Gå til innhold

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Jeg tror folk er veldig kjent med at produkter blir bedre over tid, uten å gå opp i pris. På en del områder blir produkter både bedre *og* billigere over tid.

Kan ikke si meg enig. Man må være en rimelig intusiastusk følger for å vite at produksjonen på selve bilene forandrer seg måned for måned. 

Det er stor forskjell mellom å oppdatere software vs produksjonsmetoder som har en direkte korrelasjon med noe du ikke kan fikse med software etterpå. 

Fangere som detter av grunnet søle feks er jo kjipt å få om bilen uken etter har dette fikset. Eventuelt understell som knekker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, uname -l said:

Jeg foreslår at du tenker deg en design- og utviklingsfilosofi som gjelder for

  • Den heisen du står i
  • Det flyet du reiser med
  • og den hjerte-lungemaskinen du er koplet til

og så overfører du den samme filosofien til den bilen du kjører rundt i. For konsistensens skyld. Ville du valgt Teslas betafilosofi for selvkjøring anvendt på tilfellene over?

Det ville truleg gjeve produkt med høgare kvalitet, ja.  Har vore borti både heisar som stansar mellom to etasjar og ein autopilot som fekk flyet til å vingle kraftig om lengdeaksen under spesielle forhold.  Hadde Boeing høyrt på pilotane og retta opp problema med åtaksvingeksensoren og retta opp i tide, hadde hundrevis av menneskeliv vore spart.  Gode rutiner for kontinuerleg forbetring av produkta gjev betre produkt over tid.  Ingenting er perfekt i versjon 1.0.  Heller ikkje hjerte-lungemaskiner.

 

Tesla sin sjølvkøyringsteknologi ligg milevis føre alle andre.  So langt er det ingen andre som forsøksvis prøver å oppdage stilleståande objekt i vegen når bilen har høg fart, til dømes.  Tesla er dei einaste som prøver, og sjølv om heller ikkje Tesla klarer det 100% er Tesla uendeleg mykje betre enn konkurrentane som ikkje prøver.  Nettopp filosofien med å kontinuerleg forbetre produktet gjer at Tesla allereie no kan la kundane sine prøve slik funksjonalitet, som kan redde liv, medan andre produsentar framleis slit med å få bilane til å halde seg nokon lunde i køyrebana med sine autopilotar.

8 minutes ago, uname -l said:

Jeg håper VW slipper 50% av funksjonaliteten 100% utviklet i stedetfor at de slipper 100% av funksjonaliteten 50% utviklet.

Neppe.  VW jobbar hardt med å ta att Tesla på innovasjon.  Då er 0% av funksjonaliteten ferdig utvikla.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om det er noen som burde være litt sure på forbedringer i produksjonen så er det vel de som kjøpte e-Tron tidlig.

Jaguar og Audi slapp vel ca samtidig nyheter om at de hadde forbedret softwaren så nå var rekkevidden bedre.

Jaguar: Kom innom oss med bilen så oppdaterer vi den for deg og du vil få lengere rekkevidde!
Audi: Kom innom å kjøp den nye utgaven med lengere rekkevidde!...

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, oophus3do said:

Kan ikke si meg enig. Man må være en rimelig intusiastusk følger for å vite at produksjonen på selve bilene forandrer seg måned for måned. 

Det er stor forskjell mellom å oppdatere software vs produksjonsmetoder som har en direkte korrelasjon med noe du ikke kan fikse med software etterpå. 

Fangere som detter av grunnet søle feks er jo kjipt å få om bilen uken etter har dette fikset. Eventuelt understell som knekker. 

Jeg antar at om man velger å kjøpe en bil anser man bilen som tilstrekkelig for sine formål. Om det da kommer senere forbedringer som gjør nye biler bedre, gjør det ikke bilen man har kjøpt mindre tilstrekkelig.

