Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Merko skrev (13 timer siden):

Når det nærmer seg høst, har jeg lyst til å prøve meg på et tilsvarende prosjekt som dette:


Artig sak, skal man ned i den størrelsen må man nok designe pcb'en selv, problemet med en del ferdige løsninger som RPi er at de blir for store med alle portene og dilldallet som følger med.

Det finnes selvfølgelig RPi CM3+ (compute module) som er ganske liten, men krever at du designer alt "rundt" selv, eller MiSTer FPGA osv, som er litt mer rett ut av boksen, det går jo også an å bygge en Freeplay CM3+ eller lignende.

Mini-dinger som ATMega, Arduino og slikt er generelt alt for dårlige, de har riktignok veldig mye mer kraft enn en Nintendo fra åttitallet, men emulering krever mye ressurser, så de kommer til kort.
 

Bjerknez skrev (13 timer siden):

Jeg mener man må tenke litt på hva man skal bruke utstyret til også. Jeg har selv bestillt meg Ksger loddestasjon og ser mange skryter av denne. Koster vel rundt 400 kroner eller noe fra AliExpress?


Min KSGER kom uten noen holder, men det fåes hos Kjell e.l. for en hundrings (eller fra Kina for en tier).

Jeg kjøper mye skrot fra Kina, hele sett med motstander, kondiser og alt mulig annet, det er veldig kjekt å ha noen sånne skrin fra Banggood når man skal finne ut av ting på breadboards osv, men for prosjekter hvor jeg bestiller pcb''er og det faktisk skal brukes, så bestiller jeg kvalitetsdeler fra Mouser eller Digikey, kina-kondisene til noen øre holder trolig ikke særlig lenge.

Kun for å leke med i furtebua, så får man selvfølgelig uendelig mye mer for pengene i Kina, både av verktøy og deler, men skal man drive litt med elektronikk som hobby over flere år, så vil man åpenbart etterhvert gå over til litt dyrere og bedre utstyr, både fordi det holder bedre, og fordi det generelt sett er mye bedre å bruke. 

Min KSGER for eksempel fungerer helt utmerket til småting, men til litt større prosjekter, steder hvor man har mye metall som trekker varme og den slags, så er den etter min mening ikke særlig bra, i det minste ikke i forhold til for eksempel Hakko, som jeg har noen av også, og forskjellen er helt klar merkbar, men ikke så stor at Hakko er verdt pengene før man virkelig bruker utstyret noen timer hver uke, å til prisen er KSGER helt fantastisk.

Varmluft, for eksempel en Quick-stasjon, er også å anbefale, det gjør en hel del ting mye lettere når man jobber med SMT.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (14 minutter siden):


Artig sak, skal man ned i den størrelsen må man nok designe pcb'en selv, problemet med en del ferdige løsninger som RPi er at de blir for store med alle portene og dilldallet som følger med.

Det finnes selvfølgelig RPi CM3+ (compute module) som er ganske liten, men krever at du designer alt "rundt" selv, eller MiSTer FPGA osv, som er litt mer rett ut av boksen, det går jo også an å bygge en Freeplay CM3+ eller lignende.

Mini-dinger som ATMega, Arduino og slikt er generelt alt for dårlige, de har riktignok veldig mye mer kraft enn en Nintendo fra åttitallet, men emulering krever mye ressurser, så de kommer til kort.
 


Min KSGER kom uten noen holder, men det fåes hos Kjell e.l. for en hundrings (eller fra Kina for en tier).

Jeg kjøper mye skrot fra Kina, hele sett med motstander, kondiser og alt mulig annet, det er veldig kjekt å ha noen sånne skrin fra Banggood når man skal finne ut av ting på breadboards osv, men for prosjekter hvor jeg bestiller pcb''er og det faktisk skal brukes, så bestiller jeg kvalitetsdeler fra Mouser eller Digikey, kina-kondisene til noen øre holder trolig ikke særlig lenge.

