Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

min erfaring er at kortet blir stadig bedre for hver runde du går - men du blir aldri helt fornøyd. Så jeg prøver og holde meg til 2 - 3 iterasjoner, slik at jeg får laget noe ihvertfall. Øvelse hjelper, så etterhvert så ser du lettere hvordan du kan plassere komponenter for å gjøre layout "bedre".
For kort som skal produsereres av "noen" (dvs. ikke loddes av deg selv) så er det viktigste parametret størrelsen på kortet; du betaler for størrelsen (x antall kort) så jo mindre jo bedre (du må selvfølgelig opprettholde funksjon og elektiske parametre (isolasjon, støy, ++). For håndlodding så må du ha plass nok mellom komponenter til at du klarer og lodde dem.

Uansett, poenget var at komponenter har et omriss (i KiCAD, EasyEDA, og sikkert aller andre programmer for kretskortlayout også) som er størrel enn selve komponenten; så du kan trygt sett dem inntil hverandre nå du legger ut kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tingo skrev (4 minutter siden):

min erfaring er at kortet blir stadig bedre for hver runde du går - men du blir aldri helt fornøyd. Så jeg prøver og holde meg til 2 - 3 iterasjoner, slik at jeg får laget noe ihvertfall. Øvelse hjelper, så etterhvert så ser du lettere hvordan du kan plassere komponenter for å gjøre layout "bedre".
For kort som skal produsereres av "noen" (dvs. ikke loddes av deg selv) så er det viktigste parametret størrelsen på kortet; du betaler for størrelsen (x antall kort) så jo mindre jo bedre (du må selvfølgelig opprettholde funksjon og elektiske parametre (isolasjon, støy, ++). For håndlodding så må du ha plass nok mellom komponenter til at du klarer og lodde dem.

Uansett, poenget var at komponenter har et omriss (i KiCAD, EasyEDA, og sikkert aller andre programmer for kretskortlayout også) som er størrel enn selve komponenten; så du kan trygt sett dem inntil hverandre nå du legger ut kortet.

Artig med innspill fra andre rundt dette :) 

Jeg er nok der hvor jeg tenker på selve utseendet på kortet vedrørende plasseringen av komponentene før jeg starter routingen. Det er helt klart lettere og få til flotte routinger hvis man plasserer komponentene slik at man prioriterer nettopp dette. Men da kan jo fort se litt rotete ut med tanke på hvor komponentene befinner seg etc. 

Jeg må si jeg beundrer dem som lager langt mer avanserte design enn dette. Det å se det totale bildet samt lage disse routingene på mest mulig effektiv måte er jammen ikke lett. Vertfall ikke på større prosjekter :) 

Når det er sagt, hadde det vert gøy og laget et fire lags kretskort og gjemt alt i de to midterste lagene og på den måten få en helt blank og fin overflate som man feks. kan legge inn logo, tekst etc :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
tingo skrev (1 time siden):

Det blir ikke så lett å bytte ATTiny 85 da, når han skal programmere en ny en ?

Blir vel ikke noe verre enn through-hole, med mindre den skal i socket, men 8-pin dip socket fåes i SMD også?
Dersom målet er å bytte ut brikkene støtt og stadig så er det kanskje bedre å montere en burn-in socket.

Nå må vel nano'en på 0.1" headers uansett, så en through-hole socket går fint på undersiden av pcb'en, det er nok av plass.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Setter pris på innspill folkens :) 

Har lekt meg litt i EasyEDA og mener jeg er på vei til å nærme meg et kompakt design nå. Men føler uansett mer kan gjøres. Som tidligere nevnt så vil man vel hele tiden finne forbedringer, men det tar jo tid. Men som hobbyist har man jo nok av nettopp det :) 

Her er det siste designet:

Den faktisk størrelsen er nå 21 x 64.5mm

board.png.4bf9a8063dfcb6954878b23741edfd74.png

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Holder stadig på i furtebua med dette prosjektet. Blir litt hver dag. Nå annser jeg krtskortet som ferdig og klart til å bestilles. Vedlagt ligger bilder av designet samt koblingsskjema hvis noen skulle lage det samme.

Den faktiske størrelsen på kretskortet er 75mm x 36mm.

final0.thumb.png.55d1b6d884a8c5fe3007b257586afcd6.png

final1.PNG.9f03b5963efcb3c596a6c10ee8851d53.PNG

final2.PNG.219458154a87c1a76e65519dbd92db54.PNG

final4.PNG.c7887d7732e19cbb43b14c5e2e01aef8.PNG

final5.PNG.a6d39f52c1dc014ad0ed426b95985557.PNG

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Begynt så smått med ESP8266, tenkte jeg skulle lage noen avstandssensorer i garasjen som forteller om bilene står inne eller ikke. Hvordan er det best å gi strøm til noe sånt? Har jo micro-usb som fungerer fint, men om jeg kan slippe å trekke strøm opp i taket og heller bruke batteri(er) hadde det vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (17 minutter siden):

Begynt så smått med ESP8266, tenkte jeg skulle lage noen avstandssensorer i garasjen som forteller om bilene står inne eller ikke. Hvordan er det best å gi strøm til noe sånt? Har jo micro-usb som fungerer fint, men om jeg kan slippe å trekke strøm opp i taket og heller bruke batteri(er) hadde det vært å foretrekke.

