Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

På vestlandet var det spansk handelstrafikk som gav grunnlaget for liv, blant annet. Den såkalte "spansketiden" mot slutten av 1800-tallet. Negro er fra spansk/portugisissk.

Neger er et vanlig ord på vestlandet.

Kanskje man skal si at vi må bytte ut norsk med engelsk snarest siden bokmål er bortimot dansk og oppleves krenkende med tanke på "dansketiden":

På kysten av vestlandet har man retten Bacalao "klippfisk". Da bruker man "pimienta negra" svart pepper eller rettere sagt "granos de pimienta negra" hele svarte pepperkorn. Dette er ikke noe vi har funnet opp på bergene på vestlandet, det har kommet med handlestrafikken.
image.thumb.png.f23fb4ff1f29210f52425e02b8423952.png


På vestlandet vokser det tulipaner i balastjord fra spanske seilskuter.
p5040081-ballastblomster-red.jpg?upscale

Det er ikke av ubetydelig skala dette. Norges rikeste mann på den tiden var knyttet til denne handelen.

Man kan ikke drive å viske ut historien og kulturarv fordi noen kan føle seg krenket

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (6 minutter siden):

På vestlandet var det spansk handelstrafikk som gav grunnlaget for liv, blant annet. Den såkalte "spansketiden" mot slutten av 1800-tallet. Negro er fra spansk/portugisissk.

Neger er et vanlig ord på vestlandet.

Kanskje man skal si at vi må bytte ut norsk med engelsk snarest siden bokmål er bortimot dansk og oppleves krenkende med tanke på "dansketiden":

På kysten av vestlandet har man retten Bacalao "klippfisk". Da bruker man "pimienta negra" svart pepper eller rettere sagt "granos de pimienta negra" hele svarte pepperkorn. Dette er ikke noe vi har funnet opp på bergene på vestlandet, det har kommet med handlestrafikken.
image.thumb.png.f23fb4ff1f29210f52425e02b8423952.png


På vestlandet vokser det tulipaner i balastjord fra spanske seilskuter.
p5040081-ballastblomster-red.jpg?upscale

Det er ikke av ubetydelig skala dette. Norges rikeste mann på den tiden var knyttet til denne handelen.

Man kan ikke drive å viske ut historien og kulturarv fordi noen kan føle seg krenket

At ordet neger betyr svart er det ingen tvil om.

Betydningen av selve ordet er en annen diskusjon.

Dessverre har neger blitt brukt mot mennesker med mørk hud i negativt sammenheng.

Å de som faktisk er mørk i huden, og blir omtalt som neger, hvor neger er negativt ladet, er de som eier ordet.

At du som enkeltperson mener noe annet er irrelevant, med mindre din mening er av betydning for de som faktisk opplever orden Neger som nedverdigende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (14 minutter siden):

Bestemor sa svartmakt (det som er uønsket) om slikt. Også brukt om skadedyr. Jeg tror det kommer av de svarte krefter, altså Satan.

Når smartmakta kom var det forbudt å være utendørs. Folk og materiell skulle innomhus, dører låses og gardiner trekkes for.

Ja? Poenget er?

Lenke til kommentar

Det hadde mer med at de griset til og stjal enn at folk var rasistiske. Det var et reelt problem på den tiden. 30 år senere også. Da var det stor leir og søppel og avføring som hopet seg opp. I dag er det helt slutt med slikt. Ingen som tigger utenfor kjøpesenter og ingen å se i det hele tatt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (27 minutter siden):

Bestemor sa svartmakt om utlendinger. Også brukt om skadedyr. Jeg tror det kommer av de svarte krefter, altså Satan. 

Fortsatt, tilbake i tid. Din bestemor brukte muligens riktig ord til riktig tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (2 minutter siden):

Alle sa slikt, hun skilte seg ikke ut.

Ja. Riktig ord (mening) i riktig tid.

At du som barnebarn tror du kan eie dette er feil. Du må, som din bestemor, forholde deg til riktig tid.

Nå er det riktig å forstå at ordet "neger" er diskriminering av de med mørkere hud.

Å at de med mørkere hud bestemmer dette, ikke du.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Bugle said:

Ja. Riktig ord (mening) i riktig tid.

At du som barnebarn tror du kan eie dette er feil. Du må, som din bestemor, forholde deg til riktig tid.

Nå er det riktig å forstå at ordet "neger" er diskriminering av de med mørkere hud.

Å at de med mørkere hud bestemmer dette, ikke du.

Bare for å pirke for morro skyld:

Hvilket språk snakker du om? Alle norske dialekter? Engelsk? Spansk? Hindu? Samisk? "Eier" du dialektene i Norge eller spanske dialekter som de snakker ved kysten av Colombia eller Mexico? 🙂  Hørt costenos snakke?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (6 timer siden):

Det er forskjell på etnisitet og rasisme.

Ja.

Sitat

Hvem som har krøller, blondt hår, lys hud, gul hud, mørk hud avgjør ikke vedkommendes nasjonalitet.

