Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Nå har jeg faktisk forespurt min BMW forhandler om et tilbud på en sånn. Så fint om man kan holde diskusjonen relevant til BMW og IX3 her (og RWD) i stedet for bremser på VW ID.3, Tesla M3 og annet off-topic :)

Og etter hva jeg hører foreligger det ingen konkrete planer om en AWD utgave. Ikke at det gjør «meg» noe.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (15 timer siden):

Nå har jeg faktisk forespurt min BMW forhandler om et tilbud på en sånn. Så fint om man kan holde diskusjonen relevant til BMW og IX3 her (og RWD) i stedet for bremser på VW ID.3, Tesla M3 og annet off-topic :)

Og etter hva jeg hører foreligger det ingen konkrete planer om en AWD utgave. Ikke at det gjør «meg» noe.

Selv om jeg skrev lengre opp at denne er litt compliance pga den er basert på ice-variantene og ikke en ren elbil-plattform, så synes jeg, som jeg også skrev, at denne likevel har mye bra med seg, og grei rekkevidde.  Rekkevidden er sammenlignbar med Kona som jeg har, men det er en større bil med mere plass.

Den lader dessuten betydelig raskere med nesten halve tiden og likevel et større batteri, og du kan få tilhenger med riktignok litt skuffende lav vekt, men den er ihvertfall langt bedre enn du nå får på Kona. Og har du heller ikke særlig behov for 4WD, så vil du nok og glede deg over at 2WD på bakhjulene blir bedre enn 2WD på forhjulene.

Dette er en bil som tross alt fyller mange av kravene mine, så jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd. Lykke til med ny elbil.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

Selv om jeg skrev lengre opp at denne er litt compliance pga den er basert på ice-variantene og ikke en ren elbil-plattform, så synes jeg, som jeg også skrev, at denne likevel har mye bra med seg, og grei rekkevidde.  Rekkevidden er sammenlignbar med Kona som jeg har, men det er en større bil med mere plass.

Den lader dessuten betydelig raskere med nesten halve tiden og likevel et større batteri, og du kan få tilhenger med riktignok litt skuffende lav vekt, men den er ihvertfall langt bedre enn du nå får på Kona. Og har du heller ikke særlig behov for 4WD, så vil du nok og glede deg over at 2WD på bakhjulene blir bedre enn 2WD på forhjulene.

Dette er en bil som tross alt fyller mange av kravene mine, så jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd. Lykke til med ny elbil.

Takk for «the heads up» :) Men jeg har kun forespurt om å få et tilbud på den. Har ikke bestemt noe enda. At den ikke er bygd på en dedikert EV plattform henger jeg meg ikke opp i , ei heller at den kun er å få med RWD, det er totalpakken summasummarium for meg (oss) som betyr noe. Og at man i denne beholder BMW kjøregleden, komfort og driving dynamics. 
At den er 150k under etron, 100K under ipace, EQC i startpris teller jo også litt , og ikke minst levering i 2021. Skoda Enyak coupe som jeg har hatt lyst på er jo bare å glemme foreløpig :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 15.7.2020 den 20.39):

De fleste bakhjulsdrevne sportsbiler har vel en stor og tung motor og girkasse i fremre del av bilen, 

Det finnes ikke forhjulsdrevne sportsbiler! Og bra sportsbiler har ikke motoren foran! Til og med Corvette har gått vekk fra frontmotor i nyeste tapning.

(Jadda, du kan sikkert komme opp med en eller annen riskoker med fwd)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det finnes ikke forhjulsdrevne sportsbiler! Og bra sportsbiler har ikke motoren foran! Til og med Corvette har gått vekk fra frontmotor i nyeste tapning.

(Jadda, du kan sikkert komme opp med en eller annen riskoker med fwd)

Mange har vel firehjulstrekk? Spørs jo helt hva man definerer som sportsbil.

Tror f.eks Focus RS blir klassifisert som en sportsbil blandt mange selv om de eldre kun har FWD.

Funfact: 2020 Corvette har større bremseskiver bak en forran.

https://www.google.com/amp/s/gmauthority.com/blog/2019/11/2020-corvette-c8-to-offer-four-brake-caliper-colors/amp/

Noe som vistnok var "tilbakestående" ifølge noen tidligere her i tråden.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Mange har vel firehjulstrekk? Spørs jo helt hva man definerer som sportsbil.

Joda, men min påstand var at ingen har forhjulstrekk. 911 f.eks har hatt 4wd på mange utgaver. Sportsbil er jo et vidt begrep, og ikke fast definert. Burde kanskje kalle det supersportsbil. Mazda MX-3 og Hyundai Coupe er nok i kategorien sportsbil, men...

 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Funfact: 2020 Corvette har større bremseskiver bak en forran.

Virkelig? Hvorfor? De har i det minste motoren på riktig sted nå da ?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Complexity said:

Funfact: 2020 Corvette har større bremseskiver bak en forran.

https://www.google.com/amp/s/gmauthority.com/blog/2019/11/2020-corvette-c8-to-offer-four-brake-caliper-colors/amp/

Noe som vistnok var "tilbakestående" ifølge noen tidligere her i tråden.

