Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (22 minutter siden): Han skrev ingen ting om straff. Man trenger ikke å gjøre det til et spørsmål om hudfarge. Barn som er oppvokst i fattigdom og under vanskelige forhold blir oftere kriminelle, uansett hudfarge. Kommentaren hans var et svar på min om det var mindre alvorlig. Det folk på ytre venstre må forstå, er at denne voldsomme forståelsen for innvandrervold, for å sette det på spissen, den rammer kun 1 gruppe, og det er innvandrerne selv, også de lovlydige. 4
Neptun1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Subara skrev (9 timer siden): Hansen svarte i en e-post til TV 2 fredag at han ikke er rasist, og at uttalelsene var «ment som humor og barnslig provokasjon», og preget av promille. ---- Hårek Hansen er 56-57 år gammel. Han er Simen Velles politiske rådgiver og gift med Sylvi Listhaugs nære venninne. Og ellers, har du noen meninger om saken? For min del synes jeg det fremstår som en storm i et vannglass. Kan være at både Støre og hans folk i avisredaksjonene (pluss NrK og TV2) synes FrP har blitt vel store på meningsmålingene, slik at sensasjonsjegere oppsøker berusede personer med mikrofonen på for å få "noe" å ta dem på. En ulovlig handling i dette tilfellet og noe de kan bli dømt for. Noe jeg håper de blir. Har forsøkt å finne ut om Hårek Hansen er tillitsvalgt av partiet - uten resultat. Han bør vel være det om hans meninger skulle gjenspeile FrP slik deres fiender hevder. 3
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Neptun1 skrev (1 minutt siden): Og ellers, har du noen meninger om saken? For min del synes jeg det fremstår som en storm i et vannglass. Kan være at både Støre og hans folk i avisredaksjonene (pluss NrK og TV2) synes FrP har blitt vel store på meningsmålingene, slik at sensasjonsjegere oppsøker berusede personer med mikrofonen på for å få "noe" å ta dem på. En ulovlig handling i dette tilfellet og noe de kan bli dømt for. Noe jeg håper de blir. Har forsøkt å finne ut om Hårek Hansen er tillitsvalgt av partiet - uten resultat. Han bør vel være det om hans meninger skulle gjenspeile FrP slik deres fiender hevder. Utfra det som er kommet frem i media reagerte jo partifeller av han de rog da på det han sa. Så dette er ikke noe frp på noe som helst vis står for, og det er allerede opprettet personalsak. Så å bruke dette mot frp blir feil. Det tok langt mindre tid før Sylvi kalte det rasisme enn det tok fra Støre kalte 7 oktober terror for å si det sånn 2
Neptun1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Utfra det som er kommet frem i media reagerte jo partifeller av han de rog da på det han sa. Så dette er ikke noe frp på noe som helst vis står for, og det er allerede opprettet personalsak. Så å bruke dette mot frp blir feil. Det tok langt mindre tid før Sylvi kalte det rasisme enn det tok fra Støre kalte 7 oktober terror for å si det sånn Enig! Listhaug var også tidlig ute med å ta tydelig avstand fra utsagnene, men det var tydeligvis ikke nok for Støre og mediene som værer blod. Han etterlyser fremdeles en forklaring fra henne på sin Facebookside.. Ellers så har hun helt rett i at dette er en personalsak. Er ikke AP fór arbeidstakeres rettigheter? 4
:utakt Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Denne Hårek var ute og slang med leppa (tastaturet) allerede for ti år siden. Sjarmerende type. Man kan spørre seg hvorfor Frp tiltrekker seg så mange av disse folka. Det mangler ikke akkurat avisoppslag om Frp politikere i ymse verv som buser utpå med noe rasistisk gørr. Så angrer de etterpå og sier det kom feil ut. Kan det være noe med retorikken til partiledelsen? 2
Espressivo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Den type rasisme en har mest av i Norden, er vel av den sosiale "tause" sorten. Unntak kan sikkert skje i noen tilfeller ved en 'halo effect'. Kall det menneskelig svikt, om du vil Endret 3 timer siden av Espressivo
HeHauken Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (30 minutter siden): Og ellers, har du noen meninger om saken? For min del synes jeg det fremstår som en storm i et vannglass. Kan være at både Støre og hans folk i avisredaksjonene (pluss NrK og TV2) synes FrP har blitt vel store på meningsmålingene, slik at sensasjonsjegere oppsøker berusede personer med mikrofonen på for å få "noe" å ta dem på. En ulovlig handling i dette tilfellet og noe de kan bli dømt for. Noe jeg håper de blir. Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale en selv er en del av. Sensasjonsjagende? Absolutt. Hvor etisk det er å ta opp en samtale med en beruset person, kan en gjerne diskutere. Men det er ikke ulovlig.
