Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

pappkake skrev (3 minutter siden):

Universal minstelønn, og jo det var klasseskiller men de mente at klasseskiller var det mest ødeleggende man kunne ha, men også at løsningen var å heve de lavere i stedet for å senke de høyere.

Pensjonsalder for alle, arbeidsvilkår for alle, sykepenger til arbeidere, ferie til arbeidere...

Det virker som at du aldri har lest noe om dette i det hele tatt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Strength_Through_Joy

Du får lese litt..

Universal ja.. Kordan var lønna til jødene.. `Kva klasse hadde jødene? Da såg dei på som ødeleggende? Eller var det nåke dei aktivt jobbet mot? Pensjonsalder for alle? Jødene og då? Arbeidsvilkår for alle.. Ja såg kva arbeid jødene fekk. Sykepenger, ferie.. Ja "alle" fekk jo det...

Men eg mangler lesestoff?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Pallehysa said:

Universal ja.. Kordan var lønna til jødene.. `Kva klasse hadde jødene? Da såg dei på som ødeleggende? Eller var det nåke dei aktivt jobbet mot? Pensjonsalder for alle? Jødene og då? Arbeidsvilkår for alle.. Ja såg kva arbeid jødene fekk. Sykepenger, ferie.. Ja "alle" fekk jo det...

Men eg mangler lesestoff?

Jeg sa du mangler kunnskap, ikke lesestoff :) Jødene var ansett som et fremmedelement. Dette handler ikke om jødene dog. Å diskriminere jøder gjør ikke noe til anti-sosialistisk, på samme måte som vi var "sosialister" i Norge også selv om tatere ble diskriminert.

Uansett, skal ikke dra dette mer off topic. Poenget er at de var økonomisk på venstresiden, men autoritære og med en sterk stat som skulle regulere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Pallehysa said:

Eg har aldri adoptert andre sine synspunkt, og setter pris på om du ikkje tillegger mine synspunkt på andre, slik du gjorde lenger oppe.. Du kan sikkert fint svare den det gjelder, uten å trekke inn andre, som ein stråmann..

Nå brukte han mine svar til deg som argument. Jeg måtte forsikre meg at du faktisk mente det var hevn.

 

Quote

Kva eg meiner om hevn eller sjølforsvar er irrelevant.. Ingen av oss som sitter på nok info til å konkludere med det eine eller det andre.. Men eg svarer deg, fordi du meiner "hevn" har nåke relevans når det kommer til kven som har mest skyld i episoden.. Eg meiner sjøl om det er hevn, har selvfølgelig personen som tar med seg skytevåpen, er aggressiv mot demonstranter, slenger ei dame i bakken, for så å stikke av, for så å skyte folk som slenger han i bakken, mesteparten av skylda... 

Om det er hevn eller selvforsvar er ekstremt relevant, og det er en god grunn til at Red Frostraven insisterer at det er selvforsvar.

Hvis noen utfører hevn mot deg og du utfører selvforsvar så vil du ikke bli straffet for dine handlinger. Men hvis noen utfører selvforsvar mot deg så kan du per definisjon ikke gjøre selvforsvar selv.

Personen med skytevåpen er trolig ikke god og var definitivt årsaken til hendelsen, men demonstrantene eskalerte hendelsen og utførte vold. De bør også straffes for handlingene de gjorde og er definitivt ikke fredelige demonstranter.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg insisterer på at det var selvforsvar fordi det var selvforsvar og forsvar av uskyldige.

...presedensen dere forsøker å sette er utrolig skremmende:
Mennesker med våpen har rett til å flekse våpen, slå folk, og så trekke våpen og skyte for å beskytte seg selv om folk er redde.

Og ofrene er selv skyld i at de skytes.
Dette kan aldri normaliseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Red Frostraven said:

Dette er flamebait, og jeg antar at du ikke har noen som helst argumenter eller kilder som kan backe opp misforståelsen din..?

