Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

Bengt Who skrev (25 minutter siden):

Det burde ikke være så vanskelig å forstå at den påstanden er og blir en påstand. Svært få av de som har elbil savner å fylle flytende drivstoff. Jeg trenger jo bare noen sekunder for å fylle opp elbilen, kjører jo ikke rundt hele døgnet. Tilbyderne liker jo at en skal være låst til å måtte oppsøke overprisede fyllestasjoner. En skal ikke få store forbedringen fra der Tesla er i dag til lading på langtur blir knapt merkbart. Selsagt med unntak for de som kjører på reiseregning for stortinget og må ofte ut på turer over 2000 km.

Slike kommentarer blir bare for dumt. Du tvangsoverfører ditt bruksformål og dine preferanser til alle andre mennesker! Er du klar over hvor toskete det er? Det finnes dessuten en svært høy prosentandel i verden som faktisk ikke kan lade hjemme i det hele tatt og det blir aldri mulighet til det heller. Og mange som også kjører lange distanser jevnlig og da selvsagt ikke ønske å bruke mye tid på lading.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gamlefar skrev (7 minutter siden):

Slike kommentarer blir bare for dumt. Du tvangsoverfører ditt bruksformål og dine preferanser til alle andre mennesker! Er du klar over hvor toskete det er? Det finnes dessuten en svært høy prosentandel i verden som faktisk ikke kan lade hjemme i det hele tatt og det blir aldri mulighet til det heller. Og mange som også kjører lange distanser jevnlig og da selvsagt ikke ønske å bruke mye tid på lading.  

Hvordan kan hydrogen hjelpe her? I ditt tilfelle så må samtlige av dine lange turer ta en tur innom Høvik, som er den eneste plassen i hele Norge som du får fylt en personbil. Da ser en elbil med 500km rekkevidde, som lades mens du sover eller er på jobb, og et godt nettverk plutselig svært bra ut, er du ikke enig? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan hydrogen hjelpe her? I ditt tilfelle så må samtlige av dine lange turer ta en tur innom Høvik, som er den eneste plassen i hele Norge som du får fylt en personbil. Da ser en elbil med 500km rekkevidde, som lades mens du sover eller er på jobb, og et godt nettverk plutselig svært bra ut, er du ikke enig? 

Du fikk åpenbart ikke med deg essensen i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Satsingen på hydrogen innen EU har ingenting med hydrogen-personbiler! Slike biler er en blindvei.

Det er ingen blindvei så lenge folk ikke får sakteladet hjemme. Digre SUVer arbeids pickup'er og produkter som ellers har høyt forbruk periodevis egner seg dårlig på kun batterier. Det ser man jo så kjapt man kaster på en henger. Enkelte anleggsarbeidere feks kjører ofte til og fra med hengere med mye tungt utstyr. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Det er ingen blindvei så lenge folk ikke får sakteladet hjemme. 

Hvor lenge er det? Montering av ladere der folk parkerer - hjemme eller på jobb - er løsbare problemer. Til og med i London slik du problematiserte med tidligere. Er det mulig å sette et skilt eller en lyktestolpe der, så er det også mulig å sette en lader der. Ingen gater er umulig å grave i. Garasjevegger og tak er mulig å montere kabler i. Felles parkeringsanlegg osv. Alt er løsbart, bare man har offentlige krav, vilje og penger til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (4 timer siden):

Batterier får stadig mer energitetthet. Energitettheten for hydrogen vil forblir den samme.

Dette må være den feilen folk flest tar. Selvfølgelig blir energitettheten for hydrogen systemet bedre og bedre. Les forbedringene Toyota hadde mellom sine forsøk i 2009 til idag. Les også om Ballard sitt utstyr mellom generasjonene. 

Bedre batterier alene gjør jo hydrogensystemet lettere. I tillegg til bedre pumper, mindre og mer effektive celler, bedre og lettere type 4 tanker osv. I tillegg så har man potensialet for å lagre H2 i feks Lithium Hydride. Da snakker man energitetthet 40 ganger større enn i batterier og effektivitet på over 90%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvor lenge er det? Montering av ladere der folk parkerer - hjemme eller på jobb - er løsbare problemer. Til og med i London slik du problematiserte med tidligere. Er det mulig å sette et skilt eller en lyktestolpe der, så er det også mulig å sette en lader der. Ingen gater er umulig å grave i. Garasjevegger og tak er mulig å montere kabler i. Felles parkeringsanlegg osv. Alt er løsbart, bare man har offentlige krav, vilje og penger til det.