Mange biler har større diameter på bremseskivene bak enn foran. Det betyr ikke at bremseeffekten og varmekapasiteten til bremsesystemet bak er større enn foran.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (37 minutter siden):

Det finnes ikke forhjulsdrevne sportsbiler! Og bra sportsbiler har ikke motoren foran! Til og med Corvette har gått vekk fra frontmotor i nyeste tapning.

(Jadda, du kan sikkert komme opp med en eller annen riskoker med fwd)

Nå har jeg riktignok ikke gått gjennom lista for å se om treffene stemmer, men Wikipedia hadde ihvertfall en god liste som inkluderer både "riskokere", klassiske italienere og andre europeere, og noen amerikanske. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Front-wheel-drive_sports_cars

Deriblant Dodge Charger:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Front-wheel-drive_sports_cars

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Funfact: 2020 Corvette har større bremseskiver bak en forran.

https://www.google.com/amp/s/gmauthority.com/blog/2019/11/2020-corvette-c8-to-offer-four-brake-caliper-colors/amp/

Noe som vistnok var "tilbakestående" ifølge noen tidligere her i tråden.

For noe BS. Det jeg reagerte på var din påstand om at bakbremsene måtte være større for at de skal kunne "holde igjen" motoren.

Som du skrev:

Complexity skrev (På 15.7.2020 den 20.21):

Bakbremsene er større en forbremsene på Tesla fordi den kraftigste motoren er bak og bremsen må vel klare å holde den igjen.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke så veldig opptatt av biler som jeg var i ungdommen, men har alltid vært tilnærmet "BMW-fan" :)
En ex-kollega var og "BMW-fan" mulig av ulike årsaker enn meg (jeg digger BMW pga motor/teknologi/"freude-am-fahren" etc).

Han var ihvertfall som meg selv svært lite imponert over denne modellen som BMW nå presenterer som "pure electric vehicle".
En X uten 4WD er jo bare trist. :(

Å påstå at 4WD - "det trenger man ikke" - vel jeg får bruke en Tesla-haters ordbruk... det er "tilbakestående"... :D
Trenger det definitivt her vi bor, sånn sett er mitt impulskjøp av Honda e litt "tilbakestående"
:D
(Men vi har en annen 4WD i familien uansett).

I tillegg er en ren elbil-plattform som skapt for drift på fire hjul. 

Men det må vel Tesla til for å få til det.. som standard... 2WD er vel der "option" (for de som synes inngangsbilletten er litt høy). 

Og ja.. min ex-kollega... har kjøpt Tesla og er storfornøyd. Noe jeg er litt overrasket over for han var "blod-fan" av BMW. :D

 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -l said:

For noe BS. Det jeg reagerte på var din påstand om at bakbremsene måtte være større for at de skal kunne "holde igjen" motoren.

Som du skrev:

 

Driftsbremseanlegg: Bremseanlegg som vanligvis brukes under kjøring (i alminnelighet fotbrems) og som kjøretøyets avbremsing skal kunne kontrolleres med og kjøretøyet kunne stanses med på sikker, hurtig og effektiv måte uansett kjøretøyets hastighet eller belastningstilstand.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_26#§26-1

Vet ikke hvordan man ellers skal tolke det?

Men tror nok både Tesla og Corvette hovedsakelig har større skiver bak for bedre kjøling. Fremme kan man enkelt legger luftekanaler til bremsene 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Driftsbremseanlegg: Bremseanlegg som vanligvis brukes under kjøring (i alminnelighet fotbrems) og som kjøretøyets avbremsing skal kunne kontrolleres med og kjøretøyet kunne stanses med på sikker, hurtig og effektiv måte uansett kjøretøyets hastighet eller belastningstilstand.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_26#§26-1

Vet ikke hvordan man ellers skal tolke det?

Men tror nok både Tesla og Corvette hovedsakelig har større skiver bak for bedre kjøling. Fremme kan man enkelt legger luftekanaler til bremsene 

Så du står fremdeles på at bakbremsene skal dimensjoneres etter motorstyrken på drivhjulene og ikke vektforskyvning under bremsing. Greit, jeg gidder ikke å diskutere det mer annet enn konkludere med at bilfabrikanter ikke har fått med seg visdommen til Complexiity.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (23 minutter siden):

Er ikke så veldig opptatt av biler som jeg var i ungdommen, men har alltid vært tilnærmet "BMW-fan" :)
En ex-kollega var og "BMW-fan" mulig av ulike årsaker enn meg (jeg digger BMW pga motor/teknologi/"freude-am-fahren" etc).

Han var ihvertfall som meg selv svært lite imponert over denne modellen som BMW nå presenterer som "pure electric vehicle".
En X uten 4WD er jo bare trist. :(

Å påstå at 4WD - "det trenger man ikke" - vel jeg får bruke en Tesla-haters ordbruk... det er "tilbakestående"... :D
Trenger det definitivt her vi bor, sånn sett er mitt impulskjøp av Honda e litt "tilbakestående"
:D
(Men vi har en annen 4WD i familien uansett).

I tillegg er en ren elbil-plattform som skapt for drift på fire hjul. 