Jeg har en 2017 X100D. Siden jeg kjøpte bilen har det kommet masse forbedringer, og en del av disse har jeg ikke fått og kan jeg ikke få. Men det spiller ikke stor rolle. Bilen er på mange måter bedre enn når jeg kjøpte den, og den var god nok for mine formål når jeg kjøpte den.

Om nye Model X skulle ha fått varmepumpe en uke etter at jeg kjøpte bilen, så er ikke min rekkevidde noe kortere. Om det kom på plass en prosess som ga litt bedre panelgap, så er fortsatt panelgapene på min bil gode nok. Noe måneder etter jeg mottok bilen ble senterskjermen kraftig oppdatert, men min skjerm er ikke noe dårligere enn når jeg kjøpte den. Osv. Jeg har fått det jeg har kjøpt og betalt for, og det jeg har kjøpt er veldig bra. Uansett om nyere Model X er enda bedre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg antar at om man velger å kjøpe en bil anser man bilen som tilstrekkelig for sine formål. Om det da kommer senere forberinger som gjør nye biler bedre, gjør det ikke bilen man har kjøpt mindre tilstrekkelig.

Du må skille "forbedringer" og det å "fikse" ting som ikke holdt mål for selve produksjonen i starten. Enkelte ting er jo fremdeles "sub-par" etter 8 år som lakk og finish. Det å få normal mengde med lakk vil jeg ikke kalle en "forbedring" men en "fiks". 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg har en 2017 X100D. Siden jeg kjøpte bilen har det kommet masse forbedringer, og en del av disse har jeg ikke fått og kan jeg ikke få. Men det spiller ikke stor rolle. Bilen er på mange måter bedre enn når jeg kjøpte den, og den var god nok for mine formål når jeg kjøpte den.

Da snakker du om SW. Det gjør ikke jeg. 

Det å fikse regnsensoren har jeg ikke noe imot, selv om det optimale selvfølgelig burde være at slikt fungerer fra første bil. Men det som er mer kritisk er jo feks tidlig TMS som hadde et understell som knakk ofte. Som kjøper av en ny bil til millionen så hadde jeg ikke vært en happy kunde om jeg viste at min bil hadde samme produksjonsfeil uten at bilene ble tatt inn og fikset. 

Hos Tesla er ting mer "fiks om kunden er vanskelig" vs det å fikse alle 50,000 bilene med den feilen så kjapt som overhode mulig slik de andre stort sett gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 minutter siden):

 Hadde Boeing høyrt på pilotane og retta opp problema med åtaksvingeksensoren og retta opp i tide, hadde hundrevis av menneskeliv vore spart. 

Ledelsen i Boeing hørte ikke på sine egne fagpersoner og shippet et livsfarlig produkt. Dette er en 100% analogi til Tesla hvor Elon Musk overstyrte sine egne fagpersoner og shippet en autopilot med ville overdrivelser om systemets egenskaper. Det er derfor autopilot-teamet i Tesla i to omganger har sluttet i protest, Mobileye avsluttet samarbeid og Tesla bare sitter igjen med college-studenter som sliter med de mest banale feil.

Sturle S skrev (18 minutter siden):

 Tesla er dei einaste som prøver, og sjølv om heller ikkje Tesla klarer det 100% er Tesla uendeleg mykje betre enn konkurrentane som ikkje prøver. 

Du får fortelle det til familen til den japanske motorsyklisten som ble drept når en Tesla på autopilot aksellererte inn en i bil som stod i veikanten. De blir sikkert glade for å høre at Tesla "prøver" ved å slippe halvfabrikata kode i stedetfor å gjøre kontrollert testing.

 

Sturle S skrev (18 minutter siden):

Neppe.  VW jobbar hardt med å ta att Tesla på innovasjon.  Då er 0% av funksjonaliteten ferdig utvikla.

VW ligger milesvis foran på teknologi. Det eneste Tesla er først på er å bruke kunder og medtrafikanter som ubetalte "crash test dummies". Utrolig hva slags vrangforestillinger som brer seg.

Endret av uname -l
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Da snakker du om SW. Det gjør ikke jeg. 