Bare flambait for facistsympatører. Her er noen av deres krav i Seattle

We demand the de-gentrification of Seattle, starting with rent control.
We demand reparations for victims of police brutality, in a form to be determined.
We demand free college for the people of the state of Washington
We demand that the funding previously used for Seattle Police be redirected into: A) Socialized Health and Medicine for the City of Seattle. B) Free public housing, because housing is a right, not a privilege. C) Public education, to decrease the average class size in city schools and increase teacher salary. D) Naturalization services for immigrants to the United States living here undocumented

Som du kan se over så støtter de en stor stat som fordeler penger og styrer livene til folk. F.eks. de-gentrification og rent control må kontroleres med trussel om vold. Så de vil ha sitt eget politi og fengsel. De vil bare forandre hvem man skal plassere i fengsel. Kravlister basert på trussel om vold er også dypt udemokratisk.

Spørsmålet er derfor, er de facister eller kommunister. Mitt svar til det er at de trolig er facister fordi de liker det private markedet for mye til å fullstendig fjerne det. De vil ha et autoritært ikke-demokratisk kapitalistisk system med fordeling av kapital. Det er også hva facistene ønsket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Red Frostraven said:

Jeg insisterer på at det var selvforsvar fordi det var selvforsvar og forsvar av uskyldige.

...presedensen dere forsøker å sette er utrolig skremmende:
Mennesker med våpen har rett til å flekse våpen, slå folk, og så trekke våpen og skyte for å beskytte seg selv om folk er redde.

Og ofrene er selv skyld i at de skytes.
Dette kan aldri normaliseres.

Om dette hadde vært sivileserte demonstranter så kunne de ringt politiet. Om de fulgte etter han på avstand for å finne ut bilskiltet hans, så er det også greit.

Det er ikke greit å følge etter han og angripe han med unnskyldningen at han ville trolig ha angrepet dem om de ikke gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (32 minutter siden):

Jeg sa du mangler kunnskap, ikke lesestoff :) Jødene var ansett som et fremmedelement. Dette handler ikke om jødene dog. Å diskriminere jøder gjør ikke noe til anti-sosialistisk, på samme måte som vi var "sosialister" i Norge også selv om tatere ble diskriminert.

Uansett, skal ikke dra dette mer off topic. Poenget er at de var økonomisk på venstresiden, men autoritære og med en sterk stat som skulle regulere.

 

Folk som påstår at Nazismen var sosialistiske, og økonomisk på "venstresiden", fordi dei hadde sosialistiske program, vil eg påstå mangler kunnskap.. Men greit å legge denne død. Off topic som du skriver...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flere college og universiteter starter nå stipendiater i George Floyds navn:

The George Floyd Scholarship Movement Is Gaining Ground

Sitat

Less than two weeks after Dr. Scott Hagan, President of North Central University, challenged "every university president in the United States to establish your own George Floyd Memorial Scholarship Fund," more than a dozen colleges and universities have followed North Central’s lead and started scholarships in memory of Floyd, the man whose death at the hands of Minneapolis police has led to massive national protests and worldwide demonstrations.

Hagan announced his institution was establishing a George Floyd Memorial Scholarship at the beginning of the memorial service for Mr. Floyd, hosted by North Central, a small Christian university in downtown Minneapolis. He then urged college presidents across the nation to do the same.

So far, more than a dozen other universities have committed to creating their own George Floyd Memorial Scholarships, and several others are exploring the idea. In many cases, the first funds for the scholarship were donated by the president of the university.

Mer: https://www.forbes.com/sites/michaeltnietzel/2020/06/17/the-george-floyd-scholarship-movement-is-gaining-ground/#1ab447873fb4

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

  

Camlon skrev (4 minutter siden):

De kler og oppfører seg som Antifa. Om de faktisk er Antifa eller en annen voldelig gruppe er ikke så relevant.


Så, du dømmer mennesker for hva andre mennesker gjør, om de ligner i utseende..?

...og hvordan oppfører antifascister seg -- og hva er kilden til forståelsen din..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (21 minutter siden):

Personen med skytevåpen er trolig ikke god og var definitivt årsaken til hendelsen, men demonstrantene eskalerte hendelsen og utførte vold. De bør også straffes for handlingene de gjorde og er definitivt ikke fredelige demonstranter.

