Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (18 minutter siden):

Når Norske jordbærbønder er skeptiske til å ansette Norske plukkere så er vel det  diskriminering. Muligens velbegrunnet, men likevel.

Det finnes anekdoter om restauranter og lignende ledet av personer som har bakgrunn fra utenfor Norge, som er skeptiske til å ansette Nordmenn. Fordi vi er late, sykelige, kranglete eller lignende.

Norge har en homogen befolkning, og hvis det finnes rasisme både blant majoriteten og blant minoritetene, så vil typisk rasisme blant majoriteten gi større konsekvenser.

-k

Tja jeg tror ikke det er så enkelt. Når jeg var ung så jobbet vi mye akkord, jeg skuffet og stablet Torvblokker, på lokale torvfabrikken, jobbet i fjøs og malte hus.. andre plukket jordbær, tror jeg gjorde det selv også, Tante eier jorbæråker.

Idag er ikke ungdommer generelt interessert i disse jobbene. Er ikke engang interessert i landbruk, som timebetalt.

Hvorfor vet jeg ikke, er vel for lite betalt? Alle gårdene fra oppvekst stedet har nå innleid østeuropeiske gårdsfolk.

Jeg tror det er for enkelt å mene at nordmenn er diskriminert. Det som er tilfelle er at det ikke er nok folk.

Nå under Covid19 satt Nav ut norske folk i landbruket. Det ble en fiasko, folk dro hjem uten å jobbe, mye pga at Nav helt har sluttet med utplassering og ikke har peiling på hva de gjør.

De NAV var dårlige på det før, og blir ikke bedre etter en istid dominert av Adecco og Manpower....

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Her er forskning og statistikk fra staten relatert til diskusjonen over, nærmere bestemt Barne-, ungdoms og familiedirektoratet:

Diskriminering i arbeidslivet

Noen av funnene fra flere forskjellige studier:

  • Søkere med pakistanske navn har 25 % mindre sjanse for å innkalles til jobbintervju sammenlignet med likt kvalifiserte søkere med norske navn
  • 11% av personer med samisk tilhørighet har opplevd diskriminering i arbeidslivet
  • Levekårsundersøkelsen viser at 16 % av innvandrere oppgir at de har opplevd forskjellsbehandling i arbeidslivet på grunn av sin innvandrerbakgrunn det siste året. Blant innvandrerne fra Iran, Irak, Pakistan og Afghanistan har en stor andel opplevd å bli forskjellsbehandlet, sammenlignet med innvandrere fra de andre landene. Innvandrere fra Sri-Lanka, Eritrea, Bosnia-Hercegovina og Vietnam opplever jevnt over mindre forskjellsbehandling. 
  • En studie som sammenligner diskriminering av muslimer i ansettelsesprosesser i fem vest-europeiske land , tyder på at diskriminering av denne gruppen er større i Norge enn i de andre landene i studien. 

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Etnisitet/arbeidsliv/diskriminering_i_arbeidslivet/

Du har glemt en ting.Utfrysing og mobbing av eldre arb.takere som ikke er like produktive lenger.Er nok et stort mørketall .Mange eldre arb.takere går av før pensjonsalderen p.g.a de ikke klarer mere og føre seg presset av arb.giver til og gå av.Arb.livet har blitt kynisk.Lederne er mest opptatt av og vise til gode resultater og få gode bonuser.Alt med arb.miljø ser vanligvis veldig bra ut på papiret,større bedrifter har egne HR ansatte som bruker tid på og formulere arb.miljøet i bedriften slik at det skal se bra ut.Før i tiden så var man fornøyd med at bedriften gikk i rundt og at alle hadde en jobb og gå til.I dag er inntjeningen til eierne som er det viktigste.De skal helst ha mere enn siste år. Tror nok de fleste ansetter dem man kan forme og tjene penger på.Og prøver og kvitte seg med de man ikke har bruk for lenger.Jeg vil nok si at man har rasisme grunnet etnisitet og alder.Slik er vanlig i det private arb.livet.I det Offenlige håper og tror jeg at det er annerledes.

