Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

Hyundai HDC-6 Neptune semi truck nærmer seg klar for salg.

Om ikke annet, så kan elbilfanatikerne glede seg over at hydrogen generatoren til Hyundai også kan brukes til å lade elbiler.

Sitat

Finally, Hyundai did unveil a more pragmatic piece of hydrogen fuel cell tech that we can use today, unlike some hydrogen-powered commercial trucks. This new technology is a hydrogen fuel-cell generator to replace diesel generators. This generator will use two fuel cell stacks used in the Hyundai Nexo. The generator can be used for many different applications like to charge two EVs at the same time or to charge electric buses/trucks. 

https://www.torquenews.com/10987/hyundai-plans-make-hydrogen-power-mainstream?fbclid=IwAR0fcRIwSOl7i_JBJwhSpdaFUQUF7RKOQphEyi7KWXnkKNqfarCZVLdq934

hyundai-hdc-6-semi-truck.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare til tross for lav virkningsgrad, men også pga. "lav" pris også. At vi oppfatter bensin/diesel som dyr skyldes avgiftene. Olje har bare unntaksvis vært dyr målt over tid, så den fossile bilen har fortsatt gode betingelser i land som ikke bryr seg om internasjonale forpliktelser mht. klimautslipp - og de er det mange av. Land i midtøsten vil eksportere olje så lenge det finnes et lønnsomt (men avtagende) marked, og da snakker vi om produksjonskostnader på 2-5 $ fatet. Innen da har Norge gitt seg med sponsede oljefelter.

Lenke til kommentar
4 hours ago, gamlefar said:

Garantert ikke. Det handler utelukkende om at hydrogenbiler per dags dato ender opp som en nisje pga få fyllestasjoner, og nesten ingen biler produseres/selges. Det burde defor være innlysende at dagens salgstall er helt irrerelevant i forhold til fremtiden på samme måte som elbiler aldri slo ann før Nissan Leaf og Tesla kom. 

Kan du då forklare kvifor salet av hydrogenbilar i Danmark stansa heilt opp straks heile landet var dekkja av hydrogenstasjonar og hydrogenbilane hadde mykje større avgiftsfordelar enn elbilar?  Salet går ikkje akkurat opp i Tyskland heller, der dei har 84 stasjonar.  I mange andre land, som Finland, Portugal og Spania, har dei teke konsekvenssen av salstala og lagt ned alle hydrogenstasjonane.  Danmark gjer forsovidt det same når dei no er nede i 6.

4 hours ago, gamlefar said:

Man selger ikke biler hvis det ikke produseres eller man kan fylle de. I USA har det i år nesten ikke vært mulig å få tak i f.eks Nexo. Og Mirai er en utgående og utdatert modell som knapt noen er interessert i. 

Skal man bedømme salget og interessen av hydrogenbiler, så må man vente flere år.

Ja, hydrogenbilar er alltid ti år fram i tid, ikkje sant? ?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (44 minutter siden):

Ja, hydrogenbilar er alltid ti år fram i tid, ikkje sant? ?

 Litt som langdistanse og tungtransport på lastebiler er X år frem i tid det. 
image.thumb.png.dd1b3cd2f238b01619a1fe8158af0257.png
Etter at prototype testingen har vært i orden, så blir nå de 10 første Hyundai Xcent Fuel Cell lastebilene levert Sveits. 50 til blir levert før året er omme, og planen er 1,600 lastebiler iløpet av 2024. 

I forbindelse med dette, så kommer de første lastebilene til Norge i 2021 fra H2Energy samarbeidet som inkluderer Akershus Energi, Greenstat og Nel hvor planen er infrastruktur for disse lastebilene i tillegg til lastebilene som vil dukke opp fra Nikola. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Dette er nok eneste måten man kan "selge" nye hydrogenbiler i Norge. Markedet er mildt sagt snevert. Det er omtrent ikke-eksisterende.

  • Fjern alle  DC hurtigladere og la 1 være igjen.
  • Ha 1 brukbar elbilmodell.
  • Mål så elbilsalg i ettertid.
  • Bruk så salget for å vise at elbiler ikke selger.

