Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
toreae skrev (På 10.12.2023 den 10:16 PM):

Tror du misforstod litt (jeg vet jeg ikke er verdens beste i å forklare..).
Jeg bruker et li-ion i stede for 2 AA (Som jeg trodde var 3 AA). Disse bruker jeg uten annen elektronikk enn en diode og 2 x 27 ohm i serie. Har noen ganske dårlige li-ion som jeg ikke bryr meg om tar kvelden. Etter 2 døgn er det fortsatt glød, og spenning nær 3V. Dioden er det som bikker det fra 2 - 2,5V til ca 3V etter 2 døgn. Om jeg skulle vente til 3 døgn med å bytte, tror jeg at batteriet ikke er ødelagt ennå.
Med elektronikken (TP4056 og dc -dc boost, for 4,5V) hadde batteriet blitt brukt opp på 1 døgn, så da hadde det vært to celler i parallell, eller bytte hver dag. Det var opprinnelige planen.

Jeg må rette på meg selv... Nå sist gang jeg byttet, etter 2 døgn hadde alle batteriene over 3,85V. Jeg vet ikke hvorfor det er så mye bedre nå. Antageligvis har jeg rotet. Det har vært litt høyere temperatur ute, men det skulle ikke ha så mye å si.

Lenke til kommentar

Er lik den varmepistolen jeg jar dette. Den varmepistolen der er et typisk kinaprodukt. De fleste på AliExpress ser helt klin like ut, men har forskjellige stasjoner som er tilknyttet. 

Det er så simpelt som det kan forbli, men dem funker og i forhold til pris er dem ganske bra. Til hobbybruk holder dem i massevis. 

Hadde jeg brukt den veldig mye hadde jeg kjøpt meg noe "flottere" men de største tar mye plass å gjør i bunn og grunn samme jobben. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (6 timer siden):

Jeg vurderer å finne en bedre fra Ali og la Kjell få denne i retur igjen, kunne tenkt meg en med litt mer futt, denne ser ut til å ha betydelig bedre specs.

For meg høres det ut som om du bruker denne langt mer og oftere enn meg. Jeg tror den varmluftspistolen som Clasern selger en akkurat den samme som selges i hopetall på AliExpress. 

Dette er jo i utgangspunktet en meget simpel sak og jeg tror til og med man kan få kjøpt deler til disse. En slik vifte bytter man nok trolig enkelt selv og koster 20 spenn hos AliExpress. Kjøp en varmeelement i samme slengen å bytt dette. 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Tror et av problemene er at det ikke er noen repeatere i området, og med beskjedne 500 mW så rekker det ikke veldig langt før det blir blokkert av hus eller andre hindringer.

 

Har ikke lest så mye om det, men har man et høyt tre på eiendommen og bor litt høyt så kan man vel nå langt med en slik hvis man har en mottaker som befinner seg et sted så og si uten hindringer i mellom?

Men samtidig lurer jeg på hva man egentlig kan bruke slikt til? Kanskje noen kan gi meg ett par scenarioer? 

Jeg kan jo ved hjelp av en app åpne garasjeporten min uansett hvor i verden jeg befinner meg bare jeg har mobildekning. Riktignok via en tredjeparts app (Blynk). 

men poenget her er kanskje og nettopp unngå bruk av tredjeparts apper? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Har ikke lest så mye om det, men har man et høyt tre på eiendommen og bor litt høyt så kan man vel nå langt med en slik hvis man har en mottaker som befinner seg et sted så og si uten hindringer i mellom?

Men samtidig lurer jeg på hva man egentlig kan bruke slikt til? Kanskje noen kan gi meg ett par scenarioer? 

Jeg kan jo ved hjelp av en app åpne garasjeporten min uansett hvor i verden jeg befinner meg bare jeg har mobildekning. Riktignok via en tredjeparts app (Blynk). 

men poenget her er kanskje og nettopp unngå bruk av tredjeparts apper? 

Har relativt god sikt fra loftet mitt, men jeg tviler på at det blir et godt signal med mindre noen andre står på loftet med klar sikt mot meg.

Hensikten er mer eller mindre identisk til å være radioamatør, bare litt enklere og uten krav om lisens. 99% gøy og 1% nyttig i tilfelle ting skulle gå galt.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Gavekort said:

Tror et av problemene er at det ikke er noen repeatere i området, og med beskjedne 500 mW så rekker det ikke veldig langt før det blir blokkert av hus eller andre hindringer.

 

Åh? Bruker du 2.4 GHz utstyr da? i 868 MHz båndet burde du klare lengre avstander (men igjen - jeg har ikke testet).

