Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

baggiebridges skrev (12 timer siden):

Jeg har hatt en del forskjellig HK merker og usikker på hvem som jeg setter først av Asus og Evga. Har hatt Asus de 4 siste generasjonene, dog hadde jeg et Asrock, vel 2 -  Extreme4 og 11 -byttet dog til Asus Black utgave og så meg aldri tilbake.

Bin på min 10850K som jeg fikk idag er 53😥 og sto i samme rubrikk i bios at jeg måtte ha 1.6x volt for og oppnå 5.2Ghz. Hvor mye volt jeg må ha for og nå 5.2 GHz ser ut til og forandre seg hver gang jeg er innom bios, det laveste var 1.4xvolt. Men bin på 53 er kontant.... er 10900K merkbart bedre binnet ?

Satte XMP profile 3600 og endret hastighet til 4000MHz....jadajada(ville ikke mer,  på samme måte med X Apex og 8700K fikk jeg  4400Mhz). Endret til multiplier 52, sync all cores og disablet cpu svid support og fikk i Firestrike 26212, hadde 26207 med 8700K oppsettet mitt med same 1080Ti GPU. .....Jada noob oc, men bare for og få et første inntrykk.

Satte multiplier til 53 og da krasjet Firestrike i test nr 2 eller 3m husker ikke hvilken

Ser med 10900K og 1080Ti så får de 27439, med 10600K 25779.

Så jeg lurer litt på om jeg skal bytte 10850K ut med en 10600K frem til de nye LGA 1200 cpu'ene kommer en gang før sommeren(?). Eller vil 10850K være bedre enn forskjellen i Firestrike i BF1 og WZ som et eksempel?

Isolert sett yter vel min med noob overclocking trolig ganske greit med 10850K ref: Firestrike 26212

Temps var vel heller ikke så ille til og være en små crappy AIO. EVGA 2080 CLC på GPU

 

 

FS 26212.jpg

Klarte du 52 og sync all cores uten å endre vcore med 53 på bin quality? 😱

Tror jeg returnerer min 10850 og går for en 10900k og gambler på beder binning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KriZZ skrev (1 time siden):

Klarte du 52 og sync all cores uten å endre vcore med 53 på bin quality? 😱
 

Ja,..... men riktignok er det originalt en del innstillinger på auto, har ikke satt meg inn i innstillingene på biosen til XII Apex enda, så usikker hva disse auto settingene gjør. Ser det er ganske stor forskjell fra X Apex biosen.

Du har XII Hero? I så fall kanskje bedre og bytte til XII Apex? Eller XII Formula som har veldig lik strøm styring som XII Apex. Hovedkortet bestemmer hva du kan gjøre med resten av  hardwaren i pc'n. .... Du burde klare bedre enn meg på samme HK som meg siden du har bedre bin og bedre prediction ellers.... teoretisk, men ikke helt usannsynlig........Har du vært uheldig med "lotteriet" på ditt HK ikke sikkert det har særlig mye for seg og oppgradere cpu.

Så vidt jeg har forstått så er 10850K et resultat at det er for få 10900K som yter som de skal, og derfor har de tatt disse 10900K med litt endringer og kalt dem 10850K. Så kanskje ikke rart om bin er lav på 10850K. Om det er rett vil nok 10900K være bedre bin enn de vi har.

Ser forresten det ikke er uvanlig med 5.1/5.2 GHz på 10600K på High end MB's.

Jeg kjøpte utgaven medfølgende spill siden den var rimeligere enn den uten spill, kan de ha valgt de med lavest Bin til de medfølgende spill, løser man spill koden får man vel ikke levere tilbake cpu på angrefrist(?)

Noterte meg at med samme hastigheter i 10850K og 8700K oppsettet på cpu og gpu(5.2 og 2063) og ram på 4000MHz mot tidligere 4400MHz på  8700K oppsettet at fps var noe høyere i BF1( +~15) og at FPS varierte mindre.

Lyden i BF1 ble også litt bedre og mer detaljert, selv med samme usb  DAC og settings på denne som før.

Teller litt på knappene, beholde 10850K, eller bytte til 10600K og oppgradere til de nye cpuene til ~våren eller bli ferdig med og gå for 10900K

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (19 minutter siden):

Ja,..... men riktignok er det originalt en del innstillinger på auto, har ikke satt meg inn i innstillingene på biosen til XII Apex enda, så usikker hva disse auto settingene gjør. Ser det er ganske stor forskjell fra X Apex biosen.

