Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

*cough* IMHO er python den som har fått løkker riktig, og alle andre språk er på bærtur :p

Når du tror at "ditt" programmeringsspråk er alene om å ha en feature så er det som regel fordi du har noe begrenset erfaring. Bare så det er sagt :)

 

Forresten, når du sier at Python har gjort det riktig, sikter du da til for-løkkene eller til generator expressions?

 

Jeg trives forøvrig best i språk som ikke har løkker. Som f.eks. Clojure og Erlang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, når du sier at Python har gjort det riktig, sikter du da til for-løkkene eller til generator expressions?

 

Begge, egentlig. Den ene ville vært mye svakere uten den andre.

 

Mange språk har en lignende for loop, men de er litt påklistret, og mer som et alternativ til den "vanlige" for loop'en. I python så har de gjort et valg at det er den eneste for-loop'en de har (du kan lage en tradisjonell en via xrange eller while loop, men det er litt besides the point).

 

I de aller fleste tilfeller, når du kjører en loop, er det for å gå igjennom et sett med items. Å gå igjennom en tallserie, for så å bruke den til å hente fra et indeks er i de tilfellene litt bakvendtland. Python har det som en design filosofi at når man looper, går man igjennom et sett med items (og hvis man trenger å gå igjennom en tallserie (eller trenger indeks), så har man generators for det. Og hvis man ikke har generators for det, så er det såre enkelt å lage en generator for det :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var usikker på om eg skulle opprette en ny tråd for dette spørsmålet, men så fant eg denne tråden og tenkte eg kunne slå til.

 

Eg skal ta IT-2 som privatist til høsten. Har ikkje hatt faget IT-1. Eg har aldri vert borte i programmering før og lurer på kva språk eg burde bruke. Eg har ingen planar om å studere IT utover dette faget.

 

Eg tar faget både for å få mitt siste halve realfagspoeng og for å forhåpentlig vis få to nye 6era på vitnemålet.. så eg vil ha et språk som ikkje begrensar, viss det er noken språk som kan begrense. Er som sagt blank på dette feltet.

 

Dei skule-bøkene eg har sett brukar Flash + Actionscript, men har en følelse av at dette ikkje er det beste? Eg har allerede Adobe Flash professional CS5.5 på pcen, så om det er et fullgodt program vil eg gjerne bruke det. Kan man velge fritt språk når man programmerer i flash, eller er det bestemte språk som høyrer til bestemte program?

 

Håper eg ikkje gjorde noke feil ved å poste her.

(Litt gammelt innlegg men jaja.)

 

Så problemet med IT2 er at det begrenser seg til kun Actionscript og Flash. Mener noen skoler har beveget seg over til PHP pga HTML5, men pensumet er fremdeles i Flash og Actionscript.

Hvor bra dette er er dog en helt annen diskusjon. Mener dem kunne valgt et språk som kanskje hadde hatt litt mer funksjonalitet og er lettere, som Python. Evt C/C++, men ser ikke hvordan det skal gå bra med relativt få timer i faget.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 år senere...

Javascript, og det er fordi det gir deg gode muligheter til å lage webapps, apps og javascript er standard i vanlige nettlesere.

 

Men følg følelsen. Du kommer ihverfall langt med javascript. Det er vel det mest populære nå om dagen. Mye ressurser å hente fra nettet, om du skulle stå fast eller lurer på noe...

 

Du slipper å installere noe annet enn en web editor som f.eks VSCode, Sublime eller Notepad++ så er du i gang.

 

Skal du kjøre javascript på egen dedikert server lønner det seg med Node.js installert. Og det lønner seg hvis du skal lage større program. Eg. hvis du trenger database eller skal lage frontend i React, Vue eller Angular.

 

Men begynn med HTML, CSS og basic(vanilla) javascript. eventulet Jquery, men dette er ikke et must.

 

Håper dette var til hjelp.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvilke type programmer trenger man for å komme igang med java-script

 

Egentilg trenger du "ingen" programmer. Du må ha en text editor. Da er jo VS code et godt valg. Men det er slik at javascript finnes i browseren. Ville anbefale enten firefox eller chrome. Så med mindre du skal laste ned bibloteket jQuery eller noe annet, trengs det svært lite for å komme i gang.

 

Du trenger ikke node.js med det er en platform som lar deg kjøre javascript utenfor browsern, altså du kan sette det opp på en server.

 

Jeg ville anbefale å begynne enklest mulig med kun VS Code og chome/firefox. Lag en mappe på pc/mac/linux og åpne dette i vs code. Deretter oppretter du så mange html, css, javascript filer du trenger for prosjektet ditt.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Hvilke type programmer trenger man for å komme igang med java-script

 

Du kan bare programmere på nett: https://jsfiddle.net/ .

 

Eller så kan du laste ned notepad++ og lagre fila som .html og åpne den i nettleseren.

 

Eksempel:

<!DOCTYPE html>
<html>
	<head>
		<meta charset="UTF-8">
		<title>title</title>
	</head>
	
	<body>
		<h1 id="foo">Hei</h1>
	
		<script type="text/javascript">
			document.getElementById("foo").innerHTML = "yourTextHere";
		</script>
	</body>

</html>

1. Lag en fil

2. Kall den f.eks "coolwebsite.html"

3. Åpne den med teksteditor notepad++/notisblokk

4. Lim inn det over og lagre

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det no preview til eclipse for å teste ut kode ? Må man bruke wamp til Java ?

Kan ikke svare noe mer, er lenge siden jeg brukte det. Vet ikke hva du mener med preview men du kan kompilere og kjøre kode i eclipse.

 

Ellers er det noen andre som bør svare deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lær deg Elm, så slipper du å kaste bort flere år på å innse at alle «objekt orienterte» språk som er main stream i dag ikke aner hva OO faktisk innebærer og at også disse språkene blir bedre om du tar en mer funksjonell tilnærming til det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...