Noe har blitt fikset i SW. Andre ting har blitt fikset i hardware. Det som har vært av hardwarefeil på bilen når jeg mottok den er utbedret. Så klart kan man si at en bil bør ikke ha feil når den leveres, og det tok flere besøk for å få luket ut alt, som jo er irriterende. Men det er fikset.

Og jeg har riktignok betalt for noen oppgraderinger. F.eks bedre ryggekamera, CCS lading og CHAdeMO lading. Fra tredjepart har jeg oppgradert med ekstra lydisolering, dashkamera, sterkere interiørlys, mm.

13 minutes ago, oophus3do said:

Men det som er mer kritisk er jo feks tidlig TMS som hadde et understell som knakk ofte.

Jeg er ikke kjent med at Model S hadde problemer med understell. Vet det var noen defekte bærearmer som knakk men tror det var mer på Model X. (Og det var ikke en designfeil. Det var en dårlig batch. Som kan skje på hvilket som helst bilmerke.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Ledelsen i Boeing hørte ikke på sine egne fagpersoner og shippet et livsfarlig produkt. Dette er en 100% analogi til Tesla hvor Elon Musk overstyrte sine egne fagpersoner og shippet en autopilot med ville overdrivelser om systemets egenskaper.

Sei meg, har du prøvd autopiloten i ein Tesla?  Kva seier systemet at det kan?  Eg trur du overdriv kraftig i hovudet ditt det du trur Tesla seier om kva autopiloten kan.

Quote

Det er derfor autopilot-teamet i Tesla i to omganger har sluttet i protest, Mobileye avsluttet samarbeid og Tesla bare sitter igjen med college-studenter som sliter med de mest banale feil.

Desse studentane dankar i det minste ut det alle andre bilprodusentar får til, so heilt håplause er dei ikkje.  Kva tykkjer du om at til dømes VW har slept sin autopilot (som dei kallar filhaldar elns), som definitivt er dårlegare enn det Tesla har?  Den gjer ingen forsøk på å styre unna eller bremse for stasjonære objekt, som vi kunne lese om i TU for eit par dagar sidan: https://www.tu.no/artikler/teknologien-i-denne-bilen-reddet-trolig-livet-til-bilisten-som-kolliderte-pa-e18/492121

Quote

Du får fortelle det til familen til den japanske motorsyklisten som ble drept når en Tesla på autopilot aksellererte inn en i bil som stod i veikanten. De blir sikkert glade for at Tesla "prøver" ved å slippe halvfabrikata kode i stedetfor å gjøre kontrollert testing.

Sjåføren somna.  I dei aller fleste andre bilar hadde ulukka skjedd lenge før.  Dei hadde ikkje klart å halde seg i køyrebana.  Kva konkurrent meiner du har betre teknologi, der denne ulukka hadde vorte unngått?

Quote

VW ligger milesvis foran på teknologi. Det eneste Tesla er først på er å bruke kunder og medtrafikanter som ubetalte "crash test dummies". Utrolig hva slags vrangforestillinger som brer seg.

WV ligg langt etter, og har heller ikkje andre ambisjonar enn å prøve å halde fylgje.  Model 3 dankar ut eGolf på absolutt alt.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Noe har blitt fikset i SW. Andre ting har blitt fikset i hardware. Det som har vært av hardwarefeil på bilen når jeg mottok den er utbedret. Så klart kan man si at en bil bør ikke ha feil når den leveres, og det tok flere besøk for å få luket ut alt, som jo er irriterende. Men det er fikset.

Som jo da er grunnen til at jeg syns at om man skal selge prototyper hvor eierne risikerer månedsvis av tid brukt frem og tilbake til service så burde bilene ha noen fordeler ved seg til slikt er utbedret og fikset. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke kjent med at Model S hadde problemer med understell. Vet det var noen defekte bærearmer som knakk men tror det var mer på Model X. (Og det var ikke en designfeil. Det var en dårlig batch. Som kan skje på hvilket som helst bilmerke.)

