Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Senke ned i et kar med vann? Er det ikke det brannvesenet bruker når de skal være sikre på at brannen stopper for godt?

Ja, hvis man rekker det etter at det har smelt så er man god... 

Dette tar fyr ganske kjapt og når man først hører det knitrer i en slik batteripakke så er dte bare å komme seg unna. Dårlig med tid til å fylle opp badekaret for å si det sånn... 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann slukker ikke litiumbrann, det vil kun redusere spredningsfaren. 
Litium ion som i f.eks 18650 i løsvekt er forholdsvis trygge greier da, mer spennende blir det med større serie. og kanskje serieparaleller der balanseringen ikke nødvendigvis er bra, det er da man ender opp med overspenning på celler. Jeg mistenker overspenning pga. ubalanse er en av de vanligste grunnene til litiumbrann på lukkede batteripakker, LiPo dronebatterier er mer utsatt for fysisk skade, det var nok det som var problemet hos meg. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

Bedre enn brann? ;)

Om batteriet omsluttes av vann synker temperaturen og reaksjonsraten går ned. Stopper kanskje helt.. Du må fortsatt ha røykvarsler i bua og kortslutningssikring på laderen..

Spørsmålet blir vel om vi skal parkere bilen for å unngå kollisjon. Metoden din er effektiv den, for all del, men jeg tenker at man må tenke litt praktisk også :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Spørsmålet blir vel om vi skal parkere bilen for å unngå kollisjon. Metoden din er effektiv den, for all del, men jeg tenker at man må tenke litt praktisk også :) 

Det er forskjell på folk. For den som bare skal lade mobilen er det en klar overdrivelse men for sånne som slakter batteripakker og bygger nye bør det nesten være obligatorisk. ;) 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 10.12.2023 den 2:38 PM):

Jeg tenkte nå at jeg skulle svinge innom når jeg likevel er i nærheten. :)

Kanskje du også har lyst til å se på greiene og lodde(?).

@mobile999 møtte meg i går og overleverte en arbeidslampe som var defekt. Denne manglet 2 stk. motstander. Han hadde gjort en god jobb med å åpne enheten først, for det er nettopp det og skru/åpne disse enhetene som er vanskeligst da dem ofte er limt. Sjansen for å ødelegge noe når man åpner slike enheter er stor. 

Lretskortet er lett tilgjengeligså og lodde på to SMD motstander blir nok grei skuring. Så hvis det er kun det som er galt, så vil nok denne lampen funke igjen på kort tid :) 

IMG_0262.thumb.jpeg.534fb6146d76c4825a7e017720c106d9.jpeg


IMG_0263.thumb.jpeg.70c1efebc0470deec518ee7bb0d5be70.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg denne for en god stund siden som jeg har brukt litt sporadisk. 

https://www.aliexpress.com/item/1005005115533491.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.15.3a651802wyHYbX

En slik er et must hvis man skal lodde en del SMD komponenter og den har hjulpet meg mye. Jeg har også brukt den i det tillfellet her med denne lampen. Mye enklere enn å bruke varmluft eller kun loddebolt. 

Til hobbybruk og også mitt bruk er den god nok. Jeg bruker den kanskje 3 ganger i måneden. 

Bakdelen med denne er at den er stor, unøyaktig og klumpete. Med det så mener jeg at endene på spissen ikke møter hverandre perfekt da det er for mye "slark" i selve grepet. Skal man gripe bitte små SMD komponenter så kan det bli en utfordring. Men når man blir vant til den er den raskere å bruke enn noe annet. 

jeg vurderer og har lyst til å kjøpe meg en som er mer nøyaktig og presis, men samtidig har jeg egentlig ikke bruk for det. Hadde jeg brukt en slik hver dag hadde den jeg har irritert meg veldig. 

Skal man ha noe som er skikkelig nøyaktig og mer robust samt nettere enn den jeg har må man vesentlig opp i pris tror jeg. Man finner en drøss typer som er noenlunde lik den jeg har, men skal man ha noe som er virkelig bra tror jeg man må opp en god del i pris. 

hovedproblemet er spåom nevnt selve klypa og spissene som ikke møtes perfekt. Man må liksom bruke mye energi på og holde klypa riktig og en teknikk når man presser den sammen for å få endene til å møtes og det tar bort mye fokus når man samtidig skal lodde fast bittesmå komponenter. Spesielt når man ikke alltid kommer skikkelig til. 

Til mitt bruk duger den nok, men jeg har virkelig lyst på en som er mer nøyaktig... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående lampen over, så ser jeg at det trolig hadde vært mulig å benytte seg av 4 stk. 18650 celler i steden for de fire AA batteriene med litt modifisering. 
 

Med 2 stk. 18650 i parallel på hver side vil man få opp mot 7.000mAh pr. Side kontra de 3.000mAh man har med de AA batteriene. Sikkert ikke verdt det sånn sett, men det kan trolig gjlres uten noe ytterligere modifisering av kretsen bortsett fra å bytte verdien på fire motstander. 

Uansett koster nok fire slike batterier mer enn hele lampen, men det var bare en tanke jeg fikk. Fikk lyst til å kjøpe meg en slik lamle bate for å teste :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...