Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (6 timer siden):

Jeg gidder ikke mate din konspirasjonsteori på at hydrogentruckene ikke eksisterer eller ikke har et marked.

Hvorfor gidder du å fabrikkere falske påstander og påstå at jeg har sagt de? Det er ikke redelig debatt-teknikk.

oophus3do skrev (6 timer siden):

Mitt bevis for at sted og arbeid eksisterer der ute er allerede gitt med å gi deg kilde på 20,000 Amazon trucker.

Hvilket lager er det du snakker om nå? Det er ikke noe bevis å slenge ut et par kjente merkenavn. Jeg vil ha lokasjon der lading av Li-ion trucker er et så stort problem at det er årsaken til at de gikk for hydrogen i stedet for Li-ion. Dette har du ikke klart å underbygge.

oophus3do skrev (6 timer siden):

Hydrogen vil ikke forsvinne da du ikke har noen andre alternativer etterhvert som diesel går ut av dansen. Selv om hydrogen "sluker" 3 ganger mer energi enn batteritruckene, så gir dem åpenbart fordeler som veier opp for mer enn energibruken. 

Hvorfor later du som li-ion batterier ikke er et alternativ for trucker? Akkurat som i bilmarkedet vil diesel være med oss i lang tid fremover. Diesel-andelene vil synke jevnt og trutt de neste 15-25 årene. Akkurat som hydrogen-andelene. Konkurrenten du ignorerer heter li-ion. Batterier blir jevnt og trutt billigere, får økt energitetthet og økt effekttetthet. Ikke gå i fella og tro at batteriteknologien står i stampe.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (7 timer siden):

Nei du trenger ikke 3x effekt til truckdrifta. Et lager vil ikke være enten 100% BEV gaffeltrucker og/eller 100% FCEV gaffeltrucker, slik personbilsegmentet ikke vil være enten eller. Da lader man som normalt under BEV rulleringene, med mindre produksjon til lagret H2, også øker man produksjonen etter forbruket på lageret. 

Vi har jo snakket om lignende saker for buss-depoter? Du havner altså som normalt i tankefeilen på 100% markedsandeler og "enten-eller" tøys. 

Legg merke til at 3x effekt var i sammenligning med rullerende lading. Det er helt korrekt, også ved en miks av trucker. Eller busser for den del. Nøkkelordet er rullerende. I ditt scenarie med 100% kapasitet 24/7 så er det mulig å rullere jevnt rundt hele døgnet. Da trenger du 3x effekten (og 3x energien) ved å bytte fra 100% Li-ion trucker til 100% hydrogentruker. Eller 2x hvis du velger en 50/50 miks av hydrogentrucker og Li-ion trucker. Dette er enkel artimetikk.

Buss-depoter har nok mer uregelmessig bruk så der er ikke 100% kapasitet 24/7 noe realistisk scenario. Forøvrig var det ikke bussdepoter vi diskuterte den gangen jeg forklarte deg sammenhengen mellom energibehov, effektbehov og andel hydrogen/batteri, det var biler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

For andre som har tilgang til AC lading, så vil de større bilene som de største SUV'ene, pickup truckene samt varebilene være kjipe som rene elbiler om de brukes til å kjøre hengere, eller mye last. Man kjører ikke med mye last eller med hengere hver dag, men man kjøper et produkt etter behov. Vi kjøper batteribiler med 100kWh pakker, selv om vi kun utnytter 5% av energien i dem daglig. Unødvendig å kjøre rundt med 95% unødig vekt, men vi trenger energien til langturene, og DC lading blir enklere på dem. 

Slike store biler starter å bevege seg inn i et område hvor det kan være logisk å erstatte 80% av vekten fra pakken med H2+FC istedenfor. Da står man igjen med 20kWh batteripakke, nok til å ville AC-lade hjemme hver dag, og nok til å kjøre de hverdagslige turene på billigere og mer effektiv strøm fra vegg og batterier, men man har over 100kWh energi lagret i bilen sammenlagt for langturene. Man erstatter bare DC-hurtigladingsbehovet med H2-påfylling. En H2-PHEV rett og slett. 