Det eneste slikt beviser er at personen som utnytter argumentet totalt mangler logikk, og man glemmer at elbilene var der selv for endel år siden. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Så du hevder at den eneste grunnen til at hydrogenbiler ikke har tatt av er at elbilene og hurtigladenettverket kom først?

Nei. Hydrogenbilene har det ikke travelet med å komme ut, siden deres marked er et marked elbilene ikke klarer å løse på en god måte. 

Lader du med DC 1 gang i året?
Lader du med DC 10 ganger i året?
Lader du med DC 100 ganger i året? 

Ved et punkt i en slik liste, så vil altså FCEV være et bedre valg. Og som sagt, jeg mener ikke at BEV og FCEV er konkurrenter. De vil leve side om side og hjelpe hverandre, blant annet i å lette opp i DC hurtigladings problematikken i utfartsdager slik vi ser den nå. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg bare kom på en ting helt fra sidelinja her: Mirai er sannsynligvis et godt utgangspunkt for et ombyggingsprosjekt til ren batterielektrisk. God plass til batterier om man fjerner hydrogentanker og brenselcelle. Elmotor er allerede på plass.

Mirai har fra før av gode BE alternativer, så ombyggingen gir lite mening. Mirai er noe man typisk kjøper om man ikke kan lade hjemme, eller kjører Taxi på skift, eller ofte er på langtur med henger og båt f.eks. Det er en ren Grand Tourer.

Lenke til kommentar

Dagens DC hurtigladestasjoner som er plassert på nye områder får ikke muligheten i å kjøpe kraft direkte fra produsenter fordi man ikke kan spå behovet for den. Om man installerer 2 H2 pumper og elektrolyse, så fikser man den problematikken. Stasjonen vil potensielt være 100% utnyttet, og strøm kan kjøpes slik industrien kjøper strøm over 10-20 år. 

I kombinasjon med ny RE så vil dette være fremtidens løsning, og man trenger mange av dem. Ny RE med avtalte strømavtaler vil kunne klare å konkurere i et marked der gammel RE allerede er nedbetalt og ikke har gjeld å tenke på, og det er på tide av vi utnytter lokal industri for dette, fremfor Tyskere som får deleierskap i Norsk Vindkraft, fordi de har Tysk industri som kan kjøpe 20 års kontrakter for strømmen vindkraften skal produsere. 

Vi ønsker å ikke bygge ny vindkraft eller solkraft, rett og slett fordi vi må konkurrere mot egne gjeldsfrie hydrostasjoner. Kombinasjonen av Energi Stasjoner og ny fornybar kraft, er som hånd i hanske. De passer hverandre helt ypperlig siden man har en allerede kjent etterspørsel etter strømmen, og man kan omtrent ikke skalere vind eller solkraften stor nok. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
28 minutes ago, Simen1 said:

Jeg bare kom på en ting helt fra sidelinja her: Mirai er sannsynligvis et godt utgangspunkt for et ombyggingsprosjekt til ren batterielektrisk. God plass til batterier om man fjerner hydrogentanker og brenselcelle. Elmotor er allerede på plass.

Da hadde jeg kjøpt den på flekken. Sikkert halv pris av versjonen med hydrogen-bombe i bagasjen. Og skikkelig rekkevidde, parret med anerkjent Toyota-kvalitet.
Skjønner ikke at Toyota fortsatt skal kaste bort penger på dette nisje-markedet og fortsatt spamme på f.eks. FB om ny Hilux-modell med diesel.
Men de har en fanbase. Mange av dem henger her på forumet kan det se ut som :)

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 minutter siden):

Men de har en fanbase. Mange av dem henger her på forumet kan det se ut som :)

Toyota har hjulpet endel de, med å gi PHEV teknologien sin tilgjengelig for alle. PHEV teknologi og utvikling har selvfølgelig en sammenheng med FCEV teknologien, og de binder hverandre fint sammen til senere. 

Fanbase er å slenge ting litt langt. Folk flest liker biler på generell basis, og jeg har aldri sett noen som konstant snakker om Toyota her inne. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Dagens DC hurtigladestasjoner som er plassert på nye områder får ikke muligheten i å kjøpe kraft direkte fra produsenter fordi man ikke kan spå behovet for den. Om man installerer 2 H2 pumper og elektrolyse, så fikser man den problematikken.

