Gå til innhold

Skal være bekymret for ID.3: Volkswagens programvare­sjef byttes ut etter bare to uker i rollen


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (4 minutter siden):

Sovidt eg veit har både omsetnaden og overskotet gått ned ganske mykje i år på grunn av pandemien, men du veit vel meir enn kva sant er?

Ja, pandemier er skumle greier. For alle. 2019 var et rekordår da.

Sturle S skrev (4 minutter siden):

Oppkomlingar som allereie har nesten alt av programvare innomhus, og nådde det målet for mange år sidan, og som kan produsere veldig mange fleire elbilar i året enn VW har planar om å gjere om fleire år.

Teslas vekst har flatet ut for lengst og nådde toppen for ett og et halvt år siden. De har heller ingen nye modeller planlagt som kan hjelpe på det utenom nisje/tulle-bilene Roadster og Cybertruck.

Men aksjene gjør det bra da. En tulipan på fire hjul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, uname -l said:

Ja, pandemier er skumle greier. For alle. 2019 var et rekordår da.

Det var 2019 eg kommenterte, ja.  Rekordåret seier mykje om kor langt bak VW ligg globalt.  At VW sel mange eGolf i Noreg er eit heilt særnorsk fenomen som seier mykje om norsk merkelojalitet.  Det same kan seiast om eTron.  Eg reknar med at eGolf vert erstatta heilt av ID.3.

4 minutes ago, uname -l said:

Teslas vekst har flatet ut for lengst og nådde toppen for ett og et halvt år siden. De har heller ingen nye modeller planlagt som kan hjelpe på det utenom nisje/tulle-bilene Roadster og Cybertruck.

Du hallusinerer.  Tesla set stadig nye salsrekordar.  Trass i at fabrikken i Freemont var stengd i 7 veker, leverte Tesla nesten like mange bilar i Q2 i år som i fjor.  Det kan ikkje VW skryte av.  No har Tesla 1/5 av elbilsalet i Kina, verdas desidert største bilmarknad, der dei utvidar fabrikken.  Den kinesiske marknadsposisjonen åleine utgjer kanskje halvparten av aksjeverdien til Tesla.  Model Y er so langt berre lansert i Nord-Amerika og snart 700.000 har reservert ein Cybertruck.  Den neste Tesla-modellen kan verte ein småbil som er teikna og bygd i Tyskland.  Europa likar småbilar.

17 minutes ago, uname -l said:

Men aksjene gjør det bra da. En tulipan på fire hjul.

Tesla er i alle fall den desidert mest shorta aksjen på børsen, og dei som har shorta må før eller seinare kjøpe attende aksjane dei har seld.  Det kan sikkert forklare ein del av kursstigninga i dag.  Dyre veddemål.  Vonar du ikkje har sett pengane dine der munnen din har vore dei siste åra. :p

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

Høres ut som om styret i VW må diktere at en skal bruke en FLOSS tilnærming internt. En uavhengig gud ala Linus på toppen, småguder i hvert enkelt selskap som rapporter oppover og en myriade med frittgående høns under der. 

Jeg tror ikke bedriftskulturen til tradisjonelle bilprodusenter passer til den nye verdenen vi er i. VW burde rett og slett opprette kontor i Silicon Valley og gi dem frie tøyler. Der kan de kanskje rekruttere talenter, og med riktig leder så kan de klare å få til noe. Kanskje et underselskap som er heleid, men autonomt og tar sin egne beslutninger. Om mulig.

Bedriftskulturen hos tradisjonelle bilprodusenter er et hinder. De må finne en måte å etablere en innovativ teknologikultur som tiltrekker seg talentene.

Hadde jeg vært VW så hadde jeg satt meg ned med noen som er midt i Silicon Valley-maskineriet og funnet ut hvordan dette kan gjøres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 timer siden):

Allikevel så ser det ut som det går sport i å håpe at VAG ikke lykkes. Nok et eksempel på at elbil-støtten ikke går dypere enn at det stopper ved Tesla og Elon Musk.

Så er det vel også gått sport i å håpe på at Tesla ikke lykkes, og at alt skal vris og vendes på for å rakke ned på Tesla og Musk. Så hvor står vi da? Man kan jo fortsette å slenge rundt seg med slikt i evigheter, men kommer man noen vei?