Det er større sannsynlighet for at slike feil havner hos kundene med en slik fremgangsmåte mot det å bruke mer tid på testing. Logisk nok. 

Lenke til kommentar

Musk lirer jo av seg den ene skrøna etter den andre, er det virkelig noen i sine fulle fem som trur at cybertrucken kommer på markedet i hele tatt i nærheten av slik den ble presentert?

Og model 3 skulle bli en del kjørende taxi??? Klarer jo ikke å navigere en parkeringsplass engang.

Venter også fortsatt i spenning på den lastebilen og roadstern

Har faktisk ikke noe imot Tesla som selskap eller elektriske biler som sådan, bortsett ifra at de her i Norge blir sponset av fellesskapet og andre trafikanter med dårligere råd.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, freddy85 said:

Har faktisk ikke noe imot Tesla som selskap eller elektriske biler som sådan, bortsett ifra at de her i Norge blir sponset av fellesskapet og andre trafikanter med dårligere råd.

Tesla havner jo på bruktmarkedet etterhvert de og. Model 3 fikk man jo fra 370 000kr i fjor. Rimelig sikker på at mange biler til folk som har dårlig råd kostet mer en det når de var ny.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Sei meg, har du prøvd autopiloten i ein Tesla?  Kva seier systemet at det kan?  Eg trur du overdriv kraftig i hovudet ditt det du trur Tesla seier om kva autopiloten kan.

Elon Musk har demonstrert autopilot uten hender på rattet og opptatt av alt annen enn å følge med på veien. De har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet kontinuerlig i 5 år. De påstår at det eneste som står i veien er myndighetenes godkjennelse. Det er et massivt og dominerende budskap som fullstendig overskygger det som står med liten skrift eller man trykker bort i en disclaimer. Resultatet er at folk dør.

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Sjåføren somna.  I dei aller fleste andre bilar hadde ulukka skjedd lenge før.  Dei hadde ikkje klart å halde seg i køyrebana.  Kva konkurrent meiner du har betre teknologi, der denne ulukka hadde vorte unngått?

Man sovner fordi man stoler på at systemet virker. Man sovner ikke om man man aktivt må operere bilen. Skulle ikke være vanskelig å skjønne.

De andre produsentene har teknologi som overvåker at sjåføren følger med. Tesla gidder ikke en gang å ha med fungerende sjåførovervåkning for de spekulerer i at systemet blir misbrukt for så å skylde på en død sjåfør som var så naiv å tro på Elon Musks uansvarlige overdrivelser.

Sturle S skrev (11 minutter siden):

WV ligg langt etter, og har heller ikkje andre ambisjonar enn å prøve å halde fylgje.  Model 3 dankar ut eGolf på absolutt alt.

LOL. Teslas ypperste kreasjon klarer å slå en eldgammel ombygd dieselpurke ombygd til batteridrift. Det er litt av en prestasjon. Og det er jo også bare at den er teknologisk bedre for en eller annen tilfeldig definisjon av "teknologisk". Som pålitelig produkt for å frakte folk fra A til B så slår e-golfen Tesla ned i støvlene på salg. Hittil i denne måneden er det solgt over 50 e-golf for hver Model 3 her i Norge.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
40 minutes ago, oophus3do said:

Som jo da er grunnen til at jeg syns at om man skal selge prototyper hvor eierne risikerer månedsvis av tid brukt frem og tilbake til service så burde bilene ha noen fordeler ved seg til slikt er utbedret og fikset. 

Det er masse fordeler. Til tross for noen småfeil er Model X den beste bilen i sin klasse, i mitt syn. Det er en ganske stor fordel. (Og da inkluderer jeg biler som f.eks Lamborghini Urus.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Vel mener vel at forretningsmodellen har noen svakheter. Kanskje han får mere av å selge videoen? Porsches utviklingsingeniører vil nok syntes at innhold er ubetalelig under fredagspilsen 

I og med at de vel har holdt på med dette i ganske mange år, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Nei, da har du nok misforstått.