Du har XII Hero? I så fall kanskje bedre og bytte til XII Apex? Eller XII Formula som har veldig lik strøm styring som XII Apex. Hovedkortet bestemmer hva du kan gjøre med resten av  hardwaren i pc'n. .... Du burde klare bedre enn meg på samme HK som meg siden du har bedre bin og bedre prediction ellers.... teoretisk, men ikke helt usannsynlig........Har du vært uheldig med "lotteriet" på ditt HK ikke sikkert det har særlig mye for seg og oppgradere cpu.

Så vidt jeg har forstått så er 10850K et resultat at det er for få 10900K som yter som de skal, og derfor har de tatt disse 10900K med litt endringer og kalt dem 10850K. Så kanskje ikke rart om bin er lav på 10850K. Om det er rett vil nok 10900K være bedre bin enn de vi har.

Ser forresten det ikke er uvanlig med 5.1/5.2 GHz på 10600K på High end MB's.

Jeg kjøpte utgaven medfølgende spill siden den var rimeligere enn den uten spill, kan de ha valgt de med lavest Bin til de medfølgende spill, løser man spill koden får man vel ikke levere tilbake cpu på angrefrist(?)

Noterte meg at med samme hastigheter i 10850K og 8700K oppsettet på cpu og gpu(5.2 og 2063) og ram på 4000MHz mot tidligere 4400MHz på  8700K oppsettet at fps var noe høyere i BF1( +~15) og at FPS varierte mindre.

Lyden i BF1 ble også litt bedre og mer detaljert, selv med samme usb  DAC og settings på denne som før.

Teller litt på knappene, beholde 10850K, eller bytte til 10600K og oppgradere til de nye cpuene til ~våren eller bli ferdig med og gå for 10900K

Jeg har XII Hero ja, men tror ikke hovedkort bør hold meg igjen her.

Power kampanje på torsdag så 20% på 10900K (4900,-) så 10850K går i retur

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg baggie. Har veldig lyst på en 5000 serie amd cpu. Men gadd ikke vente så plukka opp 10600k og et hero Xll til hyggelig pris på Black week. Var vel 22% på cpu og 20% på hk. Tror ikke det er mange cpu'er som gir like mye ytelse pr krone som 10600k til 2400kr.

Blir gøy å se hva slags klokkehastighet jeg havner på til slutt.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (56 minutter siden):

Jeg har XII Hero ja, men tror ikke hovedkort bør hold meg igjen her.

Power kampanje på torsdag så 20% på 10900K (4900,-) så 10850K går i retur

Sikker på det med HK?, Surt om det blir minimalt bedre, med XII Apex så vet du at det trolig ikke er mer og hente annensteds hen.

Endret  i Internal cpu management auto verdier til samme verdiene manuelt:

Cpu core / cache current limit max 255.75

Long duration package power limit 4095

Short duration package power limit 4095

Og da gikk det greit med 5.3 Ghz i firestrike på relativt lave temps, likt som med 5.2Ghz  Må få bedre kjøling enn den AIO jeg har nå

@Juggel hvilken hastighet er du på nå?

 

5,3.jpg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (12 minutter siden):

Sikker på det med HK?, Surt om det blir minimalt bedre, med XII Apex så vet du at det trolig ikke er mer og hente annensteds hen.

Det eneste XII Apex bør gjøre markant bedre enn andre Maximus-kort er minneoverklokking. En fase til eller fra på en VRM som er så overdimensjonert og overspesifisert bør ikke ha noe å si, det er ikke snakk om hovedkort til 2500 kr her.

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (36 minutter siden):

Sikker på det med HK?, Surt om det blir minimalt bedre, med XII Apex så vet du at det trolig ikke er mer og hente annensteds hen.

Finner vi ut om noen dager 😛 
Oppgradere til Apex koster betraktelig mer enn å bare gå opp til en 10900K 

Kostet så godt som det samme som 10850K så en ekstra hundrelapp for at det står 10900K er alene verdt det, men håper på litt bedre bin :) 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (45 minutter siden):

Det eneste XII Apex bør gjøre markant bedre enn andre Maximus-kort er minneoverklokking. En fase til eller fra på en VRM som er så overdimensjonert og overspesifisert bør ikke ha noe å si, det er ikke snakk om hovedkort til 2500 kr her.