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (3 minutter siden):

Du har glemt en ting.Utfrysing og mobbing av eldre arb.takere som ikke er like produktive lenger.Er nok et stort mørketall .Mange eldre arb.takere går av før pensjonsalderen p.g.a de ikke klarer mere og føre seg presset av arb.giver til og gå av.Arb.livet har blitt kynisk.Lederne er mest opptatt av og vise til gode resultater og få gode bonuser.Alt med arb.miljø ser vanligvis veldig bra ut på papiret,større bedrifter har egne HR ansatte som bruker tid på og formulere arb.miljøet i bedriften slik at det skal se bra ut.Før i tiden så var man fornøyd med at bedriften gikk i rundt og at alle hadde en jobb og gå til.I dag er inntjeningen til eierne som er det viktigste.De skal helst ha mere enn siste år. Tror nok de fleste ansetter dem man kan forme og tjene penger på.Og prøver og kvitte seg med de man ikke har bruk for lenger.Jeg vil nok si at man har rasisme grunnet etnisitet og alder.Slik er vanlig i det private arb.livet.I det Offenlige håper og tror jeg at det er annerledes.

Dette er jeg enig i, det meste av det du sier.

Men mange eldre står i yrket sitt til de kan gå av.. Men å komme inn på arbeidsmarkedet som gammel er nok vanskelig selv med brukbar utdanning.

Tror offentlig sektor og skole etc er enklere for disse..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (2 minutter siden):

Du har glemt en ting.Utfrysing og mobbing av eldre arb.takere som ikke er like produktive lenger.Er nok et stort mørketall .Mange eldre arb.takere går av før pensjonsalderen p.g.a de ikke klarer mere og føre seg presset av arb.giver til og gå av.Arb.livet har blitt kynisk.Lederne er mest opptatt av og vise til gode resultater og få gode bonuser.Alt med arb.miljø ser vanligvis veldig bra ut på papiret,større bedrifter har egne HR ansatte som bruker tid på og formulere arb.miljøet i bedriften slik at det skal se bra ut.Før i tiden så var man fornøyd med at bedriften gikk i rundt og at alle hadde en jobb og gå til.I dag er inntjeningen til eierne som er det viktigste.De skal helst ha mere enn siste år. Tror nok de fleste ansetter dem man kan forme og tjene penger på.Og prøver og kvitte seg med de man ikke har bruk for lenger.Jeg vil nok si at man har rasisme grunnet etnisitet og alder.Slik er vanlig i det private arb.livet.I det Offenlige håper og tror jeg at det er annerledes.

Tror nok de fleste produksjonsbedrifter heller ansetter en polakk på 20 år en en norsk på 40 år.

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (16 minutter siden):

Tror nok de fleste produksjonsbedrifter heller ansetter en polakk på 20 år en en norsk på 40 år.

Produksjon er vel ikke så mye av i Norge. Men de domineres av norske arbeidere, ekstravikar er innleid.. og kan være norske, folk med Innilget asyl eller polakker. Er fagforeninger som er med å bestemme vilkår. Det er mest norske, og kanskje 5% ekstra innleid..

Bygg og anlegg er annerledes, tror det er mer pga at press på byggmarked er så stort, og det er mye mer behov for faglært arbeidskraft enn det Norge klarer å skaffe... Er du norsk bygg og anleggs arbeider eller fasadesnekker så er det null problem å få jobb, men ja du får polakker og estlendere som kollegaer, det er ok folk...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Må huske på at vi har fått lik rett til utdanning, og dermed sikter ofte mange på BI og NTH... Flere som heller vil bli elektro ingeniør enn elektriker feks...

Bygg og anlegg eksisterer, men med fri rett til utdanning så er det mest for de spesielt interesserte....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er for enkelt å mene at nordmenn er diskriminert. Det som er tilfelle er at det ikke er nok folk.

