Gå til innhold

Skrudde fra hverandre Tesla Model Y: Dette er de 10 viktigste oppdagelsene


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (13 minutter siden):

Her tok Autopiloten en dobbel. Kvestet en fotgjenger inn i en parkert bil.

Sovner du bak rattet i GM Cruise, så stopper bilen. Her tar TMX istedet fart og akselererer inn i en mengde folk. 

Mengden rettsinstanser Tesla går mot nå inn og over sommeren starter å bli stor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, oophus3do said:

Sovner du bak rattet i GM Cruise, så stopper bilen. Her tar TMX istedet fart og akselererer inn i en mengde folk. 

Mengden rettsinstanser Tesla går mot nå inn og over sommeren starter å bli stor. 

Gjør den nå det? Etter 10 sekunder begynner den å mase på deg, og ikke så lenge etter bremser den opp og slår på nødblinken om du ikke tar i rattet.

Forøvrig sliter vel Tesla heller med for mye bremsing enn for mye pådrag med autopilot.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Gjør den nå det? Etter 10 sekunder begynner den å mase på deg, og ikke så lenge etter bremser den opp og slår på nødblinken om du ikke tar i rattet.

Jepp. Men så klart, ting kan skje i løpet av ~30 sekunder, så det er ikke en perfekt løsning. Men det er en bedre løsning enn løsningen ca 99% av biler har, som er å kjøre av veien øyeblikkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Gjør den nå det? Etter 10 sekunder begynner den å mase på deg, og ikke så lenge etter bremser den opp og slår på nødblinken om du ikke tar i rattet.

Forøvrig sliter vel Tesla heller med for mye bremsing enn for mye pådrag med autopilot.

Du tenker på Autopilot du, ikke FSD. GM's Cruise har samme funksjon til motorveiene, bare at de tracker øynene dine for å sørge for at du følger med ut veien, og ikke bare rister litt i rattet eller piper for å "sjekke". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jepp. Men så klart, ting kan skje i løpet av ~30 sekunder, så det er ikke en perfekt løsning. Men det er en bedre løsning enn løsningen ca 99% av biler har, som er å kjøre av veien øyeblikkelig.

GM Cruise ser jo om du har øynene lukket i kun noen sekunder før den forstår at den må foreta seg noe. For de løsningene som omhandler det å riste i rattet, eller pipe litt så har bilen null kontroll i hva du foretar deg bak rattet, så da kan fort ting skje innen 30 sekunder ja. 

Det er jo en grunn til at EU dro ned foten og krevde en sjekk rundt dette. Det å riste i rattet og pipe er bitte litt bedre enn det Tesla gjorde i starten, men det er på langt nær bra nok. Heldigvis finner du ikke personer sovende bak rattet i andre biler med normale assists, siden de er fult klar over at det er kun det - en assist. Mens det er null problem å finne folk sovende bak rattet i Tesla produkter rundt om kring på nettet. Folk er idioter med veiledning fra hoved-idioten selv som lyver om hva funksjonene er, og klapper for pornoinnspilling uten noen bak rattet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, oophus3do said:

De har et velfungerende service-system som kan ta inn ekstremt mange flere biler ved behov. 

Nei, ingen verksteder har enormt med ubrukt kapasitet. Det er en oppskrift på konkurs. I disse dager har tesla omternt like lang ventetid som andre verksteder. Kanskje samme uke, kanskje neste uke, sånn omtrentlig. 

37 minutes ago, oophus3do said:

Så fremfor å kalle inn bilene, så valgte de denne løsningen? Trenger jeg fortelle hvor galt det er, eller forstår du det selv? 

Har de altså så lite oversikt over sin egen produksjon at de har null snøring i hvilke biler det gjelder når feilen er et faktum?

Det er en god grunn til det. Mens de andre har oversikt over sin egen produksjon og hvor lenge feilen har vedvart, så virker det tydeligvis til at Tesla har null snøring i det samme som velger å kjøre "stikkprøver" gjennom å vente ved SuC stasjoner for å undersøke det. 

