Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Da har jeg akkurat gjort noe som jeg skulle gjort for lenge siden. Nemlig tømt furtebua for 18650 batterier som ikke har bestått godkjent testen etter å ha åpnet diverse batteripakker. 

Til sammen 121 stk. 18650 batterier +diverse lipo batterier etc. disse er teipet (isolert) og lagt i rød boks og satt ut klar for å bli hentet til uka. 

Å ha slike batterier i hus er IKKE noe som føles ok. 

De batteriene jeg har som jeg har tatt vare på er det lagt en del jobb i, så disse er lagret trygt. Alle er renset og pusset og alle har fått ny "wrapping" og er lagt i egne bokser. Dem er også ladet til rundt 3.7V som er nominell spenning på de fleste 18650 batterier. 

Men de andre batteriene som jeg skal kvitte meg med har liksom bare ligget i en pappeske. Har tenkt på dette lenge og hatt litt dårlig samvittighet, men nå er dem altså ute av huset for godt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en liten snartur i firtebua i dag. Først og fremst vil jeg si at nøkell lyset jeg fikset funker som bare det. Simple greier, men det er en nyttig grie jeg laget der. :) 

IMG_1456.thumb.jpeg.1b63946e3640ab7e61b156a7a01e1f12.jpeg

På et annet nøkkelknippe har jeg en nøkkel med egen lysdiode som er til en lås til motorsykkelen. Batteriet i denne samt led dioden var rusten og virket ikke, å siden jeg ikke hadde et helt likt batteri liggende, så limte jeg inn et litt mindre ett, samt byttet dioden, så nå lyser den igjen :) 

IMG_1457.thumb.jpeg.7cd4ca5dcb84ad02f5ef79e9d995b351.jpeg
IMG_1458.thumb.jpeg.3e5d5c5f9caedf7b047810f0e7fea3c2.jpeg

IMG_1459.thumb.jpeg.732a921e800102f60444470cab393972.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg fikk et par lithium batteripakker av en kompis som hørte til en varmevest. Dette er to pakker med 2 stk. 18650 batterier i hver, koblet i serie, så hver pakke hadde en nominell spenning på rundt 7.2V. 

Disse batteripakkene får jeg jo ikke brukt til så mye da han ikke fant laderen til den, så da bestemte jeg meg for å åpne opp pakkene og ta ut batteriene og lagre dem i bunken blandt mine andre 18650 batterier for senere bruk. 

IMG_1461.thumb.jpeg.5269339f307c5ab4b9f328cc017ffe4f.jpeg

Jeg tok deretter ut batteriene og tok dem fra hverandre samt tok av gammel slitt beskyttelse etc. dem fikk også en liten rens slik at dem ble rene og pene før jeg "kledde på dem" igjen med ny wrapping. 

IMG_1462.thumb.jpeg.0fb9d5f66bb2054253da3b8b31953d29.jpeg

IMG_1463.thumb.jpeg.31c3add90e3c3dbccd063048a77470d9.jpeg

IMG_1464.thumb.jpeg.5cfebde49874995d229f0d0c52c8d8c6.jpeg

IMG_1465.thumb.jpeg.69c99bf1c9d393f13aa0076f0341f445.jpeg

IMG_1466.thumb.jpeg.acca11c7f03cb2da15c6c07983fbc9a2.jpeg

IMG_1467.thumb.jpeg.563b3e2f6c7f41998308c1a279d0bc68.jpeg

Til slutt satt jeg dem til test for å sjekke hvor mye kapasitet disse har, før jeg merker dem og legger dem bort :) 

IMG_1469.thumb.jpeg.a29b29984987014f95da93c18d4fa985.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
toreae skrev (8 minutter siden):

Jeg ser at 3,6V vs 3,7V Li-ion ofte er forklart som en salgsgimmik. Har du noe som kan teste dette? Og hva er din erfaring/mening om dette?