Kontinuerlig forbedring er i dette tilfellet newspeak for "kontinuerlig feilretting" eller Silicon Valleys filosofi for å slippe dårlig designede produkter med masse feil fordi man kan rette opp i det etterpå. "Ship first, fix later" som de sier.

Dette fungerer fint på software som "Candy Crush" som tilfredsstiller følgende krav.

  1. Det er ikke i nærheten av viktig om det virker.
  2. Lett å rette opp i feil. Man endrer koden og distribuerer en oppdatering.

Når det gjelder bil så er det imidlertid et par forbehold. Det ene er å slippe kode i evig beta med masse feil for styring av en jernklump i 100 km/t. Ordentlige bilprodusenter har ikke mulighet til å gjøre det fordi de ikke har millioner av fanatiske tilhengere som iler til med et aggressivt forsvar hver gang bilen av seg selv finner på å aksellerere inn i en midtdeler på motorveien.

Det andre er at denne kontinuerlig forbedring/feilrettings-filosofien også gjelder det mekaniske hvor Tesla endrer på deler kontinuerlig istedetfor å finne ut hvordan denne delen burde vært i utgangspunktet gjennom ordentlig testing og utvikling. Resultatet er at det finnes masse Teslaer der ute med sekunda konstruksjon og at det å drive service og delelogistikk blir et mareritt. Om man ikke velger å legge dette marerittet over på kunden da. Noe som de andre bilfabrikantene dessverre ikke kan tillate seg av grunner som nevnt over.

Derfor har de ordentlige bilprodusentene jevne intervaller hvor det gjøres planlagte forbedringer basert på skikkelig testing og utvikling.

Håper det var oppklarende. Til neste gang kan du lese deg opp på hva "kontinuerlig" betyr og forskjellen mellom feilretting og forbedring.

Nei, egentlig var det ikke så veldig oppklarende. Det virker som du prøver å si at andre produsenter kun driver med "forbedringer" mens Tesla bare driver med "feilretting", noe som selvsagt er feil. Denne svart-hvitt-tenkningen ser vi gå igjen blant ekspertkommentatorene her i forumet.

Endret av hekomo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (44 minutter siden):

Musk lirer jo av seg den ene skrøna etter den andre, er det virkelig noen i sine fulle fem som trur at cybertrucken kommer på markedet i hele tatt i nærheten av slik den ble presentert?

Og model 3 skulle bli en del kjørende taxi??? Klarer jo ikke å navigere en parkeringsplass engang.

Venter også fortsatt i spenning på den lastebilen og roadstern

Har faktisk ikke noe imot Tesla som selskap eller elektriske biler som sådan, bortsett ifra at de her i Norge blir sponset av fellesskapet og andre trafikanter med dårligere råd.

Jeg skjønner ikke helt hva Musks angivelige "skrøner om Cybertruck" har med en tråd om en gjennomgang av Model Y  gjøre?

Model Y som, forresten, ble klar lenge før planlagt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -l said:

Elon Musk har demonstrert autopilot uten hender på rattet og opptatt av alt annen enn å følge med på veien.

Og det fungerer stort sett og har redda mange menneskeliv.  Kva er gale med å redde menneskeliv?

40 minutes ago, uname -l said:

De har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet kontinuerlig i 5 år. De påstår at det eneste som står i veien er myndighetenes godkjennelse. Det er et massivt og dominerende budskap som fullstendig overskygger det som står med liten skrift eller man trykker bort i en disclaimer. Resultatet er at folk dør.

Ver snill og dokumenter at nokon har døydd av eit eller anna som Tesla har lova skal skje om fem år.  Det trur eg ingenting på.

 

Ja, folk døyr i trafikken kvar dag fordi dei aller fleste bilar manglar slik funksjonalitet.  Men du kan ikkje skulde på Tesla for at alle andre er dårlegare eller at Tesla ikkje har eit perfekt system når ingen andre har det heller.