Du overvurderer problemet. Balansering av effekt kan i teorien gjøres med stasjonære batterier på hurtigladerne, men jeg er helt sikker på at netteierne finner mye mer kostnadseffektive måter å balansere effekten i kraftnettet på. Svært mye av forbruket i nettet kan reguleres uten større inngrep eller konsekvenser. Svært mye rimeligere enn bruk av stasjonære batterier. Teknologiene for å regulere forbruk står i kø for utrulling i markedet og mange nye forretningskonsepter skapes i disse dager. Se f.eks på Tibber. Derfor vil ikke hurtigladere måtte betale ekstremt mye i effektavgifter i framtida, selv om det rasles med sablene akkurat nå.

Elektrolyse av hydrogen er helt avhengig av enorme svingninger i kraftpris for å kunne veie opp for at det kreves 3 ganger så mye el-energi fra kraftnettet for å drive en hydrogenbil like langt. Disse enorme svingningene kommer til å bli krusninger. Både her og i andre land.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Du overvurderer problemet.

Nei, for det er realitetene slik vi ser alle ladenettverk operere idag. Ingen av dem baserer seg på ny fornybar kraft, men henter kraft kun fra spotprisen uten avtaler til produsentene. 

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Balansering av effekt kan i teorien gjøres med stasjonære batterier på hurtigladerne, men jeg er helt sikker på at netteierne finner mye mer kostnadseffektive måter å balansere effekten i kraftnettet på.

Nei, det kan det ikke. Da snakker du om forhåpninger inn mot fremtiden, fremfor å diskutere hva vi allerede vet og kan utnytte. 
Samt ditt siste argument utelukker ikke mitt argument som en del og en måte å balansere nettet på. Du hopper også over argumentet uten å diskutere logikken. Jeg regner med det er fordi du egentlig er enig? 

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Teknologiene for å regulere forbruk står i kø for utrulling i markedet og mange nye forretningskonsepter skapes i disse dager. Se f.eks på Tibber. Derfor vil ikke hurtigladere måtte betale ekstremt mye i effektavgifter i framtida, selv om det rasles med sablene akkurat nå.

 

Problemet du må løse er ujevn etterpørsel for hurtigladerne. Tibber vil ikke klare å gjøre noe med det fra eller til, men Tibber kan hjelpe på andre måter. 

Ionity prøver jo f.eks å finansiere sitt nettverk på en annen måte. Strømleverandører som sammen med Ionity inngår i abonnementsløsninger, samt generelle rabatter for kundene som går til strømleverandøren. På den måten så får Ionity betalt for sitt nettverk der de i realiteten diversifiserer risikoen til strømleverandørene som bruker nettverket for å rekruttere kunder. 

Uansett så utelukker ikke disse argumentene og løsningene for det jeg snakket om. Det jeg da er mer interessert i er å vite om du er uenig eller enig i logikken. 

Ta Nisservannet og de 2 demningene som er der som et eksempel. De er samlet sett på 2MW. Per idag så er dem snurpet inn og vannet øker såpass at lokalbefolkningen er redde for strendene som Nisser vannet er kjent for. Jo flere ganger strømprodusenten lagrer over et vist nivå, jo oftere introduserer man korrosjon til strendene som forsvinner med vannet nedover og ut i elva. 

Et samarbeid med DC hurtigladingene som nå dukker opp der oppe, samt H2 lagring ville kunne sørge for at disse små kraftprodusentene aldri ville trengt å lagre såpass med vann i lagrene sine, siden de uansett har 2 måter å eksportere ut avanse på. Når de større kraftprodusentene i landet produserer for fult, så sliter disse små produsentene med fortjenestene sine, og de starter å strupe produksjonen. 

Nisserdam kraftverk ville i teorien kunne gjort som ASKO og hatt eierskap i 1 eller 2 stasjoner i nærområdet. 1-2MW kraft til H2 lagring er nok i massevis for deres behov for H2. Ikke bare fikser man DC kø som oppstår der oppe nå, som man aldri vil kunne fikse siden de kun utnyttes når hytte-eierne kommer og står tomme i resten av året, men man gjør at kraftverket samtidig får interesser i å kunne skalere opp sin produksjon. De kunne til og med pyntet på med flytende solkraft om H2 behovet økte over sikt. 