99% enig for en gangs skyld. :)

Men det er to hindre for at diesel rekkeviddeforlenger skal byttes ut med hydrogen rekkeviddeforlenger: Nok fyllestasjoner og god nok sikkerhet ved bilbranner/kollisjoner etc på lukkede steder som ferger, tuneller, parkeringskjellere etc. Dagens antall ladestasjoner gir en indikasjon på hvor mange hydrogenstasjoner som trengs for å dekke behovet for en bilpark bestående av 10% batteribiler med hydrogen rekkeviddeforlengere, hvis det tok 40 minutter å tanke opp. Tar det 4 minutter å fylle hydrogen kan vi nok klare oss med 1/10 så mange pumper, men ikke lengre avstander mellom hvert fyllested. I dag er det vel 1 offentlig tilgjengelig operativ hydrogenstasjon i hele landet? (Høvik) Den på Tiller er ikke offentlig tilgjengelig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det jeg tror er en røverhistorie er din påstand om at (hurtig)lading av Li-ion trucker er årsaken til at hydrogen-trucker eksisterer. Jeg har bedt deg underbygge påstanden din, men ser ingenting. Det hjelper ditt argument å slenge ut et par kjente merkenavn eller be meg dokumentere din påstand.

Du har fått kilde på 20,000 hydrogentrucker hos Amazon alene. Du har også fått sitater fra Linde som lager H2-Trucker i hvorfor de skiller seg ut. Det er samme argumenter som jeg har brukt, bare at jeg har puttet dem i ulike scenario for å forklare. 

Er du uenig i at spenningen synker jo lavere i SoC% man kommer på elektrikse produkter? Har elbilen din like kjapp 0-100 tid fra 10% SoC som fra 100% SoC? Hvis nei, hvordan trur du en slik oppførsel vil opplevels i en gaffeltruck? Kan det være en årsak til at noen kjøper noen H2-gaffeltrucker? For du er vell nå klar over at jeg IKKE diskuterer absolutter på 100% markedsandeler, sant? For dette er noe jeg må gjenta alt for mange ganger. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvorfor gidder du å fabrikkere falske påstander og påstå at jeg har sagt de? Det er ikke redelig debatt-teknikk.

Hva i allverden handler nitpickinga di om da? Du har fått kilde på at de eksisterer, og at OEM's produserer dem. Hvorfor argumentere mot årsakene de selv skriver for grunnen til at en H2-gaffeltruck kan være fordelaktig? Det blir en lang rekke med kilder jeg skal finne der du ignorerer de du allerede har fått. 

Simen1 skrev (1 time siden):

Hvilket lager er det du snakker om nå? Det er ikke noe bevis å slenge ut et par kjente merkenavn. Jeg vil ha lokasjon der lading av Li-ion trucker er et så stort problem at det er årsaken til at de gikk for hydrogen i stedet for Li-ion. Dette har du ikke klart å underbygge.

Om du vil få presisse svar til hvorfor Walmart og Amazon har slike trucker, så send dem en email. Jeg bruker argumentene fra hjemmesiden til Linde blant annet. Om du er uenig i dem, så ok. Da får du sende dem en mail også, så får du kranglet litt. 

Du forventer at jeg skal forsvare andres årsaker til å kjøpe noe. Jeg har jo ikke en fjernelse anelse i hvorfor "material-handling" sjefen i Amazon fant ut at H2-trucker var greit å utnytte, og hvorfor de endte opp med hele 20,000 av dem. Du har også fått kilde på at 30% av alle matvarer i USA blir flyttet med dem. Hvorfor fjerner du alle kilder jeg kommer med og kun kommer med neste spørsmål og nit-picking uten å kommentere bevisene du allerede har fått? 