Kun for å leke med i furtebua, så får man selvfølgelig uendelig mye mer for pengene i Kina, både av verktøy og deler, men skal man drive litt med elektronikk som hobby over flere år, så vil man åpenbart etterhvert gå over til litt dyrere og bedre utstyr, både fordi det holder bedre, og fordi det generelt sett er mye bedre å bruke. 

Min KSGER for eksempel fungerer helt utmerket til småting, men til litt større prosjekter, steder hvor man har mye metall som trekker varme og den slags, så er den etter min mening ikke særlig bra, i det minste ikke i forhold til for eksempel Hakko, som jeg har noen av også, og forskjellen er helt klar merkbar, men ikke så stor at Hakko er verdt pengene før man virkelig bruker utstyret noen timer hver uke, å til prisen er KSGER helt fantastisk.

Varmluft, for eksempel en Quick-stasjon, er også å anbefale, det gjør en hel del ting mye lettere når man jobber med SMT.

Bare lurer. 

Om en loddebolt ikke er kraftig nok til å smelte loddetinnet har vel lite mer navnet å gjøre og mer med wattstyrken å gjøre. Jeg hadde en Weller loddestasjon på 40 watt. Min TS100 er langt kraftigere enn denne. Det er fordi den har høyere wattstyrke. Bare se på sammenligningstester rundt om. 

Til lodding av elektronikk fungerte også min loddestasjon fra Clas Ohlson på 40 watt som kostet rundt 199,. Vi snakker om en litt mer avansert krølltang her. No rocket sience. Det jeg savner mest når jeg bruker TS100 er ergonomien med en større loddebolt/stasjon. Det er hovedgrunnen til at jeg har bestillt med Kesger. 

Skal jeg lodde rør, større plater etc, så tror jeg selv en Hakko kommer til kort. Da er det vel heller en induksjonsvarmer eller evt. En varmepistol som gjelder vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Bare lurer. 

Om en loddebolt ikke er kraftig nok til å smelte loddetinnet har vel lite mer navnet å gjøre og mer med wattstyrken å gjøre. Jeg hadde en Weller loddestasjon på 40 watt. Min TS100 er langt kraftigere enn denne. Det er fordi den har høyere wattstyrke. Bare se på sammenligningstester rundt om. 


Egentlig ikke, det som er viktig ved for eksempel lodding til større jordplan på kretskort e.l., hvor varmen har større areal å forsvinne på, er kapasitet til å gi varme over tid, ikke nødvendigvis bare watt.

Du skal jo ikke bare smelte loddetinnet på tuppen av loddebolten, du skal varme området som skal loddes til først og fremst, slik at det blir så varmt at tinnet smelter, ellers vil du få lodding hvor tinnet ikke har satt seg skikkelig (cold joint).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Egentlig ikke, det som er viktig ved for eksempel lodding til større jordplan på kretskort e.l., hvor varmen har større areal å forsvinne på, er kapasitet til å gi varme over tid, ikke nødvendigvis bare watt.

Du skal jo ikke bare smelte loddetinnet på tuppen av loddebolten, du skal varme området som skal loddes til først og fremst, slik at det blir så varmt at tinnet smelter, ellers vil du få lodding hvor tinnet ikke har satt seg skikkelig (cold joint).

Ja, jeg skjønner det, men igjen så går vel dette til syvende og sist på watt? Man må ha power nok til å holde varmen oppe og eller masse nok til at varmen ikke forsvinner så fort. Jeg kan ikke se at merket alene er det som gjør forskjellene her?

JEG har vertfall prøvd nok av produkter til å si at dyre merkevarer ikke alltid er best. 

Men hvis vi går bort fra wattstyrke etc. og snakker om selve sikkerheten rundt isolering etc. så kan det hende du har et større poeng. Men hvis du ser et tidligere innlegg her angående Weller loddestasjoner så er jeg jaggu meg usikker der også... 

Vi snakker som sagt om loddebolter her. Intet annet enn en avansert utgave av en krølltang. Å kjøpe en Ksger loddestasjon til 3-400 kroner er en nobrainer spør du meg. Spesielt for oss hobbyloddere. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg skjønner det, men igjen så går vel dette til syvende og sist på watt?