Er vel flere ting en en fase som skiller WRM på disse.  Mener du de ellers er identiske, utover en fase, må du gjerne dokumentere dette.

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (14 minutter siden):

Er vel flere ting en en fase som skiller WRM på disse.  Mener du de ellers er identiske, utover en fase, må du gjerne dokumentere dette.

Minnelayoutet på Apex er jo en god del bedre, ellers er det samme layout på kondensatorer før/etter VRM, og i/under socket

Det er andre forskjeller, Apex har en separat SATA-kontroller for de som skal kjøre Windows XP, og bare 1x 2.5 Gb/s LAN-port mot Hero sine 1 Gb/s og 5 Gb/s. I tillegg har ASUS lagt på en haug med debug-brytere på Apex, blant annet Safe Boot.

Å forvente noen markant forskjell i kjernefrekvens basert på en ekstra fase og mindre forstyrrelse fra en avskrudd iGPU-linje er svært optimistisk, i alle fall med vanlige temperaturer. Apex kan jo også kjøre minnet hardere, og dess hardere minnet kjører dess vanskeligere blir det å skvise ut de siste 100 MHz av kjernen.

Lenke til kommentar

@Noreng du er kjapp i vendingen av og til og be om dokumentasjon på meninger/påstander andre har, men noterer meg at du ikke kan/vil gjøre det selv.

Så ifølge  deg så er altså komponentene brukt i wrm på disse 2 hk'ene identiske? Vil gjerne se noe dokumentasjon på dette. Har de i det hele tatt noen identiske  komponenter i wrm når det gjelder mot cpu?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (28 minutter siden):

@Noreng du er kjapp i vendingen av og til og be om dokumentasjon på meninger/påstander andre har, men noterer meg at du ikke kan/vil gjøre det selv.

Så ifølge  deg så er altså komponentene brukt i wrm på disse 2 hk'ene identiske? Vil gjerne se noe dokumentasjon på dette. Har de i det hele tatt noen identiske  komponenter i wrm når det gjelder mot cpu?

Buildzoid har listet opp komponentene for Apex

Techpowerup sin test gir komponentene for Hero

Samme ASP1405, TDA21472 vs TDA21462 er et spørsmål om effektivitet (ikke rippel eller transient). Samme layout med kondensatorer som sagt tidligere...

Poenget mitt er at VRM uansett har lite å si for hvilken klokkefrekvens du kan kjøre CPU på. Det er først og fremst kjøling som avgjør hvilken klokkefrekvens du ender opp med (samt hvor viktig AVX2-stabilitet er for deg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Noreng takker for svar og henvisninger. 

Noterte meg hva Buildzoid mente om power stages fra 60A eller mer at det ikke har noen praktisk betydning på konsumer HK.

Så at Apex har 1120A på Vcore og Hero 840A i seg utgjør liten eller ingen forskjell på hva man får til med cpu , regner med at det betinger at kvaliteten på komponentene er like. Noterte meg også at TDA21472 og TDA21462 har samme kvalitets klassifisering.

Vel da er det ikke helt slik jeg trodde at WRM vcore på APEX utgjør en forskjell og regne med versus de andre Maximus kortene, kanskje jeg da må sette meg mer inn i minne oc, godt jeg ikke betalte mer en 4.5K for Apex kortet mitt😇

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yPS3hj_K7EPT4RBWCyjdKNP56pnwDz-IgBc0975-FUg/edit#gid=0

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16YJm4L1-ohpL8s-4rLDDDCBZvi97ZYwkc44s7LS5-2Q/edit#gid=0

Grei basic og enkel oversikt her: 

 ROG MAXIMUS XII HERO (WI-FI)
14+2+2+2, ASP1405I (7+1), 14*TDA21462 60A = 840A, TEAMED

ROG MAXIMUS XII FORMULA
16+0+2+2, ASP1405I (8+0), 16*TDA21472 70A = 1120A, TEAMED

ROG MAXIMUS XII EXTREME
16+0+2+2, ASP1405I (8+0), 16*TDA21490 90A = 1440A, TEAMED

ROG MAXIMUS XII APEX
16+0+2+2, ASP1405I (8+0), 16*TDA21472 70A = 1120A, TEAMED

Siden du nevner AVX2 så regner jeg det er den versjonen av AVX som er på Maximus hovedkortene, selv om det bare står AVX i bios. Usikker på forskjellene, men er det slik at AVX2 har kortere response tid enn AVX?