Kan du finne noen som helst plausibel forklaring til å gjøre det på denne måten? De skal stå der i flere år før de kan være sikre på at hver bil har superladet minst 1 gang - og selv da kan de ikke være sikre på at de har fikset hver bil med den kritiske feilen. 

De hadde så klart oversikt over hvilke biler det gjaldt. Men siden det gjaldt mange biler var det raskest å bare stille seg opp ved superladerne. Husker ikke akkurat hvor mange biler det gjaldt, men om det gjaldt f.eks 50% av bilene på veien, og en superlader blir besøkt av 20 biler per time, så kan man altså få sjekket ut 10 biler per time. Det er altså mange titalls biler på en arbeidsdag, der alternativet kanskje hadde vært at hver enkelt hadde måtte dratt innom et Tesla verksted, kanskje ta en time eller to fri fra jobb for å få det til å passe inn i hverdagen. Og tror de sto der noe sånt som et par dager. De resterende bilene ble kalt inn til sjekk ved verkstedene.

37 minutes ago, oophus3do said:

Ikke enig. Når man justerer produksjonslinjen med et telt midt i produksjonen, etter at godkjenninger er unnagjort så havner de alle utenfor for de eventuelle godkjenningene de skulle ha fått. 

Godkjenningsinstansene er stort sett positive til forbedringer. De skjønner at alle er tjent med å ha de beste mulige bilene på veien.

37 minutes ago, oophus3do said:

Elbiler har en viss hype siden elektriske motorer har morsomme egenskaper. Dette vil være en hype til når elbiler er normalt og dagligdags, hvor alle har samme type egenskaper. SW vil også være ei kortvarig hype siden alt slikt vil være standard. 

Det du snakker om angående "ny-tenkning" omhandler bare noe mens vi erfarer et skifte. Ved et tidspunkt så vil elbiler være helt normalt, og da må du strekke strikken lengre for å tenke "nytt". Prumpe-apper havner kanskje innenfor "ny-tenkning" ei stund, men det vil kun være ei hype når alt slikt er dagligdags. 

Polestar 2 med Android OS med sin egen app-store f.eks vil jo være noe Tesla mangler siden de er så opptatt av monopol. Altså tar det ikke lange stunden nå før "ny-tenkningen" er over og fokuset vil ligge på andre områder enn de naturlige egenskapene til en elmotor, samt det faktum at bilene blir smartere sammen med alt annet rart som blir det nå til dags. Alt fra klokker, oppvaskmaskin til kjøleskap blir jo "online" med OTA muligheter. Dette er som sagt ikke noe som vil være spesielt særlig lenge.

Jeg er forsåvidt enig i at ting er litt spesielt nå i overgangen til elbil. Men det er fortsatt en god del år til vi oppnår 100% elbil. Tesla kan altså fortsette å vokse i en god del år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (22 timer siden):

Har du sertifikat for bil?  Det at folk somnar bak rattet har vore ei av dei viktigaste årsakene til alvorlege trafikkulukker sidan lenge før slik automagi var påtenkt.  Det er òg ein av grunnane til at TS-pakken i si tid vart innført i førarkortopplæringa, med langkøyring for å lære elevane å ta pauser.  Her er ein artikkel frå 2004, lenge før nokon bilprodusent hadde lansert nokon form for autopilot:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kP8qQ/soevnige-bilister-bak-mange-doedsulykker

Sjansen er større for at sjåføren vaknar av åtvaringane når han ikkje har rørt rattet på ei stund.  I verste fall vil bilen redusere farten og stanse før det skjer ei ulukke.  Ikkje mange andre bilar har slik funksjonalitet i det heile.

Denne påstanden fra uname -l om at " man sovner ikke om man man aktivt må operere bilen" må være noe av det merkeligste jeg har hørt noen gang. Har han engang prøvd å kjøre bil når han er ekstremt trøtt? Det har jeg, og hvis jeg er trøtt må jeg stoppe absolutt hele tiden fordi jeg merker at det er like før jeg dupper av. Og dette lenge før jeg prøvde noe som helst slags førerassistentsystem.