Vedkommende du svarte ønsker ikke engang at VW skal mislykkes... Jaja.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (55 minutter siden):

Det var 2019 eg kommenterte, ja.  Rekordåret seier mykje om kor langt bak VW ligg globalt.  At VW sel mange eGolf i Noreg er eit heilt særnorsk fenomen som seier mykje om norsk merkelojalitet.  Det same kan seiast om eTron.  Eg reknar med at eGolf vert erstatta heilt av ID.3.

Hvis du trer ut av fantasiverdenen din og spør noen, så får du vite at det som teller for en bilprodusent er omsetning og overskudd.

Og det er ikke et særnorsk fenomen. I verdens raskest økende elbilmarked så opplever Tesla et kraftig fall og de andre en sterk vekst. Tesla har i Norge gått ned fra nesten 40% markedsandel til nærmere 5% og det er ikke unikt for oss. De er sjanseløse i Europa og hva de skal med en fabrikk i Tyskland med EUs tredje høyeste lønnsnivå, må foglarne vite. innerst inne så håper nok Musk at godkjenningen ikke kommer på plass så han kan trekke seg ut med æren i behold.

Sturle S skrev (55 minutter siden):

Du hallusinerer.  Tesla set stadig nye salsrekordar.  Trass i at fabrikken i Freemont var stengd i 7 veker, leverte Tesla nesten like mange bilar i Q2 i år som i fjor.  Det kan ikkje VW skryte av.  No har Tesla 1/5 av elbilsalet i Kina, verdas desidert største bilmarknad, der dei utvidar fabrikken.  Den kinesiske marknadsposisjonen åleine utgjer kanskje halvparten av aksjeverdien til Tesla.  Model Y er so langt berre lansert i Nord-Amerika og snart 700.000 har reservert ein Cybertruck.  Den neste Tesla-modellen kan verte ein småbil som er teikna og bygd i Tyskland.  Europa likar småbilar.

Her er grafisk fremstilt Teslas omsetning de 7 siste kvartalene? Kan du peke og forklare på hvor den enorme veksten er? For meg så ser det ut til at det i beste fall står på stedet hvil.

image.png.6ddfbbf406a9a269523b3c73c8b12b4c.png

 

Når det gjelder Model Y så har de allerede måtte senke prisen i USA etter å ha solgt noe rundt 10 000 stykk. Jeg antar du har fått med deg sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel? Det ser hvertfall ut som om det er begrenset med fanbois igjen som er villig til å godta hva som helst så lenge det er en Tesla-logo på plass.

Cybertruck har en reservasjon på $100 som mer er som en medlemskontigent å regne. Den kommer neppe til å selge spesielt mye når priser, spec og ferdig design en eller annen gang materialiserer seg.

 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (28 minutter siden):

Så er det vel også gått sport i å håpe på at Tesla ikke lykkes, og at alt skal vris og vendes på for å rakke ned på Tesla og Musk. Så hvor står vi da? Man kan jo fortsette å slenge rundt seg med slikt i evigheter, men kommer man noen vei?

Man kommer hvertfall ingen vei i disse diskusjonene om det eneste du klarer å bidra med er sytingen over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, uname -l said:

Hvis du trer ut av fantasiverdenen din og spør noen, så får du vite at det som teller for en bilprodusent er omsetning og overskudd.

Dersom du trer ut av di fantasiverd og spør nokon, so får du vite at det om tel for både bilprodusentar og andre er vekst, vekst og vekst.  I den rekkjefylgja.  Fram til alt vekstpotensialet er teke ut er overskot kjekt og ha, ikkje minst for å prove for investorane at det er mogeleg å få til, men ikkje meir enn det.

 

Dersom du treng prov, kan du sjå på verdien av selskapa.  Tesla er verd meir enn både VW og Toyota.  Ikkje på grunn av omsetnad eller overskot, men på grunn av vekst og vekstpotensiale.  Hugs at VW og Toyota primært jobbar med ein marknad i nedgang.  Tesla jobbar utelukkande i ein marknad i sterk vekst, og Tesla er både størst og best i den marknaden.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (5 timer siden):

Det som er ille er jo at dette er holdninger som strekker seg helt inn i redaksjonen til TU. Heldigvis har TU holdt seg for gode til å spre siste store løgnen til Musk, men det satt nok langt inne.

