Jump to content
Redaksjonen.

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene

Recommended Posts

Det er vel å dra det litt langt å si at Munro fant "sveiseslurv"? Såvidt jeg husker så var vel nettopp sveisingen noe som de virkelig var imponert over? Langt bedre enn tidligere modeller og av helt grei kvalitet. Verdt å ta med er jo også at Munro fikk kjøpt inn en av de tidligst leverte model Y. Slik at vi må anta av kvaliteten øker utover. Virker som Tesla har tatt til seg mye av kritikken fra Munro som gjaldt model 3, og forbedret og endret både kvalitet på komponenter, arbeid og tekniske løsninger.

Finner det dog merkelig at Tesla ikke har klart å få til lakkeringen ennå. De bruker vel roboter som mange andre produsenter og roboter ble vel i sin tid bragt inn både for å sikre jevn kvalitet på all lakkering og selvsagt reduserte lønnskostnader. Har Tesla kanskje fokusert mer på sparte lønnskostnader enn å fin-tune robotene? Etter 10 år burde lakk, lakkdybde og rene flater uten støv i lakken være selvsagt. Vi får se om det blir bedre på senere leverte modeller. Regner med det blir mange tester fremover av model Y, ikke minst når de engang leveres her til lands også.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Annonse
Guest Slettet+45613274
bojangles skrev (3 timer siden):

Det er vel å dra det litt langt å si at Munro fant "sveiseslurv"?

 

Share this post


Link to post
failern skrev (1 time siden):

 

De fant noen få sveisepunkter som var litt problematiske, men totalt sett sier han jo at det store forbedringer i sveisingen og at det ser bra ut.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+45613274

Som vanlig, tesla gjør det svært imponerende på elektronikk-biten. De må virkelig ha skaffet seg noen eksepsjonelle elektro/sw-ingeniører. 

Men jeg kjøper ikke helt denne tanken om continual vs continuous. Om jeg hadde vært i markedet for elbil så hadde jeg helt klart gått for en eldre Tesla, dvs nå en model 3. Det virker å være så mye rush for å få ut de første bilene (naturlig nok) at de ikke er helt ferdigutviklet. Mye tryggere å vente noen år om man skal kjøpe model y. 

Share this post


Link to post
bshagen skrev (3 minutter siden):

Hva er «rart»? Er det virkelig så vanskelig for deg å svelge at Tesla lager et godt produkt? 😳

Om jeg ville holdt på med demontering av biler for analyse ville jeg solgt rapportene til andre bilfabrikanter for mest mulig penger. Hvem kjøper en dyr analyse når den ligger gratis på nett?

Share this post


Link to post
failern skrev (9 minutter siden):

Om jeg hadde vært i markedet for elbil så hadde jeg helt klart gått for en eldre Tesla, dvs nå en model 3. Det virker å være så mye rush for å få ut de første bilene (naturlig nok) at de ikke er helt ferdigutviklet. Mye tryggere å vente noen år om man skal kjøpe model y. 

Vel, om du kjøpte en Model 3 som var ny i fjor, så var den jo fortsatt rimelig fersk. Den mangler bl.a. HW3, varmepumpe og muligens også hengerfeste. Det ryktes at tom. varmepumpe er på Model 3 som lages nå, i tillegg til at du selvfølgelig får HW3 og hengerfeste (dersom bilen ble kjøpt med). 

Når Model Y kommer til Norge, så vil være ca. ett år fram i tid, og de vil bli produsert i Tyskland. Den vil ikke ha noe mer barnesykdommer enn det Model 3 hadde i Norge for ett år siden.

Det virker som Model Y derimot har litt ekstra raffinement kontra 3. Det er mange forbedringer fra 3ern, selv om de skal dele rundt 75% av delene. Spørsmålet er da, har Tesla implementert alle disse forbedringene i dagens Model 3 også? Noen kanskje? Vanskelig å si uten en helt ny runde hos Munro & Associates. 

Men jeg synes dette gjenspeiler veldig bra det de akkurat snakket om videoen, at Tesla kontinuerlig kommer med forbedringer til bilene sine. Forbedringene blir ofte implementert uten noen stor fanfare.  

De har jo også drevet på med dette siden S og X lanseringene forøvrig, så det er jo ikke noe nytt.

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
MrMarbles skrev (48 minutter siden):

Men jeg synes dette gjenspeiler veldig bra det de akkurat snakket om videoen, at Tesla kontinuerlig kommer med forbedringer til bilene sine. Forbedringene blir ofte implementert uten noen stor fanfare.  

Vet ikke helt om jeg hadde kalt dette en fordel. Normalt sett så produserer man noen tusen biler gjennom en ny produksjonslinje som går billig til ansatte for testing av nettopp den nye produksjonslinjen. Tesla sender slike "test-produkter" til kunder som må oppleve å se at bilen straks er utdatert selv innenfor samme modell, og kanskje til og med innenfor samme produksjonsår - mens de betaler et premium for prototypen. 

Om Tesla fortsetter med dette, så hadde det vært en fordel at "early-movers" fikk noen fordeler, og at Tesla dermed subsidierte prototypene i starten av produksjonen med avanse som kommer etterhvert når produksjonslinjene blir mer effektive om X måneder og år. 

Det må jo f.eks være kjipt å vite at man fikk den siste TM3 uten varmepumpe? 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+45613274
MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Vel, om du kjøpte en Model 3 som var ny i fjor, så var den jo fortsatt rimelig fersk.

Jeg snakker om å kjøpe en ny model 3 nå. Dvs en som er nylig produsert. Poenget var som du sier å få alle funksjonene og feilrettingene de ikke hadde tid til å implementere på de første bilene... 

