Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (9 timer siden):

Så man kunne annonsert leilighet til noen som "ikke liker krydret mat"? Jeg veit ikke hva det betyr (om jeg skal være vanskelig). Det går jo an å be folk om å ikke røyke inne, men matlukt tror jeg at jeg ville vært mindre bekymra for.

Det er ikke så lenge siden vi nordboere begynte med hvitøk i spaghettisausen. Frisørene måtte passe seg for hva de spiste i ukedagene for å beholde eneklte av kundene. Men nå for tiden er folk bereiste og synes det er spennende å smake på mat fra ulike kulturer, vil jeg tro.

Riktignok synes jeg at karri lukter en del selv om jeg liker retter med karri i. Det er godt mulig at leieboere vil kunne irritere seg over matlukt fra en annen boenhet, på samme måte som røykelukt.

Andre ting kan være husbråk fra fester i helgene. Den nordiske drikkekulturen kan virke sjenerende på mange. Troende muslimer drikker ikke alkohol, så da slipper utleier å tenke på det.

Lenke til kommentar

Bilder av Facebook innlegg og annonser er fjernet. Man kan ikke vite hva opphavet er, om noe er tuklet med osv.
Det er greit å lenke til ting som er offentlig tilgjengelig, men bilder og slikt av privatpersoner er ikke ønskelig.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fjernet noen innlegg som var kommentarer på modereringen.
I korte trekk så er det Instagram som bestemmer hva de tillater på sin tjeneste. Så i utgangspunktet så er ikke embedding av Instagram noe som er problematisk fra vår side. Men når det er snakk om fulle navn osv. så kan det hende at slikt fjernes, man må være litt forsiktig med slikt, men det vurderes utifra kontekst osv.
Som alltid, hvis dere har noen spørsmål eller kommentarer til modereringer, så setter vi pris på at det tas via PM :)

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (23 minutter siden):

Sønnen (8) utsatt for rasisme: - Jeg ble sjokkert og sint

– Jeg tror folk flest tror at det er lite rasisme i Norge, i hvert fall de menneskene som aldri opplever det, men det er dessverre slik at vi må jobbe for å få det bort, både små og store.

https://www.vg.no/nyheter/i/JoKqMP/soennen-8-utsatt-for-rasisme-jeg-ble-sjokkert-og-sint

At barn mobber hverandre er ikke noe nytt. Ikke at hverken mobbing eller rasisme er greit, men når slikt blir oppslag i annet enn lokalavisen og utnyttes for å tjene politikk så er det fordi folk har gått fra forstanden og ikke klarer å se dette i perspektiv.

Klart - dette kan være en veldig spesiell situasjon hvor de aktuelle virkelig ER  rasister, men det er nok mer sannsynlig at dette er helt ordinær mobbing hvor barn bare finner noe å henge seg opp i ved et annet og angriper utifra det. Om så det er å være tjukk, tynn, lav, høy, skjeve tenner eller annen farge. Dette er nok vanlig mobbing uten spesielt motiv - ikke rasisme som sådan.

Det ble reageres på, helt klart, men bør ikke overtolkes som om det var voksne med en rasjonell agenda og et livssyn uforsonlig med resten av samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 3.6.2020 den 13.20):

TS byrje interessant, så sklir han rett ut i hykleri og hard rasisme. Problemet er jo ikkje om TS er "PK," men det som fremstår som vill spekulasjon og fantasi som driv hans tankegang, ikkje fakta.

På kva måte er Oslo "fylt til randen" av kriminalitet utført av innvandrere? Korleis har TS vurdert dette?

Det eg er kjent med blir det ikkje føyrd statistikker på noko slikt. Litt av grunnen er vel fordi rasister ikkje klare å lesa statistikker uansett, sida dei vil konsekvent tolke alle raseskiller til deiras fantasifulle fordeler. Me ser jo det i George Floyd tråden, kor tosker tolker FBIs krimstatistikk for å ekstrapolere noko den ikkje seie i det heila tatt. Og når du fortel dei dette byrje dei kreve svar på kvifor, kvifor. Men sannleiken er jo at dei ikkje bryr seg, sida dei så poster same skiten igjen seinare uten skam.

Er innvandrere en rase? Er muslimer en rase?  Slik min virkelighet er består innvandrere av alle slags raser og muslimer, snart 2 milliarder, alle slags raser. Hvordan rasismebegrepet er blitt flettet inn her er nok som følge av mangel på noe å kalle motsetningene og har tydd til det nærmeste i historien, nazistenes raseteorier og rasisme mot jødene. Når man i nåtidens Europa putter dette på motsetning i dagens Europa så blir det i seg selv eskilerende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Corp Por said:

Klart - dette kan være en veldig spesiell situasjon hvor de aktuelle virkelig ER  rasister, men det er nok mer sannsynlig at dette er helt ordinær mobbing hvor barn bare finner noe å henge seg opp i ved et annet og angriper utifra det.

Det er også mulig at historien er falsk. Det er ikke akkuratt første gang noen har løyet for å skape en mediehistorie.

Historien virker litt rar, hvorfor skulle 4 eldre gutter plutselig samle seg rundt en liten gutt. Å kalle noen "skitten liten neger" og "Jævla muslim" er egentlig ikke norsk oppførsel, norsk rasisme er normalt mer indirekte.

En annen ting jeg legger merke til er at han er ikke spesielt brun, han ser jo ut som en spanjol og det er ikke spesielt eksotisk i Norge. Hvis moren er hvit så vil ungen i praksis også være hvit. En annen ting som er rart er at det står "PS: Guttens mamma, Linda Tveiten, er kjent med omtalen av sønnen.". Hvorfor er det viktig å nevne og hvorfor intervjuet de ikke moren? Litt research viste at de er registrert under ulike addresser, så de er trolig skilt og moren var imot intervjuet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Corp Por said:

At barn mobber hverandre er ikke noe nytt. Ikke at hverken mobbing eller rasisme er greit, men når slikt blir oppslag i annet enn lokalavisen og utnyttes for å tjene politikk så er det fordi folk har gått fra forstanden og ikke klarer å se dette i perspektiv.