Lenke til kommentar
tingo skrev (3 timer siden):

Åh? Bruker du 2.4 GHz utstyr da? i 868 MHz båndet burde du klare lengre avstander ...


Tror ikke Meshtastic benytter 2.4 GHz, men det er vel noen muligheter for 433 MHz, men det vanlige er 868 MHz med maks 1 watt, ettersom det er LoRa.

De hevder det skal ha rekkevidde på 20 mil, på en (veldig) god dag, noe som er tvilsomt.
Det er nok toppen et par mil, kanskje bare noen kilometer, avhengig av hvor man bor, og utstyret som benyttes.

At man ikke får kontakt med andre, har nok mer med at det er lite utbredt, og sannsynligvis veldig langt mellom brukere i Norge.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Ariens 524 snøfreser som sikkert er 20 år gammel og den funker fortsatt utmerket. Har aldri vært noe galt med den. 

Men den er gammel og har ikke noe lys og andre fancy dubbeditter, så da tenkte jeg at jeg skulle oppgradere den litt med å montere lys på den, da det blir litt trist å kjøre rundt i stummende mørke. 

Jeg har bestillt Bosch batteri adapter som gjør at jeg kan bruke en av batteriene jeg allerede har til mine Bosch driller som alle er 18V og har en kapasitet på 4 ampere. Denne skal da skrus fast på freseren slik at jeg enkelt kan gi strøm til lysene fra denne. 

Jeg har også bestillt en volt indikator som viser spenningen på batteriet, samt en opplyst bryter som skal slå lysene av/på. Å selvsagt en sikringsholder. 

Jeg har bestillt 2 stk. små 12-24V LED barer som skal skrus fast til metalldekselet over knivene. Disse er på 18W og jeg skal også montere en ledbar med samme mengde watt som lyser nedover under der hvor jeg monterer bryter etc så jeg ser hvor jeg går. 

Prisen på hele gildet fra AliExpress ble til slutt 312 kroner inkludert frakt og mva. 

Jeg er dog klar over at det kan være oppgitt noen "kinawatt" her, men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Så lenge dem lyser opp noen meter fremover samt der jeg går i mørket så er det mer enn bra nok. 

Det beste er at alle led lysene takler fra 12 til 24V så jeg trenger ikke å regulere spenningen til disse. 

---------

Jeg har også tenkt på om jeg skulle bytte ut freseren, men jeg måtte stikke fingeren i jorda. Strengt tatt blir denne brukt gjennomsnittlig 3 ganger i året her i Fredrikstad. Den skal få en liten service snart så går den sikkert i mange år til. Derfor velger jeg å heller koste på denne freseren litt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan du bruker et eksisterende batteri for å drive ekstralysene i stedet for å mikke med å bygge egen batteripakke. Da slipper du helt å designe egen batteripakke og dessuten øker gjenbruksverdien om du en dag gir snøfreseren videre. :)

Har et liknende prosjekt under 'snart'. Har et gammelt multiverktøy med nicad-batterier. Pakke nr2 blir stadig dårligere, lekte egentlig med tanken på å bygge ny pakke med litium-batterier men har kommet til at det kanskje er mer fornuftig å lage en overgang til et mer moderne batteri. Alt jeg trenger da er vel en step-down converter med strømbegrensning? (også den mekaniske koblingen da)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Jeg liker hvordan du bruker et eksisterende batteri for å drive ekstralysene i stedet for å mikke med å bygge egen batteripakke. Da slipper du helt å designe egen batteripakke og dessuten øker gjenbruksverdien om du en dag gir snøfreseren videre. :)

Har et liknende prosjekt under 'snart'. Har et gammelt multiverktøy med nicad-batterier. Pakke nr2 blir stadig dårligere, lekte egentlig med tanken på å bygge ny pakke med litium-batterier men har kommet til at det kanskje er mer fornuftig å lage en overgang til et mer moderne batteri. Alt jeg trenger da er vel en step-down converter med strømbegrensning? (også den mekaniske koblingen da)

Hvis du passer på og kjøpe led lamper som takler input spenning mellom feks. 10-30V å du bruker et 18V batteri så trenger du jo ikke noen step down converter. 

Men det KAN jo være kjekt og ha en uansett. Personlig har jeg ikke prioritert det på den gamle snøfreseren. Den tar jeg nok med meg i graven uansett, eller kaster på skroten. Har ingen planer om å selge denne :)

Disse lampene som er beregnet for biler etc. må jo uansett tåle spenninger på mellom 11 og 15V ca. Å for 24V systemer må dem tåler opp mot 30V etc. Derfor tror jeg man slipper konvertering, hvis man da kjøper lamper som fungerer både med 12-24V og man bruker et 18V batteri.

 

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...