Jeg har også sett dette, men jeg tror det har en god forklaring. (jeg sier "tror"). 

De batteriene med 3.6V oppgitt nominell spenning er ut fra jeg har forstått som oftest batterier som tåler mer last. Altså såkalte drillbatterier etc. Jo høyere kapasitet et batteri har jo mindre last tåler dem. 

I praksis har det egentlig liten betydning tror jeg. 

Batterier med kapasitet på opp mot 3.500mAh er gjerne batterier som brukes i mindre strømkrevende kretser. Feks. mikrokontollere og annen småelektronikk. 

Nå sporet jeg av litt med å snakke om kapasitet, men altså, jeg tror de batteriene med 3.6V nominell spenning tåler mer last. 

Jeg kunne sikkert lett ha søkt opp svaret, men sitter på jobb, så da tar jeg meg ikke tid til det :) 

 

Lenke til kommentar

Fant forøvrig dette svaret:

Sitat

 

In general, a 3.6V nominal voltage battery and a 3.7V nominal voltage battery are essentially the same thing. The nominal voltage of a battery is the average voltage output that a battery provides over its discharge cycle. It is not a fixed value and can fluctuate depending on the state of the battery's charge.

The difference between a 3.6V and 3.7V nominal voltage battery is usually just a matter of rounding. In most cases, a 3.7V battery is simply a newer or more recently manufactured version of a 3.6V battery, and the nominal voltage has been rounded up to 3.7V for marketing purposes or to better align with industry standards.

It is worth noting that the actual voltage of a battery can vary depending on several factors, including temperature, load, and age. Therefore, it is important to check the actual voltage range and specifications of the battery to ensure that it is suitable for the device or application it is intended for.

 

 

Lenke til kommentar

I og med at nominell spenning måles ut fra gjennomsnittspenning når cellen lades ut, er jo dette avhengig av hvor høyt cellen var ladet (volt) og hvor lav spenning man sier at nå er cellen tom. Og avrunding. Dermed kan man finne ut at en celle er 3,7V om man tester for 3,7V og 3,6V om man tester for dette...
Jeg tror jeg vil behandle disse som 3,6V. Det vil vel (kanskje) være det beste med tanke på levetid.

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

I og med at nominell spenning måles ut fra gjennomsnittspenning når cellen lades ut, er jo dette avhengig av hvor høyt cellen var ladet (volt) og hvor lav spenning man sier at nå er cellen tom. Og avrunding. Dermed kan man finne ut at en celle er 3,7V om man tester for 3,7V og 3,6V om man tester for dette...
Jeg tror jeg vil behandle disse som 3,6V. Det vil vel (kanskje) være det beste med tanke på levetid.

Tja… 4.2 volt er vel uansett maks spenning. Å gå over dette eller alt for lavt (et stykke under 3V) er det som skader batteriet mest. Hva man tenker er nominell spenning er vel ganske likegyldig? 

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har nevnt det før og noen hemmelighet er det nok heller ikke, men for dere som er ute etter batterier til å drive prosjekter så ta en titt på Finn.no. 

Det er en fra Prosgrunn spesielt som hele tiden ligger inne med annonser av diverse batteripakker fra EL-sykler etc. Han selger disse "as is" og jeg kan nevne at i disse batteripakkene finner man ofte 30-40 stk. 8eller fler) batterier og som oftest er det bare 1-5 batterier som er døde. Resten fungerer helt utmerket. 

Man må ta jobben med å separere batteripakken selv, som slett ikke er helt ufarlig, men man sparer mye penger på dette. Ligger en pakke ute nå med 30-40 batterier til 400 kroner. Altså 1 kr. pr batteri (18650). Jeg skulle gjerne kjøpt den selv, men jeg har mer enn nok slike batterier nå. Antakelig mangfoldige mange mer enn jeg trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 minutt siden):

10kr pr stk, som er rimelig om de fleste fungerer. 😉 (regner med det var tastefeil)

Hvor langt ned i spenning og på hvilken last tester du 18650?

