Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, KalleKanin said:

Det er her vi er uenige. I hvor stor grad dette skyldes systematisk rasisme.

En del av ulikhetene skyldes nok rasisme, men hovedårsaken til forskjeller er sosio-økonomiske forhold som ikke direkte skyldes rasisme, bare dårlig fordelingspolitikk og dårlig sosial mobilitet.

Du spekulerer i årsaken til sosioøkonomiske forskjeller, men mangler dokumentasjon. At du blånekter for den systemiske og godt dokumenterte rasismen får den ikke til å forsvinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (27 minutter siden):

Du spekulerer i årsaken til sosioøkonomiske forskjeller, men mangler dokumentasjon. At du blånekter for den systemiske og godt dokumenterte rasismen får den ikke til å forsvinne.

Jeg blånekter ikke, men akkurat som jeg ikke har beviser for mitt syn har ikke du heller beviser. 

Men når man leser media og følger med på det som skjer synes jeg ikke det er mye som taler for en SYSTEMATISK rasisme. Ja, det finnes mange rasister i USA men det er ikke noe i systemet som er rasistisk. Man har ingen raselover.

Men det som er fakta er at det er veldig stor forskjell mellom fattig og rik i USA, og at den sosiale mobiliteten er lav. Da tar det veldig lang tid å endre det som er historiske forskjeller. Som nevnt over er det helt menneskelig å verne om seg og sine. 

USA fikk jo en svart president. Det tror jeg ikke de ville fått hvis det var en systematisk rasisme.

Rasisme kan forklare en del av det som skjer, og forklarer nok deler av stemmene til Trump, men  på langt nok alle.

At den er systematisk har jeg så langt ikke sett noen gode beviser for, og da heller jeg heller til de andre årsakene.

Man blander ulikhet med rasisme uten at det i alle tilfeller er en direkte link. Man blander korrelasjon og konsekvens.

Sånn er det i Norge også. Det er naturlig at nyankomne er fattigere enn de som har bodd lenge i Norge. Dette skyldes ikke rasisme. Men i Norge er den sosiale mobiliteten mye bedre som gjør at de verste ulikhetene retter seg opp etter et par generasjoner.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, ism_InnleggNO said:

Systemisk, ikke systematisk. Det er en viktig, faglig forskjell og det finnes hundrevis av studier som støtter at det finnes. Senest i dag ble det lagt frem en rapport som viser at det er systemisk diskriminering i norsk arbeidsliv.

Systematisk rasisme kan bety hva som helst, basert på hvem som bruker ordet.

Bruk mer presise ord som f.eks. "diskriminering fra arbeidsgivere" Tipper det er hva studien du snakker om egentlig handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, KalleKanin said:

Skjønte ikke helt denne setningen:"Nesten dobbelt  så mange politi mishandler  rettsakene mot uskyldige svart enn hvite."

Men tror du misset poenget mitt. Ja, politiet gjør feil innimellom. Dette er helt vanlig. Det er blant annet derfor man har rettsaker.

Men da er det også naturlig at en god advokat er bedre til å håndtere dette enn en dårlig advokat, og at dette er en av årsakene til at afro-am kommet dårlig ut.

For øyenvitner, akkurat det jeg pekte på kunne være en av årsakene.

Igjen, ikke nødvendigvis bare rasisme fra politiet sin side men skjevheter skyldes ogdaå mange andre årsaker: Vitnene er rasistiske, hvite vitner er dårlige til å skjelne mellom forskjellige afro-am etc.

Hvis årsaken er dårlige advokater må du vise hvordan advokatene identifiserer mere "witness tampering" med svarte enn hvites advokatene som politiet utfører.  Du må også forklare hvorfor politiet gjør det 2 X oftere når det gjelder svarte.

The high rate of misconduct by police in murder cases with black defendants is reflected in the nature of the misconduct that occurs. Concealing exculpatory evidence, the most common type, is primarily a form of prosecutorial misconduct; there is relatively little difference in its frequency by race: 53% for black murder exonerees and 49% for whites. On the other hand, witness tampering is committed almost exclusively by police officers. It occurred in 21% of murder exonerations with white defendants but in 39% of those with black defendants, nearly twice as often

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

Systematisk rasisme kan bety hva som helst, basert på hvem som bruker ordet.

Bruk mer presise ord som f.eks. "diskriminering fra arbeidsgivere" Tipper det er hva studien du snakker om egentlig handler om.

Systemisk rasisme er en faglig begrep så mer presist enn det får du nok ikke. Det finnes tusenvis av artikler om emnet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, ism_InnleggNO said:

Systemisk rasisme er en faglig begrep så mer presist enn det får du nok ikke. Det finnes tusenvis av artikler om emnet.