Tja, mange måter å gjøre dette på, litt ut fra hva du har av komponenter etc. Tigjengelig. Et batteri vil ikke vare lenge, litt avhengig av hva slags batteri(er) vi snakker om selvsagt. Et vanlig 9v batteri har alt for lite kapasitet til å drive et slikt prosjekt særlig lenge. En ESP8266 med en eller flere avstandssensorer trekker fort opp mot 100mA. Noe som vil si ca. 6-7 timer rett ut avboksen uten sleepmode og strømstyring etc. 
 

Lipo batterier (18650) har høyere kapasitet og er oppladbare. Så lenge man er klar over at dette må gjøres fra tid til annen. To Lipo Batterier har en typisk effekt på rundt 6.000mA. Og er på til sammen rundt 7.2v. Kombiner dette med en buck/boost converter samt effektiv programmering av sleepmode etc så kan denne stå på i ukesvis. Solcellelading er jo også en mulighet...

selv har jeg atrøm utlagt i garasjen og det jeg har gjort der er å lage meg en fordelerboks med mulighet for å koble til flere prosjekter som krever strøm. Jeg forer boksen med en 12v 5amp power adapter og alle enhetene jeg kobler til har en buck converter som justerer ned volten til riktig styrke før den nær mikrokontrolleren. 
 

Så du legger opp en boks hvor du lager deg en fordeler. Kan loddes og kages selv på slike kretskort du får kjøpt. (Se tidligere i tråden på prosjektene mine) da har du strøm nok til alle fremtidige prosjekter i garasjen. 
 

-----------------------

Når det er sagt, så har jeg nå vært i furtebue og jeg holder på og lage meg en enhet som kan brukes som et rele, men ved hjelp av en Mosfet i steden for et rele. Mest for morroskyld dog. 

Så har jeg limt opp noen plastrør på kjellerbenken hvor jeg kan ha de vertøyene jeg bruker aller mest, i steden for at dem ligger å slenger på benken. Jeg har også kjøpt meg en liten smart sak på Biltema som endelig har gitt meg ordning i jumper ledningene jeg bruker stadig. 

Jeg har forøvrig også testet noen leds jeg kjøpte for en stund siden i dag som jeg kan styre via app, hvor jeg bruker en Wemos D1 Mini som server. 

4EC861A4-998F-42BB-A466-649F4EE25877.thumb.jpeg.071b6a2db050ec2fcbee95488ed4e9b3.jpeg
26A665C5-1EE1-42FF-9EE9-83DBF37F64E8.thumb.jpeg.b2b0ec3431b0ccc33dc16cfd384b9f77.jpeg

BB32CAA6-893E-44F0-91E7-19248F29E45C.thumb.jpeg.ed84c4b39f572760d4fe5f0b014e6c9b.jpeg

7F43E188-AD7E-4326-A857-DB4C26B86175.thumb.jpeg.8cd37759b5b7f7f0d41def0ce0f283de.jpeg

868CED4A-1FE4-4EFC-B720-851BCA711257.thumb.jpeg.e968f36b9571b01613977e849c6ef6ab.jpeg

724374E6-14A7-4220-AA91-301A3D59B692.thumb.jpeg.465a2eebad0a148d25f6cf1a56aaf59d.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo legge til at etter jeg begynte med elektronikk etc. I furtebua, så vet jeg nå hvilke verktøy man blir helt avhengig av som jeg mener er et must for alle som skal begynne med det samme 

1. Loddestasjon/bolt. (Selvsagt) og låddetråd. 
2. En benkforsterker som er justerbar. 
3. Jumperwires og breadboards. 
4. Hjelpende hånd (stativ som kan holde ting mens man lodder etc)
5. Et lite stjerne og flatskruhjern, ledningsavmantler, en god avbiter og en liten tang. 
6. En silikonmatte er veldig kjekk å ha!
7. Elektronikkspray (for fjerning av fluxmiddel og rens av kontakter etc)
8. Et stepp bor for å lage hull i plastikkbokser til kontakter etc. 
9. En skikkelig Hot Glue pistol! Denne er uunværlig!
10. Flux middel, og kanskje loddepasta. 

Av mikrokontrollere anbefaler jeg Arduino Nano (Ikke Uno), ESP32 og Wemos D1 Mini. 
 

Av komponenter er listen lang, men det første man bør kjøpe er 1/4W resistorer i følgende standardversier (15ohm, 75ohm, 150ohm, 220ohm, 470ohm, 1K ohm, 4K7 ohm, 10K ohm. 

Noen capasitorer er også kjekke og ha. Fra 1uF til 470uF. 

Diverse led dioder er også et must når man skal teste etc. Samt legge til power lys å slikt. 

så bør man kjøpe seg noen volt regulatorer. Jeg anbefaler små buck convertere.

Jeg kunne nevnt flere sider med hva man bør ha, men det kommer litt ann på hva man skal og hvor langt man vil dra den. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Takk for grundig svar! Ser de har noen varianter av 18650x 4 på aliexpress, men høres ut som kanskje å plugge opp en usb-lader er tingen her ja. Skal bare brukes til Home Assistant, kjører Xiaomi på «alt annet» (temperatur osv)

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (2 minutter siden):

Takk for grundig svar! Ser de har noen varianter av 18650x 4 på aliexpress, men høres ut som kanskje å plugge opp en usb-lader er tingen her ja. 

Dem har faktisk Lipo batterier på Biltema også. Men har ikke testet dem.

12v etc. Kan du fullt lovlig koble helt selv. Så lenge du får 12V ut i garasjen, så kan du lage alt du trenger. Takbelysning, sensorer, alarmsystemer, kamerastyring etc. 

kjøp deg en kick ass 12v power adapter og strekk noen kraftige kabler ut til garasjen og lag deg en fordelerboks. Det som er gøy er at det er fullt lovlig. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...