Jump to content
afterall

Aksje - Diskusjon om Norwegian Air Shuttle (NAS)

Recommended Posts

Nå som Norwegian (inntil videre) er reddet, hvordan vil dette påvirke aksjekursen?

Så vidt jeg skjønner vil emisjoner vanne ut eksisterende aksjeeiere (noe jeg, som ufaglært, prøvde å forklare til min aldrende far som syntes Norwegian-aksjen virket som en kjempemulighet). Noen som vil spille inn noen tanker på utviklingen av NAS? Eller er det for få detaljer som er kunngjort til nå? 

Share this post


Link to post

Jeg ville ikke kjøpt noe i NAS før en får oversikt over hvor stor eierandel dagens aksjer sitter igjen med. Jeg antar det vil være bedre å kjøpe seg inn etter at gjeld er omgjort til aksjer. Jeg antar også at aksjer omgjort etter gjeld vil bli solgt ut ganske kjapt for å sikre pengene, slik at kursen etter omgjøring av gjeld vil falle. 

 

Ser aksjen stiger, uten at jeg helt forstår hvorfor. Aksjonærer vil sitte igjen med ca. 5,2 % av selskapet. Regner man tilbake (7,5,- / 0,052→144,-), så er det kanskje en fornuftig prising for et par år siden da selskapet så ut til å vokse inn i himmelen. 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke verdier gjeldshaverne får for sin gjeld, men jeg antar de vil selge seg raskt ut for å ha penger på bok kontra i et selskap som med stor sannsynlighet vil kjøre på med emisjoner framover. Norwegian har sikret seg videre drift, og tilgang til statlig lånegaranti, men uten penger inn må de antakelig kjøre emisjon for å tilfredsstille neste trinn i garantipakken (egenkapital på 8 %).

Edited by Prusk
  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

På generalforsamlingen ble det opplyst at aksjonærene før konverteringene av obligasjons- og leasing-gjeld ville få beholde 5,2 prosent av selskapet. Konvertert gjeld vil tilsvare 94,8 prosent av aksjene i selskapet.

Fra nrk. Hva betyr det i praksis? En 1:20 utvannnig?

Share this post


Link to post
Annonse
Matsemann skrev (33 minutter siden):

Fra nrk. Hva betyr det i praksis? En 1:20 utvannnig?

Ja. 

Men husk at du må spørre "utvanning av hva?". 5 % av egenkapitalen i et levedyktig selskap er mer verdt enn 100 % av egenkapitalen i et selskap som slås konkurs.

Ikke dermed sagt at nåværende aksjekurs er riktig, for all del. Men utvanning er som oftest bedre enn skifteretten.  

  • Like 3

Share this post


Link to post
1 hour ago, Øystein said:

Utviklingen av dagens kurs:

 

Toppet seg på 7,5 tidligere idag kan jeg se. Litt uforståelig må jeg si. At Norwegian unngår konkurs legger ikke skjul på selskapet nå blir utvannet. Hvem ønsker aksjer der aksjeandelen blir minimal og evt. emmisjonskurs nede på 1-tallet? Virker som aksjekursen kun reagerer på alle nyheter som kan tolkes i positiv retning, men det er skal jo ikke så mye til når de har vært så nær konkurs.

Share this post


Link to post

Jeg har lite peiling, men skjønner ikke helt hvordan kursen på rundt 5 kr i dag rettferdiggjøres. Aksjen skal fortsatt vannes ut 95%, og kursen på nye aksjer skal ned til mellom 0,50-1,00 NOK? Jeg har ikke noen investeringsplaner rundt dette i det hele tatt, men er mer nysgjerrig på hvorfor aksjen  ikke synker mer i dag?

Edited by afterall

Share this post


Link to post
afterall skrev (20 minutter siden):

Jeg har lite peiling, men skjønner ikke helt hvordan kursen på rundt 5 kr i dag rettferdiggjøres. Aksjen skal fortsatt vannes ut 95%, og kursen på nye aksjer skal ned til mellom 0,50-1,00 NOK? Jeg har ikke noen investeringsplaner rundt dette i det hele tatt, men er mer nysgjerrig på hvorfor aksjen  ikke synker mer i dag?

Har fundert på det samme, med samme forbehold: Ingen planer om å investere, ikke gjort noen tung analyse. Bigger fool theory? 

Men "emisjonskursen" for konvertering av gjeld er vel satt på NOK 3,8, så vet ikke helt hvor du har 0,5-1 fra? Det er ingen automatikk i at en 95 % utvanning fører til en 95 % reduksjon i aksjeprisen umiddelbart etter emisjonen. Aksjekursen har jo lenge reflektert utvanningsrisikoen. Og ved sletting av gjeld uten at eiendeler forsvinner er det naturlig at verdien av egenkapitalen øker. 

Det er jo noen fremtidige forpliktelser som også skal konverteres, men der er det fortsatt masse usikkerhetsmomenter så prisen der kan gå begge veier. 

Share this post


Link to post

Emisjonskursen er nå satt til kr 1.  Tror enkelte av disse småaksjonærene ikke helt vet opp/ned på en kalkulator.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Må innrømme jeg skjønner ikke helt de greiene her.

Ser Hegnar.no skriver: "Dersom Norwegian-styret setter tegningskursen i Norwegian-emisjonen over 1 krone pr. aksje, faller garantiene om deltagelse fra obligasjonseierne."

Vil ikke obligasjonseirne ha høyest mulig kurs for en aksje de har betalt 3,8 for? 

