Gå til innhold

Hvordan kan data-forbruket øke uten forklaring?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung S7 Edge. Har i et par år brukt Samsungs egen nettleser da jeg strengt tatt ikke er kravstor på den fronten. Det har gått helt fint, og gjør det egentlig fortsatt. Jeg har aldri hatt mer enn 2 GB mobildata i mitt abonnement, og har aldri vært i nærheten av å bruke opp det på en måned - inntil nylig. Plutselig gikk data-forbruket mitt i været og jeg brukte opp kvoten på en halv måned, selv om mine mobil-vaner er uendret. Dette forsatte på samme måte neste måned og inn i denne. Skjønner ikke helt hvordan det har skjedd sånn over natta, og jeg lurer på om det er mobilen, appen, eller nettsidene selv som er skyld i det. Hvis jeg ikke benytter nettleseren brukes ikke noe særlig, så det er ikke noe annet som bruker data i hemmelighet. Noen tanker om hvordan jeg bør angripe det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, geir__hk said:

Se om du finner en innstilling som viser hvor mye data hver enkelt app har benyttet.

Jeg har det, og det er nettleseren som er den skyldige, men jeg skjønner ikke hvorfor / hvordan. Kan alltids prøve en annen nettleser, men en nettside består jo av like mye data enten det er den ene eller den andre nettleseren...?

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (På 26.5.2020 den 18.58):

Jeg har det, og det er nettleseren som er den skyldige, men jeg skjønner ikke hvorfor / hvordan. Kan alltids prøve en annen nettleser, men en nettside består jo av like mye data enten det er den ene eller den andre nettleseren...?

Kan det være at du har slått på den innstillinga som heiter "side for datamaskiner" eller liknande?
Når du surfer på mobil så vil nettlesaren vanlegvis sjølv finne ut at du bruker mobiltelefon og derfor gir deg ei visning som er tilpassa mobilskjermen. Med mobilvisning så vil ofte mykje av reklameelementa og andre element som er meint for PC-skjermen ikkje bli lasta inn, dette vil spare ein del data samanlikna med vanleg PC-surfing der dataforbruk ikkje er ei vanleg problemstilling som ein treng å ta stilling til.

Deretter så blir det nok å sjå nøyare over kva du har surfa på. Er det nokon av dei sidene du bruker å surfe på som har endra design/layout og som no dreg mykje meir data? Har du brukt streaming som til dømes youtube og liknande nettsider med videoar?

Har du prøvd å tvinge nettlesaren din til å stoppe? Alternativt restarta telefonen i det siste? Det kan være eit eller anna element som har hengt seg opp og ført til at nettlesaren har lasta ned eit eller anna på loop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (24 minutter siden):

Kan det være at du har slått på den innstillinga som heiter "side for datamaskiner" eller liknande?
Når du surfer på mobil så vil nettlesaren vanlegvis sjølv finne ut at du bruker mobiltelefon og derfor gir deg ei visning som er tilpassa mobilskjermen. Med mobilvisning så vil ofte mykje av reklameelementa og andre element som er meint for PC-skjermen ikkje bli lasta inn, dette vil spare ein del data samanlikna med vanleg PC-surfing der dataforbruk ikkje er ei vanleg problemstilling som ein treng å ta stilling til.

Jeg får inntrykk av at det ikke går mer data når jeg bruker hotspot og surfer fra pc enn om jeg bruker chrome på mobilen og leser de samme sidene. Faktisk er jeg overrasket over hvor lite datatrafikk laptopen bruker. Har ikke gjort noe vitenskapelig forsøk på dette men et inntrykk jeg har.

Chrome har en innstilling som heter synkronisere data i bakgrunnen. Det kan være slike funksjoner som står påslått og syncer noe man ikke er klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...