Klart - dette kan være en veldig spesiell situasjon hvor de aktuelle virkelig ER  rasister, men det er nok mer sannsynlig at dette er helt ordinær mobbing hvor barn bare finner noe å henge seg opp i ved et annet og angriper utifra det. Om så det er å være tjukk, tynn, lav, høy, skjeve tenner eller annen farge. Dette er nok vanlig mobbing uten spesielt motiv - ikke rasisme som sådan.

Det ble reageres på, helt klart, men bør ikke overtolkes som om det var voksne med en rasjonell agenda og et livssyn uforsonlig med resten av samfunnet.

Hvorfor er mobbing pga hudfarge ikke rasediskriminering?  Rasediskriminering kan bli helt ubevisst, noe du ikke vet du gjør,  eller du ikke egentlig mener.  Uansett, promoterer det mer rasisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Det er også mulig at historien er falsk. Det er ikke akkuratt første gang noen har løyet for å skape en mediehistorie.

Historien virker litt rar, hvorfor skulle 4 eldre gutter plutselig samle seg rundt en liten gutt. Å kalle noen "skitten liten neger" og "Jævla muslim" er egentlig ikke norsk oppførsel, norsk rasisme er normalt mer indirekte.

En annen ting jeg legger merke til er at han er ikke spesielt brun, han ser jo ut som en spanjol og det er ikke spesielt eksotisk i Norge. Hvis moren er hvit så vil ungen i praksis også være hvit. En annen ting som er rart er at det står "PS: Guttens mamma, Linda Tveiten, er kjent med omtalen av sønnen.". Hvorfor er det viktig å nevne og hvorfor intervjuet de ikke moren? Litt research viste at de er registrert under ulike addresser, så de er trolig skilt og moren var imot intervjuet.

Unnskyldningene og bortforklaringene lot ikke vente på seg, nei. White fragility!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat fra innlegget lenger opp.

Jeg har blitt kalt for au pair, thaidame, prostituert og innvandrer. Dere kunne ikke tatt mer feil av meg, men det gjør så utrolig vondt å bli kalt det likevel. For relevansen i hva som blir sagt spiller ingen rolle. Det at noen i utgangspunktet velger å angripe meg fordi at jeg ser ut som jeg gjør, er vondt i seg selv. Det som er enda vondere med rasisme er at det er jeg som må bære skammen. Ja, du leste riktig- det er jeg som må bære skammen. Med dette mener jeg at personer som slenger kommentarer ikke er mottakelige for å høre etter når jeg står opp for meg selv. Det spiller ingen rolle hvor høflig jeg er, eller hvor flink jeg er til å formulere meg. Innerst inne vet jeg jo at det er de som burde skamme seg, men problemet er at menneskene som er i stand til å si noe sånt ikke eier skam. Derfor ender det dessverre alltid opp med at det er jeg som skammer meg mest.

Dette er veldig vanskelig å snakke om, for familie og nære venner er jeg jo bare Marianne. Og det er jo det jeg vil være, og ved å fortelle hva jeg opplever er jeg redd at folk skal se enda mer annerledes på meg enn det de kanskje gjør fra før av. (Marianne Hong Sanderud)

Det er satt av egne midler i statsbudsjettet for å forske på rasisme mot adopterte.

Dette er hjerteskjærende lesning. Kanskje har folk bare har fleipet litt uten å tenke så nøye over hva de sa, uvitende om at man skader andre på sjel og sinn. Kanskje det er vanskelig å sette seg inn i noe man ikke har kjent på kroppen selv? Den mørke hudfargen vil alltid henge ved så lenge vi har rasisme. Hva summen av alle bemerkningene gjør med en.

Slike innlegg bør ønskes velkommen for å ta lærdom av dem. Hvis man har som mål å være et godt menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Appelsinselger skrev (14 minutter siden):

De farligste rasistene er ofte de som argumenterer for at rasisme ikke eksisterer. 

Jeg ville tro at mange har opplevd å bli mobbet eller fått bemerkningen enten i barndom, ungdomstid ev. senere i livet og burde derfor kunne "forstå" hvordan det er å bli utsatt for rasisme. Og dermed ta avstand fra det.

Men det går jo ikke hvis man nekter for at rasisme eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Appelsinselger skrev (På 28.8.2020 den 22.29):

De farligste rasistene er ofte de som argumenterer for at rasisme ikke eksisterer. 

At rasisme eksisterer er opplagt, det er bare å ta en titt på et kommentarfelt.

Et annet spørsmål er hvor utbredt dette er, om det sitter hos beslutningstakere og maktmennesker. Vi bør lytte til de som mener seg utsatt for rasisme, men det er ikke gitt at offeret sitter på den hele og fulle sannhet i å beskrive samfunnet.

Jeg tror at det finnes flere slag rasisme og «rasisme». Iblandet og utblandet med sjåvinisme, fremmedfrykt og latskap. Vi mennesker reagerer vanligvis på første-inntrykk, og de fleste identifiserer andre ut fra grupper (hudfarge, kjønn, alder, helse, status,...). Forfedrene våre var antagelig avhengig av slikt. For meg så er det et stykke fra å innrømme for seg selv at «ja, jeg reagerer annerledes mot noen mennesker enn andre», og å skrive et glødende innlegg hvor man argumenterer for at folkegrupper skal deporteres.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...