Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med 3V fra batteriene og en diode som kutter spenningen med 0.7 ish volt så har du 2.3 volt igjen. Røde eller gule dioder trenger som regel kun 1.8-2V for å lyse. Så bruker du 2x27 ohm motstander i serie som da betyr at du bruker en motstand på 54 ohm. 

Jeg tror kanskje du kunne økt batteritiden litt med å kutte ut dioden. I følge karakteristikken til AA batterier så ville dem vart litt lenger slik jeg ser det hvis du kutter ut dioden og heller evt. bruker høyere motstand. 

Har du testet noe rundt dette?

Lenke til kommentar

Du kan ved hjelp av TP4056 og en batteriholder til et 18650 batteri laget deg en krets hvor du byttet ut et 18650 batteri i steden for to AA batterier. Da kan du bruke 2 stk 18650 batterier hvor du lader det ene mens det andre brukes. Da slipper du å kjøpe flere batterier på en stund og batteriene vil også vare lenger. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Med 3V fra batteriene og en diode som kutter spenningen med 0.7 ish volt så har du 2.3 volt igjen. Røde eller gule dioder trenger som regel kun 1.8-2V for å lyse. Så bruker du 2x27 ohm motstander i serie som da betyr at du bruker en motstand på 54 ohm. 

Jeg tror kanskje du kunne økt batteritiden litt med å kutte ut dioden. I følge karakteristikken til AA batterier så ville dem vart litt lenger slik jeg ser det hvis du kutter ut dioden og heller evt. bruker høyere motstand. 

Har du testet noe rundt dette?

Tror du misforstod litt (jeg vet jeg ikke er verdens beste i å forklare..).
Jeg bruker et li-ion i stede for 2 AA (Som jeg trodde var 3 AA). Disse bruker jeg uten annen elektronikk enn en diode og 2 x 27 ohm i serie. Har noen ganske dårlige li-ion som jeg ikke bryr meg om tar kvelden. Etter 2 døgn er det fortsatt glød, og spenning nær 3V. Dioden er det som bikker det fra 2 - 2,5V til ca 3V etter 2 døgn. Om jeg skulle vente til 3 døgn med å bytte, tror jeg at batteriet ikke er ødelagt ennå.
Med elektronikken (TP4056 og dc -dc boost, for 4,5V) hadde batteriet blitt brukt opp på 1 døgn, så da hadde det vært to celler i parallell, eller bytte hver dag. Det var opprinnelige planen.

Lenke til kommentar
toreae skrev (10 minutter siden):

Tror du misforstod litt (jeg vet jeg ikke er verdens beste i å forklare..).
Jeg bruker et li-ion i stede for 2 AA (Som jeg trodde var 3 AA). Disse bruker jeg uten annen elektronikk enn en diode og 2 x 27 ohm i serie. Har noen ganske dårlige li-ion som jeg ikke bryr meg om tar kvelden. Etter 2 døgn er det fortsatt glød, og spenning nær 3V. Dioden er det som bikker det fra 2 - 2,5V til ca 3V etter 2 døgn. Om jeg skulle vente til 3 døgn med å bytte, tror jeg at batteriet ikke er ødelagt ennå.
Med elektronikken (TP4056 og dc -dc boost, for 4,5V) hadde batteriet blitt brukt opp på 1 døgn, så da hadde det vært to celler i parallell, eller bytte hver dag. Det var opprinnelige planen.

Da skjønner jeg :) 

litt småskummelt og utlade disse batteriene på den måten. Jeg vet ikke helt hva som skjer når disse blir utladet helt, men har hørt at det ikke er bra med tanke på brann. Jeg tenkte hvis noe skulle dukke opp slik at du ikke får byttet eller tatt ut batteriet før det er for sent etc. 

Du kan jo bare lodde på en batteri beskyttelseskrets.  Et bittelite kretskort du lodder fra pluss til minus på selve batteriet. Jeg har slike hvis du vil ha. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Da skjønner jeg :) 

litt småskummelt og utlade disse batteriene på den måten. Jeg vet ikke helt hva som skjer når disse blir utladet helt, men har hørt at det ikke er bra med tanke på brann. Jeg tenkte hvis noe skulle dukke opp slik at du ikke får byttet eller tatt ut batteriet før det er for sent etc. 

Du kan jo bare lodde på en batteri beskyttelseskrets.  Et bittelite kretskort du lodder fra pluss til minus på selve batteriet. Jeg har slike hvis du vil ha. :) 

Takk som byr. Men disse batteriene er Aliexpress super quality les batterier solgt som 3500mAh, faktisk 1000mAh+. Lader dem som sagt rett ved der jeg sitter, og bare når jeg er tilstede. Kostet ca 12kr stk.