Simen1 skrev (1 time siden):

Hvorfor later du som li-ion batterier ikke er et alternativ for trucker?

Wow! Det har jeg aldri gjort! Nå er du inne i tankefeilen på 100% markedsandeler igjen, slik du alltid er. Jeg har sagt at H2-truckene kommer til sin rett om de brukes mer enn normalt, og over flere skift. Hvorfor? Hvordi det er logisk for meg i måten batterier og påfylling av hydrogen fungerer. Det tar 2 timer å lade en lithium-ion gaffeltruck, og det tar 3 minutter å lade en H2-gaffeltruck. 
H2-gaffeltrucken nyter 100% til siste gram hydrogen, mens lithium-ion gaffeltrucken blir svakere fra den er topp-ladet. Dette har du også fått en graf på, men som vanlig, så kutter du ut den, kommenterer den ikke men fortsetter med tøyset ditt. 

Fordelene til H2-gaffeltruckene er ikke nødvendig om lagerarbeidet er noe ala det man ser hos Byggmax f.eks. men jeg kan forstå at enkelte arbeidsoppgaver som arbeid på travle havner, eller foredling av matvarer, eller Amazons lager kan se travelt ut, og dermed at man havner inn i områdene hvor H2-gaffeltruckene gjør det bra, og hvorfor firma som Amazon har havnet der de har havnet med sine 20,000 H2-gaffeltrucker. Vil du få direkte svar fra CEO'en til Amazon så send en mail til Jeff Bezos. 

Simen1 skrev (1 time siden):

Konkurrenten du ignorerer heter li-ion. Batterier blir jevnt og trutt billigere, får økt energitetthet og økt effekttetthet. Ikke gå i fella og tro at batteriteknologien står i stampe.

Apropos det å fabrikere argumenter til sin motpart. Gratulerer. 

Bedre batterier kan fint komme dem, for da velger nok Amazon etter datidens situasjon og teknologi, men da kan du vel også innrømme at per dags dato, så finnes det et marked for hydrogen-gaffeltrucken? Det batteriet du snakker om er vanskelig å ramle over, og batterier som har hatt forbedringer i alle målbare ting vi trenger for bruken i biler eller i dette scenarioet gaffeltrucken har ikke forandret seg stort de siste 10 årene. Beste batteriet som ble brukt i biler var på 240Wh/kg i 2010. Idag er den på 270Wh/kg. 
Det er ikke engang sikkert at batteriene som blir brukt i gaffeltrucker har energitetthet som største "forbedringspotensiale". Kanskje "sustained energy output" burde være det dem trenger, samt at dem takler høye C-rates uten å miste "cycle life". De batteriene kommer sikkert, men inntil videre, så må vi løse våre problemer med teknologien vi er sikre på at fungerer mot dem. Forhåpningene og drømmene tar vi når dem er reelle, også forandrer vi situasjonen da. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Legg merke til at 3x effekt var i sammenligning med rullerende lading. Det er helt korrekt, også ved en miks av trucker. Eller busser for den del. Nøkkelordet er rullerende. I ditt scenarie med 100% kapasitet 24/7 så er det mulig å rullere jevnt rundt hele døgnet. Da trenger du 3x effekten (og 3x energien) ved å bytte fra 100% Li-ion trucker til 100% hydrogentruker. Eller 2x hvis du velger en 50/50 miks av hydrogentrucker og Li-ion trucker. Dette er enkel artimetikk.

Buss-depoter har nok mer uregelmessig bruk så der er ikke 100% kapasitet 24/7 noe realistisk scenario. Forøvrig var det ikke bussdepoter vi diskuterte den gangen jeg forklarte deg sammenhengen mellom energibehov, effektbehov og andel hydrogen/batteri, det var biler.