Helt enig, det er en stor konspirasjon mot stakkars uskyldige, perfekte VW! Tenk at folk med disse holdningene til og med har infiltrert programvareavdelingen deres bare for å ødelegge! ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
uname -l skrev (56 minutter siden):

Tesla har i Norge gått ned fra nesten 40% markedsandel til nærmere 5% og det er ikke unikt for oss.

Tesla har levert alt de hadde mulighet til Norge og vel så det. Det er ikke en eneste inventarbil tilgjengelig fra Tesla her i landet. Det er helt skrapet. I tillegg blir det bare færre og færre brukte Model 3 på Finn, og bruktprisene går oppover.

nO dEmAnD!!!11

Hvorfor går du ut ifra at lavere salg betyr mindre etterspørsel snarere enn begrensning i produksjons- eller leveringskapasitet?

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Tesla har levert alt de hadde mulighet til Norge og vel så det. Det er ikke en eneste inventarbil tilgjengelig fra Tesla her i landet. Det er helt skrapet. I tillegg blir det bare færre og færre brukte Model 3 på Finn, og bruktprisene går oppover.

nO dEmAnD!!!11

Hvorfor går du ut ifra at lavere salg betyr mindre etterspørsel snarere enn begrensning i produksjons- eller leveringskapasitet?

Du får lulle deg inn i fantasien om at det fallende salget skyldes mangel på biler. Den samme unnskyldninger er nå blitt brukt i TRE kvartaler på rad. LOL.

Her er Teslas salg per kvartal i Norge. Klare du å se en trend?

image.png.560201ad9b07d9fabfd143ed8e9c8c4d.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Her er grafisk fremstilt Teslas omsetning de 7 siste kvartalene? Kan du peke og forklare på hvor den enorme veksten er? For meg så ser det ut til at det i beste fall står på stedet hvil.

image.png.6ddfbbf406a9a269523b3c73c8b12b4c.png

 

Kvar fann du den grafen?  Her er ein eg fann:

image.png.9b516230c29298e797fd5fe007dc8f63.png

Den øvste syner summen av siste 12 månadar.  Den under syner kvartalsvis omsetnad fram til og med Q1 2020.  Toppen på denne er Q4 2019, før pandemien slo til.  Her er forresten netto-forteneste dei siste to åra.  Tesla kan ha eit underskot på 260 millionar dollar i Q2 i år og likevel komme ut i pluss siste 12 månadar:

image.png.56ca8fa5705e561e9df0481e78fe9ad4.png

Kjelde: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-income

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Dersom du trer ut av di fantasiverd og spør nokon, so får du vite at det om tel for både bilprodusentar og andre er vekst, vekst og vekst.  I den rekkjefylgja. 

Jeg tror du forveksler bilproduksjon med selskaper som nyter godt av nettverkseffekter. Det med vekst kommenterte jeg i forrige innlegg med graf og greier. Du hadde naturlig nok ingen kommentar til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Du får lulle deg inn i fantasien om at det fallende salget skyldes mangel på biler. Den samme unnskyldninger er nå blitt brukt i TRE kvartaler på rad. LOL.

Her er Teslas salg per kvartal i Norge. Klare du å se en trend?

Det er jo dette eg har kommentert heile tida – nordmenn er irrasjonelt opptekne av eGolf og andre tullebilar.  Desse er meir eller mindre uselgelege i andre land.  Globalt hadde VW 4% av marknaden for ladbare bilar i 2019, og då inkluderer eg ladbare hybridar for å vere snill.  Tesla hadde 17%, og dei sel ingen hybridar.  Noreg er eit ekstremt unnatak for VW sin del.  Eg veit du er glad i navlen din, men det er ein veldig liten del av den globale marknaden for bilar.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

Jeg tror du forveksler bilproduksjon med selskaper som nyter godt av nettverkseffekter. Det med vekst kommenterte jeg i forrige innlegg med graf og greier. Du hadde naturlig nok ingen kommentar til den.

Jaudå.  Eg fann ein meir komplett graf som syner at du tok feil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Jaudå.  Eg fann ein meir komplett graf som syner at du tok feil.