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Elektrolyse av hydrogen er helt avhengig av enorme svingninger i kraftpris for å kunne veie opp for at det kreves 3 ganger så mye el-energi fra kraftnettet for å drive en hydrogenbil like langt. Disse enorme svingningene kommer til å bli krusninger. Både her og i andre land.

Nei, du glemmer den store fordelen som elektrolyse har. Den vil kunne tilby et jevnt behov. Det betyr at elektrolyse har muligheten i å kjøpe strømkontrakter som løper i mange år av gangen. Alt avhenger av H2 etterspørsel. Altså vil et samarbeid som f.eks ved Treungen og Nisservannet kunne gjøre at hydrogen ville vært like billig som DC hurtiglading. Dette foregår allerede nedover i Europa. Toyota og Hyundai samarbeider sammen med f.eks Taxi firma for flåtesalg av H2 biler. De får billigere hydrogen fordi samarbeidet inkluderer langvarige strømkontrakter til nyere strømprodusenter som ellers hadde slitt i å konkurrere mot allerede etablerte produsenter som idag produserer uten gjeld. Der faller jo fordelen av flåtesalget, siden det skaper et kjent behov for H2 produksjonen, og kontrakten som kan signeres for produksjonen. 

Nisserdam kraftverk tar jo gjerne imot en langvarig kontrakt for å produsere strøm. Det betyr jo at de i mindre grad trenger å strupe inn produksjonen når de ikke klarer å konkurrere mot større produserende hydrokraftverk ellers i landet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Effektprisingen er ikke enorm i dag. Det presses på for økninger og da kan det bli et problem.

Ja, jeg snakker om framtida. I dag er som sagt ikke effektprisingen enorm.

Joda, enig i at elektrolyse kan virke utjevnende, dersom man ser for seg veldig liten utnyttelsesgrad og tilhørende store topper i forbruket på hurtigladere. Men det må jo uansett veie opp for 3x høyere energibruk på et eller annet vis. Og det må gjøres billigere enn andre former for effektbalansering.

Jeg skrev ikke at Tibber balanserer hurtigladere.

Siden du vil fokusere på dagens situasjon: Elbiler lader ca 600 GWh i år, derav hurtiglading ca 120 GWh, av en total kraftproduksjon på ca 140 000 GWh.. og du legger skylda for Nisser-reguleringa på elblene. Hydrogenbilene utgjør et el-energibehov i størrelseorden godt 0,1 GWh. Der har du noen tall på hvor regulerende hydrogen-elektrolyse er. Det var du som insisterte på å fokusere på dagens situasjon.

Nå kjenner jeg ikke Nisser-dammen men kan du fortelle hvor mange kg hydrogen som må produseres og lagres for å redusere vannstanden med 1 meter? Og hvor mange hydrogenbiler som trengs for å bruke opp det hydrogenet på f.eks et halvt år? (anta 12 000 km/år)

Ja, elektrolyse kan gi jevnt forbruk. Er det ønskelig når både produksjon og forbruk ellers svinger? Eller skal man f.eks senke driftstida for å frigi kraft ved forbrukstopper? Ja, elektrolyse kan gi jevnt forbruk - jevnt høyt forbruk-. 3 ganger så mye energi må forbrukes for å produsere like mange km rekkevidde, sammenlignet med energilagring i batterier i stedet for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Effektprisingen er ikke enorm i dag. Det presses på for økninger og da kan det bli et problem.

Ja, jeg snakker om framtida. I dag er som sagt ikke effektprisingen enorm.

Effektleddet er på 150kr/kW i vintermånedene, 80kr/kW i høst/vår og 23kr/kW i sommermånedene. 

For 20 stasjons V3 SuC nettverk, så blir det løpende kostnader for energiledd på:


750,000kr * 3 = 2,250,000 kr
400,000kr * 2 = 800,000 kr
115,000 kr * 2 = 230,000 kr. 
Totalt = 3,280,000 kr. 

Energiledd har et påslag på 7øre/kWh i 5 måneder, og 3,90øre/kWh i sommermånedene i tillegg. 