 

 

Share this post


Link to post

Har ikke fulgt altfor nøye med så jeg vet ikke hva som er kravene for å delta i emisjonen. Er det slik at de som eier aksjer får en tegningsrett i emisjonen og at de derfor spekulerer i at gjennomsnittsprisen mellom kursene de handler for i dag og emisjonskursen vil være lavere enn det de antar vil være aksjekursen i fremtiden?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det viktigste for obligasjonseierne er at emisjonen blir fulltegnet. Obligasjonseierne har ikke betalt 3,8 kr per aksje. Mange av dem har kjøpt Norwegians lån med store avslag. Det var overhengende fare for at Norwegian skulle gå konk, og obligasjonslånene gikk antakelig for langt under pålydende. 

Dem som kjøper Norwegian i dag er antakelig bare idioter. De kjøper aksjen for en langt dyere sum en man kan plukke dem opp for i en emisjon. Det gir ikke tegningsrett å eie aksjen:

– Emisjonen er ikke en tegningsrettsemisjon. Aksjonærens fortrinnsrett fravikes, og det er mulig at prioritert allokering ikke oppnås, eller gjøres fullt ut, skriver selskapet.

Edit:

Det vil med stor sannsynlighet også komme en ny emisjon over sommeren - gitt at flymarkedet ikke plutselig snur helt rundt, og Norwegian drar inn store penger på egen drift.

Edited by Prusk
  • Like 2

Share this post


Link to post
Prusk skrev (10 timer siden):

Dem som kjøper Norwegian i dag er antakelig bare idioter. De kjøper aksjen for en langt dyere sum en man kan plukke dem opp for i en emisjon. Det gir ikke tegningsrett å eie aksjen:

– Emisjonen er ikke en tegningsrettsemisjon. Aksjonærens fortrinnsrett fravikes, og det er mulig at prioritert allokering ikke oppnås, eller gjøres fullt ut, skriver selskapet.

Slik eg oppfattar det vil eksisterande aksjonærar bli prioritert innanfor 50% av dei nye aksjane, sjølv om ikkje selskapet garanterer noko som helst:

Hvem kan bestille aksjer i emsjonen?

Emisjonen i Norwegian er offentlig, det betyr at alle, du og jeg, får tilbud om å bestille aksjer. Emisjonsaksjene er helt nye aksjer som utstedes direkte fra selskapet og prisen du betaler for aksjene blir tilført selskapet som ny egenkapital. De legges nå ut for salg i en kort tidsperiode. Alle som bestiller og får tildelt emisjonsaksjer, få eller mange, vil bidra til å gi oss en del av den kapitalen vi trenger for å holde Norwegian i lufta.

Eksisterende aksjonærer som eide aksjer i selskapet den 30. april 2020 vil i utgangspunktet få preferert tildeling. Den prefererte tildelingen gjelder kun halvparten av emisjonsaksjene, slik at vi kan selge til både nye og eksisterende aksjonærer samtidig. Emisjonen gjennomføres imidlertid ikke som en fortrinnsrettsemisjon (p.g.a den begrensede tiden tilgjengelig) og aksjonærene vil ikke bli tildelt tegningsretter. Det er derfor ingen garanti for slik preferert tildeling.

Bestillingsperioden starter 6.mai 2020 kl 09:00 og det er kun mulig å bestille aksjer i et begrenset tidsrom

https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/det-viktige-valget/disclaimer/agree-on-terms/?confirmed=true

 

Eg meiner også at eg har lese at dei som eig gjeld i Norwegian skal ha (prioritet i?) 25% av tilbodet.

Då må det vel vere slik å forstå at dersom det blir fullteikna eller overteikna hos desse gruppene vil nye aksjonærar konkurrere om dei siste 25% av tilbodet?

Dersom det evt. også her blir overteikning, vil alle då få tildelt likt, eller vil dei som har kjøpt for mindre beløp bli kutta?

Og så er jo det store spørsmålet om dette er eit attraktivt tilbod eller å kaste vekk pengar. Er det nokon som har tankar om det?

Edited by torbjornen

Share this post


Link to post
kilik skrev (11 timer siden):

Må innrømme jeg skjønner ikke helt de greiene her.

Ser Hegnar.no skriver: "Dersom Norwegian-styret setter tegningskursen i Norwegian-emisjonen over 1 krone pr. aksje, faller garantiene om deltagelse fra obligasjonseierne."

Vil ikke obligasjonseirne ha høyest mulig kurs for en aksje de har betalt 3,8 for? 

 

 

 

Prusk skrev (11 timer siden):

...

 

Om dei ikkje har betalt 3,8, så blir likevel spørsmålet det same: Vil ikkje obligasjonseigarane ha interesse av at selskapet får inn mest mogeleg kapital ved emisjonen?

Eller er det slik at obligasjonseigarane har forplikta seg til å kjøpe nye aksjar til 1 kr. i tillegg til at låna deira vert gjort om til aksjar?

Edited by torbjornen

Share this post


Link to post
5 hours ago, Øystein said:

Ellevill handel i Norwegian-aksjen sender børsverdien over 14 milliarder. 

https://e24.no/boers-og-finans/i/8mgz2r/ellevill-handel-i-norwegian-aksjen-sender-boersverdien-over-14-milliarder

Det innebærer at dagens aksjekurs gir en mye høyere børsverdi på hele Norwegian enn før coronakrisen. De opererer med syv fly for tiden.

image.png

Eier dem ikke ganske mange fly nå?

Share this post


Link to post
Sir_Aleks skrev (11 minutter siden):

Eier dem ikke ganske mange fly nå?

De eier vel relativt få, men leaser ganske mange. Felles for de aller fleste er at de for tiden står på bakken. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...