40 minutes ago, uname -l said:

Man sovner fordi man stoler på at systemet virker. Man sovner ikke om man man aktivt må operere bilen. Skulle ikke være vanskelig å skjønne.

Har du sertifikat for bil?  Det at folk somnar bak rattet har vore ei av dei viktigaste årsakene til alvorlege trafikkulukker sidan lenge før slik automagi var påtenkt.  Det er òg ein av grunnane til at TS-pakken i si tid vart innført i førarkortopplæringa, med langkøyring for å lære elevane å ta pauser.  Her er ein artikkel frå 2004, lenge før nokon bilprodusent hadde lansert nokon form for autopilot:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kP8qQ/soevnige-bilister-bak-mange-doedsulykker

 

Sjansen er større for at sjåføren vaknar av åtvaringane når han ikkje har rørt rattet på ei stund.  I verste fall vil bilen redusere farten og stanse før det skjer ei ulukke.  Ikkje mange andre bilar har slik funksjonalitet i det heile.

40 minutes ago, uname -l said:

De andre produsentene har teknologi som overvåker at sjåføren følger med.

Som å køyre av vegen, eller er det noko anna du tenkjer på?

40 minutes ago, uname -l said:

LOL. Teslas ypperste kreasjon klarer å slå en eldgammel ombygd dieselpurke ombygd til batteridrift.

Tesla har revolusjonert bilindustrien og teke den gammaldagse industrien på senga med teknologisk innovasjon i ein divisjon over alle andre.  Medan alle andre prøver å kopiere Tesla, ligg Tesla fleire år føre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye fan wars her. Mye de samme folka og samme argumentene. Men å gi ammunisjon til diskusjonspingpong er neppe det som var poenget med det Munro og flere andre snakker om. 

Poenget er at andre, tradisjonelle aktører har lenge levd med en modell der man lager én ny modell hvert sjuende til ellevte år, med en facelift en gang i midten. De har gjort den store jobben med forbedringer kun en gang i tiåret. En gang i året kunne man kjøpe en ny CD med oppdaterte kart til GPSen til tre tusen kroner. Hvis det var noen åpenbare feil med en komponent i 1980-modellen endret de den uten å endre omliggende komponenter, og de tingene som ikke var åpenbare feil på fikk være urørt i år etter år. 

Nå er noen kunder i ferd med å bli vant til andre modeller for utvikling og liker ikke dette lengre. De forventer at GPS og førerstøttesystemene skal være bedre i 2020 enn de var i 2019 - selv om de ikke har kjøpt ny bil. Da er det noen leverandører som har tatt dette til seg, mens andre fortsatt posjonerer ut ny og forbedret funksjonalitet så sakte de kan slippe unna med. Derav "varsku" til disse produsentene. 

Jeg tror nok disse produsentene ikke trenger et varsku, og allerede har regnet på effekten av de forskjellige produktsyklusene. Tesla er en skarp utfordrer, og halve grunnen til at de har fått til det til er nettopp fordi det hele tiden er endringer og forbedringer i deres produkter. Det er helt sikkert at Toyota ikke ønsker samme modell for produktutvikling. Så er det opp til forbrukerne om de vil ha en bil som oppdateres løpende eller en bil som heller er bygget gjennom strømlinjeformet masseproduksjon - som gir fordeling av produsentens investerings- og utviklingskostnader over lengre tid. Der mange vil velge etter lommeboka, mens de som ikke aksepterer utdatert teknologi eller langsom produktutskiftning kanskje er overrepresentert i dette forumet. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (38 minutter siden):

Det er masse fordeler. Til tross for noen småfeil er Model X den beste bilen i sin klasse, i mitt syn. Det er en ganske stor fordel. (Og da inkluderer jeg biler som f.eks Lamborghini Urus.)

Blir litt usikker på om du forstår hva jeg sier eller velger med vilje å komme med urelevante ting? Det er biler ut fra samme produksjonslinje jeg sammenligner og prater om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...