Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Da er det tydelig at Tesla Norge har mottatt en ny ladning biler ja, 112 stk. Model 3 registrert hittil i dag, 71 i går og 74 på tirsdag. Fortsetter dette tempoet kan Model 3 komme på topp 3 denne måneden, endog på 1.plass om tempoet akselererer enda litt. 

De kommer sikkert til å komme på førsteplass over solgte biler denne uka.

For kvartalet ser det riktignok dystert ut. Femte kvartal på rad med bratt nedgang.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (57 minutter siden):

Da er det tydelig at Tesla Norge har mottatt en ny ladning biler ja, 112 stk. Model 3 registrert hittil i dag, 71 i går og 74 på tirsdag. Fortsetter dette tempoet kan Model 3 komme på topp 3 denne måneden, endog på 1.plass om tempoet akselererer enda litt. 

"nO dEmAnD"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -l skrev (53 minutter siden):

De kommer sikkert til å komme på førsteplass over solgte biler denne uka.

For kvartalet ser det riktignok dystert ut. Femte kvartal på rad med bratt nedgang.

Det blir feil å regne slik. Du må sammenligne et kvartal med samme kvartal året før. Det er nemlig sesongmessige variasjoner som kan gi store utslag. Sammenlignet med Q1 2019 så steg salget kraftig i Q1 2020, i det minste hvis man ser på totalsalget globalt.

Når det gjelder Q2 som vi er i nå er det ikke rart det er nedgang i salget, med tanke på at de ikke fikk i gang produksjon igjen før i mai, og dermed var det ikke sendt noen nye båter til Europa. Det er liksom litt vanskelig å levere ut biler som ikke eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Da er det tydelig at Tesla Norge har mottatt en ny ladning biler ja, 112 stk. Model 3 registrert hittil i dag, 71 i går og 74 på tirsdag. Fortsetter dette tempoet kan Model 3 komme på topp 3 denne måneden, endog på 1.plass om tempoet akselererer enda litt. 

Det som blir mer spennende er om de nå kommer til å fortsette utleveringer etter kvartals slutt..

Ut i fra VIN er de fleste bilene som registreres nå også produsert etter corona stengingen.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Marzo said:

Det som blir mer spennende er om de nå kommer til å fortsette utleveringer etter kvartals slutt..

Ut i fra VIN er de fleste bilene som registreres nå også produsert etter corona stengingen.

Det ble send et par skip til Europa like etter at de startet opp produksjonen igjen. Det er disse som har kommet nå. Etter disse bilene har kommet seg frem til alle de forskjellige destinasjonene, så er vil det ikke komme særlig flere biler før august.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det ble send et par skip til Europa like etter at de startet opp produksjonen igjen. Det er disse som har kommet nå. Etter disse bilene har kommet seg frem til alle de forskjellige destinasjonene, så er vil det ikke komme særlig flere biler før august.

Ja spørsmålet er hva som skjer hvis de ikke rekker å utlevere alle bilene. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Da vil de så klart leveres tidlig juli. Dette har skjedd tidligere også.

Eventuelt så er det diverse importører som får et tilbud. Det dukker opp helt nye TM3 her og der nå som selges som nye utenfor Teslas nettverk. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Eventuelt så er det diverse importører som får et tilbud. Det dukker opp helt nye TM3 her og der nå som selges som nye utenfor Teslas nettverk. 

Tesla kan ikke stoppe folk fra å bestille biler som de så selger videre. Men det som vil dukke opp i statistikken er når Tesla registrerer bilen før den leveres til importøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Tesla kan ikke stoppe folk fra å bestille biler som de så selger videre. Men det som vil dukke opp i statistikken er når Tesla registrerer bilen før den leveres til importøren.

Du vil slite med det argumentet når enkelte biler selges for samme pris som en nybil hos Tesla. De forsvinner kjapt, og mange av dem føres nok ikke opp og havner ikke på hjemmesidene. 

Dette skjer i slutten av hver Q-release. Altså er det åpenbart at Tesla når de har lager-biler som de ikke får levert, tar det steget og kontakter folk for å bli kvitt bilene. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Du vil slite med det argumentet når enkelte biler selges for samme pris som en nybil hos Tesla. De forsvinner kjapt, og mange av dem føres nok ikke opp og havner ikke på hjemmesidene. 

Dette skjer i slutten av hver Q-release. Altså er det åpenbart at Tesla når de har lager-biler som de ikke får levert, tar det steget og kontakter folk for å bli kvitt bilene. 

Link?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Du vil slite med det argumentet når enkelte biler selges for samme pris som en nybil hos Tesla. De forsvinner kjapt, og mange av dem føres nok ikke opp og havner ikke på hjemmesidene. 

Dette skjer i slutten av hver Q-release. Altså er det åpenbart at Tesla når de har lager-biler som de ikke får levert, tar det steget og kontakter folk for å bli kvitt bilene. 

Link?

https://billink.no/page2_iframe.php?id=&butikk=grandahl_sarpsborg&status=&annonse_id=291606

Overrasket over at jeg fant en bil egentlig, siden de pleier å forsvinne. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

https://billink.no/page2_iframe.php?id=&butikk=grandahl_sarpsborg&status=&annonse_id=291606

Overrasket over at jeg fant en bil egentlig, siden de pleier å forsvinne. 

Den ligger altså ute til 579.000 kroner, der samme bil koster 554.000 kroner hos Tesla. I tillegg har det vært prisøkning på rundt 40.000 kroner i april, altså tjener Grandahl Bil 65.000 kroner på å bestille Teslaer og selge de videre. Jeg kan tro på deg at de går fort, og da er jo det usedvanlig lettjente penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Den ligger altså ute til 579.000 kroner, der samme bil koster 554.000 kroner hos Tesla. I tillegg har det vært prisøkning på rundt 40.000 kroner i april, altså tjener Grandahl Bil 65.000 kroner på å bestille Teslaer og selge de videre. Jeg kan tro på deg at de går fort, og da er jo det usedvanlig lettjente penger.

500+ for en M3 er litt i meste laget med tanke på at vi fortsatt har subsidier. Eller er momsfritak borte nå?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

500+ for en M3 er litt i meste laget med tanke på at vi fortsatt har subsidier. Eller er momsfritak borte nå?

Vi har aldri hatt 'subsidier' på elbiler* i norge. 'Subsidie' er et gammelt begrep som nå heter 'direkte subsidier'. Avgiftsfritaket vi har på elbiler kalles gjerne 'indirekte subsidier'.

 

*personbiler med hvite skilter, jeg tror det er annerledes for biler på grønne skilter men jeg kjenner ikke reglene godt nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (57 minutter siden):

Den ligger altså ute til 579.000 kroner, der samme bil koster 554.000 kroner hos Tesla.

Ja, jeg må ha blinkset med vinterdekk og felg isåfall. Men følg med der, og andre plasser så hender det du finner kupp. Det at det finnes flere TM3 der nå, betyr jo at pådraget for å hente dem ut ikke akkurat er størst akkurat nå. 

Det at de kan sette opp prisen betyr ofte at de har fått inn flere, og at fortjeneste på "batchen" er sikret. Da har man råd til å ha noen av dem lengre på lager, og kan jekke opp prisen litt. Uansett så dukker slike kupp opp overalt, og flere rapporterer om dem hos TSLAQ gruppen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...