Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Utrykket like barn leker best har jo ikke kommet fra intet. Ja, det handler ikke om rasisme, men er garantert noen tullinger som kommer til å vinkle det slik (referer ikke til folk i denne tråden). 

Det handler om racial bias som fører til forskjellbehandling.  Du kan godt  mene rasediskriminering ikke er rasisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Det handler om racial bias som fører til forskjellbehandling.  Du kan godt  mene rasediskriminering ikke er rasisme.

Det er ikke rasisme at babyer ser forskjell på en svar og hvit mann. Babyer er ikke rasister, og å mene dette er ikke det samme som at man mener at rasediskriminering ikke er rasisme.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 27.11.2022 den 16.56):

Så lenge flertallet bestemmer seg for at det ikke er sosialt akseptert å si neger, blir det sosialt akseptert å ta noen for det.  Hvis ingen "tar noen" for det så fortsetter de fleste å si neger som ønsker å gjøre det.  Det er vanskelig å stanse oppførsel uten å ta folk som gjør det.  Jeg er enig at folk burde ha sjansen  til å overbevise andre og at folk burde høre på meningsmotstandere, men ikke enig at folk ikke burde "ta" andre.

Hvis man skal ha en offentlig debatt om ordet «neger» skal være sosialt akseptert, så må det være lov å komme med innspill i den debatten uten at noen prøver å ta deg for dine meninger.

I motsatt fall så er det noen som prøver å gjøre deg til en ugyldig debattant ved å legge opp til urimelig sosialt press på det for dine meninger («kom igjen karer, jjkoggan argumenterer for at det skal være lov å so neger, la oss mobbe barna hans»). Det er ikke en reell debatt. Da sier du i praksis at emnet er tabu.

Jeg vil ha få tabu-emner. Folk må få lov til å diskutere muligheten for at Pol Pot var en kjernekar. Selv om veldig lite tyder på det.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Hvis man skal ha en offentlig debatt om ordet «neger» skal være sosialt akseptert, så må det være lov å komme med innspill i den debatten uten at noen prøver å ta deg for dine meninger.

I motsatt fall så er det noen som prøver å gjøre deg til en ugyldig debattant ved å legge opp til urimelig sosialt press på det for dine meninger («kom igjen karer, jjkoggan argumenterer for at det skal være lov å so neger, la oss mobbe barna hans»). Det er ikke en reell debatt. Da sier du i praksis at emnet er tabu.

Jeg vil ha få tabu-emner. Folk må få lov til å diskutere muligheten for at Pol Pot var en kjernekar. Selv om veldig lite tyder på det.

-k

 

Du kan ha en offentlig debatt om hvis ordet neger burde være sosialt akseptert eller ikke samtidig som du kan "ta" noen som sier det  i andre kontekster enn å diskutere hvis ordet burde være sosialt akseptert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Du kan ha en offentlig debatt om hvis ordet neger burde være sosialt akseptert eller ikke samtidig som du kan "ta" noen som sier det  i andre kontekster enn å diskutere hvis ordet burde være sosialt akseptert.

Det var en tung setning.

Jeg snakker om friheten til å diskutere hva som bør være sosial kotyme uten represalier.

Du snakker om friheten til å bryte sosial kotyme uten represalier.

Det er to forskjellige ting.

-k

 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Som du sier,  det er antagelig en forsvarmekanisme å frykte  folk som ser ut annerledes enn det du er vant til

Evt så er det en forsvarsmekanisme å frykte alle som er ulik mamma.

Noe som forklarer alle de babyene som strigråter når jeg er nær dem - på tross av at vi evt har samme etnisitet. Jeg er mann og babyer er mer usikre på menn.

Og babyer er kjønnssjåvinister.

Barna mine hadde en fase i 5-års-alderen hvor de ikke kunne utstå 90-åringer. Gamlis-diskriminering, altså

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Det var en tung setning.

Jeg snakker om friheten til å diskutere hva som bør være sosial kotyme uten represalier.

Du snakker om friheten til å bryte sosial kotyme uten represalier.

Det er to forskjellige ting.

-k

 

Nei, jeg peker på 2 forskjellige situasjoner

Dette burde være tillat uten represalier-

  1. Noen sier -la oss diskutere hvis ordet neger burde være sosialt akseptert eller ikke.  Jeg mener X.  Du mener Y.   Vi har en offentlig debatt om saken.

Dette burde ikke være tillat-

         2.  Noen sier-  Jeg så den neger gjør noe dumt.... Bla bla - den andre negeren....

 

På en slik måte har du en offentlig debatt om saken uten represalier samtidig som bruk av ordet er tabu.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen refleksjoner rundt rasisme. Jeg ønsker ikke at Norge skal være et hermetisk lukket samfunn fullstendig fritt for annet enn norsk-amerikaniserte impulser. Det er jo fordelaktig å få bedre bekjentskap med andre kulturer og væremåter, og hele befolkningen trenger absolutt ikke å bestå av bleike fisker som oss. I tillegg er jo innvandrere som jobber og betaler skatt en berikelse i ordets rette forstand.  Det er uheldigvis en veldig binær tilnærming til innvandring rent politisk, som enten overdrevent postiv eller overdrevent negativ. Jeg vil alltid være motstander av å bedømme folk basert på etnisitet, som vi ser både høyre og venstresiden gjør i tide og utide. 

