Gå til innhold

Skal være bekymret for ID.3: Volkswagens programvare­sjef byttes ut etter bare to uker i rollen


Anbefalte innlegg

On 7/13/2020 at 1:33 PM, Simen1 said:

Så Senger ble hentet inn til styret for to uker siden, for å henges ut som syndebukk og bli kastet rett ut igjen? Dette virker som en bitter maktkamp og at den egentlige ansvarlige for SW-fadesen er skjermet så langt.

Ikke ukjent metodikk i større organisasjoner (både privat og offentlig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Snowleopard said:

Jeg synes faktisk begge to er ganske så fine, uten at jeg klarer å bestemme meg for hvilken som er penest. De er forskjellige, definitivt, men pen på hver sin måte. Og, ja, den falske plankebiten gjør seg faktisk bra på TM3, selv om jeg skulle ønske den var i ekte tre, og man kunne fått velge i fargenyanser og mønstre.

Jeg er litt tradisjonalist, og ville nok helst hatt noen instrumenter rett foran sjåføren, selv om de kunne vært helt anderledes enn et vanlig instrumenthus. En 10 cm høy "list" i plexiglass", kanskje 30 cm lang, med endel av det man ønsker å ha fremme. Tror det hadde gjort seg bra, uten å direkte gå på minimalismen. Men mest av alt savner jeg HUD. Det kunne fjernet behovet helt for instrumenter foran sjåføren.

Planken er vel faktisk i ekte tre. Veldig tynn stripe med ekte treverk. 

Veldig mange inkludert meg synes ikke den passer helt inn da. Jeg lakkerte ett deksel i bilens blåfarge og la over og synes det ser veldig bra ut, men de fleste gjør det litt enklere og bare setter en svart folie over.

Å ha skjerm fremfor sjoføren er jo noe Tesla vil komme seg bort fra. Ryktes vel at de forsvinner på S og X og når de får en større facelift.

Når det gjelder id.3 så synes jeg Seat sin utgave ser kulere ut, og om prisen er lik ville jeg nok kjøpt den.

 

a2355e21-b1a4-47f4-98f8-ef63cfb00260.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Planken er vel faktisk i ekte tre. Veldig tynn stripe med ekte treverk. 

Veldig mange inkludert meg synes ikke den passer helt inn da. Jeg lakkerte ett deksel i bilens blåfarge og la over og synes det ser veldig bra ut, men de fleste gjør det litt enklere og bare setter en svart folie over.

Å ha skjerm fremfor sjoføren er jo noe Tesla vil komme seg bort fra. Ryktes vel at de forsvinner på S og X og når de får en større facelift.

Når det gjelder id.3 så synes jeg Seat sin utgave ser kulere ut, og om prisen er lik ville jeg nok kjøpt den.

 

a2355e21-b1a4-47f4-98f8-ef63cfb00260.jpeg

Antok det var etterligning, siden han mente det var falsk, men så lett kan man bli lurt når man tar folks ord for god fisk. Burde vel visst bedre, når noen går så sterkt ut for å si hvor stygg TM3 er... Men jeg skulle gjerne fått valg på andre nyanser,farger, mønstre og strukturer. Greit det er litt fordyrende, men folk vil jo gjøre bilen litt individuell.

Klar over at Musk/Tesla helst vil ha vekk instrumentene, men her kommer vel inn hva folk som skal kjøpe bilene mener.  Men som jeg skriver, hadde de lagt inn hud som vises i ruta, ville det i mange tilfeller fjernet behovet for de fleste. HUD er noe som kommer til stadig flere biler, og er ikke lenge til jeg tror det blir like nødvendig å ha, som 12V, elektrisk justerbare speil, elektriske vinduer og multimedia i bilen. En bil uten, vil etterhvert få problemer med å selges.

Og Teslaeiere kjøper jo billige HUD-enheter for ettermontering. Skulle tro det gremmer Musk/Tesla å tenke på atfolk"ødelegger" det de har skapt med disse. Å få det integrert i vinduet er jo det beste, og samtidig beholder minimalismen, samtidig som det gjør bilen mer attraktiv.