Jeg har faktisk en bekjent som ble reddet av Teslas autopilot. Han hadde vært på nattevakt, og måtte kjøre hjem (noe han ikke gjorde til vanlig). Og gjett hva som skjedde, jo han sovnet bak rattet. Han kom til seg selv av at autopilot begynte å komme med varsler, og den hadde allerede tatt svinger for ham og holdt bilen på veien, slik at hvis ikke autopilot hadde vært aktivert så hadde bilen sannsynligvis vært godt trykket inn i en fjellvegg og han kunne vært død.

Mens The Usual Suspects fortsetter med fantasifulle oppfatninger om Tesla fordi det er Tesla og fordi alt som har med Tesla å gjøre er galt og negativt, så fortsetter Tesla å redde liv. Inkludert personen jeg nevner over.

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (22 timer siden):

NTSB skriver at ulykker skjer fordi folk stoler på systemet. Hvorfor stoler folk på autopilot? Jo, fordi Elon Musk med sin snikete dobbeltkommunkasjon gjør at folk innbiller seg at Autopilot er trygt.

Ulykken skjedde fordi vedkommende drev på med telefonen sin og ikke fulgte med på kjøringen som han skulle. Han brukte altså ikke bilen slik den var ment. De samme argumentene om at "folk blir så sløve" ble jo også brukt av motstandere mot bilbelte i sin tid. Var det ikke noen som linket til en gammel artikkel om det her?

Autopilot er bare en førerassistent, og må brukes på riktig måte. Akkurat som alle andre ting.

Faktisk er det dette NTSB sa:

"In this crash we saw an over-reliance on technology, we saw distraction, we saw a lack of policy prohibiting cell phone use while driving, and we saw infrastructure failures, which, when combined, led to this tragic loss"

De peker altså på flere faktorer, og ikke bare "fordi folk stoler på systemet". Husk at folk bruker telefonen sin også i biler uten førerassistent, så førerassistent alene kan umulig være årsaken.

Hvorfor villeder du andre her om hva NTSB sa om årsaken til ulykken?

Og mener du at (Adaptive) Cruise Control og Lane Assist bør forbys i alle biler?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (12 timer siden):

Om du trykker på videoen så hopper den rett til øyeblikket fyren kommenterer sveisingen, akkurat som påpekt i artikkelen. Oppsummeringsvideoen må vel være den beste... oppsummeringen om bilen....?

Nei, for det gir et falskt bilde av at han var mer kritisk til sveisingen enn han egentlig var. I en av episodene sa han kun positive ting om sveisingen, for eksempel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

oophus3do skrev (36 minutter siden):

Mens det er null problem å finne folk sovende bak rattet i Tesla produkter rundt om kring på nettet.

Hvis du tenker på de virale videoene som viser noen som omtrent har lagt seg til rette for å sove så er disse åpenbart falske. Man klarer ikke å holde seg sovende når bilen begynner å varsle etter veldig kort tid. Alt tyder på at disse videoene er iscenesatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Autopilot er bare en førerassistent, og må brukes på riktig måte. Akkurat som alle andre ting.

Ingen som har noe mot et førerassistensystem, men problemet med Tesla sitt er følgende.

  1. Det er elendig.
  2. Samtidig blir det markedsført som om det er en millimeter fra ren perfeksjon.
  3. Den har ikke i nærheten av tilstrekkelige mekanismer for å sikre at sjåføren følger med.

I en høring så gikk NTSB i strupen på NHTSA for deres passivitet mht. å regulere dette. Ser ut som den eneste måten å få bukt med problemet er gjennom sivile rettsaker som det er en haug av på trappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (43 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

De har et velfungerende service-system som kan ta inn ekstremt mange flere biler ved behov. 

Nei, ingen verksteder har enormt med ubrukt kapasitet. Det er en oppskrift på konkurs. 

Hvem sier at det er ubrukt kapasitet her? Slike ekstraordinære situasjoner krever periodevis med et ekstra skift og overtid.

Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

De hadde så klart oversikt over hvilke biler det gjaldt. Men siden det gjaldt mange biler var det raskest å bare stille seg opp ved superladerne.