««Norske kvinner som rengjør hotellrom? Er du gæern?» Slik formulerer en av arbeidsgiverne på et Oslo-hotell seg overfor forskerne»

https://www.arbeidsnytt.no/arbeidslivmarket-innvandring-nyheter/ny-forskning-disse-jobbene-klarer-ikke-nordmenn/102826
 

Så er spørsmålet mitt: hvis arbeidsgivere ikke vil ansette muslimer eller somalere eller kvinner. Da er det rasisme, diskriminering eller dumme arbeidsgivere som ikke vet sitt eget beste. Hvis derimot arbeidsgivere ikke vil ansette majoritets-Nordmenn da skyldes det at Nordmenn er for late og bortskjemte?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Hvordan kan en bra utdannelse for alle hindre barna dines fremtid?

Å bruke ta penger investert bort fra skole B, og bort til skole A, er et hinder for meg som har brukt min opptjente formue på å flytte slik at mine barn kan gå på skole B. Red Frostraven kan du pent ignorere, han er alltid så langt borte med sine spekulasjoner at det er helt latterlig.

Du tenker kanskje at dette ikke er det du foreslår, kanskje du bare foreslår å beskatte høyere slik at det blir mer investeringer inn i skolesektoren, slik at penger ikke går bort fra skole B? Vel, hvor kommer pengene fra da? Beskatning og statskasse er et nullsum-spill. Det er mine midler og min evne til å sørge for egne barn du spiser fra.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

««Norske kvinner som rengjør hotellrom? Er du gæern?» Slik formulerer en av arbeidsgiverne på et Oslo-hotell seg overfor forskerne»

https://www.arbeidsnytt.no/arbeidslivmarket-innvandring-nyheter/ny-forskning-disse-jobbene-klarer-ikke-nordmenn/102826
 

Så er spørsmålet mitt: hvis arbeidsgivere ikke vil ansette muslimer eller somalere eller kvinner. Da er det rasisme, diskriminering eller dumme arbeidsgivere som ikke vet sitt eget beste. Hvis derimot arbeidsgivere ikke vil ansette majoritets-Nordmenn da skyldes det at Nordmenn er for late og bortskjemte?

-k

Nei, nordmenn vil ikke ha de jobbene, det er krav på hvor mange rom som tas på en time osv.

Nordmenn jobber i renhold også, men på sykehus, skoler osv mer trygge og ordnede arbeidsforhold.

En norsk dame hadde ikke tolerert å få kjeft for ikke å ha klart å vaske nok rom..

Vi har pauser, overtidsbetalt etc. Hotell har alltid vært stedet for der utlendinger kan tjene en slant... 

De konkluderer med det samme som jeg, i Norge har vi lik rett til gratis utdanning....

To faktorer er helt sentrale for å forklare utviklingen. Det ene er utdanningsrevolusjonen. I Norge har alle tilgang til gratis utdanning, noe som bidrar til høy sosial mobilitet. I årene 1980 til 2016 har for eksempel andelen kvinner med høyere utdanning firedoblet seg. Ungdommen forlater bygda for å få utdanning, og kommer ikke tilbake. Det andre viktige faktoren for å forstå innvandrernisjene er Norges forhold til EØS. 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (3 minutter siden):

Å bruke ta penger investert bort fra skole B, og bort til skole A, er et hinder for meg som har brukt min opptjente formue på å flytte slik at mine barn kan gå på skole B. Red Frostraven kan du pent ignorere, han er alltid så langt borte med sine spekulasjoner at det er helt latterlig.

Du tenker kanskje at dette ikke er det du foreslår, kanskje du bare foreslår å beskatte høyere slik at det blir mer investeringer inn i skolesektoren, slik at penger ikke går bort fra skole B? Vel, hvor kommer pengene fra da? Beskatning og statskasse er et nullsum-spill. Det er mine midler og min evne til å sørge for egne barn du spiser fra.

Ja du drømmer nok om livet I USA...... Der skolen koster 200000kr og medisiner og lege ca det samme.

Ambulanse 50000kr... Ikke tenk på å bli gravid, det er Værste uløkka i et samfunn uten velferd....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 minutter siden):

Nei, nordmenn vil ikke ha de jobbene, det er krav på hvor mange rom som tas på en time osv.

