Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

TP4056 er en meget kjent modul som tar for seg sikker lading av 18650 batterier. Du gir den 5V inn og da lades batteriet. Man kan også lade mens man laster. 

Ladingen stpper automatisk når batteriet når 4.2V og batteriet er beskyttet mot underlading etc. maks ladestrøm er 1 ampere. 

Jeg har har kjlrt en test som ikke var helt vellykket skal sies. Jeg vet ikke hekt hvor feilen ligger enda. Jeg jobber med saken. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, mobile999 said:

Det ser ut som 1206 størrelse passer bra.

Når det står 100 på den så er vel verdien gitt?

Det siste tallet er en "multiplier" for de to første tallene, og angir hvor mange nuller det er bak de to første tallene. Dette er med andre ord en 10ohms motstand. Men man burde alltid dobbeltsjekke da denne standarden ikke alltid følges. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte nå at jeg skulle svinge innom når jeg likevel er i nærheten. :)

Kanskje du også har lyst til å se på greiene og lodde(?).

Aha, når tenkte du å komme da? Kan godt prøve meg på det, så lenge jeg kommer til, så er vel ikke det noe big deal tror jeg. :) 

Men ja, jeg har en slik sample book med komponenter så jeg skal ha de fleste verdiene i 1206 størrelse. Men det er noen verdier jeg har flere av enn andre. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

TP4056 er en meget kjent modul som tar for seg sikker lading av 18650 batterier. Du gir den 5V inn og da lades batteriet. Man kan også lade mens man laster. 

Ladingen stpper automatisk når batteriet når 4.2V og batteriet er beskyttet mot underlading etc. maks ladestrøm er 1 ampere. 

Jeg har har kjlrt en test som ikke var helt vellykket skal sies. Jeg vet ikke hekt hvor feilen ligger enda. Jeg jobber med saken. :) 

Kjøpte noen slike med DC DC boost som jeg skulle bruke til julelys ute, i stede for å kjøpe masse AA batterier. Når vi henter frem lysene så viser det seg at det er bare med 2 batterier (3V) og da trenger jeg ikke boost. De kortene jeg kjøpte hadde ikke beskyttelse mot utladning heller.
Så da brukte jeg bare 2 x 27 ohm motstandere i stede (kjøpte engang 1000 stk 27 ohm 1/2watt). Og bytter batteri annen hver dag. Batteriene holder greit.

Lenke til kommentar
toreae skrev (40 minutter siden):

Kjøpte noen slike med DC DC boost som jeg skulle bruke til julelys ute, i stede for å kjøpe masse AA batterier. Når vi henter frem lysene så viser det seg at det er bare med 2 batterier (3V) og da trenger jeg ikke boost. De kortene jeg kjøpte hadde ikke beskyttelse mot utladning heller.
Så da brukte jeg bare 2 x 27 ohm motstandere i stede (kjøpte engang 1000 stk 27 ohm 1/2watt). Og bytter batteri annen hver dag. Batteriene holder greit.

Står da julelysene på også når det er lyst? 

Å bytte batteri annenhver dag er vertfall alt dor ofte til at JEG ville brukt batterier vertfall. Da måtte jeg i tillfelle koblet til solcelle panel eller noe. 

Hvor mange led var det du lyste opp?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Står da julelysene på også når det er lyst? 

Å bytte batteri annenhver dag er vertfall alt dor ofte til at JEG ville brukt batterier vertfall. Da måtte jeg i tillfelle koblet til solcelle panel eller noe. 

Hvor mange led var det du lyste opp?

10-15 tror jeg. 3 sett som kostet 10kr på europris, pluss 2 kranser med samme type lys. Alternativet er å bytte batteri hver 3. - 4. dag. Som først skal kjøpes, så byttes, så kastes på rett plass. Da er det å bruke 2 min på bytte batterier enkelt. Laderen er ved siden av der jeg sitter i sofaen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...