Enkelte land mener tiden dette vil ta er for lang tid. Ergo løse problematikken med hydrogen som er betydelig billigere å bruke ved skala. Hurtiglading er en mellomløsning. Det vil være mye billigere og ikke minst mer økonomisk gunstig å heller tilby rekkeviddeforlenger med H2 for den bruken. 

Les Delloite undersøkelsen for forståelse av det argumentet. 

Det aller billigste for oss alle er kombinasjonen av begge teknologiene, og hydrogen er en løsning til mye mer en småproblemer i personbilene. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (58 minutter siden):

Hvordan kan hydrogen hjelpe her? I ditt tilfelle så må samtlige av dine lange turer ta en tur innom Høvik, som er den eneste plassen i hele Norge som du får fylt en personbil. Da ser en elbil med 500km rekkevidde, som lades mens du sover eller er på jobb, og et godt nettverk plutselig svært bra ut, er du ikke enig? 

Husker du argumentene rundt PHEV på forumet om den optimale PHEV produktet? Fremtidens optimale FCEV for personbilsegmemtet følger den samme oppskriften. 

Les feks det CEO av jaguar sier om det. De største Land Roverne vil ha en rekkeviddeforlenger på hydrogen. Du kan AC saktelade hjemme men du dropper DC hurtiglade behovet fordi du istedenfor fyller H2. Det vil spare batteriene, og du vil fylle ekstremt mange mer km i minuttet på hydrogen. Forbruket for varme fra batteriet på vinteren er også fjernet. 

Frakter du en båt på henger fra vest til øst, så bruker du minutter for å fylle energi fremfor timer i tillegg til å ikke stresse batteriene med 2-3x høyere forbruk og DC lading om hverandre hele tiden. De blir sakteladet på ferden og opplever mindre stress gjennom hele levetiden i produktene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (25 minutter siden):

Lager man først hydrogen er det ikke bedre å lage syntetisk bensin vha co2 fra luften?

H2 Fuel jobber med en bedre løsning inn mot fremtiden. Rett og slett lagring av H2 i metall pulver. Sodium Borohydride eller Lithium Hydride vil kunne gi energitetthet oppimot bensin, og effektivitet over 90% siden vannet fra eksosen gjenbrukes og spaltes om og om igjen når reaksjonen er igang. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Slike kommentarer blir bare for dumt. Du tvangsoverfører ditt bruksformål og dine preferanser til alle andre mennesker! Er du klar over hvor toskete det er? Det finnes dessuten en svært høy prosentandel i verden som faktisk ikke kan lade hjemme i det hele tatt og det blir aldri mulighet til det heller. Og mange som også kjører lange distanser jevnlig og da selvsagt ikke ønske å bruke mye tid på lading.  

Har du lest hva du selv tvangsforer andre med? Fakta i dag er at de som har elbil på ingen måte vil tilbake til den formen som du mener alle vil ha. Oppsøke en fyllestasjon for å fylle overpriset drivstoff er og blir upraktisk. Vi trenger jo ikke å tenke på alle de som lever med andre muligheter. Flesteparten av de har jo ikke råd til bil engang. Ditt univers av dersom hvisvass er tilpasset din egen oppkonstruerte mening og bør snarest sammenkobles med tilstanden på jorda. Utviklingen går videre for elbiler, mens det for hydrogenbiler har gått gal vei i mange år nå. Lykke til på langtur med en mirai. 

Forventer en statistikk som viser hvor mange som er på langtur minst ukentlig med gode begrunnelser for hvorfor de ikke har mulighet til å stoppe 15 minutter for å lade litt etter flere timer bak rattet.

Endret av Bengt Who
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (20 minutter siden):

Fakta i dag er at de som har elbil på ingen måte vil tilbake til den formen som du mener alle vil ha.

Hvem er det som sier at formålet er å erstatte allerede eksisterende BEV flåte? Formålet er selvfølgelig å finne alternativer til de som idag fremdeles kjøper ICE eller PHEV produkter. 

 

Bengt Who skrev (20 minutter siden):

Vi trenger jo ikke å tenke på alle de som lever med andre muligheter. Flesteparten av de har jo ikke råd til bil engang.

