Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, JØI said:

BMW-en knuser jo og Model 3 på komfort, fit & finish. Model 3 har bare én ting og det er null til hundre. Alt annet finner du betydelig bedre levert hos andre i samme og lavere prisklasse og samme størrelse bil. Og det i Norge! Går en til utlandet og sammenligner i samme prisklasse der så er jo en Model 3 sin mangel på kvalitet til å både le og grine av. At en nå har klart å gå ned i kvalitet på Y er jo rett og slett imponerende, men på feil måte.

Bmw M3 er en rå bil, men den koster mere enn det smaker. 
Model 3 derimot hadde jeg råd til, og om man ser på denne videoen fra Top Gear så vinner den jo fint mot Bmw M3

Eneste den taper på er jo Drifting - men dette var gjort før Tesla Model 3 fikk oppdateringen med Track Mode V2 som også gir Drift Mode. Så spørs om de hadde testet på nytt i dag.

Også er den jo mye tyngere da.

Dette har lite med interiør å gjøre, men det ble nevnt at Teslan kun hadde 0-100, men det stemmer ikke helt.

Forøvrig ganske rått at jeg eier en bil som sammenlignes mot en Bmw M3. Ville ikke tro jeg noensinne kom til å kunne eie noe slikt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (25 minutter siden):

Bmw M3 er en rå bil, men den koster mere enn det smaker. 
Model 3 derimot hadde jeg råd til, og om man ser på denne videoen fra Top Gear så vinner den jo fint mot Bmw M3

Eneste den taper på er jo Drifting - men dette var gjort før Tesla Model 3 fikk oppdateringen med Track Mode V2 som også gir Drift Mode. Så spørs om de hadde testet på nytt i dag.

Også er den jo mye tyngere da.

Dette har lite med interiør å gjøre, men det ble nevnt at Teslan kun hadde 0-100, men det stemmer ikke helt.

Forøvrig ganske rått at jeg eier en bil som sammenlignes mot en Bmw M3. Ville ikke tro jeg noensinne kom til å kunne eie noe slikt.

La oss ta vekk alle avgifter på begge bilene og se ha vi står igjen med. Det er _betydelig_ mer komfort o gjennomført kvalitet i en M# sammenlignet med en Model 3 i samme prisklasse ut fra fabrikk. At vi har drakoniske avgifter på forbrenningsbiler er ikke et gyldig argument for Model 3. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Kan i grunn sammenligne en TM3 mot Lamborghini også om man velger rett område :D

Teslafansen er utrolige. De leter med lykt og lupe etter den ene tingen bilen de har kan på en måte levere på og tviholder på denne parameteren som den eneste viktige. Nå som forspranget Tesla hadde er spist opp og resten av bilprodusentene vil dra fra de neste årene, ha skal de finne på da stakkars?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Eneste den taper på er jo Drifting - men dette var gjort før Tesla Model 3 fikk oppdateringen med Track Mode V2 som også gir Drift Mode. Så spørs om de hadde testet på nytt i dag.

1. 0 - 100 - 0 testen gir ikke mening å teste på tid. Da vinner bilen som uansett vinner på 0 - 100 testen. 

BMW M3 bruker lengre tid til 100 km/t og må bremse senere enn TM3, men bruker allikevel kortere distanse. 

2. Elbilene vil gjøre det best på korte og stutte baner. 

Skal man få en bedre oversikt, og hvordan ting ligger an, så er https://fastestlaps.com/ et kjekt middel å bruke. Som forventet så gjør Tesla det bra på baner som er kortere uten særlig med fart i seg. Mens for lengre baner, så vinner M3 igjen. På f.eks EuroSpeedway Lausitz banen, som er en bane med mye toppfart og hard nedbremsning, så kommer TM3P lengre ned på listen. 

 

 

21. BMW M2 CS (F87) unknown 1:34.11 450 / 1557

 

22. BMW M4 Competition unknown 1:34.80 450 / 1638
32. BMW M2 Competition (F87) unknown 1:36.38 410 / 1615
48. VW Golf GTI TCR unknown 1:39.22 290 / 1427
49. Honda Civic Type R (FK8) unknown 1:39.23 320 / 1402
50. BMW M3 Competition Package unknown 1:39.52 420 / 1617
51. Tesla Model 3 Performance unknown 1:39.58 487 / 1847
Lenke til kommentar
1 minute ago, JØI said:

La oss ta vekk alle avgifter på begge bilene og se ha vi står igjen med. Det er _betydelig_ mer komfort o gjennomført kvalitet i en M# sammenlignet med en Model 3 i samme prisklasse ut fra fabrikk. At vi har drakoniske avgifter på forbrenningsbiler er ikke et gyldig argument for Model 3. 

Hva koster en BMW M3 uten avgifter da? Burde vel være lett å regne seg til. Skal vi regne på hva de koster å kjøre med og da? Tenker på Service og drivstoff?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Tesla vinner før garantien er ute, men taper garantert etter samlet sett om man måler bilflåte mot bilflåte. Tesla bruker også mest tid på service. 

Nå tenkte jeg på kostnad ved å eie. Tipper en BMW M3 må ha full service hver 10 000km eller kortere. Tesla Model 3 har ikke serviceintervall engang.
 

Bare nevner at det er morsomt å sammenligne disse bilene når de er økonomisk helt feilstilt - selv om du fjerner avgiftene på kjøpet at BMW M3.