Det finnes tusenvis av artikler med titals ulike definisjoner.

Men siden du vet sannheten, kan ikke du fortelle oss kriteriene for at noe er systematisk rasisme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Som jeg sa hvis jeg går inn på de lenkene så vil jeg finne masse ulike definisjoner. 

La meg prøve med noen eksempler
Er det systematisk rasisme å hovedsakelig snakke om hvite mennesker i norske historietimer?
Er det systematisk rasisme å ansette hovedsakelig hvite mennesker fordi de passer inn i arbeidskulturen?
Er det systematisk raisme å ha dyre sportsaktiviteter som mange minoriteter ikke har råd til?
Er boligpolitikken i USA systematisk rasistisk?
Er forskjellene i inntekt systematisk rasistisk?
Er det systematisk rasisme at spedbarnsdødlighet blant svarte er høyere enn hvite i USA?

Dette er eksempler på systemisk rasisme jeg fant etter et kort google søk. Dette er fra organisasjoner som burde vite hva systematisk rasisme er. Om du sier nei til en av disse så er det klart at det finnes ingen fast definisjon av systemisk rasisme. Hvis du sier ja til alle, så sier du egentlig at alt er rasistisk og da mister utrykket noe mening.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Many Newspapers are Refusing to Publish Mugshot Galleries Because the Criminals Aren’t White

There is a growing trend of newspapers across the country that are refusing to publish mugshot galleries because the pictures of minority criminals are supposedly reinforcing negative stereotypes.

The Tampa Bay Times announced on Monday that they would stop publishing mugshot galleries due to concerns that they “disproportionately show black and brown faces.”

“The galleries lack context and further negative stereotypes,” Tampa Bay Times executive editor Mark Katches said in a statement.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (34 minutter siden):

Det betyr ikke at rasisme ikke hindret Obamas fremgang. 

Nei og det sier jeg heller ikke. Men dette betyr ikke nødvendigvis at det er noe systemisk bak dette, bare at det er en del rasister i USA.

 

Og ift systemisk vs systematisk ser jeg at selv fagpersoner surrer med uttrykkene....

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (56 minutter siden):

Mange surrer med dette ser det ut til.

Litt enkel googling gir alle mulige rare måter å  bruke ordene.

Hvis man f.eks. skal gå for definisjonen her er i så fall absolutt alle rasister, og i praksis det samme som god gammeldags utestengning og klikkdannelse. Dette opplever mange og kan skyldes mange andre ting enn rasisme. 

F.eks. mange politikere elsker jo å fyre opp under dette, å få deg til å føle deg som et utskudd som ikke er like god som dem.

https://p3.no/jeg-har-hatt-vondt-i-magen-i-flere-dager-na-kan-jeg-ikke-tie-lenger/

 

Sitat

Den systemiske rasismen ligger nemlig i å få noen til å føle seg utenfor samfunnet.

At man aldri får høre til, og stadig må kjempe for å bevise at man er like god som majoriteten.

 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Det blir feil å si at det er BLM demonstranter som gjør dette, trolig bare pøbler som utnytter situasjonen.

Men BLM sier jo at det er feil å skyte en person som har bekjempet to offiserer og tatt tazeren fra dem. Så hvis politiet faktisk kom, hvordan skulle de klare å stoppe dem? 

Med så strenge retningslinjer så er det praktisk talt umulig å arrestere disse menneskene og dermed kan de herje rundt så mye de vil.

Gjennom å være trente nok..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, KalleKanin said:

Nei og det sier jeg heller ikke. Men dette betyr ikke nødvendigvis at det er noe systemisk bak dette, bare at det er en del rasister i USA.

 

Og ift systemisk vs systematisk ser jeg at selv fagpersoner surrer med uttrykkene....

Det utelukker ikke systemisk rasisme fordi Obama ble president.

 

"Poor-white school districts receive about $150 less per student than the national average — an injustice all to itself. Yet they are still receiving nearly $1,500 more than poor-nonwhite school districts."

https://www.businessinsider.com/us-systemic-racism-in-charts-graphs-data-2020-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, herzeleid said:

Kan du ikke heller gi oss en god norsk definisjon på ‘systemisk rasisme’ kontra systematisk? 

Systemisk gjelder hele samfunnet, både eksplisitt og implisitt mens systematisk rasisme gjelder rasisme som er eksplisitt og planlagte og ikke gjelder alle institusjoner.  En diskriminerende lov er et eksempel på systematisk rasisme

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Fyr i Vegas som er død nå , han hadde ikke lys på sykkeln og ble vel holdt i bakken av politi slik at han ikke fikk puste

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...