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (18 minutter siden): Og ellers, har du noen meninger om saken? For min del synes jeg det fremstår som en storm i et vannglass. Kan være at både Støre og hans folk i avisredaksjonene (pluss NrK og TV2) synes FrP har blitt vel store på meningsmålingene, slik at sensasjonsjegere oppsøker berusede personer med mikrofonen på for å få "noe" å ta dem på. En ulovlig handling i dette tilfellet og noe de kan bli dømt for. Noe jeg håper de blir. Har forsøkt å finne ut om Hårek Hansen er tillitsvalgt av partiet - uten resultat. Han bør vel være det om hans meninger skulle gjenspeile FrP slik deres fiender hevder. Jeg har ikke alle detaljene, men det fremstår i media som Hansen bagatelliserer uttalelsen, at det var en spøk og at det var sagt med promille, istedenfor å komme med et ektefølt unnskyld. Betegnelsen minusvarienter, betyr at et individ på en eller flere måter er mindre verdt enn gjennomsnittet. Listhaug sier i etterkant at det er rasisme å kalle pakistanere for "minusvarianter". Mener Hansen selv at det er rasisme? 1
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden HeHauken skrev (5 minutter siden): Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale en selv er en del av. Sensasjonsjagende? Absolutt. Hvor etisk det er å ta opp en samtale med en beruset person, kan en gjerne diskutere. Men det er ikke ulovlig. Da kan i alle fall mediene slutte å vise til presseetikk (vær varsom). Men her er det jo offentliggjort uten noe samtykke i tillegg. Det er ikke lovlig så vidt jeg vet. 3
MrL Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) :utakt skrev (32 minutter siden): Man kan spørre seg hvorfor Frp tiltrekker seg så mange av disse folka. Det mangler ikke akkurat avisoppslag om Frp politikere i ymse verv som buser utpå med noe rasistisk gørr. Så angrer de etterpå og sier det kom feil ut. Kan det være noe med retorikken til partiledelsen? Hva er det med retorikken til ledelsen i AP som gjør at de tiltrekker seg voldteksmenn da? https://www.nrk.no/vestland/tidligere-ap-politiker-domt-for-seksuelle-overgrep-1.17124615 https://www.aftenposten.no/norge/i/3MErP/ap-politiker-hadde-sex-med-14-aaring https://www.nrk.no/vestland/overgrepssiktet-ap-politiker-trekker-seg-fra-alle-verv-1.13221322 https://www.kommunal-rapport.no/politikk/ap-politiker-fengslet-for-overgrep/200730 Endret 3 timer siden av MrL 1
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Subara skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke alle detaljene, men det fremstår i media som Hansen bagatelliserer uttalelsen, at det var en spøk og at det var sagt med promille, istedenfor å komme med et ektefølt unnskyld. Betegnelsen minusvarienter, betyr at et individ på en eller flere måter er mindre verdt enn gjennomsnittet. Listhaug sier i etterkant at det er rasisme å kalle pakistanere for "minusvarianter". Mener Hansen selv at det er rasisme? Ja, det kan selvsagt være være slik. Men det er ikke opp til journalister å vurdere, i alle fall ikke i en slik setting. Nå går de jo i snitt i minus og utmerker seg negativt på flere områder også, men det er klart kritikken må være saklig. Og en rådgiver skal i alle fall ikke uttale seg sånn. 3
HeHauken Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Neptun1 skrev (6 minutter siden): Da kan i alle fall mediene slutte å vise til presseetikk (vær varsom). Men her er det jo offentliggjort uten noe samtykke i tillegg. Det er ikke lovlig så vidt jeg vet. "Offentliggjort uten samtykke"? Hvilket punkt i VVP er det? De har garantert spurt om en kommentar og lagt frem uttalelsene. Ergo ikke brudd på samtidig imøtegåelse eller tilsvarsrett. Endret 3 timer siden av HeHauken
DukeNukem3d Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Spesielt å ha et helt journalist-team som oppsøker FRP-politikere på en pub og har båndopptageren på uten å informere om det. De er tydeligvis desperate etter å få FRP til å falle på målingene. 3 1