Jeg bruker en batteritester til dette. Denne laster batteriene med alt fra 0.5 til 2 ampere, litt avhengig av jeg setter den til. Gamle batterier får 0.5A last, mens nyere batterier gjerne får høyere last. 

Hvor mye utlading batteriene får er jeg faktisk usikker på, men skal sjekke specs til testeren når jeg kommer hjem i dag. 

Jeg bruker vertfal en Xtar Dragon VP4 til dette, så hvis noen har lyst så finn gjerne svaret for meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (7 minutter siden):

Den høres dyrere ut enn min Kina-lader, har ikke testet mye men det så ut som den lasta veeeldig lite i gårkveld, under 200mA mener jeg. 

Min er også kjøpt fra Aliexpress, men den er noe dyrere enn andre tror jeg. Jeg erindrer at jeg ga rundt 600 kroner for den, inkludert frakt. (kjøpte 2 stk.). jeg har også en noe billigere variant fra Liitokala som tar like mange batterier men som kun klarer maks last på 0.5A med 4 batterier. Jeg bruker denne hvis jeg skal teste mange batterier. 

Også har jeg en HTRC HT206 lader i tillegg som også kan lade Lipo batteripakker. Denne er også fint hvis man vil vedlikeholdslade mange 18650 celler av gangen. 

Da setter jeg bare feks. 20 stk. 18650 i parallell og bruker 20 ampere last ned til feks. 3.7V. Da får hvert batteri 1 ampere last. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Ser at du i en annen tråd tilbyr å bygge batteripakke , og sende den. Jeg har ikke behov for det på nåværende tidspunkt ( litt frem i tid - så er kanskje behovet der )

Ut ifra det jeg leser i denne , og andre tråder så har du både kunnskaper + eget verksted. Det fikk meg til å tenke på noe annet ,  som er å bygge batteripakker til sykler.  Sykkellykt som de fleste har , kommer  gjerne  med batteripakke som er av tvilsom kvalitet.

Det har kommet tildels kraftige lykter på markedet. Jeg mener at kapasiteten på batteripakkene på disse  bør være på minst 10 000 mah - 7.2 V. Skulle gjerne ha hatt batteripakke på 20 000 mah.

Hvis interressert kan jeg linke til en langtidstest ( 700 ladesykler ) som gjorde at at jeg fikk en skikkelig aha opplevelse. Det som jeg trodde var best i klassen  er slettes ikke det.  Det gjorde at jeg sluttet å følge med på såkalte  "seriøse" tester på YouTube + andre nettsteder. 

Tror ikke det finnes noen her i Norge som bygger slike pakker. Ikke i hele Norden heller. Behovet er der , det vet jeg. 

 

Lenke til kommentar
Clear skrev (14 minutter siden):

 Ser at du i en annen tråd tilbyr å bygge batteripakke , og sende den. Jeg har ikke behov for det på nåværende tidspunkt ( litt frem i tid - så er kanskje behovet der )

Ut ifra det jeg leser i denne , og andre tråder så har du både kunnskaper + eget verksted. Det fikk meg til å tenke på noe annet ,  som er å bygge batteripakker til sykler.  Sykkellykt som de fleste har , kommer  gjerne  med batteripakke som er av tvilsom kvalitet.

Det har kommet tildels kraftige lykter på markedet. Jeg mener at kapasiteten på batteripakkene på disse  bør være på minst 10 000 mah - 7.2 V. Skulle gjerne ha hatt batteripakke på 20 000 mah.

Hvis interressert kan jeg linke til en langtidstest ( 700 ladesykler ) som gjorde at at jeg fikk en skikkelig aha opplevelse. Det som jeg trodde var best i klassen  er slettes ikke det.  Det gjorde at jeg sluttet å følge med på såkalte  "seriøse" tester på YouTube + andre nettsteder. 