Rullerende fordrer at man må kjøpe flere busser, lastebiler, gaffeltrucker for å erstatte 1 diesel variant. Noe man ikke trenger med hydrogen-erstatningen. Når de da antaes å bli billigere enn diesel-variantene i capex, så blir det vanskelig å forsvare at man må kjøpe 25% flere el-busser, gaffeltrucker eller lignende slik man så i Russland for bussrutene der, eller London (link har jeg kastet inn mange ganger før på dette, så ikke spør). Har man 20,000 gaffeltrucker på tvers av flåten sin som hos Amazon, så blir det litt av en kostnad å kaste på 5,000 ekstra trucker for å få muligheten til å alltids ha noen stående på lading. Husk nå at 20,000 H2-gaffeltrucker IKKE er hele gaffeltruck flåten til Amazon. De har nok en bråta lithium-ion gaffeltrucker også, og sikkert flere av dem. 

Formålet mitt var å vise at det finnes markedsandeler hvor folk faktisk velger å kjøpe et alternativ til lithium-ion. Dette vil gjenta seg uansett marked, om det er personbiler, busser, lastebiler eller gaffeltrucker. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke fått en eneste underbyggende kilde på at li-ion ladede trucker er noe problem. Du må gjerne underbygge påstanden om at de har valgt hydrogentrucker på grunn av dette.

Jeg er helt enig i at spenninga synker med SoC, men kan ikke se noen praktiske problemer med det. Se det heller slik: Man kan sette inn en 10% "for kraftig" motor i en Li-ion truck og få "bare" 100% motoreffekt ved lav SoC. Batterier har på generelt grunnlag mer enn nok effekt-tetthet fordi det kommer gratis med på kjøpet når man velger batteri. Effekt i brenselceller derimot, er ganske dyrt og lineært dyrere jo mer effekt man skal ha ut. Det er derfor du ikke finner person-hydrogenbiler med mer enn ca 100 kW,  mens det finnes flust av Li-ion personbiler med mye mer enn 100 kW. Det er i praksis ikke batteriet som begrenser effekten, men valg av motor (og kjølesystemet ved banekjøring). Men alt dette er uansett irrelevant for gaffeltrucker. Produsenten velger den motoren og dermed effekten de ønsker. F.eks 10% mer enn på en tilsvarende hydrogentruck slik at man har 100% effekt på lav SoC. De kan jo også SW-begrense effekten på høyere SoC så man får forutsigbar nøyaktig samme effekt gjennom hele SoC-registeret og hverken for mye eller for lite på noe tidspunkt. Men det visste du sikkert fra før.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

99% enig for en gangs skyld. :)

Men det er to hindre for at diesel rekkeviddeforlenger skal byttes ut med hydrogen rekkeviddeforlenger: Nok fyllestasjoner og god nok sikkerhet ved bilbranner/kollisjoner etc på lukkede steder som ferger, tuneller, parkeringskjellere etc. Dagens antall ladestasjoner gir en indikasjon på hvor mange hydrogenstasjoner som trengs for å dekke behovet for en bilpark bestående av 10% batteribiler med hydrogen rekkeviddeforlengere, hvis det tok 40 minutter å tanke opp. Tar det 4 minutter å fylle hydrogen kan vi nok klare oss med 1/10 så mange pumper, men ikke lengre avstander mellom hvert fyllested. I dag er det vel 1 offentlig tilgjengelig operativ hydrogenstasjon i hele landet? (Høvik) Den på Tiller er ikke offentlig tilgjengelig.

Nok fyllestasjoner vil komme pga behovet for lang og tungtransporten. Det er allerede lansert samarbeidspartnere for dette sammen med Hyundai i Norge. Og vi ser at Hyundai ikke tøyser med dette siden de er i rute med å fylle sine første ordre til Sveits. 1,600 lastebiler skal dit, og planen til Norge er å støtte 1,000 lastebiler her også. Stasjoner vil altså komme og de skal dukke opp i 2021 om Covid-19 ikke har dyttet planene tilbake litt. 