Nja, det er nok en del andre ting som er viktigere enn watt, men det spiller ingen rolle, KSGER er fremdeles et godt kjøp, det kommer vel dog moms og fortollingsgebyr i tillegg?

KSGER er vel på 72 watt, mens en Hakko 888D er 65 watt, men jeg kan nesten garantere at Hakko'en gir mer varme enn en KSGER (ettersom jeg har beggge to).

Kommer man over på for eksempel Metcal, som typisk har rundt 80 watt, så vil du merke at det er en helt annen verden, mye fordi varmeelementet og temperaturkontrollen ligger i spissen, men de koster fort over 10k også, så det skulle bare mangle.

TS100'en din kommer vel opp i 65 watt den også (ved 24V), men evnen til å holde på varmen er likevel elendig, selv om den åpenbart kan oppnå høye temperaturer, problemet er at den ikke er kraftig nok til å holde de temperaturene over tid.

Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):


Nja, det er nok en del andre ting som er viktigere enn watt, men det spiller ingen rolle, KSGER er fremdeles et godt kjøp, det kommer vel dog moms og fortollingsgebyr i tillegg?

KSGER er vel på 72 watt, mens en Hakko 888D er 65 watt, men jeg kan nesten garantere at Hakko'en gir mer varme enn en KSGER (ettersom jeg har beggge to).

Kommer man over på for eksempel Metcal, som typisk har rundt 80 watt, så vil du merke at det er en helt annen verden, mye fordi varmeelementet og temperaturkontrollen ligger i spissen, men de koster fort over 10k også, så det skulle bare mangle.

TS100'en din kommer vel opp i 65 watt den også (ved 24V), men evnen til å holde på varmen er likevel elendig, selv om den åpenbart kan oppnå høye temperaturer, problemet er at den ikke er kraftig nok til å holde de temperaturene over tid.

Altså... ut fra hva du sier så er vi egentlig enige tror jeg, men jeg får ikke argumentene dine til å henge helt på greip. For dte første så har så vidt jeg vet Ksger varmeelementet i spissen. Det samme har TS100. (Rett meg hvis jeg tar feil). 

Jeg tillater meg å tvile sterkt på at Hakkoen er noe mer effektiv enn Ksger når det kommer til varmeutvikling. men det blir bare en påstand uansett. Jeg påstår det ut fra videoer å tester jeg har sett. 

TS100 holder i bøtter og spann (og mere til) for oss hjemmeloddere. Den er langt mer effektiv enn man skulle tro. Jeg har loddet absolutt alt med denne. Skal jeg lodde større ting so har jeg en gassbrenner. Men til hjemmeelsktronikk så trenger man ikke noe annet enn TS100. Problemet er bare ergonomien på sikt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Altså... ut fra hva du sier så er vi egentlig enige tror jeg, men jeg får ikke argumentene dine til å henge helt på greip. For dte første så har så vidt jeg vet Ksger varmeelementet i spissen. Det samme har TS100. (Rett meg hvis jeg tar feil). 


Jeg snakker om varmelement i spissen, altså i den delen som byttes ut, integrert i spissen, slik mange nyere dyre stasjoner har.
 




Når det kommer til Metcal, har de sitt eget system, hvor hele temperaturkontrollen ligger i spissen, noe som gjør at Metcal er foretrukket av svært mange.
 

 

 

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg tillater meg å tvile sterkt på at Hakkoen er noe mer effektiv enn Ksger når det kommer til varmeutvikling. men det blir bare en påstand uansett. Jeg påstår det ut fra videoer å tester jeg har sett. 


KSGER kommer godt ut på tester, men det er sett i sammenheng med pris, den koster jo tross alt ikke all verden.

Den er likevel ikke i nærheten av å være like bra som en Hakko eller andre dyrere merker, dog er den mye bedre enn for eksempel TS100 eller en gammel Weller loddebolt fra bestefar.

Hadde disse billig-stasjonene vært så fantastisk ville du sett verksteder og profesjonelle bruke de, men det gjør du ikke, de bruker Metcal, Ersa, JBC, Hakko osv, fordi det er kjent kvalitet som fungerer langt bedre.