Tror ikke det finnes noen her i Norge som bygger slike pakker. Ikke i hele Norden heller. Behovet er der , det vet jeg. 

 

Å bygge batteripakker av høy kvalitet krever top notch battericeller. En 20.000mAh batteripakke som gir 7.2v krever rundt 12 stk 18650 celler. Disse koster rundt 100 kr. Stykket hvis du skal være sikker på og få skikkelig kvalitet. 

Batteripakken skal også passe inn i lykten eller der den skal være og det krever at man lager en batteripakke tilpasset et spesielt produkt. Så skal man ha en ladekrets som tar minst mulig plass og en USB ladeinngang samt hull til denne etc. 

å lage en slik batteripakke som du etterspør vil koste deg rundt 1200 kroner bare i batterier. + noen kroner til resten av kretsen. Tiden man bruker på å bygge en slik pakke isolert sett er ikke all verden, men det tar fort ett par timer hvis du har alle delene og hvis man IKKE bør tenke på fasong og størrelse samt konfigurering av pakken. Skal man lage en egen ladekrets på eget kretskort så tar det enda lenger tid da man må tegne en ny krets samt bestille dette. 

Å helt til slutt så er det nok noen lover og regler som trer i kraft rundt salg av dette komersielt. 

Så derfor så er det nok ikke så mange som driver med dette komersielt. 

Men tar du kontakt med Altitec så kan dem bygge batteri til deg ut fra dine mål og krav. Hvis du skal ha batteripakke til noe som er det er laget til før så gjlr dem nok dette for en grei pris. Men det blir nok langt fra gratis :) 

Lenke til kommentar

Å hjelpe en og annen med å lage en liten batteripakke hvor den som får den er fullt klar over at all risiko tas på egen regning er helt innafor. Derfor gjør jeg dette gratis for enkelte, hvis jeg har lyst. Men å lage batteripakker i den dimensjonen du spør om her er alt for tidkrevende til at jeg har lyst. Det krever også at jeg legger ut penger for nye batterier. Ikke spesielt fristende :) 

Lenke til kommentar

 Jeg har 2 batteripakker , hver på 10 000 mah . og med 18650 + 21700 celler. Skulle gjerne hatt  kapasitet på 15 000 mah.

Med bygg på over 10 000 mah ville jeg kun brukt 21700 celler. Kapasiteten er jo høyere - 3500 vs 5000 mah. 15 000 mah krever bare 6 21700 celler. Prisen på topp kvalitets 21700 celler er bare litt høyere enn tilsvarende 18650. Nkon selger Samsung 50E billig. Tilsvarende   18650 er bare litt billigere.

 

Kunne ha kjøpt fra Aliexpress , men stoler ikke i det hele tatt på innmaten. Made in China batteri er stort sett elendig. Har lagt merke til at Det kun er en rund plugg ut ifra f.eks denne batteripakken. 

Så på en Youtube video for en stund siden. Brukte vel ca 10 min på å bygge batteripakken. Tipper på at han har gjort dette noen ganger...

 

 

 

Endret av Clear
Lenke til kommentar

Batterier fra Aliexpress blir litt lotto ja. Bestilte 10stk batterier derfra for ett par år siden og dem var faktisk bra. Jeg teste5 dem til 3.400mAh som dem var ratet for å dem så ekte ut. Dette var da Panasonic 18650 batterier. Men har hørt om folk som får batterier med sand i samt batterier som langt i fra holder den kapasiteten som loves. 

Men ja, det er billig, så det KAN lønne seg å gamble. Personlig mener jeg man heller bør skaffe seg noen laptop batteripakker eller batteripakker fra finn som ikke virker som kommer fra el-sykler etc. i slike batteripakker sitter det som oftest gode batterier. 

Med tanke på batteritype man velger, så blir det vel litt smak og behag. Man må også tenke på at vertfall jeg har batteriholdere for 18650 celler etc. sistnevnte er det mest vanlige og enklest å få tak i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...