Angående sikkerhet, så vil da utstyret gjennomgå tester for dette. Se til Hyundai Nexo crashtester samt Toyotas tester på sine tanker. Se også på hvordan type 4 tankene blir typegodkjente for å kunne selges i NA, EU og Asia. Det er litt av en smørbrødsliste, og de finner du om du roter litt rundt på hjemmesidene til Hexagon Purus. Hver gang man fyller en hydrogenbil, så kjører stasjonen også en trykk-test før den starter å fylle. 

Dagens antall ladestasjoner er ingen identifikasjon på hvor mange hydrogenstasjoner man trenger, det er heller ikke bensinstasjoner. Ikke glem at BEV's vil eksistere og ta veldig mye av energien hjemmefra, det samme vil H2-PHEV bilene som vil komme etterhvert. Hastigheten for påfyll på minutter hos stasjonene fordrer at de kan ta til seg flere produkter i timen ved utfartsdager, og jeg har sett et anslag på 25 stasjoner som godt nok i Norge i første omgang for å dekke de store årene av veiene vi har. 

DC hurtiglading og H2 påfylling vil eksistere samtidig. DC hurtiglading tar for seg BEV's på langtur, og H2 stasjonene de resterende H2-PHEVs produktene som er vanskelig for BEVs å fylle for en 100% fornybar produkt flåte for erstatning for bensin og diesel. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Om du vil få presisse svar til hvorfor Walmart og Amazon har slike trucker, så send dem en email. Jeg bruker argumentene fra hjemmesiden til Linde blant annet. Om du er uenig i dem, så ok. Da får du sende dem en mail også, så får du kranglet litt. 

Jeg tviler ikke på Lindes påstander om at hydrogen har fordeler over blysyrebatterier, så jeg ser ingen grunn til å dokumentere dine påstander ved å sende de en epost med spørsmål om det. Angående påstanden din om grunnen til at Walmart og Amazon valgte å kjøpe så mange hydrogen-trucker, så tror jeg det er en røverhistorie. Skjønner jo hvorfor du ikke gidder å underbygge den påstanden. Det finnes neppe noe å underbygge den med.

oophus3do skrev (18 minutter siden):

Nå er du inne i tankefeilen på 100% markedsandeler igjen, slik du alltid er. Jeg har sagt at H2-truckene kommer til sin rett om de brukes mer enn normalt, og over flere skift. Hvorfor? Hvordi det er logisk for meg i måten batterier og påfylling av hydrogen fungerer. Det tar 2 timer å lade en lithium-ion gaffeltruck, og det tar 3 minutter å lade en H2-gaffeltruck. 

Nei, jeg ser på alle kombinasjoner fra 0-100% hydrogen vs batteri-trucker. Det eneste som gir mening er den løsninga som gir minst energibehov, ca 1/3 av alternativet på motsatt ende av skalaen og andre tall ved andre kombinasjoner. Jeg nevne f.eks 50/50-alternativet. Det krever bare dobbelt så mye energi og effekt som det rent batterielektriske. Vil du ha flere sammensetninger? 75/25, 25/75, 80/20 eller om så hele skalaen fra 0-100% prosent for prosent? Hvor mange graderinger trenger du for å bli fornøyd?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Har man 20,000 gaffeltrucker på tvers av flåten sin som hos Amazon, så blir det litt av en kostnad å kaste på 5,000 ekstra trucker for å få muligheten til å alltids ha noen stående på lading.

Amazon lader neppe truckene 20% av døgnet. Faktisk ladetid vil avhenge av hvor mye SoC som brukes. Det vil neppe være så mye som 100% SoC forbrukt for hver 4. klokketime.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har ennå ikke fått en eneste underbyggende kilde på at li-ion ladede trucker er noe problem.

Fordi jeg har aldri sagt at li-ion trucker er et problem! Jeg påpeker til fordeler H2-truckene har, uten at det i seg selv betyr at de fordelene automatisk er et kjempe problem på den andre siden. Men det faktum at det eksisterer 30,000 H2-trucker må bety at noen har valgt dem grunnet de innehar noen fordeler. Dette på tross av at de har vært dyre. 

Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt enig i at spenninga synker med SoC, men kan ikke se noen praktiske problemer med det. Se det heller slik: Man kan sette inn en 10% "for kraftig" motor i en Li-ion truck og få "bare" 100% motoreffekt ved lav SoC.

Jeg tipper man utnytter plassen så godt man kan, og at de ulike OEM's tenker på dette. Dette er tross alt et marked i fri konkurranse med flere gaffel-truck leverandører. Så når OEM's som Linde viser til et fall fra 100% omtrent, så regner jeg med at det er en god grunn for dette. Om du vil få en forklaring på hvorfor det er slik, og hvorfor dem ikke overskalerer HW så send dem en mail. 

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Effekt i brenselceller derimot, er ganske dyrt og lineært dyrere jo mer effekt man skal ha ut.

Nei, slik FCEV truckene fungerer så kjøres brenselcellen som en generator på lik last. Disse produktene skiller seg jo ikke ut med å kun ha en brenselcelle, de har et lite lithium-ion batteri de også. Brenselcellen sender effekt til motor, motor+batteri, eller bare batteri når den går. På den måten så har H2-gaffeltruckene lik effekt stort sett hele tiden, siden brenselcellen holder batteriet ved samme SoC%. 

 

Simen1 skrev (16 minutter siden):

Det er derfor du ikke finner person-hydrogenbiler med mer enn ca 100 kW

Ja jeg personlig mener at disse bilene er laget med et litt skjult formål. Dette er en brenselcelle jeg mener passer best til lastebiler og busser som en generator der. Og det ser man jo nå siden bussene og lastebilene til Toyota og Hyundai har de ekstakt samme brenselcellene som står i bilene. Fremtidens H2-PHEV vil ha litt større batteri, og ikke mer enn 30kW brenselceller kanskje. Forholdet mellom batterier og brenselcellen kan man jo styre og miske så mye man vil. For en supersportsbil så blir det jo litt annerledes. Der blir det spennende å se løsningene de bruker for 24H Le-Mans. Der skal de gå på hydrogen i 2024. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Angående påstanden din om grunnen til at Walmart og Amazon valgte å kjøpe så mange hydrogen-trucker, så tror jeg det er en røverhistorie. Skjønner jo hvorfor du ikke gidder å underbygge den påstanden. Det finnes neppe noe å underbygge den med.

Hvorfor er det en røverhistorie? Hvorfor skulle Amazon f.eks ha løyet om antall gaffeltrucker de har på hydrogen? Dette er jo informasjon du kan lese om flere steder om du bare gadd søke litt. Du kan jo grave litt i rapportene til Plug Power også. Der burde det stå litt om gaffeltrucker i deres kvartalsrapporter vil jeg tru. Litt nyskjerrig så mulig jeg tar en kikk senere, men nå snart er det på tide med en øl for å ta helga. 

 

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Nei, jeg ser på alle kombinasjoner fra 0-100% hydrogen vs batteri-trucker. Det eneste som gir mening er den løsninga som gir minst energibehov

Ikke på et lager som Amazon eller Walmart lagrene? Der linkes fortjeneste direkte til hvor kjapt man får ting ut av lagrene, så energibehovet er jo ikke alfa & omega her. Om de iløpet av en uke venter timer på gaffeltrucker fremfor å flytte på varer, så velger de nok muligheten i å flytte varer. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Amazon lader neppe truckene 20% av døgnet. Faktisk ladetid vil avhenge av hvor mye SoC som brukes. Det vil neppe være så mye som 100% SoC forbrukt for hver 4. klokketime.

