Gå til innhold

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (12 timer siden):

1. Det at absolutt alle videoer av dem er falske får du isåfall dokumentere og bevise at dem er. 

2. Få Elon til å ikke lyve om produktet og hva det er, så hjelper det kanskje på mengden folk som føler de kan leke med mobilen og sove bak rattet. 

Ja, du får komme med noen eksempler på "falske" videoer, så skal jeg finne tilsvarende videoer som ikke er det. Det er jo null problem det, siden det florerer av slikt. Til og med en porno-video som sjefen sjæl gav tommel opp for og brukte for litt gratis PR. 

"Turns out there's more ways to use Autopilot than we imagined."

Rart folk tenker at slikt bruk av en assist er ok når Elon konstant hinter til at funksjonen er ferdig utviklet, og at bilen kan kjøre av seg selv, på en sikrere måte enn deg selv? 

Ja, det var derfor de fikk massiv kritikk for nettopp den avgjørelsen, av å droppe en bremsetest. 

GM Cruise fungerer, det er forskjellen. 

Kilde på at Elon Musk driver med falsk reklame trenger du ikke få, det har du sett selv flere ganger selv om du prøver å unnskylde det bort. 

Jeg trenger ikke å dokumentere at de er falske all den tid bilen begynner å varsle med blinking og lyd etter kun kort tid. Dette er ikke noe man bare sover gjennom. Jeg gidder heller ikke lete frem disse falske videoene, da det var du som begynte å snakke om dem.

Elon lyver ikke om produktet og hva det er. Tvert imot får man klar beskjed før man skrur på funksjonaliteten, som jeg allerede har forklart.

Når hinter Elon om at funksjonen er ferdig utviklet? Når han snakker om at bilen kjører seg selv så er det FSD og ikke Autopilot. Og han sier ikke at FSD er ferdig utviklet.

Autopilot fungerer også, så jeg skjønner ikke helt poenget ditt med å si at GM Cruise fungerer. Poenget mitt var at ingen gidder å se på virale videoer med kjedelige GM-greier.

At du ikke har kilder på de åpenbart falskee påstandene om at "tendensen ser ut til å eskalere sammen med fører-assists" og "en viss CEO uttaler seg som om systemet er klart for full selvkjøring" overrasker ikke. Det som er pussig er at du kun angriper Tesla for å ha førerassistent, mens kjedelige og uinteressante GM Cruise priser du opp i skyene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får klare kilder på direkte løgn, mens du bare sier at han ikke lyver.   Spørsmål svarer du ikke på. Det å bevise egne påstander gidder du heller ikke gjøre. 

Hva er vitsen med dette når det blir det samme som å snakke til en vegg? 

hekomo skrev (3 timer siden):

Når hinter Elon om at funksjonen er ferdig utviklet?

Du kødder? 

 

hekomo skrev (3 timer siden):

Og han sier ikke at FSD er ferdig utviklet.

De venter "bare" på godkjenninger. Du kan tippe hva folk tenker om slike uttalelser. Det er også tydelig når man snakker med en typisk fanboy. Dere stoler på det og trur Tesla leder i autonomi. 

 

hekomo skrev (3 timer siden):

At du ikke har kilder på de åpenbart falskee påstandene om at "tendensen ser ut til å eskalere sammen med fører-assists" og "en viss CEO uttaler seg som om systemet er klart for full selvkjøring"

1. Du har fått kilder på det, men du sier det kun er falsk. Nå vil du ha de samme kildene igjen slik at du kan børste det under teppe og late som det er falskt igjen? 

Når skal du finne kilder på egne påstander fremfor å være gullfisk og glemme kildene du har fått men som du etterspør senere? 

Trenger jeg virkelig finne Elons uttaler om FSD, økte priser, $100,000 verdi og flere meldinger om at de venter på godkjenninger? Du har fått de kildene før. 

hekomo skrev (3 timer siden):

Det som er pussig er at du kun angriper Tesla for å ha førerassistent, mens kjedelige og uinteressante GM Cruise priser du opp i skyene.

GM Cruise måler sjåførens arbeidsoppgaver gjennom å tracke øynene. Derfor er det systemet mye sikrere. Det fungerer også bedre uten alle ulykkene Tesla er del i. 

Mens Tesla later som om de har et fungerende autonomt system mens de ikke har det, så er GM ærlige om sine funksjoner mens de fungerer veldig bra. Det er jo en grunn til at undersøkelser plasserer dem høyt sammen med Waymo. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/20/2020 at 10:42 PM, hekomo said:

Bransjeeksperten Sandy Munro har ståltro på Tesla. Han eier faktisk Tesla-aksjer nå.

Oi, det var faktisk ganske uheldig. Setter nok spørsmålstegn ved produktene han selger, siden konkurrenter av Tesla er en viktig målgruppe for ham. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 19.5.2020 den 19.54):

 

Tja biler blir vel behandlet på alle tenkelige måter før lakk og klarlakk, slik at det ikke skal være noen partikler som ødelegger lakken. Kanskje er det sviktende rutiner på ren sone i eller rundt lakkerings-området som er kilden til støv i lakken? QC burde uansett spottet det og sendt bilene tilbake slik at de ble fikset manuelt der det var støv i lakk eller andre lakkproblemer. Vet en som fikk sin m3 sent på fjoråret. Når den bilen ble sendt til ocd-polering så ble lakktykkelsen målt. Husker ikke verdiene men jeg husker eieren sa at han som polerte bilen mente lakken var i tynneste laget og at det derfor ble ekstra viktig for eieren å være flittig med voksing og polering. Nå kan han jo selvsagt ha sagt det i et forsøk på å sikre mersalg i fremtiden, men jeg husker at andre også har kommentert dette med lakktykkelse på tidligere modeller hos Tesla. Og spesielt viktig blir det jo for oss som kjører rundt i saltlake halve året og resten av året sliter med lavtrykk, pålandsvind, og generelt mye sjøluft. 