Det er null garanti for at du får møtt nok biler ved en SuC. Så nei, den uttalelsen tar jeg ikke i det hele tatt. Du får komme med noen kilder på det. 

Espen Hugaas Andersen skrev (51 minutter siden):

Og tror de sto der noe sånt som et par dager. De resterende bilene ble kalt inn til sjekk ved verkstedene.

Ja, de fant vell ut at det var håpløst å kaste terning for å ikke bare møte de samme folkene som lader oftest om og om igjen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

Godkjenningsinstansene er stort sett positive til forbedringer. De skjønner at alle er tjent med å ha de beste mulige bilene på veien.

Tipper de foretrekker mest mulig kvalitetssikring før bilene blir solgt jeg, og ikke det at man kaster ut prototyper til kunder fordi man har dårlig tid. 

Espen Hugaas Andersen skrev (54 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i at ting er litt spesielt nå i overgangen til elbil. Men det er fortsatt en god del år til vi oppnår 100% elbil. Tesla kan altså fortsette å vokse i en god del år.

Ergo, desto viktigere er det at kvaliteten er i orden, for når hypen faller ned for andre ting man likte med Tesla for 5 år siden. 

Du trenger ikke vente til vi oppnår 100% elbilandel for at den hypen er nede til normale nivåer. Det vil skje mye, mye, mye før den tid - og den er vell igrunnen allerede på vei ned. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

  Hvis du tenker på de virale videoene som viser noen som omtrent har lagt seg til rette for å sove så er disse åpenbart falske. Man klarer ikke å holde seg sovende når bilen begynner å varsle etter veldig kort tid. Alt tyder på at disse videoene er iscenesatt.

Spiller det noen rolle om de er falske? Det vil bare gjøre situasjonen enda verre, at folk er idioter nok til å med vilje ta øynene fra veien i flere minutter for å lage en slags "avansert selfie". Som sagt, dette foregår i høyere grad i Tesla'er enn andre biler som har nøyaktig samme type assists. 

Prøvde å søke etter en GM med Cruise av folk som sover bak rattet, og fant det ikke. Det problemet har du ikke om du søker opp "Tesla + sleeping".

 

 

 

Lenke til kommentar

Da jeg var nybakt småbarnspappa, skulle jeg gjerne hatt førerstøttesystemer. Og der skal jeg skjære alle over en kam og si at det burde alle nybakte småbarnsforeldre ha. Og connectivity med bilen kan gjøre at færre folk vil fikle med mobilen. Men til gjengjeld blir distraksjonene i dashbordet stadig større, mer fargerike og mer animerte. Så ser ikke bort fra at de fleste andre også burde hatt førerstøttesystemer i økende grad. Hvorvidt det er Tesla eller Volvo eller noen andre som driver fram utviklingen, så observerer jeg at utviklingen går mye raskere nå enn før Model S. Både på førerstøtte og distraksjoner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
39 minutes ago, oophus3do said:

Hvem sier at det er ubrukt kapasitet her? Slike ekstraordinære situasjoner krever periodevis med et ekstra skift og overtid.

Det gjør det for Tesla også. Men argumentet ditt var vel at de andre verkstedene hånderte arbeidsmengdene bedre. Hvordan gjør de det? Hva gjør de annerledes?

39 minutes ago, oophus3do said:

Det er null garanti for at du får møtt nok biler ved en SuC. Så nei, den uttalelsen tar jeg ikke i det hele tatt. Du får komme med noen kilder på det. 

Det er ingen garantier, men det er svært sannsynlig. De sto så klart på de travleste superladerne i de travleste periodene, slik at det var innom mange forskjellige biler.

39 minutes ago, oophus3do said:

Tipper de foretrekker mest mulig kvalitetssikring før bilene blir solgt jeg, og ikke det at man kaster ut prototyper til kunder fordi man har dårlig tid. 

Så klart, men Tesla sier ja takk, begge deler. Både mest mulig kvalitetssikring, og kontinuerlige forbedringer. Og det liker godkjenningsinstansene.