Over 2 skift, så varer lithium-ion truckene i 8 timer, altså må man lade mellom første skift til neste skift. Enkelte arbeid der er som "truckfører". De kommer på jobb, og sitter på den til de er ferdig for dagen de med å flytte varer etter enorme online-bestillinger. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Over 2 skift, så varer lithium-ion truckene i 8 timer, altså må man lade mellom første skift til neste skift. Enkelte arbeid der er som "truckfører". De kommer på jobb, og sitter på den til de er ferdig for dagen de med å flytte varer etter enorme online-bestillinger. 

Dette tydeligvis mennesker som ikke har pauser i løpet av dagen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Dette tydeligvis mennesker som ikke har pauser i løpet av dagen? 

Pauseminuttene er ikke nok til å få ladet nok strøm til 15 timers drift inklusive pause for 2 skift. For 3 skift så blir det enda verre igjen. 

https://www.ir.plugpower.com/Press-Releases/Press-Release-Details/2020/Plug-Power-Receives-172M-Order-for-Hydrogen-and-Fuel-Cell-Solutions-From-Fortune-100-Customer/default.aspx
Plug Power customers have reported a 15% productivity increase, and savings per year greater than $1 million in sites with approximately 200 forklift trucks.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det en røverhistorie? Hvorfor skulle Amazon f.eks ha løyet om antall gaffeltrucker de har på hydrogen?

Jeg vet ikke at det er en røverhistorie. Les det jeg skriver. Jeg tror det er en røverhistorie siden du ikke klarer å underbygge påstanden om at de valgte hydrogen fordi lading av Li-ion trucker tar for lang tid. Det andre spørsmålet ditt er bare en stråmann som insinuerer at jeg påstår noe om at Amazon lyver. Det har jeg ikke.

oophus3do skrev (11 minutter siden):

Ikke på et lager som Amazon eller Walmart lagrene? Der linkes fortjeneste direkte til hvor kjapt man får ting ut av lagrene, så energibehovet er jo ikke alfa & omega her. Om de iløpet av en uke venter timer på gaffeltrucker fremfor å flytte på varer, så velger de nok muligheten i å flytte varer. 

Hvorfor skulle de vente timer på gaffeltrucker i stedet for å flytte på varer? Hva er det slags idiotisk ultimatum?

oophus3do skrev (10 minutter siden):

Over 2 skift, så varer lithium-ion truckene i 8 timer, altså må man lade mellom første skift til neste skift. Enkelte arbeid der er som "truckfører". De kommer på jobb, og sitter på den til de er ferdig for dagen de med å flytte varer etter enorme online-bestillinger. 

Feil. Med f.eks 2 timer ladetid, 2 skift a 8 timer (se bort fra lunsj), så kan truckene brukes slik:

Truck 1 brukes av arbeider A time 0-2 og settes på lading time 2-3 (og blir ferdig ladet på 15 minutter)

Truck 2 brukes av arbeider B time 0-4 og settes på lading time 4-5 (og blir ferdig ladet på 30 minutter)

Truck 3 brukes av arbeider C time 0-6 og settes på lading time 6-7 (og blir ferdig ladet på 45 minutter)

Truck 4 brukes av arbeider D time 0-8 og settes på lading time 8-9 (og blir ferdig ladet på 60 minutter)

Truck 5 står på lading fra time 0-2 (selv om den er ferdig ladet før skiftet begynner

Arbeider A bytter fra truck 1 til 5 ved time 2. Han må kjøre trucken fram til laderen, plugge den til, plugge ut truck 5 og kjøre tilbake til arbeidet. Akkurat samme prosedyre som han ville gjort med en hydrogentruck, men uten 3 minutter fylletid, og med truckbytte. Denne trucken kjører han i 6 timer til neste skift tar over og arbeider E kjører denne trucken i 2 timer (på samme måte som arbeider A) og bytter til en annen truck for sine siste 6 timer.

Arbeider B bytter fra truck 2 til 1 etter sine første 4 timer

Arbeider C bytter fra truck 3 til 2 etter sine første 6 timer

Arbeider D kjører truck 4 hele skiftet på 8 timer og setter den til lading.