Jeg er enig i at kontinuerlig improvement er ganske kult som prosess, men jeg og du skal jo bare kjøpe en bil, så i praksis så må det bare være irriterende å sitte med en model 3 nå og vite at fremtidige versjoner har massevis av feilrettinger og nye funksjoner. Andre bilfabrikanter gjør selvfølgelig også dette, men det er mye mer utbredt hos tesla. 

Edit: derav mitt tips om å ikke hoppe på lanseringslasset til tesla. 

Edited by Slettet+45613274

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 minutter siden):

Om jeg ville holdt på med demontering av biler for analyse ville jeg solgt rapportene til andre bilfabrikanter for mest mulig penger. Hvem kjøper en dyr analyse når den ligger gratis på nett?

Tror du virkelig at viktige produksjonstekniske detaljer kommer fram på de videoene? De videoene er jo bare 10 minutters "høydepunkt" fra demonteringen. En konkurrerende bilprodusent må nok ha mye mer nøyaktige dybdedata. Og da tjener Munro MYE penger på å selge det.

I tillegg så tjener han mye penger på Youtube-kanalen sin. Mannen er ikke dum ser du.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 minutter siden):

Om jeg ville holdt på med demontering av biler for analyse ville jeg solgt rapportene til andre bilfabrikanter for mest mulig penger. Hvem kjøper en dyr analyse når den ligger gratis på nett?

Det er ikke videoen eller oppsummeringen bilfabrikantene kjøper, det er detaljanalysene som de selv kan bruke til å få gode ideer.

Videoene og oppsummeringene er frigitt for å gi reklame for Munro.

  • Like 6

Share this post


Link to post
failern skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig i at kontinuerlig improvement er ganske kult som prosess, men jeg og du skal jo bare kjøpe en bil, så i praksis så må det bare være irriterende å sitte med en model 3 nå og vite at fremtidige versjoner har massevis av feilrettinger og nye funksjoner. Andre bilfabrikanter gjør selvfølgelig også dette, men det er mye mer utbredt hos tesla. 

Det minner meg om en sjef jeg hadde for mange år siden. Det var på den tiden PC'er gjorde sitt inntog på arbeidsplassene. Jeg fikk kjøpt inn en heftig Compaq PC, men sjefen min hadde hørt at det skulle komme en enda bedre, så han ville vente. Det kom selvfølgelig en enda bedre PC på markedet, men da var det også annonsert at det skulle komme en ENDA bedre PC, så sjefen ville vente litt til. Jeg var der i 5 år etterpå, uten at sjefen fikk kjøpt seg noen PC, for det skulle jo hele tiden komme noen bedre... Vet ikke om han noensinne fikk kjøpt den "optimale" PC'en.

Må jo være litt kjipt det også, å være så opptatt av hva som skal komme at man ikke kan glede seg over det som er her nå...

  • Like 8

Share this post


Link to post
34 minutes ago, Trestein said:

Om jeg ville holdt på med demontering av biler for analyse ville jeg solgt rapportene til andre bilfabrikanter for mest mulig penger. Hvem kjøper en dyr analyse når den ligger gratis på nett?

Tror ikke helt du har skjønt hva de grundige analysene Munro selger er i forhold til disse overfladiske videoene.

 
  • Like 5

Share this post


Link to post
RuneWi skrev (2 minutter siden):

Tror ikke helt du har skjønt hva de grundige analysene Munro selger er i forhold til disse overfladiske videoene.

Jeg?

Siteringsfunksjonen er egentlig helt genial...

  • Like 1

Share this post


Link to post
failern skrev (56 minutter siden):

Jeg snakker om å kjøpe en ny model 3 nå. Dvs en som er nylig produsert. Poenget var som du sier å få alle funksjonene og feilrettingene de ikke hadde tid til å implementere på de første bilene... 

Jeg er enig i at kontinuerlig improvement er ganske kult som prosess, men jeg og du skal jo bare kjøpe en bil, så i praksis så må det bare være irriterende å sitte med en model 3 nå og vite at fremtidige versjoner har massevis av feilrettinger og nye funksjoner. Andre bilfabrikanter gjør selvfølgelig også dette, men det er mye mer utbredt hos tesla. 

Edit: derav mitt tips om å ikke hoppe på lanseringslasset til tesla. 

Ah. Da misforstod jeg hva du skrev. Ja, jeg kjøpte selv en S75D ca. 4-5 måneder før MCUen ble oppdatert til V2. Men, sånn er det. Det kommer alltid noe "rett rundt hjørnet". I forhold til å kjøpe ny Model Y, så ville jeg heller si det er lurere å kjøpe den forholdsvis kjapt etter release. Da kan man nyte bilen lenge før det kommer store oppdateringer som man kanskje vil angre på at man ikke får med seg.

For oss Nordmenn så er det jo merverdi avgiften som skal gjøre sitt inntog snart. Tenker jeg heller ville foretrukket å få en Y uten denne enn med, mot at man da får oppdateringer lengre fram i tid.

  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post

Tesla forbedrer produksjonen hele tiden og det kan lønne seg å ikke kjøpe de aller første. Er jo blandet annet noe 3dprintede deler på Model Y, som nok er fikset på skikkelig vis i produksjonen rett etterpå.

Jeg skulle egentlig ønske jeg kjøpte en litt eldre Model 3 enn jeg gjorde. Siden folk klaget på veistøy fant de ut hullet i hattehyllen til bagasjerommet måtte tettes.

Flott for da får man jo bittelitt mindre veistøy, men problemet er jo at subwoofern i bagasjerommet blir ubrukelig.. 

Må kjøre med ett sete nede om jeg vil ha skikkelig trøkk i lyden.

Men en eldre Model 3 har andre ulemper, som lavere hengervekt og eldre hardware.

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...