Nei, det grafen din viser er en sterk omsetningsvekst til omtrent Q4 2018 og etter det så har den i praksis vært flat. Det sier også sitt at verdens mest verdifulle bilprodusent kanskje klarer et syltynt overskudd ved å kutte til beinet alt som heter Capex og utsette bonuser til de ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Det er jo dette eg har kommentert heile tida – nordmenn er irrasjonelt opptekne av eGolf og andre tullebilar.  Desse er meir eller mindre uselgelege i andre land.  Globalt hadde VW 4% av marknaden for ladbare bilar i 2019, og då inkluderer eg ladbare hybridar for å vere snill.  Tesla hadde 17%, og dei sel ingen hybridar.  Noreg er eit ekstremt unnatak for VW sin del.  Eg veit du er glad i navlen din, men det er ein veldig liten del av den globale marknaden for bilar.

Audi e-tron er Norges mest solgte og det er ikke en tullebil. Det som skjer i Norge er viktig for det viser hva som skjer når Musk-fansen har fått Teslaen sin og konkurransen kommer: Folk velger en bil fra de ordentlige bilprodusentene. Det ser man i resten av Europa hvor det er vekst i elbilsalget for alle utenom Tesla som er 30% ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -l said:

Audi e-tron er Norges mest solgte og det er ikke en tullebil. Det som skjer i Norge er viktig for det viser hva som skjer når Musk-fansen har fått Teslaen sin og konkurransen kommer: Folk velger en bil fra de ordentlige bilprodusentene. Det ser man i resten av Europa hvor det er vekst i elbilsalget for alle utenom Tesla som er 30% ned.

Tesla har knapt levert bilar til Europa i 2020 på grunn av stansen i fabrikken i Freemont og prioritering av andre marknadar, so det er ikkje rart at Tesla er ned litt, men til og med mai (som ikkje er ein sterk månad for Tesla) var det seld meir enn dobbelt so mange Model 3 i Europa som eTron.  Sør-Korea er ein moden elbilmarknad, og eit av landa som har vore prioritert av Tesla i 2020, og der har Tesla-salet auka kraftig.  Bilmarknaden er global og Tesla har berre to fabrikkar.  Ein av dei produserer berre bilar til Kina og den andre har vore stengd i 7 veker.  Eg har lagt merke til at du ikkje vil snakke om stengde fabrikkar, for det kan vel ikkje vere ein sakleg grunn til å produsere færre bilar, eller?

 

Neste år opnar Tesla ein ny fabrikk i Tyskland.  Då reknar eg med det vert betre stabilitet i leveransane og ikkje minst kortare leveringstid.  Den er veldig lang no.  Snakka nettopp med ein som skal kjøpe Model S, men den får han ikkje før i slutten av september.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

Nei, det grafen din viser er en sterk omsetningsvekst til omtrent Q4 2018 og etter det så har den i praksis vært flat. Det sier også sitt at verdens mest verdifulle bilprodusent kanskje klarer et syltynt overskudd ved å kutte til beinet alt som heter Capex og utsette bonuser til de ansatte.

Målt i dollar hadde Tesla ein litt svakare vekst i Q1, Q3 og Q4 i 2019 enn i tidlegare år, men det skuldast hovudsakleg at dei starta levering av billigare versjonar av Model 3 utan at produksjonskapasiteten i bilar pr dag har auka nok til å ta att dei tapte dollarane pr bil.  Samstundes har fortenesta gått opp, som syner at Tesla no faktisk tener pengar på dei billige versjonane òg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen av de som kommenterer her som noengang har sett hvordan en bil ser ut under skallet? At Tesla er så radikalt annerledes er nok en myte. Selvfølgelig er de mer vertikalt integrerte enn de fleste andre selskap og det har etterhvert blitt en stor fordel, men flere av computerene er levert av tyske leverandører og er helt like de man finner i andre biler. Kommunikasjonen foregår hovedsaklig med gode gamle CAN-BUS fra 80-tallet, mengden software er en brøkdel av de man finner i de mest avanserte europeiske premiumbilene, og mangelen på grensesnitt mellom computere og diagnosesystem vil gjøre det betydelig dyrere å reparere bilene utenfor merkeverksted når de blir eldre. Tesla har en skikkelig badass computer bak den digre skjermen, som brukes til en del viktige funksjoner, men utover det er elektronikken helt på det jevne. Når da bilene mekanisk sett fremstår som halvferdige, slik det er vanlig for amcars, så tror jeg nok at Teslas aksjekurs er mer basert på kortsiktig spekulasjon enn på faktisk fremtidstro. Europeiske biler har ligget teknologisk 10-15 år foran Japanerene i alle år også, uten at noen har spådd døden for dem av den grunn. Kundene har vel knapt nok merket det....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...