Bror kjøpte nylig ny bil. BEV er utelukket pga arbeidsdagene som forandrer seg mye mellom hvert oppdrag. Han kjører med hengere I 80% av arbeidsdagen, og oppdrag er vunnet på det frie markedet. Ofte blir det 5 dager i brakker med lokalt mye overtid og høyt forbruk av bilene og utstyret. Det å være avhengig av AC og DC sakte og hurtiglading går ikke. Dermed ble det atter en gang en diesel pickup. Ingen av de kommende BE pickupene ville heller vært aktuelt siden de vil ha 200km rekkevidde når man bruker dem utenfor WLTP/EPA test opplegget. Audi e-tron og Tesla MX viser 2-3x mer forbruk med hengere bak. 

Disse produktene ville vært løst med H2 rekkeviddeforlengere. All den DC batteri straffingen man ellers ville sett er også ikke eksisterende siden FC saktelader produktet under ferdselen istedenfor. 

Se på Nikola Badger som eksempel. Ikke bare hadde det vært et ordentlig løsning for problemet, men den ville også kunne fungert som erstatning for diesel aggregator på arbeidsplassen i tillegg. Den har 15kW output til utstyr. Med 8kg hydrogen, så ville man kunne kjørt utstyr hele dagen og mer til. 

Hydrogen for å elektrifisere arbeidsplasser uten tilgang til høy effekt er under testfasen allerede. De H2 FC aggregatene kommer til og med med CCS standarden i tillegg for å lade feks elektriske Bobcat typisk utstyr. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (39 minutter siden):

Enkelte land mener tiden dette vil ta er for lang tid. Ergo løse problematikken med hydrogen som er betydelig billigere å bruke ved skala. Hurtiglading er en mellomløsning. Det vil være mye billigere og ikke minst mer økonomisk gunstig å heller tilby rekkeviddeforlenger med H2 for den bruken. 

Les Delloite undersøkelsen for forståelse av det argumentet. 

Det aller billigste for oss alle er kombinasjonen av begge teknologiene, og hydrogen er en løsning til mye mer en småproblemer i personbilene. 

Midlertidig? Jeg vil kalle det nødløsning. Det er ikke midlertidig. Hurtigladere vil alltid forbli en nødløsning når man ikke får sakteladet.

Bilprodusenter kan veldig enkelt og billig utstyre en bilmodell med mulighet for hurtiglading, sammenlignet med å bare tilby saktelading. Jeg er rimelig sikker på at en inverter forblir mye rimeligere, lettere (vekt), lettere (enkelhet), mindre plasskrevende og tryggere enn brenselceller + H2-gassflasker i overskuelig framtid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Hvem i Tyskland kjøper Hydrogen i personbil-segmentet? Har de bikket 500 enda? 

Undersøkelsen viser svar på hva du spør om. Pris må også gi mening. Altså er ikke FCEV særlig aktuelt for det private markedet ennå. Men typisk flåte salg til taxi markedet er der hvor veksten ligger. Paris har feks bestilt 600 FCEV til den bruken. 

Dog når prisen går ned, så viser undersøkelsen at behovet ligger der siden flere faktisk svarte at de ville kjøpt en FCEV vs BEV om de konkurrerte likt på pris. 

WLTP/EPA rekkevidde fungerer dårlig i land hvor de kjører i 160 km/t til jobben daglig. 

Svaret er rimelig enkelt. Har dem et behov som krever høyt forbruk, som det å frakte mye vekt, eller kjøre fort så gir en rekkevidde forlenger mening. Ellers er jo BEV det naturlige valget å ta. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Midlertidig? Jeg vil kalle det nødløsning. Det er ikke midlertidig. Hurtigladere vil alltid forbli en nødløsning når man ikke får sakteladet.

Argumentet ligger fast i hvor vanskelig det blir å tjene penger på infrastruktur til hurtiglading. BEV bilene blir bedre, og folk kjøper biler som dekker sine behov i større og større grad. Folk hurtiglader ikke nok, siden folk flest starter hver dag med 100% SoC hjemme. 

Det å da støtte behovet som i stor del kun er der i utfartsdager blir for dyrt jo større man skalerer opp elbil flåten. 

En H2 stasjon vil kreve en mye mindre strømregning for å møte det samme behovet per helg og til ferier. Det å følge behovet er mye billigere over en viss skala. 

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Bilprodusenter kan veldig enkelt og billig utstyre en bilmodell med mulighet for hurtiglading, sammenlignet med å bare tilby saktelading. Jeg er rimelig sikker på at en inverter forblir mye rimeligere, lettere (vekt), lettere (enkelhet), mindre plasskrevende og tryggere enn brenselceller + H2-gassflasker i overskuelig framtid.

Du glemmer behovet for batteriet. Det er billigere med et 20kWh batteri og H2 utstyr ved skala i en arbeidsbil vs et batteri på 200kWh. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...