For hobbybruk så er det kanskje ikke like viktig, det kommer vel an på hvor mye tid man bruker på hobbyen, dersom man sitter mange timer i uka å lodder, så er det etter min mening verdt pengene å etterhvert kjøpe noe med bedre kvalitet, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt.

Dersom jeg personlig skulle brukt en TS100 til alt, ville jeg hatt tennisalbue fra den meterlange metallet/spissen, men funker det for deg, så supert. Lykke til !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
sverreb skrev (37 minutter siden):

Både TS100 og KSGER bruker de samme kopiene av hakko T12. (Og så vidt jeg vet vil de kunne bruke orginalene også) Disse er trepolede spisser med varmelement og sensor i selve spissen

Vet ikke hva TS100 bruker, men KSGER bruker helt riktig kopier av Hakko-spisser, og originale passer helt fint.

Disse har dog ikke varmeelement i spissen, det vil si, varmeelementet ligger jo åpenbart ned mot spissen for å varme spissen, men det sitter fast i "håndtaket", det er ikke del av spissen.

På nyere stasjoner, som Hakko FX-serien, JBC osv, så er altså varmeelementet integrert i spissen, mens Metcal har hatt dette i årevis med sitt Smartheat-system.

På Metcal kan man ikke justere varmen på stasjonen, det finnes ingen justeringsmulighet der, det er materialene i spissen som avgjør hvor mange grader den holder, slik at skal man endre temperatur, så må man bytte spiss, som har et annet varmelement osv.
 

0laf skrev (6 timer siden):

Kommer man over på for eksempel Metcal, som typisk har rundt 80 watt, så vil du merke at det er en helt annen verden, mye fordi varmeelementet og temperaturkontrollen ligger i spissen, men de koster fort over 10k også, så det skulle bare mangle.

 

Jeg postet videoer ovenfor som forklarer dette bedre.

Det er jo bare å ta innover seg at en stasjon til et femsifret beløp åpenbart er bedre enn kina-crap til 400'ish, men KSGER er særdeles bra til prisen, den heter jo også "T12", å bruker altså Hakko T12 spisser, dog er de ikke ESD-safe (selv om testing viser at de er i nærheten) og har noen problemer de også, men til hobbybruk er de bra, og ikke verst ergonomisk heller (TS100 er forferdelig).
 

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
36 minutes ago, 0laf said:

Vet ikke hva TS100 bruker, men KSGER bruker helt riktig kopier av Hakko-spisser, og originale passer helt fint.

Disse har dog ikke varmeelement i spissen, det vil si, varmeelementet ligger jo åpenbart ned mot spissen for å varme spissen, men det sitter fast i "håndtaket", det er ikke del av spissen.

Det kan jeg avkrefte. Varmeelementet er i spissen. Jeg har en bunke av de her og har åpnet håndtaket. Varmelementet og sensoren er i spissen, ikke håndtaket.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Det kan jeg avkrefte. Varmeelementet er i spissen. Jeg har en bunke av de her og har åpnet håndtaket. Varmelemenetet og sensoren er i spissen, ikke håndtaket.


Det har du rett i, T12 spissene som KSGER bruker er selvfølgelig til Hakko FX-951 m.fl, som har elementet i spissen, jeg tenkte feilaktig på T18 spissene som jeg blant annet bruker til mitt FX-888D,, som er de jeg for det meste bytter om, som altså har varmelementet i håndtaket, så jeg gir meg på det.

Tok et bilde av KSGER og FX-888D for å vise forskjellen, spissene som KSGER bruker er altså av den bedre typen, med integrert varmeelement, så pluss i boka for det, ser ut som TS100 bruker samme spissen.

Personlig så mener jeg fremdeles at mitt 888D holder mye bedre på varmen enn KSGER, det lille jeg har testet den, men det er fremdeles en flott loddestasjon til en latterlig lav pris. Selv drømmer jeg om en Metcal, men de blir litt vel dyre.