På cpu har jeg en AIO, Corsair Icue H150I RGB Pro XT og den er ikke allverdens,   denne skal skiftes etter hvert med noe annet.  Men den får av prediksjonen i bios 173 poeng, dvs bios har klassifisert den som custom vannkjøling lol. Dog i den nedre enden.

 

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (37 minutter siden):

@Noreng takker for svar og henvisninger.

Siden du nevner AVX2 så regner jeg det er den versjonen av AVX som er på Maximus hovedkortene, selv om det bare står AVX i bios. Usikker på forskjellene, men er det slik at AVX2 har kortere response tid enn AVX?

På cpu har jeg en AIO, Corsair Icue H150I RGB Pro XT og den er ikke allverdens,   denne skal skiftes etter hvert med noe annet.  Men den får av prediksjonen i bios 173 poeng, dvs bios har klassifisert den som custom vannkjøling lol. Dog i den nedre enden.

 

AVX2 er en utvidelse av x86, Intel har hatt AVX2-støtte siden Haswell (f. eks. 4770K). Det er er en 256-bit utvidelse, som kort sagt betyr at prosessorer kan behandle veldig store og/eller veldig mange tall samtidig. Det er takket være AVX-utvidelser at videoenkoding, rendering, og simulering har hatt ytelsesfremskritt det siste tiåret. Utfordringen er at det kan bli veldig mye data som går inn og ut av prosessoren.

Enkelte programmer og kode som bruker AVX2 kan forårsake enorme mengder varme i CPU. Intel har i de siste årene utviklet et bibliotek som kalles MKL (Math Kernel Library) som utnytter AVX2, dette forårsaker vanvittig mye varme på både Intel- og AMD-prosessorer, og du kan nesten utelukke overklokking forbi 5 GHz når det er i bruk. Programmer som bruker MKL inkluderer blant annet MATLAB, NumPy, og SOLIDWORKS.

AVX2 er ikke noe problem om du bare spiller, og ikke spesielt merkbart varmt i rendering, men det kan bli et skikkelig helvete om du gjør noen realfaglige simuleringer.

På X299 har Intel også kommet med AVX512, det er en vesentlig oppgradering fra AVX2, men det er enda varmere. Elmor kom frem til at 10980XE brukte 500W på 1.10V og 4.2 GHz, da var maks-temperatur 104C. Neste generasjon Intel-prosessorer på LGA1200 skal angivelig også få AVX512-støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 timer siden):

 

AVX2 er en utvidelse av x86, Intel har hatt AVX2-støtte siden Haswell (f. eks. 4770K). Det er er en 256-bit utvidelse, som kort sagt betyr at prosessorer kan behandle veldig store og/eller veldig mange tall samtidig. Det er takket være AVX-utvidelser at videoenkoding, rendering, og simulering har hatt ytelsesfremskritt det siste tiåret. Utfordringen er at det kan bli veldig mye data som går inn og ut av prosessoren.

Enkelte programmer og kode som bruker AVX2 kan forårsake enorme mengder varme i CPU. Intel har i de siste årene utviklet et bibliotek som kalles MKL (Math Kernel Library) som utnytter AVX2, dette forårsaker vanvittig mye varme på både Intel- og AMD-prosessorer, og du kan nesten utelukke overklokking forbi 5 GHz når det er i bruk. Programmer som bruker MKL inkluderer blant annet MATLAB, NumPy, og SOLIDWORKS.

AVX2 er ikke noe problem om du bare spiller, og ikke spesielt merkbart varmt i rendering, men det kan bli et skikkelig helvete om du gjør noen realfaglige simuleringer.

På X299 har Intel også kommet med AVX512, det er en vesentlig oppgradering fra AVX2, men det er enda varmere. Elmor kom frem til at 10980XE brukte 500W på 1.10V og 4.2 GHz, da var maks-temperatur 104C. Neste generasjon Intel-prosessorer på LGA1200 skal angivelig også få AVX512-støtte.

🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...