Selvsagt ikke. Statsborgerskapet, dåpsattesten og/eller passet avgjør din nasjonalitet.

Sitat

Men det kan i noen tilfeller avgjøre etnisitet. Men etnisitet har ingen ting å gjøre med nasjonalitet.

Etnisitet gjør deg ikke Svensk eller Brasiliansk. Men noen nasjoner har større andel av en etnisitet enn en annen. Korrelasjon vs kausalitet.

Sitat

Altså, en/ei adoptert med mørk hud og krøllete hår er like mye Norsk, med Norske verdier som en/ei med lyst hår og hud.

Stemmer. Verdier er en kulturell ting, og ikke noe genetisk.

Sitat

Eneste forskjellen er utseende. Tradisjoner, holdninger, bosted, tilhørighet, med mer er de samme.

For noen som er adoptert i ung alder, ja.

Hvis noen flyttet hit som 16-åring fra et veldig forskjellig sted så kan de kulturelt skille seg fra majoriteten i Norge enten de har et utseende som skiller seg fra majoriteten eller ei.

Jeg ser ikke hvordan posten din relaterer seg til noe av det du quotet. Litt som om jeg (heller enn å si meg enig i uttalelsene dine) hadde svart at «jeg liker pepperoni på pizzaen min» så lager det en rar dynamikk i diskusjonen når man svarer hverandre uten å ta stilling til hva den andre har sagt.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (8 timer siden):

Jeg etterspør en diskusjon om hva mennesker må og ikke må tåle.

Man må kunne forvente en reaksjon om man forhåndsdømmer noen basert på hudfarge.

Hva mer er det å diskutere?

Å siste spørsmål var ikke ment frekk, er nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (13 minutter siden):

Man må kunne forvente en reaksjon om man forhåndsdømmer noen basert på hudfarge.

Hva mer er det å diskutere?

Å siste spørsmål var ikke ment frekk, er nysgjerrig.

Diskusjonen jeg etterlyser vil f.eks kunne avklare om mennesker med mørk hud har noe slags moralsk monopol på enkelte typer fletter. Om vi aldri mer kan se en komiker eller skuespiller spille en rolle som har en annen etnisitet enn seg selv.

For å kunne diskutere slike tema så forutsetter det at de som deltar har et genuint ønske om reell enighet. Jeg ser lite slik vilje, og veldig mange som trekker mot en ytterlighet («Norge for nordmenn») eller den andre («hun har mørk hud, hun ble lei seg, du har lys hud, du er rasist»).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (42 minutter siden):

Diskusjonen jeg etterlyser vil f.eks kunne avklare om mennesker med mørk hud har noe slags moralsk monopol på enkelte typer fletter. Om vi aldri mer kan se en komiker eller skuespiller spille en rolle som har en annen etnisitet enn seg selv.

For å kunne diskutere slike tema så forutsetter det at de som deltar har et genuint ønske om reell enighet. Jeg ser lite slik vilje, og veldig mange som trekker mot en ytterlighet («Norge for nordmenn») eller den andre («hun har mørk hud, hun ble lei seg, du har lys hud, du er rasist»).

-k

Jeg er generelt sett en stor motstander av at samfunn skal diktere over hva folk skal få lov til og bruke av klær, hvilke hårfrisyrer vi får lov til å ha, eller hvilke ord vi skal få lov til å bruke. Ennå mer om reglene kun gjelder enkelte deler av befolkningen, som f.eks. kun enkelte kulturer, hudfarger, genetikk, legning, identitet eller inntekt.
Og om vi først skal lage regler eller lover rundt dette så burde i det minste regelen eller loven gjelde for absolutt alle i samfunnet, ikke bare en gitt andel.

Legger man opp til å dele samfunnet via sosiale normer eller til og med landets lovverket basert på hudfarge, kultur, inntekt eller religion så legger man opp til en systematisk forskjellsbehandling og da normaliserer man også forskjellsbehandling basert på helt andre ting enn personen selv og dens egne holdninger, tanker og handlinger. Da kommer hudfarge, religion, legning, identitet, kjønn, dialekt eller andre ting som man kan settes i en bås for i første rekke, så kommer personen selv i andre rekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (3 timer siden):

Diskusjonen jeg etterlyser vil f.eks kunne avklare om mennesker med mørk hud har noe slags moralsk monopol på enkelte typer fletter. Om vi aldri mer kan se en komiker eller skuespiller spille en rolle som har en annen etnisitet enn seg selv.

For å kunne diskutere slike tema så forutsetter det at de som deltar har et genuint ønske om reell enighet. Jeg ser lite slik vilje, og veldig mange som trekker mot en ytterlighet («Norge for nordmenn») eller den andre («hun har mørk hud, hun ble lei seg, du har lys hud, du er rasist»).

-k

Nei, det burde de ikke ha. Poenget mitt er jo at man ikke skal diskriminere noen basert på hudfarge, uavhengig om det er lys eller mørk.