Den Cupra'en (er ikke Seat, men blitt eget merke, litt som DS ikke er Peugeot) ser lekker ut, skal ikke kimse av det. Elsker kobberet, men ville parret det med annet enn en blåfarge, men det fungerer forsåvidt uansett. Jeg ville gjerne hatt dette sammen med grått eller sort, og har hatt i tankene å gjøre noe lignende med min Kona, som allerede er "darknight grey".

Men, Cupra er fremdeles et Volkswagen AG-produkt, så det må mere til for å lokke meg over på noe slikt. I.D.Buzz, eller aller helst "søsteren" med Seat logo eller Cupra-logo, kunne vært det som fikk meg over på et Volkswagen-produkt, forutsatt at den fikk snurrestoler foran, baksetebenk som  kan gjøres om til seng på tur og hevbart tak, så jatakk. I grå metallic, kobberfarge-elementer, og kobberfarget stoff på hevetaket.

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (16 timer siden):

Ja, med tykke nok Musk-briller så er det sikkert noen som synes Model 3 er finere. De synes kanskje også at den tilfeldig plasserte lista i kunstig treverk er flott også.

Nei, den er ikke fin. Liker ikke treverk i bil, punktum. Uansett om det er falskt eller ekte. Heldigvis var det en svært smal sak å få noen til å foliere den, så nå er den pen ;) Skulle også ønske at den var å få med stoffseter, så alt er på ingen måte perfekt. Utvendig design liker jeg dog svært godt. Det samme gjelder interiøret ellers, med den minimalistiske stilen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 13.7.2020 den 20.55):

Du får lulle deg inn i fantasien om at det fallende salget skyldes mangel på biler. Den samme unnskyldninger er nå blitt brukt i TRE kvartaler på rad. LOL.

Her er Teslas salg per kvartal i Norge. Klare du å se en trend?

image.png.560201ad9b07d9fabfd143ed8e9c8c4d.png

 

Det siste "normale" kvartalet var Q4, og da satte Tesla leveringsrekord totalt sett. Det virker litt merkelig å se kun på et lite land i nord-Europa for å bedømme hvordan det går med Tesla, når man vet at Tesla har vært begrenset av produksjon og har måttet fordele de bilene de har klart å produsere over mange ulike markeder.

Både Q1 og Q2 ble påvirket av viruset. Etter Q2 hadde de jo ingen biler igjen. Det var tomt for inventarbiler. I tillegg har bruktbilprisene på Model 3 steget (også etter prisøkningen på ny Model 3). Så her er det åpenbart en etterspørsel som ikke er tilfredsstilt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 13.7.2020 den 21.14):

Nei, det grafen din viser er en sterk omsetningsvekst til omtrent Q4 2018 og etter det så har den i praksis vært flat. Det sier også sitt at verdens mest verdifulle bilprodusent kanskje klarer et syltynt overskudd ved å kutte til beinet alt som heter Capex og utsette bonuser til de ansatte.

Marginene på bilene deres har naturligvis gått ned etter hvert som de har solgt færre av biler med høy margin (S og X) og flere med lavere margin (3). Men du kan jo ikke bedømme status ut ifra dette alene, da dette vil endre seg over tid og med volumproduksjon av Model 3.

Selvsagt synker marginene når høye marginer midlertidig byttes ut med lavere marginer. Det sier seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 13.7.2020 den 21.50):