Men det må vel Tesla til for å få til det.. som standard... 2WD er vel der "option" (for de som synes inngangsbilletten er litt høy). 

Og ja.. min ex-kollega... har kjøpt Tesla og er storfornøyd. Noe jeg er litt overrasket over for han var "blod-fan" av BMW. :D

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er , men det var ikke mange tiår siden det ikke fantes vanlige personbiler med trekk på fire hjul. Bodde det ikke folk der i 60-70-80 åra ?
Folk klarte å kjøre bil om vinteren da også :p

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Complexity said:

Men tror nok både Tesla og Corvette hovedsakelig har større skiver bak for bedre kjøling. Fremme kan man enkelt legger luftekanaler til bremsene 

Du tror det ja. Om bremseskivene bak har litt større diameter enn de foran betyr ingenting. Familiebilen vår har større diameter på skivene bak enn de foran. Antagligvis fordi de har valgt å ha kun en størrelse bak mens skivene foran varierer med motoralternativ osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, syar2003 said:

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er , men det var ikke mange tiår siden det ikke fantes vanlige personbiler med trekk på fire hjul. Bodde det ikke folk der i 60-70-80 åra ?
Folk klarte å kjøre bil om vinteren da også :p

Jeg har kjørt bil siden 77 og har klart meg fint med 2WD.
Men det er enkelte situasjoner der faktisk folk (<check>) bor hvor 4WD med piggdekk må til for å komme fram.
Men det er ikke ett must så lenge du vet hvor du ikke skal prøve å kjøre.
En annen ting er jo at det er morsomt å kjøre *fort* med 4WD.  :D


 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt bil siden 77 og har klart meg fint med 2WD.
Men det er enkelte situasjoner der faktisk folk (<check>) bor hvor 4WD med piggdekk må til for å komme fram.
Men det er ikke ett must så lenge du vet hvor du ikke skal prøve å kjøre.
En annen ting er jo at det er morsomt å kjøre *fort* med 4WD.  :D


 

Da har vi noenlunde samme bakgrunn og historie :).
Ja , gøy (og lett) for alle å kjøre fort på glatta med AWD. Problemet (og overraskelsen) oppstår gjerne når grepet eventuelt forsvinner eller de skal bråstoppe. 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Nå har jeg riktignok ikke gått gjennom lista for å se om treffene stemmer, men Wikipedia hadde ihvertfall en god liste som inkluderer både "riskokere", klassiske italienere og andre europeere, og noen amerikanske. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Front-wheel-drive_sports_cars

Det var ei fin liste over biler du ikke vil ha ;) Ser det mangler Porsche, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Aston Martin, Maserati m.fl. Generelt er det "el cheapo"-biler på lista. Den kuleste på lista er Nissan Nismo https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_GT-R_LM_Nismo

Jeg må nok endre utsagnet mitt til ekte sportsbiler har ikke forhjulstrekk.

Snowleopard skrev (9 timer siden):

Ja den var nydelig du! Grøss og gru!

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Det var ei fin liste over biler du ikke vil ha ;) Ser det mangler Porsche, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Aston Martin, Maserati m.fl. Generelt er det "el cheapo"-biler på lista. Den kuleste på lista er Nissan Nismo https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_GT-R_LM_Nismo

Jeg må nok endre utsagnet mitt til ekte sportsbiler har ikke forhjulstrekk.

Ja den var nydelig du! Grøss og gru!

Dette var ikke en liste som var ment å oppfylle noen spesielle smakskriterier, bare et bevis på at du tok kraftig feil i påstanden din.  Tror egentlig beste endringen ville vært "Sportsbiler som jeg liker".

Forøvrig, interessant at det var en riskoker på lista som du trakk frem som interessant. Selv synes jeg både Mazda MX-3 og MX-6, samt Fiat Barchetta og flere av Alfaene, men Spider og GTV spesielt, er flotte biler.

De er riktignok ikke "supersportscars" eller "muskel-sportsbiler", men likefullt sportsbiler som tilfeldigvis er forhjulsdrevne. Det er lettere å lage de slik når motoren sitter fremme, men det er helt klart å foretrekke bakhjulsdrift når man har midtmontert motor eller når den ligger over bakhjula.

Nå til dags blir vi å få se at flere drar over til 4WD, rett og slett fordi det er den enkleste og beste måten å få utnyttet mest mulig av kreftene til faktisk forflytning, og ikke til å stå å spinne. Derfor kommer nå bl.a. BMW M5 med 4WD, selv om de har tekkes noen entusiaster som absolutt må ha bakhjulsdrift.

Endret av Snowleopard
Lagt inn " interessant at" i begynnelsen av 2. avsnitt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fremhjulstrekk er et kompromissdesign for å spare plass og penger. For mannen i gata så er dette en god ting, men for noen som skal klemme ut ytelse så betyr dette også understeer og torque steer.

Det trenger ikke nødvendigvis å en kjip bil for å være fremhjulsdrevet. Integra Type R er fremhjulsdrevet. Men en god bil med fremhjulsdrift vil alltid være bedre med bakhjulsdrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...