Ja, i en bra Tesla-malingsverden så skulle det ikke hatt noe å si. Men her blir det vel som at hvis noen har lekt ute i sanden, så har de fortsatt litt sand under føttene etter de har dusjet, fordi de tråkker på det på vei ut av dusjen... Når bilene flyter gjennom systemet inni bygningen håper jeg det blir bedre. Fordelen med Model Y fremfor Model 3 er at de bruker mer aluminium på Y. Malingskvaliteten er visst bra (fra BASF), men er visst store variasjoner på tykkelsen. På mine Teslaer har jeg vasket og vokset bilene (S og 3), så har aldri sett noe tegn til rust på noen av dem (i Stavanger). S hadde jeg i 4,5 år. Har bestilt min tredje svarte Tesla (Model Y) og er ikke bekymret for lakken en plass. Synes den er veldig bra på de bilene jeg har fått. PS: Når Norge får Model Y har de nok produsert noen hundre tusen prøvebiler utlevert på det amerikanske markedet...

https://insideevs.com/news/419795/tesla-model-y-paint-thin-model-3s/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Tesla solid black er jo en veldig myk og svak lakk. Riper oppstår ved vanlig vasking på skånsom måte. Obsidian black metallic er mye bedre.

Tesla sin lakk er ikke noe å juble for nei. Både kvaliteten på lakken og hvor bra de har lakkert.

Bilene som blir produsert i Kina har vistnok mye bedre lakk. Mistenkes at det har noe med det strenger regelverket mot kjemikalier i California, kontra Kina hvor de vel knapt har noen regler.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Bilene som blir produsert i Kina har vistnok mye bedre lakk. Mistenkes at det har noe med det strenger regelverket mot kjemikalier i California, kontra Kina hvor de vel knapt har noen regler.

Skrøt ikke Elon om en ny lakk-hall da? Jeg trur heller de endelig hermer bransjen for hvordan det skal gjøres, fremfor å prøve å gjøre alt "innovativt" som i California. Den lakk-hallen skulle vist nok kopieres til andre fabrikker skrev han jo på et tidspunkt, så da kan det ikke ha noe med regelverk å gjøre om California (om de ikke flytter) får samme løsning over tid. 

Lenke til kommentar

Exoskjelett eller ei - lakk er kanskje ikke så nødvendig som man tidligere har tenkt. Se bare på kromlister på 50-tallet vs nå. Nye trender innen materialvalg og overflatebehandling kan redusere markedet for lakk på biler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
On 5/22/2020 at 4:31 PM, Simen1 said:

Munro skryter i hvert fall av model Y sin miljøvennlige lakkering.

Personlig synes jeg Cybertruck sin lakkfrie overflate er et friskt pust i bilverden.

 

Skeptisk, veldig skeptisk. For oss som kjører halve året i saltlake så er jeg redd for at selv syrefast stål vil korrodere og at rusten vil få tak over tid. Stainless er jo rustfritt, det bare ruster mye saktere...

Lenke til kommentar
On 5/22/2020 at 7:05 PM, Simen1 said:

Exoskjelett eller ei - lakk er kanskje ikke så nødvendig som man tidligere har tenkt. Se bare på kromlister på 50-tallet vs nå. Nye trender innen materialvalg og overflatebehandling kan redusere markedet for lakk på biler.

Sett litt vel mye på Munro nå Simen? han maser fælt om at han ønsker bort lakk fra biler. Men så bor han vel i California og der ruster ikke engang dårlig svartstål. Her hos oss, med pålandsvind fra havet som er fylt med sjøsprøyt og salt og veier som bader i saltlake så tror jeg vel heller det bør satses på ennå mer lakk, ennå bedre roboter og mer anti-rust behandling som en del av nybil-oppsettet. Kanskje få det inn i salgspris, at det blir tatt anti-rust kanskje etter 2 år for sikkerhets skyld?

Det er vel liten grunn til å tro at syrefast stål vil bre om seg til karrosseri. Det er jo komplett umulig å få stanset komplekse former i syrefast uten at det går ut over både presse og former. Alu eller "svartstål" er mjukt og lett å jobbe med for stansemaskiner. Ikke tar de knekken på formene heller. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Hvor høy korrosjonsmotstand man trenger og ønsker er selvsagt et kompromiss opp mot andre egenskaper som formbarhet, pris, sammenføyningsmetoder og miljø. Det kan godt hende rustfritt er bedre enn syrefast i et livsløpsperspektiv. Det bør aldri være et mål at bilene skal holde så lenge det er teknisk mulig. Da får vi tunge biler med høy energibruk, miljøfiendtlige materialer og etter hvert sikkerhet fra årtier tilbake.

Jeg har heller ikke sagt at Musk har funnet den optimale løsningen med Cybertruck. Jeg sa bare at det var et friskt pust i bilverden. Vi får vel bare vente til Cybertrucken har vært på norske kystveier i 10 år og så gjøre oss opp en mening.. ;)

Edit: Hvis en bil med rustfritt stål med 18% krom og 8% nikkel holder 200 år i Las Vegas-klima og 20 år ytterst i Lofoten, skal man da velge miljøbelastningen det er å ha så mye krom og nikkel, eller legge seg på et nivå som gjør at noen steder i verden får f.eks bare 10 år levetid på bilen?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...