Dyrt å kjøre på jobb hver dag i en BMW M3, men kjører tilnermet gratis på jobb i min Model 3.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Tesla Model 3 har ikke serviceintervall engang.

Ja, du risikerer å få koking i bremsene og smelle i en vegg etterhvert om du skal bruke dette for en positiv faktor. 

Complexity skrev (15 minutter siden):

Bare nevner at det er morsomt å sammenligne disse bilene når de er økonomisk helt feilstilt - selv om du fjerner avgiftene på kjøpet at BMW M3.

Dyrt å kjøre på jobb hver dag i en BMW M3, men kjører tilnermet gratis på jobb i min Model 3.

Skal man sammenligne ting korrekt, så må du fjerne avgifter på bensin i tillegg. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

For at et sete skal falle innunder premium-segmentet idag 2020, så mener jeg den må ha elektriske funksjoner som:

  • Tilt-funksjon for setet
  • Inn og ut for sidestøttene (folk her ulik form på kroppen).
  • Inn og ut for lår-støtte.
  • Opp og ned for lår-støtte.
  • Kjøling. 
  • Høydejustering på nakkestøtte.
  • Massasje.

Samt de vanlige funksjoner man finner i manuelt styrte seter. 

Altså i ditt syn er de fleste setene man får hos BMW, Audi, Mercedes, osv ikke premium. Greit å vite.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

?
Hvorfor ikke bare lese diskusjonen før du hopper inn? 

Jeg har lest diskusjonen. Dere er solid på bærtur hele gjengen. Poenget med elbil er ikke å kjøre fort på bane, det er å bytte ut den globale flåten med biler med forbrenningsmotor med noe som kan kjøre på fornybar energi. Tesla har mer enn noen annen bilprodusent bidratt til dette. De norske støtteordningene for elbil gjør at vi sannsynligvis er den *nasjonen* som har bidratt mest.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Ja, du risikerer å få koking i bremsene og smelle i en vegg etterhvert om du skal bruke dette for en positiv faktor. 

Skal man sammenligne ting korrekt, så må du fjerne avgifter på bensin i tillegg. 

Det er en positiv faktor mot en BMW M3 når man tenker økonomisk ja. Biler med 4-600 hestekrefter må ha hyppig og dyr service med mindre de har elmotorer.

Selv om man fyller avgiftsfri drivstoff vil det ikke lønne seg. Strøm er billigere, og spesielt for meg som lader gratis på jobb. 

Og forbruket på en BMW M3 er vel ikke spesielt lavt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest diskusjonen. Dere er solid på bærtur hele gjengen. Poenget med elbil er ikke å kjøre fort på bane, det er å bytte ut den globale flåten med biler med forbrenningsmotor med noe som kan kjøre på fornybar energi. Tesla har mer enn noen annen bilprodusent bidratt til dette. De norske støtteordningene for elbil gjør at vi sannsynligvis er den *nasjonen* som har bidratt mest.

Men nå snakket dem om å sammenligne dem på bane, da snakker man om hvordan de gjør det på bane. Så skulle man også snakke om prisforskjell. I Norge så har vi andre avgifter for bensin og diesel enn i f.eks USA, som i tillegg differensierer per stat. I Alaska så er avfigten kun 3 kr, mot California som har 8 kr i avgifter. 

Det å kaste at jeg ikke bryr meg om CO2 er idiotisk. Slutt å vær så banslig. Skal vi snakke om CO2 forskjeller, så er det også enorme forskjeller hvor man utnytter bilene. Det enkleste er altså å sammenligne kun pris på bil, og driftskostnader uten avgifter. Da ser man jo faktisk kost, så kan man legge til det per land eller hva nå man skal bruke som mål. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Det er en positiv faktor mot en BMW M3 når man tenker økonomisk ja. Biler med 4-600 hestekrefter må ha hyppig og dyr service med mindre de har elmotorer.

Selv om man fyller avgiftsfri drivstoff vil det ikke lønne seg. Strøm er billigere, og spesielt for meg som lader gratis på jobb. 

Og forbruket på en BMW M3 er vel ikke spesielt lavt.

Hva er formålet egentlig? Å sammenligne hvordan ting er for deg spesifikt, og kun det? Jeg kjører også elbil fordi det for meg var bedre enn ICE økonomisk, men det er da like så interessant å måle forskjeller utenfor Norge også? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Ja, i mitt syn i 2020. Hva som var "premium" i 2015 og 2010 vil selvfølgelig være litt mindre strengt. 

Greit nok, det. Så lenge man bruker samme definisjon så kan man diskutere saken rasjonelt. Det du sier er at f.eks Audi A4 ikke er en premiumbil. Når Audi A4 ikke er en premiumbil så kan jeg være med på at Model 3 ikke er en premiumbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det å kaste at jeg ikke bryr meg om CO2 er idiotisk. Slutt å vær så banslig. Skal vi snakke om CO2 forskjeller, så er det også enorme forskjeller hvor man utnytter bilene. Det enkleste er altså å sammenligne kun pris på bil, og driftskostnader uten avgifter. Da ser man jo faktisk kost, så kan man legge til det per land eller hva nå man skal bruke som mål.

I den grad du bryr deg om CO2 så kaster du det på båten øyeblikkelig om du øyner en sjans til å rakke ned på Tesla.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...