39 minutes ago, oophus3do said:

Ergo, desto viktigere er det at kvaliteten er i orden, for når hypen faller ned for andre ting man likte med Tesla for 5 år siden. 

Du trenger ikke vente til vi oppnår 100% elbilandel for at den hypen er nede til normale nivåer. Det vil skje mye, mye, mye før den tid - og den er vell igrunnen allerede på vei ned. 

Det er supert om hypen reduseres betraktelig. Når det blir normalen at folk kjøper Tesla og andre elbiler uten å å tenke særlig over det så har Tesla vunnet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
35 minutes ago, oophus3do said:

Spiller det noen rolle om de er falske? Det vil bare gjøre situasjonen enda verre, at folk er idioter nok til å med vilje ta øynene fra veien i flere minutter for å lage en slags "avansert selfie". Som sagt, dette foregår i høyere grad i Tesla'er enn andre biler som har nøyaktig samme type assists. 

Prøvde å søke etter en GM med Cruise av folk som sover bak rattet, og fant det ikke. Det problemet har du ikke om du søker opp "Tesla + sleeping".

Ingen bryr seg om GM. Folk bryr seg om Tesla.

Da lager man saker som omhandler Tesla. Det genererer klikk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):
oophus3do skrev (49 minutter siden):

Hvem sier at det er ubrukt kapasitet her? Slike ekstraordinære situasjoner krever periodevis med et ekstra skift og overtid.

Det gjør det for Tesla også. Men argumentet ditt var vel at de andre verkstedene hånderte arbeidsmengdene bedre. Hvordan gjør de det? Hva gjør de annerledes?

De sender ikke folk ut til ladestasjoner for å ta stikkprøver uten kontroll i det minste. Hva trur du de gjør? 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det er ingen garantier, men det er svært sannsynlig.

Nei, det er det ikke. Sannsynligheten er større for å møte samme kunden flere ganger innenfor de ukene, enn at man går igjennom én og én bil i flåten på den måten. Folk som må lade i hverdagene gjør nok det pga et behov som tilhører mangelen på lading på jobb eller hjemme. 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

De sto så klart på de travleste superladerne i de travleste periodene, slik at det var innom mange forskjellige biler.

Over flere dager, så vil jeg påstå at man vil møte de samme bilene igjen, siden det ikke er normalt å ha behov for hurtiglading i hverdagene. Om de kun stod der i noen få dager, så forstår jeg ikke helt poenget - men da er det mer forståelig at de droppet det kjapt for å bare kjøre normal innkallelse. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Så klart, men Tesla sier ja takk, begge deler. Både mest mulig kvalitetssikring, og kontinuerlige forbedringer. Og det liker godkjenningsinstansene.

Det å droppe bremsetester tyder ikke på at Tesla sier "ja, takk begge deler". Det tyder på dårlig tid. Det samme ser man på produkter som blir levert ennå, selv etter 8 år med kritikk på de samme punktene angående kvalitet. Om kvaliteten som syntes ut til kunder er dårlig som lakk og panel-gaps, så kan en jo bare tenke seg snarveiene som foregår ellers også av ting som ikke syntes. 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det er supert om hypen reduseres betraktelig. Når det blir normalen at folk kjøper Tesla og andre elbiler uten å å tenke særlig over det så har Tesla vunnet.

Til det så burde Tesla starte å vri om tankegangen for å prøve og beholde kunder, fremfor å se en større og større andel av "fanboys" bli lei og snu seg til andre merkevarer når de etterhvert har alternativer. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Ingen bryr seg om GM. Folk bryr seg om Tesla.

Da lager man saker som omhandler Tesla. Det genererer klikk.

Jeg trur alle bryr seg om folk som sover bak rattet på en bil, helt uavhengig av bil og merkevare på bilen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Jeg trur alle bryr seg om folk som sover bak rattet på en bil, helt uavhengig av bil og merkevare på bilen. 

Hadde GMs SuperCruise tatt livet av sjåføren og de pårørende gikk til sak, så hadde nok CleanTechnica og Electrek vært "all over it".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...