Noen arbeidsgivere foretrekker å ansette andre enn majoritets-Nordmenn til enkelte oppgaver. Hvis en majoritets-Nordmann og f.eks. en Polakk søker den samme jobben så vil arbeidsgiver foretrekke polakken.

Er du enig eller uenig i dette utsagnet?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Ja du drømmer nok om livet I USA...... Der skolen koster 200000kr

Omtrent det samme som BI og NKI, altså. Heldigvis får amerikanske studenter også statlige studentlån, samme som i Norge...

Quote

Der skolen koster 200000kr og medisiner og lege ca det samme.

Ambulanse 50000kr...

Ja, rent bortsett fra at rundt 90% av befolkningen har forsikring og ikke engang betaler en brøkdel av de prisene, selvsagt.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

Omtrent det samme som BI og NKI, altså. Heldigvis får amerikanske studenter også statlige studentlån, samme som i Norge...

Ja, rent bortsett fra at rundt 90% av befolkningen har forsikring og ikke engang betaler en brøkdel av de prisene, selvsagt.

Nei det koster dyrt selv med en middels ok forsikring i jobben. 40000kr er prisen flere stater for Ambulanse. Medisiner koster 4-6000kr i mnd selv med forsikring.

For en ukes opphold på sykehus, tror jeg med forsikring at kommer på 50-80000kr, jeg vet ikke om medisiner og blodoverføring koster ekstra... Helt sikkert...

Det studenter i Norge betaler for er livsopphold, jeg er enig Studenter kunne hatt mer i stipend som Sverige..

Men dette er bagateller, foreldre i Norge må ikke slite et helt liv for at ungen skal gå på et tilfeldig college og universitet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Noen arbeidsgivere foretrekker å ansette andre enn majoritets-Nordmenn til enkelte oppgaver. Hvis en majoritets-Nordmann og f.eks. en Polakk søker den samme jobben så vil arbeidsgiver foretrekke polakken.

Er du enig eller uenig i dette utsagnet?

-k

Det kommer an på bransjen, i Byggebransjen med fagbrev og referanse så får du fint jobb i Norge...

Som jeg sa så er det stort behov for arbeidskraft. Polakker jobber bra og tar ikke pauser, men jeg har opplevd at fagkompetanse ikke er helt i henhold til norsk standard hos noen av polakkene... Ja jeg har jobbet med det også...

På bedrifter, fabrikken, Nortura, Stabburet etc så er majoriteten nordmenn, ikke bare selvfølgelig men majoriteten.

Som Hotell renholder så er jo ikke språk så viktig, og forby tror det går å bruke Hijab...

Er vel greit at det finnes slike yrker også.

De andre nordmenn uten fagbrev havner på omskolering, utdanning eller på ufør...

Sånn er det, nordmenn plukker ikke jordbær på akkord lenger, det gjør ikke svenskene heller, og jeg hører at polakker ikke gjør det lenger heller, men Vietnam og Kinesere ser jeg står i spisse hatter og plukker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en bedrift feks produksjon så er det et kritisk punkt at du snakker bra norsk.

På fiskeverkene vet jeg ikke hvordan det er, i Nord-Norge, jeg trodde lokale jobbet der fortsatt, men det vet ikke jeg.

Som renholder er ikke språk like viktig, ikke i transport heller, men må kunne kommunisere på dårlig engelsk.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det kommer an på bransjen

Det var ikke et svar på spørsmålet mitt.

»Noen arbeidsgivere foretrekker...» kommer ikke an på bransjen. Hvis «en arbeidsgiver...» så er utsagnet sant. Hvis «ingen arbeidsgivere» så er utsagnet feilaktig.

Er utsagnet du quotet sant eller feil?

Hvorvidt dette gjelder 1% eller 99% av arbeidsgiverne er ikke sentralt for poenget mitt: noen later til å kalle enhver forskjellsbehandling eller negativt utfall i en antatt «svak gruppe» eller «minoritet» for rasisme, mens en lignende forskjellsbehandling eller negativt utfall i en antatt «sterk gruppe» eller «majoritet» er en helt rasjonell respons på disse potensielle arbeidstakernes latskap og udugelighet.