Dog vil jeg hevde at omfanget av innvanring vi ser idag er større enn hva våre kjære politikere klarer å håndtere på en bærekraftig måte. Dessverre har vi fått inn en betydelig andel av innvandrere som i varierende grad ser ned på nordmenn og norsk\vestlig kultur, og heller føler tilhørlighet med sitt hjemlands kultur og religion, samt ghetto-kultur fra USA. Således skiller disse seg negativt ut på ymse krim-statistikker samt koster millarder av kroner som heller kunne hjulpet både oss selv og andre. I andre land som Sverige har denne elendige utviklingen fått fortsette som resulat av manglende politisk handlekraft som resultat av at partiene lever i forskjellige virkeligheter. Resultat er da områder som er ugjenkjennelige fra resten av landet.

Det er heller ikke til å komme unna at det finnes grove rasistiske holdninger blant ikke-hvite norske statsborgere. I en tid der nordmenn som Atle Antonsen og Bernt Hulsker blir offentlig korsfestet for å komme med uheldige utspill, er det noe hyklerisk at rasismen blant innvandrere ikke blir tatt ordentlig oppgjør med, men godtatt i stillhet. Dette er igjen egentlig en rasistisk og diskriminerende tilnærming til forventing, adferd og holdninger blant alle borgerne. At media og myndigheter gjør sitt ypperste for å skjule eller relativisere negative sider med invandring er også veldig uforsvarlig på sikt, som vi så med voldtekten på Sortland for ikke lenge siden. Slike tilnærminger vil heller øke skepsisen og rasismen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg peker på 2 forskjellige situasjoner

Dette burde være tillat uten represalier-

  1. Noen sier -la oss diskutere hvis ordet neger burde være sosialt akseptert eller ikke.  Jeg mener X.  Du mener Y.   Vi har en offentlig debatt om saken.

Dette burde ikke være tillat-

         2.  Noen sier-  Jeg så den neger gjør noe dumt.... Bla bla - den andre negeren....

 

På en slik måte har du en offentlig debatt om saken uten represalier samtidig som bruk av ordet er tabu.

 

Ok. Da opplever jeg at vi har gått i en runddans siden denne posten:

Jeg ønsker meg som sagt en debatt om hva det skal være sosialt akseptert å si, og jeg ønsker en slik debatt uten at noen skal skremmes fra å delta.

Jeg tror ikke at jeg evner å uttrykke meg så mye mer tydelig enn det.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (14 minutter siden):

Ok. Da opplever jeg at vi har gått i en runddans siden denne posten:

Jeg ønsker meg som sagt en debatt om hva det skal være sosialt akseptert å si, og jeg ønsker en slik debatt uten at noen skal skremmes fra å delta.

Jeg tror ikke at jeg evner å uttrykke meg så mye mer tydelig enn det.

-k

Nå har jeg ikke lest debatten i denne tråden.

Samtidig kan jeg si at jeg som hvit mann med en adoptert mørk søster, har vært vitne til mange ubehagelige situasjoner hun har vært utsatt for, på grunn av noe så simpelt som hudfarge.

Sosialt akseptert å si, er å si noe på en måte som ikke nedsetter/undervurderer/forhåndsdømmer noen basert på hudfarge. Hvit, gul, mørk, etc.

Bruket av ordet neger, tenker jeg i disse dager er ugreit.

Men å sensurere ordet Neger bakover i tid, altså i bøker, filmer, musikk og kunst blir feil - da sensurer man historien, og også hvorfor det er ugreit å bruke ordet neger i dag.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest debatten i denne tråden.

Jeg etterspør en diskusjon om hva mennesker må og ikke må tåle. Kanskje er det rimelig at ingen skal bli kalt «neger» i Norge. Kanskje er det urimelig at noen skal klage over at de med «feil» etnisitet har en frisyre som en annen etnisitet mener å ha enerett på.

Slike normer er ikke skrevet i stein men er resultatet av en løpende «forhandling» i folket. Vanlige forutsetninger for debatt gjelder: hvis man primært ønsker å «ta» motparten så blir det neppe en god debatt.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg etterspør en diskusjon om hva mennesker må og ikke må tåle. Kanskje er det rimelig at ingen skal bli kalt «neger» i Norge. Kanskje er det urimelig at noen skal klage over at de med «feil» etnisitet har en frisyre som en annen etnisitet mener å ha enerett på.

Slike normer er ikke skrevet i stein men er resultatet av en løpende «forhandling» i folket. Vanlige forutsetninger for debatt gjelder: hvis man primært ønsker å «ta» motparten så blir det neppe en god debatt.

-k

Jeg er litt forvirret over ditt innlegg.

Det er forskjell på etnisitet og rasisme.

Hvem som har krøller, blondt hår, lys hud, gul hud, mørk hud avgjør ikke vedkommendes nasjonalitet.

Men det kan i noen tilfeller avgjøre etnisitet. Men etnisitet har ingen ting å gjøre med nasjonalitet.

Altså, en/ei adoptert med mørk hud og krøllete hår er like mye Norsk, med Norske verdier som en/ei med lyst hår og hud.

Eneste forskjellen er utseende. Tradisjoner, holdninger, bosted, tilhørighet, med mer er de samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (7 minutter siden):

Negro betyr svart og hvis noen mener noe annet så er det deres problem.

03RVnSHNJt?dimension=1200x1200
Raser eksisterer ikke når det kommer til mennesker, alle moderne mennesker er definert som "Homo Sapiens Sapiens".

Her er det helt vanlig å si at man tar kaffen neger.

Som sagt, å bruke ordet neger i sammenheng med historien er greit.

Men å si i dag: "Der går negerdama til butikken" tenker jeg er ugreit, fordi neger er negativt ladet mot de som er mørkhudet.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...