Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Under anbefalte skritt før bruk av AI oc skulle man kjøre en belastnings test, jeg brukte realbench. Da den var ferdig og lastet bios etterpå hadde Bin på cpu steget fra 53 til 63 og volt for og oppnå 5.3GHz sunket med ca 0.15v.

Prøvde etterpå og kjøre Realbench , og 3 x CPU-Z  stresstes og 3 Furmark CPU burner samtidig men gjorde ikke noe ytterligere forskjell på prediksjon av bin eller volt.

Spørsmålet er da om jeg kjører et enda tyngre test program vil jeg kunne få se en bedre bin? Isåfall hvilket program bør jeg bruke?.... eller kan første bin prediksjon vært en hickup?

Lenke til kommentar

Blæ!

Viper Steel 4400mhz og z490 Hero komboen var visst jævlig vrien gitt. Umulig å få spilt om man bruker XMP settings! 
 

Kjører Karhu Software RAM Test nå(hadde visst lisens og greier) og fikk error på 4400CL19 1.45V settings. Prøver 4266cl19 1.35, men regner med det slår ut feil her og siden det også ikke funker i spill.


Trakk ikke vinnerloddet jeg altså? :p
 

EDIT: Error etter knapt 6 minutter ja.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (15 minutter siden):

Blæ!

Viper Steel 4400mhz og z490 Hero komboen var visst jævlig vrien gitt. Umulig å få spilt om man bruker XMP settings! 
 

Kjører Karhu Software RAM Test nå(hadde visst lisens og greier) og fikk error på 4400CL19 1.45V settings. Prøver 4266cl19 1.35, men regner med det slår ut feil her og siden det også ikke funker i spill.


Trakk ikke vinnerloddet jeg altså? :p
 

EDIT: Error etter knapt 6 minutter ja.

Det var snodig.

Fungerer smertefritt her med XMP og 4400MHz og i tillegg strammet opp litt timings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (19 minutter siden):

Det var snodig.

Fungerer smertefritt her med XMP og 4400MHz og i tillegg strammet opp litt timings.

Hvilken bios versjon har du?

Jeg kjører på 0901!

Hvilke timings har du, andre settings i BIOS du har tuklet med?

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (5 minutter siden):

Hvilken bios versjon har du?

Jeg kjører på 0901!

Hvilke timings har du, andre settings i BIOS du har tuklet med?

Kjører siste final (ikke beta)

Fungerte også med biosen som kom med HK før jeg oppdaterte.

Husker ikke timings i hode nå, men vært inne og strammet på noen få ting i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 10700KF med MSI Z490 Unify og 16GB G.Skill TridentZ 4133MHz C19 RAM. Har styra litt med OC på dette hovedkortet og hovedkortet jeg hadde før som tok kvelden (Gaming Carbon Wifi) for noen uker siden. Er det normalt at man må opp på 1,375V for å nå 4.9GHz all core? Videre, er det normalt at ved en slik overklokk ikke får til å skru på XMP uten at maskina tryner? Jeg får velge liksom, enten CPU overklokk, eller RAM OC.

Mistenker at jeg bare har lucka out på CPUen (igjen). 7700Ken jeg hadde ville heller ikke over 4.9GHz uten å gå over 1.4V på CPUen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Er det normalt at man må opp på 1,375V for å nå 4.9GHz all core?

1,375V hva? Om det er under last så er det veldig mye, men regner med du har vdrop her. Hvilken llc kjører du og hva er load voltage? 

 

3 minutes ago, MrMarbles said:

Jeg får velge liksom, enten CPU overklokk, eller RAM OC.

Prøvd å tune vdimm, sa og io? Siste bios? 

Men det stemmer forsåvidt at når du er på grensen til stabilitet på Core frekvens så mister du litt på minnesiden, men ikke med en søndagsklokk som du kjører 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (14 minutter siden):

1,375V hva? Om det er under last så er det veldig mye, men regner med du har vdrop her. Hvilken llc kjører du og hva er load voltage? 

 

Prøvd å tune vdimm, sa og io? Siste bios? 

Men det stemmer forsåvidt at når du er på grensen til stabilitet på Core frekvens så mister du litt på minnesiden, men ikke med en søndagsklokk som du kjører 

Vel, jeg prøvde å tune manuelt, men kom ingen vei ved å gradvis øke Volten (starta jo under 1.3V). Så prøvde jeg den autoOC-greia i BIOSen, og da gikk den rett opp på 1,375V. Skal sjekke LLC og load voltage når jeg kommer hjem. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Mala said:

Blæ!

Viper Steel 4400mhz og z490 Hero komboen var visst jævlig vrien gitt. Umulig å få spilt om man bruker XMP settings! 
 

Kjører Karhu Software RAM Test nå(hadde visst lisens og greier) og fikk error på 4400CL19 1.45V settings. Prøver 4266cl19 1.35, men regner med det slår ut feil her og siden det også ikke funker i spill.


Trakk ikke vinnerloddet jeg altså? :p
 

EDIT: Error etter knapt 6 minutter ja.

Har du satt dem i riktig spor da? :p

Lenke til kommentar
4 hours ago, Mala said:

Blæ!

Viper Steel 4400mhz og z490 Hero komboen var visst jævlig vrien gitt. Umulig å få spilt om man bruker XMP settings! 
 

Kjører Karhu Software RAM Test nå(hadde visst lisens og greier) og fikk error på 4400CL19 1.45V settings. Prøver 4266cl19 1.35, men regner med det slår ut feil her og siden det også ikke funker i spill.


Trakk ikke vinnerloddet jeg altså? :p
 

EDIT: Error etter knapt 6 minutter ja.

Jeg klarte heller ikke stabil xmp på de brikkene, men klarte 4266cl16 uten problemer. Sjekk tråden min, der har jeg postet mine resultater :)

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...