Er det noen av de som kommenterer her som noengang har sett hvordan en bil ser ut under skallet? At Tesla er så radikalt annerledes er nok en myte. Selvfølgelig er de mer vertikalt integrerte enn de fleste andre selskap og det har etterhvert blitt en stor fordel, men flere av computerene er levert av tyske leverandører og er helt like de man finner i andre biler. Kommunikasjonen foregår hovedsaklig med gode gamle CAN-BUS fra 80-tallet, mengden software er en brøkdel av de man finner i de mest avanserte europeiske premiumbilene, og mangelen på grensesnitt mellom computere og diagnosesystem vil gjøre det betydelig dyrere å reparere bilene utenfor merkeverksted når de blir eldre. Tesla har en skikkelig badass computer bak den digre skjermen, som brukes til en del viktige funksjoner, men utover det er elektronikken helt på det jevne. Når da bilene mekanisk sett fremstår som halvferdige, slik det er vanlig for amcars, så tror jeg nok at Teslas aksjekurs er mer basert på kortsiktig spekulasjon enn på faktisk fremtidstro. Europeiske biler har ligget teknologisk 10-15 år foran Japanerene i alle år også, uten at noen har spådd døden for dem av den grunn. Kundene har vel knapt nok merket det....

Litt usikker på hvorfor du blander inn Teslas aksjekurs, og hva har alt dette med tråden å gjøre? Tesla leverer programvare og OTA som fungerer. VW gjør det ikke. VW må skjerpe seg, men det blir vanskelig for dem fordi de ikke har den rette kulturen for å utvikle god programvare.

Det vi ser nå med elbiler er ikke bare "teknologisk foran", men et paradigmeskifte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (35 minutter siden):

Det siste "normale" kvartalet var Q4, og da satte Tesla leveringsrekord totalt sett. Det virker litt merkelig å se kun på et lite land i nord-Europa for å bedømme hvordan det går med Tesla, når man vet at Tesla har vært begrenset av produksjon og har måttet fordele de bilene de har klart å produsere over mange ulike markeder.

Dette "lille landet i Nord-Europa" var en gang Teslas nest største marked utenfor USA og hadde sin egen kolonne i kvartalsrapportene. Nå er markedsandelen ensifret og hele Europa følger etter i nedgangen. Det ser ut som salget i USA har stoppet opp og i Kina måtte de ty til et massivt flåtesalg med kjempestore rabatter for å pynte på salgsstatistikken og holde aksjeballongen oppblåst.(Flåtesalg: Man selger tusenvis av biler til forhandler og booker dette som salg i inneværende kvartal.)

Alle tegn er tilstede på at etterspørselen er på vei ned.

hekomo skrev (39 minutter siden):

Både Q1 og Q2 ble påvirket av viruset. Etter Q2 hadde de jo ingen biler igjen. Det var tomt for inventarbiler. I tillegg har bruktbilprisene på Model 3 steget (også etter prisøkningen på ny Model 3). Så her er det åpenbart en etterspørsel som ikke er tilfredsstilt.

Da ser jeg frem til en kilde på den statistikken. Dvs. pris på biler solgt og ikke fantasipriser som forlanges på finn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Dette "lille landet i Nord-Europa" var en gang Teslas nest største marked utenfor USA og hadde sin egen kolonne i kvartalsrapportene. Nå er markedsandelen ensifret og hele Europa følger etter i nedgangen. Det ser ut som salget i USA har stoppet opp og i Kina måtte de ty til et massivt flåtesalg med kjempestore rabatter for å pynte på salgsstatistikken og holde aksjeballongen oppblåst.(Flåtesalg: Man selger tusenvis av biler til forhandler og booker dette som salg i inneværende kvartal.)

Alle tegn er tilstede på at etterspørselen er på vei ned.

Da ser jeg frem til en kilde på den statistikken. Dvs. pris på biler solgt og ikke fantasipriser som forlanges på finn.no

Du snakker om "nedgang i salget" samtidig som salget faktisk har økt totalt sett. Er det ikke litt pinlig å bli tatt i cherry-picking hele tiden?

Og fra artikkelen din: "The most likely explanation is that this is being done completely independently from Tesla."

Så ups, feil igjen gitt.