herzeleid Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Neptun1 skrev (1 time siden): Og ellers, har du noen meninger om saken? For min del synes jeg det fremstår som en storm i et vannglass. Kan være at både Støre og hans folk i avisredaksjonene (pluss NrK og TV2) synes FrP har blitt vel store på meningsmålingene, slik at sensasjonsjegere oppsøker berusede personer med mikrofonen på for å få "noe" å ta dem på. En ulovlig handling i dette tilfellet og noe de kan bli dømt for. Noe jeg håper de blir. Har forsøkt å finne ut om Hårek Hansen er tillitsvalgt av partiet - uten resultat. Han bør vel være det om hans meninger skulle gjenspeile FrP slik deres fiender hevder. Jeg har ikke hørt det skjulte opptaket, men jeg registrerer at flere som hevder å ha hørt det sier han var åpenbart overstadig beruset og ute av stand til å gjøre skikkelig rede for seg, noe som ikke høres helt usannsynlig ut gitt at han uttaler seg så dumt til journalister han (normalt sett) måtte forstå ville ønske en sak. Så fremstår det for meg som det ikke bare er "fyllerør" men at promillen gjør fremleggelsen av reelle meninger usmakelig. Essensen jeg sitter igjen med er at han er bekymret for at etnisk norske utgjør en stadig mindre andel av befolkningen, mens grupper som økonomisk (og jeg antar etter hans syn sosialt/kulturelt) bidrar negativt øker svært hurtig. Dette legger han tilsynelatende frem på en idiotisk måte, der han bruker ord og vendinger som klart kan tolkes svært rasistisk. Så tror jeg TV2 her drar den for langt når de (slik jeg leser det) overtolker ham til å når de trekker inn "konspirasjonsteorier" og "eugenikk", som jeg ikke klarer å se at det er rimelig å tolke inn i det han sier. Jeg er også usikker på hva jeg mener om å stille noen til ansvar for (tolkninger av) det de sier i en uformell setting, overstadig beruset med skjult opptak. På den ene siden kan det være riktig å "avsløre" noen med forferdelige meninger. På den andre risikerer man å utnytte og ødelegge mennesker i en sårbar situasjon. Med forbehold om at jeg ikke har hørt opptaket og kan ha gått glipp av ting. Endret 2 timer siden av herzeleid 3
Delvis Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden :utakt skrev (1 time siden): Man kan spørre seg hvorfor Frp tiltrekker seg så mange av disse folka. Det mangler ikke akkurat avisoppslag om Frp politikere i ymse verv som buser utpå med noe rasistisk gørr. Så angrer de etterpå og sier det kom feil ut. Kan det være noe med retorikken til partiledelsen? Det er naturlig at et parti på den siden trekker til seg slike typer. ABB var jo også innom Frp. Det er noe de må stri med, de som forsøker å holde partiet rent for sånt. Det er nok ikke lett. Og så er det sånn at ting man sier som beruset, som regel er sannheter man bærer inni seg. Så denne personen mener det sikkert innerst inne det han sa. Tipper det er mange som har slike tanker for seg selv. Ikke bare frp'ere, det fins sikkert folk på venstresida også som kan tenke slikt for seg selv. Leke krig og litt av hvert..
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Her er det egentlige rasisme-problemet vi har i vesten (UK-tall). Noe av problemet skyldes innvandring fra land der jødehat er helt mainstream og noe skyldes selvsagt dyrking av Israelhat over mange år. 1
Fazam Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Tussi skrev (2 timer siden): Det tok langt mindre tid før Sylvi kalte det rasisme enn det tok fra Støre kalte 7 oktober terror for å si det sånn Israel driver faktisk med statlig godkjent rasisme, og så mener du at dette er relevant? Endret 2 timer siden av Fazam
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Fazam skrev (46 minutter siden): Israel driver faktisk med statlig godkjent rasisme, og så mener du at dette er relevant? ditt syn på Israel er ikke relevant for diskusjonen. Endret 1 time siden av DukeNukem3d 1
BadCat Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Rasisme er for beholdt de som tror at menneskeheten deles inn i raser. De fleste vestlige samfunn har siden 1951 erkjent at menneskeheten ikke deles inn i raser. Quote Det er bred vitenskapelig konsensus om at menneskeheten ikke kan deles inn i biologiske raser. Det tar seg dårlig ut i 2026 å holde i live utdaterte sosiale konstrukt. Quote Et sosialt konstrukt er en idé, kategori eller mening som er skapt og opprettholdt av mennesker gjennom samfunn, kultur og kommunikasjon, snarere enn å eksistere som en objektiv, naturlig sannhet. Endret 1 time siden av BadCat 1
BadCat Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) For å gå fri kan man sitere statistikk. X% av Y er utenfor utdanning og arbeidsliv. Det kan ingen si noe på hvis det er faktabasert. Endret 1 time siden av BadCat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå