvor store skivebremser man ser i gjennom felgene. 
Hørt om form over funksjon. 
Lurer på om det (auto brake wipe) i det hele tatt er nok i lengden for menigmann (om man selv ikke nitidig passer på) her i saltfylkene. Vanlige kjøretøy uten regenerering har rustproblemer på skiver bak fordi menigmann bare «pusebremser» idag.

Men nok off-topic :) 

Det er ikke nok i de sørlige delene av lander nei, man må smøre klossene så de ikke setter seg.
Antar man må det på bremsene fremme på ID.3 og.

Var forøvrig ute å så på min Model 3, og selv om skivene bak er fysisk større, så har de mindre bremseoverflate enn de fremme. Vil da tro det har mest med kjøling å gjøre.

Men kan gi oss med OT nå. Glemte litt av at det faktisk var en BMW tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Kunne virvelstrømsbremser (eddy current brake) vært en idé for nødbremsing ut over det regenerativ klarer å svelge unna?

Du må uansett ha en bremse som kan låse hjulet. Selv om du kan klare nødbremsinger og andre bremsinger i fart må du kunne holde hjulene fast ved traffikale stopp og parkering.

Utover det trrenger en eddystrømbremse en permanentmagnet som er skjørt og dyrt, og det er i konsept ikke noe anneledes enn å dumpe strømmen fra en regnerativ bremse i en resistor. I en eddystrømbremse blir resistoren metallblokken du oppretter eddystrømmer i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...