Kilden er ikke annet at jeg har fulgt med på bruktbilprisene. Hva de faktisk får vet jeg ikke, men utlysningsprisene har økt (samt at jeg vet om en som solgte for ikke så lenge siden og gikk i null på salget i forhold til det han betalte for bilen ny, pga. prisoppgangen på ny Model 3). De selges også, og antallet brukte Model 3 på Finn gikk nedover i en lengre periode.

Men hvem som helst har kunnet gå inn på både tesla.com og andre nettsteder med oversikt over inventar og se at det har vært null biler tilgjengelig.  

uname -l skrev (På 15.7.2020 den 13.20):

Det stemmer og derfor har moderne elbiler kortere panser som bedre utnytter skateboardet. Som var mitt poeng. Tesla gjør det ikke, men de andre får det til.

Har du en kilde på at det er noe Tesla "ikke får til" snarere enn et bevisst valg fra deres side?  

uname -l skrev (På 15.7.2020 den 19.54):

Ja, med tykke nok Musk-briller så er det sikkert noen som synes Model 3 er finere. De synes kanskje også at den tilfeldig plasserte lista i kunstig treverk er flott også.

Det er ekte tre. Men for all del, la ikke fakta komme i veien. Du får det sikkert til å ikke bli tre med tykke nok anti-Musk-briller.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
hekomo skrev (23 minutter siden):

Du snakker om "nedgang i salget" samtidig som salget faktisk har økt totalt sett. Er det ikke litt pinlig å bli tatt i cherry-picking hele tiden?

Det har ikke økt i det hele tatt. Det er fire tidligere kvartaler med høyere salg og det til tross for at de da bare hadde én fabrikk. Så selv om Tesla bruker alle triks i boka for å blåse opp salgstallene så er det ingen vekst å spore. Enda verre blir det om man ser på omsetning(som teller mer enn biler solgt).

hekomo skrev (23 minutter siden):

Og fra artikkelen din: "The most likely explanation is that this is being done completely independently from Tesla."

Så ups, feil igjen gitt.

Så ups, klarte ikke å lese og forstå igjen gitt. Hva er sannsynligheten for at en forhandler kjøper tusenvis av biler og selger dem med kjemperabatter uten at Tesla var involvert? Tror du den forhandleren klikket inn tusenvis av ganger og kjøpte én og én bil til fullpris?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ID.3er som oppdateres.

Tar visstnok 7 timer per bil å installere software...

Id9NZxb.jpg

According to Staffehl, the first flash process via USB stick takes about seven hours. Afterwards the vehicles receive further information via laptop. According to Boes, during the flash process they are also connected to the VW plant via fiber optics.

An overview on a large monitor in the center of the hall shows whether the flashing was successful. If an area glows red, then reworking is necessary. The final step is the commissioning, after which the vehicle is ready for sale.

Work is currently carried out in three shifts, each with 25 skilled workers and a few assistants. According to Staffehl, a good 1,000 vehicles have already been flashed. "We are currently 25 percent above target."

https://www.kreiszeitung.de/lokales/diepholz/rehden-ort48541/btr-erweckt-autos-zum-leben-90011772.html

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

ID.3er som oppdateres.

Tar visstnok 7 timer per bil å installere software...

Tenker det inkluderer det å kjøre benchmarks for å teste systemet i ettertid også. Så kan sammenlignes litt med kommersielle PCer og tiden det tar å installere nytt OS der. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Tenker det inkluderer det å kjøre benchmarks for å teste systemet i ettertid også. Så kan sammenlignes litt med kommersielle PCer og tiden det tar å installere nytt OS der. 

Tar vel ett kvarter ca å installere Windows 10 i dag så kan vel ikke helt sammenlignes.

Vil tro det er for å kjøre benchmarks og ja.

Men er surt om oppdateringer i fremtiden og vil bruke så lang tid. Bruker å ta mellom 10 og 20 minutter å legge inn oppdatering på Model 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Tar vel ett kvarter ca å installere Windows 10 i dag så kan vel ikke helt sammenlignes.