Det ville vært trist om vi aldri kunne se en komiker eller skuespiller spille en annen etnisitet enn den de selv har.

Men det kommer an på hva intensjonen til skuespilleren eller komikeren med å gjøre det.

Hvor tenker man grensen bør være? Eller skal det være en grense?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (34 minutter siden):

Nei, det burde de ikke ha. Poenget mitt er jo at man ikke skal diskriminere noen basert på hudfarge, uavhengig om det er lys eller mørk.

Det ville vært trist om vi aldri kunne se en komiker eller skuespiller spille en annen etnisitet enn den de selv har.

Men det kommer an på hva intensjonen til skuespilleren eller komikeren med å gjøre det.

Hvor tenker man grensen bør være? Eller skal det være en grense?

Jeg tenker at å si at «kosakker er insekter som bør tråkkes på» i de fleste kontekster er helt uakseptabelt. Kanskje finnes det noen ironiske eller humoristiske kontekster hvor det er greit, men i de fleste tilfeller vil jeg tenke mindre om en person som sier noe slikt.

Jeg tenker at en humor-serie hvor hovedpersonen ikler seg et stort person-galleri, også inkluderer karakterer av en annen etnisitet enn seg selv vanligvis er uproblematisk. Dette kan selvsagt gjøres på en «trivelig måte» eller en «mindre trivelig måte». 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
9 hours ago, knutinh said:

Diskusjonen jeg etterlyser vil f.eks kunne avklare om mennesker med mørk hud har noe slags moralsk monopol på enkelte typer fletter.

Du etterlyser en redelig debatt men tviholder på forestillingen om at Ida Emilie Eseme Jensen forbyr hvite folk å bruke fletter, der hun egentlig etterlyser kunnskap og respekt, samt forsøker å belyse en ujevn mottagelse i hvordan majoritetssamfunnet møter disse flettene avhengig av hvilken etnisitet som bærer dem.
Er det et godt utgangspunkt for en redelig debatt å misrepresentere leserinlegg slik at de skal representere generelle regressive holdninger hos anti-rasister?

Hvis stor-samfunnet skal diskutere seg frem til hvorvidt neger er en akseptert term, hvilken form skal denne debatten ta? Blir det håndsopprekning? Hemmelig valg? Utvalgte vitnesbyrd? Meningsmåling? Ekspertuttalelser? Fem på gata? Lapp-i-hatt?
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (17 timer siden):

Du etterlyser en redelig debatt men tviholder på forestillingen om at Ida Emilie Eseme Jensen forbyr hvite folk å bruke fletter, der hun egentlig etterlyser kunnskap og respekt, samt forsøker å belyse en ujevn mottagelse i hvordan majoritetssamfunnet møter disse flettene avhengig av hvilken etnisitet som bærer dem.

Merk at jeg ikke nevnte Ida, det var du som trakk henne inn.

Overskriften i Idas innlegg er «Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om!». Det er vanskelig å forstå den setningen på noen annen måte enn at hun oppfordrer hvite folk til å slutte å bruke (enkelte typer) fletter.

Sitat

Er det et godt utgangspunkt for en redelig debatt å misrepresentere leserinlegg slik at de skal representere generelle regressive holdninger hos anti-rasister?

Jeg mener at jeg representerer ståstedet som bl.a. frontes av denne unge kvinnen på en ærlig og rimelig måte.

Sitat

Hvis stor-samfunnet skal diskutere seg frem til hvorvidt neger er en akseptert term, hvilken form skal denne debatten ta? Blir det håndsopprekning? Hemmelig valg? Utvalgte vitnesbyrd? Meningsmåling? Ekspertuttalelser? Fem på gata? Lapp-i-hatt?

En rimelig tilnærming i alle slike spørsmål er vel at de som blir såret (eller mer generelt opplever noe som et problem) får legge fram sin opplevelse, og at alle andre lytter, spør og bruker sin empati. Deretter kan man diskutere fordeler og ulemper ved å jobbe for en endring.

En kompromissløs holdning gir ikke rom for diskusjon. Da er det «oss mot dem», og det eneste som teller er makt. Det synes å beskrive situasjonen i USA, og jeg registrerer med gru at noen Nordmenn synes å ivre for at vi skal importere deres problemer.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

I et land hvor noen mener det forekommer mye rasisme ønsker jeg å fremheve noe av alt det gode multikulturelle vi opplever i dette landet. Som en aldrende borger har trening blitt stadig viktigere og for en måneds tid siden meldte jeg meg inn på et nytt treningsstudio som var nærmere jobb. Her var det forholdsvis lav aldersgrense så det var med noe spenning at man skulle trene med hovedsaklig skoleungdom (tilgang på apparater, støynivå osv).

Men her fikk jeg heller gleden av å oppleve den fantastiske respekten for voksne og eldre som mange unge fra andre kulturer har i oppdragelsen sin. Jeg har alltid vært klar over det da jeg har mange venner fra ulike kulturer men å få kjenne det på kroppen selv var ganske så hyggelig.
 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...