Arbeider F starter sitt skift med truck 1 og bruker den i 4 timer før han bytter til truck 2 som skal være ferdig ladet 1 time før han tar den i bruk.

osv

osv

Slik fungerer rullering, i motsetning til f.eks synkron batch som det ser ut som at du tenker på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det er en røverhistorie siden du ikke klarer å underbygge påstanden om at de valgte hydrogen fordi lading av Li-ion trucker tar for lang tid.

Årsakene kan jo være hvilken som helst av de grunnene jeg har gitt. Jeg har som sagt ingen direkte kontakt med material-handlings sjefene i verken Walmart eller Amazon. Det jeg spør deg om er om det er logisk at det er mulig at noen kan finne fordelene store nok til å kjøpe hydrogentrucker. Man ser jo at de øker i omfang mens lithium-ion produktene eksisterer, så hvorfor det? 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skulle de vente timer på gaffeltrucker i stedet for å flytte på varer? Hva er det slags idiotisk ultimatum?

Fordi de må lade! De går i 8 timer og mister kraft gjennom alle 8 timene før man må lade 2 timer forå få nye 8 timers driftstid. Spot-lader man så snakker man om personell som ikke kjører gaffeltruck hele dagen. På lagrene til Walmart og Amazon så trur du ikke at de har faste ansatte til å kun kjøre og flytte varer, eller hva? 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Feil.

Nei, for du tar med 1 ekstra truck per 4 mannskap. Altså 25% flere trucker for å få til slik rullering, og når vi da snakker om 20,000 trucker som Amazon sier at de har på hydrogen, så blir det endel ekstra kostnader. 

https://www.ir.plugpower.com/Press-Releases/Press-Release-Details/2020/Plug-Power-Receives-172M-Order-for-Hydrogen-and-Fuel-Cell-Solutions-From-Fortune-100-Customer/default.aspx
Plug Power customers have reported a 15% productivity increase, and savings per year greater than $1 million in sites with approximately 200 forklift trucks.

Altså eksisterer det kunder som rapporterer om sparte penger på slike trucker. Hvorfor det trur du? I tillegg så må du løse rulleringen din for minst 200 trucker på samme lager. Om det er 2 skift, eller 3 skift så utnytter de nok lading over natten, og du må bruke plass for lading og parkering for 50 ekstra trucker i tillegg som du fjerner fra lageret. 

Alternativet når de erstatter 200 trucker vil kunne være 200 H2-trucker. Altså er det plausibelt at det finnes et marked for dem eller ikke? Selv om bevisene for dem eksisterer i markedet du krangler mot? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Fordi de må lade!

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvorfor du mener de ansatte må vente med arbeidsoppgaver mens truckene lader. De må jo holde produksjonen oppe ikke sant? Sette seg inn i neste truck og ta fatt på oppgavene ikke sant? Ikke sitte med hendene i lomma og drikke kaffe og klø seg på ballene... :roll: Venter på forklaring på hvorfor du mener venting er den opplagte aktiviteten de skal gjøre i arbeidstida. For du mener vel ikke de skal sitte der på vent i fritida si? Hva er poenget med ventinga?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Altså eksisterer det kunder som rapporterer om sparte penger på slike trucker. Hvorfor det trur du? 

Sparte penger sammenlignet med blysyrebatterier. Fantastisk! De har sikkert spart ennå mer i forhold til bruk av hest. Hvorfor velger hydrogenfantastene så dårlige sammenligninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Der gjør du det igjen @Simen1. Hvorfor kutte ut resten av det jeg skriver fordi du kan nitpicke på noe? 
 

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte hvorfor du mener de ansatte må vente med arbeidsoppgaver mens truckene lader.

Jeg bruker 4 trucker til 4 arbeidere. Du bruker 5 trucker til 4 arbeidere og fordrer 25% flere gaffeltrucker. Dette må jeg gjenta fordi du ikke har lest resten av postene og stopper opp ved områder hvor du kan nit-picke eller hva? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...