Det er rimelig mye å spare på dette, om man klarer å kjøpe kontrakter på en fast MW og timesutnyttelse fra en kraftprodusent. Klarer man i tillegg å kjøre varslet utkobling for kraften, så får man i tillegg tariffreduksjoner i effektleddet. Det klarer elektrolyse helt fint, så de hadde fått 65% reduksjon ettersom de klarer å justere seg innenfor minuttet. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Joda, enig i at elektrolyse kan virke utjevnende, dersom man ser for seg veldig liten utnyttelsesgrad og tilhørende store topper i forbruket på hurtigladere. Men det må jo uansett veie opp for 3x høyere energibruk på et eller annet vis. Og det må gjøres billigere enn andre former for effektbalansering.

Det er jo omvendt? For å kunne levere fast energiledd 3 for eksempel som er på over 3MW, så vil elektrolysen gå i større grad enn utnyttelsesgraden til hurtiglade-stolpene for det spesifikke stedet jeg snakker om. Uten elektrolyse, ingen lavere energiledd og kraftkrevende industri. 

For hurtiglade nettverket, så trenger man ikke levere billigere hurtiglading enn ca 2-3kr/kW. Det å få lavere energiledd inn til DC ladestolpene ville havnet i lomma på industrien vår - noe vi faktisk ønsker da det bare hadde styrket kommunen og fylket i et slikt oppsett dette var plassert i. Samtidig må man bare sørge for at H2 er konkurransedyktig mot bensin og diesel, noe man også klarer i slike situasjoner. 

En slik løsning hadde gjort hurtiglading OG H2 påfylling billigere enn bensin og diesel, og vi er i mål. Det er bare å kjøre "copy/paste" rundt i hele landet, inklusive Nord-Norge og vi hadde totalt erradert ICE og PHEV på rekord-tid. Samtidig som vi bygger kunnskap, kompetanse og verdier innad i landet vårt, fremfor at Tyskerne tar gevinsten fra ny fornybar energiproduksjon. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Nå kjenner jeg ikke Nisser-dammen men kan du fortelle hvor mange kg hydrogen som må produseres og lagres for å redusere vannstanden med 1 meter? Og hvor mange hydrogenbiler som trengs for å bruke opp det hydrogenet på f.eks et halvt år? (anta 12 000 km/år)

Hmm, ja det hadde faktisk vært artig å visst. Men det aner jeg ikke. Jeg vet bare at kraftverket produserer ca 12GWh i året. Jeg aner heller ikke tilsiget inn til Nisser, så jeg aner ikke hvor man måtte ha startet for å finne ut av det. Om du kan det, så hadde det jo vært kjekt å vite. 

Det man dog må kikke på, er hvor mye H2 man må produsere for å nå de store fordelene med kraftkrevende industri. Så må en finne logiske samarbeidspartnere for å finne etterspørsel for det hydrogenet man teoretisk kan produsere der på et mindre kraftverk. 

Men lokal taxi-virksomhet, og buss-tilbud samt skogbruk hadde f.eks vært fine alternativer å dekarbonisere der. Det kjøres endel tømmer ut fra området, så lastebilene til det formålet kunne også blitt utnyttet - så jeg trur ikke man hadde slitt med å finne muligheter, om man startet å lete. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Ja, elektrolyse kan gi jevnt forbruk. Er det ønskelig når både produksjon og forbruk ellers svinger? Eller skal man f.eks senke driftstida for å frigi kraft ved forbrukstopper? Ja, elektrolyse kan gi jevnt forbruk - jevnt høyt forbruk-. 3 ganger så mye energi må forbrukes for å produsere like mange km rekkevidde, sammenlignet med energilagring i batterier i stedet for.

Muligheten til jevnt forbruk er jo det som gir muligheten til å definere dette som kraft-krevende industri, og dermed få til samarbeidspartnere. Men man justerer jo og gjør det som er best for lokal kraftnett og kraftproduksjon der og da, og det er null problem. Elektrolysen tar ikke mange sekundene på å justere seg. 