Voila.. Då er vi einige.. Dog er ikkje eg oppdatert nok i saken til å kunne konkludere kven som bør straffes.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Red Frostraven said:

Så, du dømmer mennesker for hva andre mennesker gjør, om de ligner i utseende..?

...og hvordan oppfører antifascister seg -- og hva er kilden til forståelsen din..?

Antifacister er vanlige mennesker som meg.

Jeg tror du mente, hvordan oppfører antifa og lignende grupper seg. De bruker trussel om vold for å få igjennom sine krav og banker opp de som står i deres vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

De kler og oppfører seg som Antifa. Om de faktisk er Antifa eller en annen voldelig gruppe er ikke så relevant.

Er vel relevant mtp kven som skal ta skuld? "Oppfører seg som Antifa", er ein svært dårlig beskrivelse.. Om vold og oppførsel er kriteriet, var vel skytteren og Antifa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

Er vel relevant mtp kven som skal ta skuld? "Oppfører seg som Antifa", er ein svært dårlig beskrivelse.. Om vold og oppførsel er kriteriet, var vel skytteren og Antifa?

Jeg prøver egentlig ikke å gi Antifa skyld, jeg bare beskrev dem som Antifa. Burde nok sagt det mer tydelig.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 minutter siden):

Voila.. Då er vi einige.. Dog er ikkje eg oppdatert nok i saken til å kunne konkludere kven som bør straffes.. 

Kan og nevne at det er ikkje "demonstrantene" som *potensielt* har skyld som ein einheit.. Men kun dei som faktisk var involvert... 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Axios har sett på hvor ekstremt massivt saken om George Floyd, demonstrasjonene og kampen mot politivold og rasisme har engasjert mennesker i sosiale medier:

The massive power of the George Floyd protests

Sitat

Social media interactions on stories related to social change movements

No other social change movement in the Trump era has come close to the intensity of social media attention forged in the wake of the George Floyd killing, according to data provided exclusively by NewsWhip.

Why it matters: The power of this movement can be seen in the concrete changes made as local, state and federal government grapple with how policing across the country can be reformed.

By the numbers: In the last month — counting the week even before the movement began with Floyd's killing — there were 1.04 billion social media interactions (likes, comments, shares) on stories related to police conduct, police reform, racial inequality, Black Lives Matter and the cases of George Floyd, Breonna Taylor and Ahmaud Arbery.

  • That's far more than the next biggest social change movement over a 28-day period during the Trump era: the fight for gun control following the shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, Fla. in February 2018. That event drew 153 million interactions.
  • The third biggest was the backlash to Trump administration immigration policies in June and July 2018, including ICE practices and family separation (121 million interactions).
  • The #MeToo movement generated momentum over a longer time period and didn't spike as sharply over a four-week period, topping out at 44 million interactions. (Note: This analysis uses #MeToo in September 2018 because the issue picked up more momentum than in October 2017.)

According to Google Trends, searches related to Black Lives Matter during the week of May 31 dwarfed the peak for all of these topics.

  • There were 64% more searches than the second-most searched issue — abortion and reproductive rights in May of last year after conservative Southern states passed restrictive laws.

Hele saken: https://www.axios.com/george-floyd-racial-inequality-protests-comparison-d7c32b17-3078-4c62-9d6f-ee70b6c37cb1.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Kanskje roe hersketeknikken/det hypotetiske avhøret litt. Er vel ikke så rart at folk føler seg truet og/eller blir sinte når en mann fra den væpnede militsen blander seg inn i demonstrasjonen, begynner å dytte folk i bakken, bodyslammer en kvinne i bakken, peppersprayer henne og i tillegg har våpen. Det var jo denne mannen som startet volden selv.

Mer om mannen som er tiltalt, Steven Baca:

Former ABQ City Council candidate arrested for shooting during attempted take down of Oñate statue

https://www.kob.com/albuquerque-news/albuquerque-police-identify-man-arrested-in-connection-to-protest-shooting-/5761136/

Dette var ikkje ein demonstrasjon når di egentlig utøver hærverk i form av å prøve å rive statuen. Galskapen er total når hærverk blir vurdert som fredelig demonstrasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...