Da baserer man seg på en i mine øyne naiv forestilling om at det som gjør deg til menneske kan oppsummeres i en eller to parametre. «Mann, mørk, hetrofil,...» og så baseres din stilling i samfunnet ut fra det. Jeg tror ikke på at det er så enkelt. Noen blir hakkekyllinger på tross av at de har begge livets parametre «med seg». Ofte uforskyldt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Å bruke ta penger investert bort fra skole B, og bort til skole A, er et hinder for meg som har brukt min opptjente formue på å flytte slik at mine barn kan gå på skole B. Red Frostraven kan du pent ignorere, han er alltid så langt borte med sine spekulasjoner at det er helt latterlig.

Du tenker kanskje at dette ikke er det du foreslår, kanskje du bare foreslår å beskatte høyere slik at det blir mer investeringer inn i skolesektoren, slik at penger ikke går bort fra skole B? Vel, hvor kommer pengene fra da? Beskatning og statskasse er et nullsum-spill. Det er mine midler og min evne til å sørge for egne barn du spiser fra.

Det kan man kanskje si, men i så fall er det vel mange sider ved Norge som du ikke liker? Rike foreldre må skatte mye i Norge, og barn av fattige får en langt bedre skolegang enn hva foreldrenes inntekt skulle tilsi. Jeg tror at det er en bra ting. Et slikt system kan imidlertid antagelig bare eksistere hvis det er ganske stor enighet om måten man omfordeler på, at formålet er saklig og tjener nasjonen i det lange løp. Deri ligger en balansegang.

-k 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Det var ikke et svar på spørsmålet mitt.

»Noen arbeidsgivere foretrekker...» kommer ikke an på bransjen. Hvis «en arbeidsgiver...» så er utsagnet sant. Hvis «ingen arbeidsgivere» så er utsagnet feilaktig.

Er utsagnet du quotet sant eller feil?

Hvorvidt dette gjelder 1% eller 99% av arbeidsgiverne er ikke sentralt for poenget mitt: noen later til å kalle enhver forskjellsbehandling eller negativt utfall i en antatt «svak gruppe» eller «minoritet» for rasisme, mens en lignende forskjellsbehandling eller negativt utfall i en antatt «sterk gruppe» eller «majoritet» er en helt rasjonell respons på disse potensielle arbeidstakernes latskap og udugelighet.

Da baserer man seg på en i mine øyne naiv forestilling om at det som gjør deg til menneske kan oppsummeres i en eller to parametre. «Mann, mørk, hetrofil,...» og så baseres din stilling i samfunnet ut fra det. Jeg tror ikke på at det er så enkelt. Noen blir hakkekyllinger på tross av at de har begge livets parametre «med seg». Ofte uforskyldt.

-k

Vel det er vel samfunnets utvikling? Gratis høyere utdanning til alle, og fraflytting fra bygdene....?

Også hva som er akseptable yrker idag, hva jeg jobbet med i ungdommen er helt utenkelig for ungdom nå, de har reist til byen alt, og drar vel ikke tilbake til småstedet for å plukke jordbær og kutte torvblokker på akkord slik vi gjorde?

De er vel bartendere, eller har andre jobber i byen der de studerer?

Poenget er at ungdom og arbeidsledige i Norge ikke ønsker hotellvaskejobb eller jordbærplukking på akkord? Arbeidsgiver vil ha folk som ønsker å jobbe med de... Ikke klagebøtter som nekter jobb på akkord, eller tar klagepauser på hotellet.....

Jeg ser egentlig ikke noe klagetog på at Polakker hjelper til med jernbinding og snekring; det er heller til avlastning for hele laget. Og jammen godt at det finnes noen hotellrom der damer med Hijab kan vaske.... Og de Vietnamesiske damene med spisshatter som plukker jordbær, plager ingen.. Annet enn at det er vanskelig når det er Corona...

Når jeg var ung så jobbet lokale folk på gårdene, det er ikke sånn lenger... og det er ikke pga at Latviere stjæler jobbene... Ungdommene har andre jobber, flytter til byene studerer eller etablert seg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...