Jeg tror det er gjenbrukte batterier ment for høy utladning, ikke høy kapasitet. De har nesten ikke kapasitet igjen når de passerer 3,4V ved utladning. Derfor la jeg til en diode i serie. For øvrig tok de jernbanen gjennom russland og belarus. Mulig de tok den ruten som er midlertidig stoppet...

Lenke til kommentar

Hehe, uffda... 

Jeg styrer helt klart unna disse billige batteriene. Nå er jo ikke din krets strømkrevende, men jeg har et motto når det kommer til å lade 18650 batterier. Batterier av god kvalitet og kjent opphav kan jeg lade i en dedikert lader hvis jeg er hjemme og befinner meg i samme rom (men aldri når jeg sover). Kjipe batterier fra AliExpress tar jeg ikke engang med inn i huset. Jeg tror ikke jeg har noen kjipe batterier av den typen faktisk da de fleste batterier som er reddet fra laptop batterier stort sett er bedre enn disse kinabatteriene med skrytetall. :) 

helt nye battericeller av kjent merke kan jeg lade i furtebua (murkjeller) med laderen stående på betongulvet uten oppsyn eller at jeg er i rommet. Men rommet blir overvåket.

Jeg fikk for noen uker siden en liten boks med 18650 celler fra en god nabo som ikke har spesielt peiling. Jeg tenkte at dette kunne jeg jo ikke si nei til. Dette var samsung batterier fra laptoper, men dem hadde ligget lenge i fuktig kjeller. En dag jeg var i kjelleren så hørte jeg en merkelig liten freselyd. Jeg fant til slutt ut at en eller flere av batteriene jeg fikk var irret rundt plusspolen og delvis kortsluttet mot minus. 

Da fikk jeg litt noia, så jeg la dem i en plastbeholder og kjørte dem rett ned på gjenbruksstasjonen som ikke er mer enn 5 minutter fra her jeg bor. 

Jeg har stor respekt for disse batteriene å når man har en god del av dem så er det viltig at dem blir lagret på best mulig måte. 

Alle batteriene jeg har igjen nå anser jeg som trygge. Dem er testet alle sammen og dem er ladet for lagring rundt 3.7V. Jeg måler med gjevne mellomrom spenningen. Ser jeg spenningen synker så kvitter jeg meg med dem. 

Kinabatterier kommer ikke inn i mitt hus. Jeg betaler heller 30 kroner mer pr. Batteri for noe som er bra. Skal jeg bygge batteripakker med batterier i serie som skal tåle litt, så bruker jeg ikke brukte batterier. Da kjøper jeg nye Samsung batterier fra Altitec.no. :) 

Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg sjelden bruker disse batteriene til noe som er veldig strømkrevende. Derfor tar jeg vare på brukte men gode laptop batterier etc. jeg prøver også å unngå å koble batterier i serie. Da bør man bruke batterier med tilnærmet lik indre motstand. Brukte batterier fra forskejllige steder har ikke det og da går dem fort ut av balanse. Da er det bedre (innenfor rimelighetens grenser) å bruke en boost modul. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det skal sies at jeg sjelden bruker disse batteriene til noe som er veldig strømkrevende. Derfor tar jeg vare på brukte men gode laptop batterier etc. jeg prøver også å unngå å koble batterier i serie. Da bør man bruke batterier med tilnærmet lik indre motstand. Brukte batterier fra forskejllige steder har ikke det og da går dem fort ut av balanse. Da er det bedre (innenfor rimelighetens grenser) å bruke en boost modul. 

Yupp. Flere i serier, uten kontroll på spenning til vær celle, da begynner ting å bli spennende.

I parallell skal man også ha samme spenning før man kobler dem i lag. Sikrest er vel å koble dem sammen når dem er tomme.

Lenke til kommentar
toreae skrev (28 minutter siden):

Yupp. Flere i serier, uten kontroll på spenning til vær celle, da begynner ting å bli spennende.

I parallell skal man også ha samme spenning før man kobler dem i lag. Sikrest er vel å koble dem sammen når dem er tomme.

Har testet dette litt samt lest litt om det angående å koble dem sammen i parallell. Så lenge spenningen avviker mer enn rundt 0.5V og ingen av batteriene er fulladet så går det helt fint med de jeg har testet. 

Men det beste er å bruke en dedikert lithium ion lader eller en RC lader for selve grovbalanseringen. 

så lenge det er mer eller mindre "gode" celler så går det nok fint.

Jeg overvåker som nevnt alle batteriene jeg kjlrer testsyklus på etter at jeg har tatt dem ut av batteripakker. Jeg har testet hundrevis av batterier men det har skjedd to ganger at et av batteriene i laderen ble så varmt at laderen nesten smeltet. Jeg målte 87 grader overflatetemperatur på det ene batteriet. 