Nå var ikke poenget en direkte sammenligning i tid, men heller hva tiden inneholder. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Men er surt om oppdateringer i fremtiden og vil bruke så lang tid. Bruker å ta mellom 10 og 20 minutter å legge inn oppdatering på Model 3.

Ingenting som tilsier det. For å oppdatere win10 så installerer man ikke win10 på nytt hver gang. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Nå var ikke poenget en direkte sammenligning i tid, men heller hva tiden inneholder. 

Ingenting som tilsier det. For å oppdatere win10 så installerer man ikke win10 på nytt hver gang. 

Nei å oppdatere Windows 10 kan til tider ta lengre tid enn å installere det på nytt :p

Men 7 timer hørtes litt drøyt ut uansett. Hver eneste bil må altså stå i 7 timer der før de kan gå videre. Etterhvert burde de bare få software installert på komponentene i bilen før de monteres.

Får håpe oppdateringer i fremtiden går raskere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Nei å oppdatere Windows 10 kan til tider ta lengre tid enn å installere det på nytt :p

Men 7 timer hørtes litt drøyt ut uansett. Hver eneste bil må altså stå i 7 timer der før de kan gå videre. Etterhvert burde de bare få software installert på komponentene i bilen før de monteres.

Får håpe oppdateringer i fremtiden går raskere.

Trur ikke det vil være særlig annerledes når man etterhvert installerer SW på HW I en test benk før installasjon i bilene. Benchmarking må man uansett igjennom. Dog sparer man jo tid på høyere hastighet utenfor en USB pinne. 

Dog i dette tilfellet så var det hele tiden planlagt å starte å produsere bilen før SW var komplett. Det gjorde jo at de kunne starte produksjonen sent i 2019 for å komme igang med test kjøring ved skala. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (På 22.7.2020 den 11.10):

Det siste "normale" kvartalet var Q4, og da satte Tesla leveringsrekord totalt sett. Det virker litt merkelig å se kun på et lite land i nord-Europa for å bedømme hvordan det går med Tesla, når man vet at Tesla har vært begrenset av produksjon og har måttet fordele de bilene de har klart å produsere over mange ulike markeder.

Både Q1 og Q2 ble påvirket av viruset. Etter Q2 hadde de jo ingen biler igjen. Det var tomt for inventarbiler. I tillegg har bruktbilprisene på Model 3 steget (også etter prisøkningen på ny Model 3). Så her er det åpenbart en etterspørsel som ikke er tilfredsstilt.

Hvorfor har det siden du skrev dette og til og med i dag stått flere Model S på kaien i Drammen? Virker som om de skal stå der mye lenger og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (52 minutter siden):

ID.3er som oppdateres.

Tar visstnok 7 timer per bil å installere software...

Id9NZxb.jpg

According to Staffehl, the first flash process via USB stick takes about seven hours. Afterwards the vehicles receive further information via laptop. According to Boes, during the flash process they are also connected to the VW plant via fiber optics.

An overview on a large monitor in the center of the hall shows whether the flashing was successful. If an area glows red, then reworking is necessary. The final step is the commissioning, after which the vehicle is ready for sale.

Work is currently carried out in three shifts, each with 25 skilled workers and a few assistants. According to Staffehl, a good 1,000 vehicles have already been flashed. "We are currently 25 percent above target."

https://www.kreiszeitung.de/lokales/diepholz/rehden-ort48541/btr-erweckt-autos-zum-leben-90011772.html

Hæ? Oppdaterer programvaren før kunden får den og opplever problemer? Amatører! Har de ikke lært av TSLA at programvaren i bilen skal være beta hele bilens levetid? 

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 minutter siden):

Hæ? Oppdaterer programvaren før kunden får den og opplever problemer? Amatører! Har de ikke lært av TSLA at programvaren i bilen skal være beta hele bilens levetid? 

Hva snakker du om, Tesla flasher selvfølgelig siste versjon før de forlater fabrikken de også. 

Id har jo blitt varslet at den må inn til møller en tur også før de igjen kan begynne å pushe software/firmware. På samme måte som Tesla.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...