IMG_2765.thumb.JPG.353b5a3e94d15821d7183f04d7adb3f3.JPG

Lenke til kommentar

T18 spissen har nok mer varmekapasitet, men reguleringen av T12 spissene er raskere. Sensoren ligger nær tuppen så reguleringssløyfen kan dra på mer effekt raskere uten å risikere oscillasjon eller overshoot. Det er gjerne apellen i T12 klonene. De varmer opp raskt, men det betyr også at de har mindre varmekapsitet og er primært basert på at driveren kan holde oppe varmen ved å gi pådrag på varmelementet fremfor å holde stabil temperatur ved å ha en stor termisk masse.

Lenke til kommentar

Altså... jeg tror at vi diskuterer noe som ikke er veldig relevant med tanke på publikummet tråden er tilegnet til. Det er ikke snakk om industriell produksjon og lodding, men hjemmeelektronikk som denne tråden handler om. I så måte vil en hvilket som helst loddebolt uansett pris fungere helt utmerket. 

Jeg har selv jobbet i en bedrift og produsert ladere til Nokia mobiltelefoner (den gangen dem hadde monopol på mobilmarkedet) og da ble det VELDIG mye lodding. Jeg var en av dem som satt og loddet og loddestasjonene vi brukte var så absolutt ikke av noe kjent merke. Uansett hvilket loddebolt jeg fikk og hvilken pult jeg satt meg på så var det en eneste ting som ble ansett som mest viktig. Nemlig ergonomi. At loddespissen hadde riktig størrelse og loddejernet var godt og holde i etc. 

Noen pulter hadde slike billige loddebolter med ledning også. Fungerte helt utmerket alt sammen. Det samme gjorde min loddebolt fra Clasern til 199,-, Den var 6 år gammel og fungerte like bra når jeg ga den bort til en bekjent. 

Jeg føler at når man anbefaler loddebolter og stasjoner til flerfoldige tusen til hjemmebrukeren så blir det helt feil. Vi snakker altså ikke om en laptop eller noe avansert her, men en modifisert krølltang. 

Lenke til kommentar

Må si meg enig der Bjerknez. Det er uten tvil et marked for Metcal, Ersa og JBC for proff bruk, men det store prishoppet gir ikke tilsvarende bedre ytelse. Det er nok noen industrier som har bruk for det, men til hobbybruk så holder nok selv de mest grunnleggende boltene. Tenker at det som er viktigst for en hobbybolt er at den er relativt billig og at deletilgangen, spesielt når det kommer til nye spisser er god. Temperaturkontroll kan også være veldig kjekt. 

For min del så har jeg klart meg med den relativt billige loddestasjonen fra Jula til 799,- lenge nå. Den fungerer til det jeg trenger den til, og skal jeg lodde store groundplanes der varmen suges bort så kan jeg kompensere med å skru opp temperaturen eller forsiktig forvarme kretskortet med en varmluftspistol. 

Har til og med håndloddet en del 0805 og 0603 smd komponenter med den uten særlig problem. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg er absolutt helt overbevist om at en hvilket som helst loddebolt gjør susen for de aller fleste. Selv proffe bruker Ksger og TS100 i følge Youtube. Alt til sitt bruk. 

Men det skal sies at det er veldig bekvemt med en loddebolt som slår seg av automatisk etter en gitt tid samt varmer seg lynkjapt opp igjen etc. Dette gjør vertfall TS100. På ca. 10 sekunder holder den 350 grader. Dette har jeg også målt med ekstern enhet og det stemmer. TS100 er helt super bortsett fra EN ting og det er ergonomi. Skal man lodde flere timer i strekk så blir denne litt irritabel. Mest fordi man ikke har noe stativ å sette den i, men må legge den på bordet etc. 

Lenke til kommentar

har ikke gjort noe tenking rundt "board setup", bruker bare det som er standardverdi i KiCAD, skal vi se... track widt 0.25mm, clearance 0.2mm. Det er jo ikke som at du skal dra mye strøm i dette kortet, så det er garantert godt nok.
Vanligvis så pleier jeg å lage en egen klasse for "power" som er litt tykkere baner, men det er mest for syns skyld på sånne små prosjekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...