Jeg nappet det ut av laderen, dro ut kontakten og lastet det kjapt ut på gårdsplassen. Jeg holdt det under oppsikt og nærmet meg med en liten solid plastboks med lokk som jeg la det oppi og satt boksen midt i oppkjlrselen på asfalten og fulgte med via et overvåkingskamera jeg har. 

Dagen etter ble det levert til gjennvinning. 

Slike ustabile batterier vil man IKKE ha innendørs og helst ikke utendørs heller da dem i værste fall kan eksplodere og fly av gårde som et prosjektil. I det hele tatt er disse batteriene ganske uforutsigbare. 

At folk setter store el-sykkel batterier på 36-48V på lading innendørs mens dem sover forstår jeg ikke. Tar en slik pakke fyr mens du sover er det god natt. Vi snakker enormt mye energi her som man ikke klarer å slukke med vann eller brannslukkingsapparat. 

Det er bare å søke på Youtube. 

Kjør gjerne uten belte, trykk på mobilen mens du kjører etc. men å lade el-batterier innendørs spesielt med barn i samme hus er rett og slett galematias. Spesielt hvis du lader dem om natten. En ting er når mobilbatteriet eksploderer. Her snakker vi 3.7V og rundt 5.000mA. Her snakker vi en celle. I en ebike er det 40-50 stk. celler.... 

tar ETT batteri fyr, tar resten fyr. Og det er ikke nok med at det brenner. De eksploderer også med ganske stor kraft. 

Min mor har el-sykkel og jeg har regelrett gitt ho forbud mot å lade batteriet mens ho sover. Jeg har også anbefalt at hun lader dette i garasjen å ikke inne i huset. Etter å ha sett noen videoer jeg viste ho så ble hun overbevist. 
 

Lenke til kommentar

Jeg fikk rundt 80k i skader i arbeidsrommet mitt når et 4s ca 2A LiPo fyra. Det batteriet tok fyr under 1A storage lading, altså ca 0,5C lading. Det er vanskelig å si sikkert hvorfor det fyra, men jeg mistenker overslag i en av cellene sånn at ladingen i bunn og grunn gikk ut på å generere varme i cella til den tok fyr. Nå lader jeg alt av LiPo i ammobokser i stål med slisse til kabling og 10stk 1mm hull i lokket.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (26 minutter siden):

Jeg fikk rundt 80k i skader i arbeidsrommet mitt når et 4s ca 2A LiPo fyra. Det batteriet tok fyr under 1A storage lading, altså ca 0,5C lading. Det er vanskelig å si sikkert hvorfor det fyra, men jeg mistenker overslag i en av cellene sånn at ladingen i bunn og grunn gikk ut på å generere varme i cella til den tok fyr. Nå lader jeg alt av LiPo i ammobokser i stål med slisse til kabling og 10stk 1mm hull i lokket.

Jeg har til gode å oppleve noe slikt selv, men jeg tror jeg har vært nære ett par ganger vedrørende batterier som går varme under lading. Men da har jeg vært i rommet så da har jeg fått avverget det. 

Å lade mobiltelefon hender jeg gjør over natten noen ganger, men jeg prøver å unngå det. Jeg forestiller meg at ladekretsen i mobiltelefoner er strengere regulert og er noe tryggere. 

Jeg lader også batteribanker etc. Er jo i utgangspunktet ikke noe bedre, men igjen, så har jeg for meg at batteribanker av annerkjent merke kjøpt over disk i Norge er gode nok, selv om dem ikke er feilfrie. 

Men med el-sykkel batterier føler jeg reguleringen er for dårlig. Mange som bygger og konfigurerer disse batteriene selv og mange av batteriene kommer fra Kina og da blir det jo litt lotto. 

Det hjelper jo heller ikke at batteripakkene til el-sykler er ganske store og da blir jo konsekvensene der etter... 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 minutt siden):

De store batteripakkene synes jeg er skumle ja, der krever det ganske betydelige tiltak for å begrense en brann.

Faktisk er det ingenting som kan slukke disse før dem har brent ut selv. Brannvesenet kan kanskje begrense skadene noe, men selv dem tror jeg mangler utstyr som kan stoppe en slik brann. Å før dem i det hele tatt dukker opp står nok huset i full fyr allerede. 

Disse batteripakkene er jaggu meg skumle greier ja.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (23 minutter siden):

Derav lader jeg i stålbokser. Har også investert i to ganske store CO2 brannslukkere og instruert familien om at det ikke er lov å røre pulverapparatet før vi er tomme for CO2, utløsing av pulver i hus eller bil er rimelig katastrofalt. 

Høres ut som en fornuftig tilnærming. 

Klarer CO2 apparat og slukke slike branner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...