Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 11/25/2020 at 5:46 PM, Christian Thork said:

Har et sinnsykt irriterende problem. Får CPU fan error uansett hva.. Vifter et koblet til og fungerer, men bios detekterer det ikke. Oppdaterte just til nyeste versjon og har fortsatt samme problem. Prøvd 3 forskjellige vifter. Derfor vil tydeligvis heller ikke bios sin fancontrol fungere..

Har koblet alt via en liten kontroll som justerer fra 5v (min) - 0v (off) og 12v (full speed). Noen opplevd lignende?

Bare å kjøre en RMA muligens? Vært slik fra dag 1. Bare brukt maskinen for lite til å bry meg:-p

Endret av Christian Thork
Lenke til kommentar
Mala skrev (På 26.11.2020 den 18.18):

Beste CPU kjøler på tilbud i disse dager? Til 10850k :)

Vet ikke hva du egentlig spør om i "beste" , men..
"Best budget air cooler for 10900K" er I følge enkelte testere Scythe Fuma 2. Den er ytelsesmessig on par med Noctua NH-U12A - lillebroren til Noctua NH-D15 som fremdeles holder tronen som en av kongene av air coolers (målt i ytelse)

https://www.multicom.no/scythe-fuma-2-scfm-2000-prosessorkjoler/cat-p/c/p1000346342?gclid=Cj0KCQiAh4j-BRCsARIsAGeV12Dz5jHcbXTeT5hAJHnRUdvCpMaEYIq8eO_gS5SIg4x4zGypR2X_whgaAi9mEALw_wcB

 

Lag deg en liste over hvilke kjølere du kunne tenkt deg og følg med på prisjakt.  

Den beste "støysvake" til 10900K er i følge flere Be Quiet! Dark Rock 4 , men i ytelse henger den "litt" etter.

Lanskapet i AIO (all in one) kjølere har vel ikke endret seg stort siste par årene.

Lenke til kommentar
On 11/26/2020 at 6:18 PM, Mala said:

Beste CPU kjøler på tilbud i disse dager? Til 10850k :)

Bedre cpukjøler for pengene finnes ikkje:
https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Arctic-Liquid-Freezer-II-420-Prosessor-kjoeler-Vannkjoeling-Max-23-dBA/2887027

Jeg har 3x120mm modellen som jeg betalte ca 1100kr for. Altså denne:
https://www.proshop.no/Prosessor-kjoeler/Arctic-Liquid-Freezer-II-360-Prosessor-kjoeler-Vannkjoeling-Max-23-dBA/2816728

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nizzen said:

Ikkje lett å få tak i da :p

Jeg har cpuer fra begge leirer, og trives med det.

Tror det er vanskeligere å få tak i PSU. Jeg hadde forventet meg gapestokk på torget hvis man forvillet seg inn i feil leir.

Jeg har bestilt 5950X, Dark Hero og 4x8GB 3600 MHz 16-16-16-36 for å bruke til video.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Nizzen said:

Hva er forventet levetid på noe sånt? Må man gjøre noe vedlikehold, eller kan man for forvente å bare la den stå i 5-6 år til systemet byttes ut? 

Bruker fortsatt min første å eneste kjøler fra Noctua, som jeg kjøpte til min Q6600 for 13 år siden, har ikke en gang byttet vifte!

Har også fått 3 gratis mounting kits av Noctua. Greit verdt de 300kr jeg ga i 2007!😅

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kennet_H said:

Hva er forventet levetid på noe sånt? Må man gjøre noe vedlikehold, eller kan man for forvente å bare la den stå i 5-6 år til systemet byttes ut? 

Bruker fortsatt min første å eneste kjøler fra Noctua, som jeg kjøpte til min Q6600 for 13 år siden, har ikke en gang byttet vifte!

Har også fått 3 gratis mounting kits av Noctua. Greit verdt de 300kr jeg ga i 2007!😅

Har t.o.m en AIO fra 2012 som fulgte med en 2500K. Fungerer fint selv idag, selv om den kanskje har klart seg lenger enn 5-6 år nå.

Vil tro de kan greit vare i 5-6 år, og med AIOs så er jo poenget at de er vedlikeholdsfrie (annet enn å fjerne støv fra radiatoren). Noe som er en fordel foran eks custom loop hvor det er vedlikeholds arbeid som å bytte kjølevæske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/27/2020 at 6:24 PM, baggiebridges said:

Om ting ikke fungerer som det skal så er det vel best med RMA. Annenhånds verdien vil jo reduseres betraktelig ved feil, om salg av komponenten senere er aktuelt

 

Yes. Regner med at jeg sender det inn ila av Jan. Trenger maskinen til jobb fremover.:p

Bestekompisen min hadde solgt kortet sitt, så fikk ikke lånt det det. Han hadde et Z390 MSI et eller anna. 

Lenke til kommentar

Hentet en 10850K på posten, forseglingen på cup esken var løs i den ene enden og IHS har på kanten ned mot kretskortet 2 hakk(forstørret bilde).

Noen sett slike hakk på ubrukt cup før?

Så jeg lurer på om den kan ha vært brukt/testet, har gitt butikken beskjed og tok bilder rett etter henting slik jeg har bevis på når jeg oppdaget dette.

Får ikke HK før om et par dager

20201128_175219.jpg

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (10 minutter siden):

Hentet en 10850K på posten, forseglingen på cup esken var løs i den ene enden og IHS har på kanten ned mot kretskortet 2 hakk(forstørret bilde).

Noen sett slike hakk på ubrukt cup før?

Så jeg lurer på om den kan ha vært brukt/testet, har gitt butikken beskjed og tok bilder rett etter henting slik jeg har bevis på når jeg oppdaget dette.

Får ikke HK før om et par dager

20201128_175219.jpg

Jeg stusset også på at forseglingen på den jeg fikk var løs, altså den teipbiten på esken cpu ligger i som står noe "void" greier på.
10850k fra komplett.  Sjekket ikke cpu så grundig, men den funker i vertfall 😛 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...