Nisservannet er en av de første som blir brukt til lagring, siden kraftverket ikke produserer billigst strøm. Jevnt periodevis høyt forbruk er ønskelig, og vil gi Nisser kommune verdier, samtidig som man dekarboniserer lokalsamfunnet med nye løsnigner, og bedre tilbud både for elbiler og hydrogen-produkter som Taxier, busser, lastebiler og anleggsutstyr. 

Samt ikke glem at dette er et segment i barnestadiet. Effektivitet vil bli bedre, og samarbeid med fjernvarne er jo en mulighet om det viser seg å være et problem i planleggingsstadiene nå i starten, da det ikke er vanskelig å få til. 

Energilagring i batterier er ikke et alternativ forutenom et kjent forbruk daglig der lagrene kan tømmes med få timer i mellom. H2 lagring har jo fordelen av at energilageret kan tømmes når som helst, og det blir mye billigere. Energien ut fra små kraftstasjoner rundt om kring får man uansett ikke eksportert, og ny nærliggende kraftkrevende industrier som "Energi Stasjoner" med samarbeidspartnere vil gi verdier til lokalsamfunnet. 

Plutselig kan du starte å forske på flytende solkraft f.eks i tillegg til demningene, om behovet vokser. Noe man aldri ville sett uten. 



 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (På 5.7.2020 den 9.15):

Det er fascinerende at folk ikke forstår noe så enkelt som at kort fylletid vil alltid ha fordeler som passer bruksområdet til mange langt bedre. Eller at utbygging av strømnett og kapasitet ikke er aktuelt mange steder. Velkjent og dokumentert, men går allikevel ikke inn til de som har bestemt seg for at de ønsker noe annet. 

Det er fascinerende at folk ikke forstår at det å "fylle" bilen hjemme mens en sover vil alltid ha fordeler som passer bruksområdet til mange langt bedre. Den fordelen er det mange som ikke skjønner før de opplever det. Velkjent og dokumentert, men går allikevel ikke inn til de som har bestemt seg for at de ønsker noe annet. Du kunne funnet mange tilsvarende gale slutninger om du spurte folk på 60 tallet hvor mange datamskiner de tenker blir kjøpt nå. Mange er ikke klar over de gode løsningene som finnes. Oppsøke en fyllestasjon er og blir bortkastet i det daglige. 

Endret av Bengt Who
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (58 minutter siden):

Det er fascinerende at folk ikke forstår at det er mye deiligere å "fylle" bilen hjemme mens en sover og ikke måtte oppsøke fyllestasjoner. Den fordelen er det mange som ikke skjønner før de opplever det. Velkjent og dokumentert. Du kunne funnet mange tilsvarende gale slutninger om du spurte folk på 60 tallet hvor mange datamskiner de tenker blir kjøpt nå. Mange er ikke klar over de gode løsningene som finnes. Oppsøke en fyllestasjon er og blir bortkastet i det daglige.

Både batterier og hydrogenkomponentene blir bedre. Det å tilby plugin versjoner av hydrogenbiler vil komme i større og større grad jo bedre teknologien blir. 

Det du i teorien havner på da, er at du kun bytter ut DC hurtigladebehovet. Du saktelader hjemme og starter hver dag med 15-20kWh energi i batteriet. Nok til å få gjort unna jobb-turen og det å hente ungene i barnhagen. Om du bruker litt hydrogen på slutten av dagen fremfor å havne under 10% SoC som belaster batteriet så gjør det absolutt ingenting. Du hadde fylt hydrogen kanskje 1 gang i måneden om ikke mindre ved normalt hverdagslig kjørelengde. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Det er fascinerende at folk ikke forstår at det er mye deiligere å "fylle" bilen hjemme mens en sover og ikke måtte oppsøke fyllestasjoner. Den fordelen er det mange som ikke skjønner før de opplever det. Velkjent og dokumentert. Du kunne funnet mange tilsvarende gale slutninger om du spurte folk på 60 tallet hvor mange datamskiner de tenker blir kjøpt nå. Mange er ikke klar over de gode løsningene som finnes. Oppsøke en fyllestasjon er og blir bortkastet i det daglige.

Her har vi et godt eksempel på en "gamlefar";)

6b53212b-b180-460e-a07e-83dcf234782d?fit=crop&h=563&w=500&s=b730a4f25aabe50f3cc1ecd12697fde1b106fe2e

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...