Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kan skjønne at siden du driver mest med grafikk så har du kanskje aldri hatt det store behovet for å produsere testdata eller å analysere utdata (bortsett fra av grafiikken du gjør med hodet da), men du skjønner sikkert forskjellen på scenarioet og det å analysere en variabel i en debugger.

 

Poenget er at utvikling er mye mer enn å skrive koden, trykke på en knapp så det kompilerer og debugge og så er du ferdig. De eneste som kanskje har det som sitt hovedscenario er vel typiske GUI-brukerprogrammer, som du finner mest av på windows, og det er vel kanskje også noe av forklaringen til at så mye av forskning og store tunge programmer på servermarkedet foretrekker linux/unix som utviklingsplatform.

 

Det burde vel også si litt at et sånt utviklingsmiljø fortsatt er foretrukket etter 30-40 år av nærmere samtlige som driver med noe som helst seriøs programmering på unix/linux. Jeg tror ikke google, linux osv er utviklet i verken MSVS, KDevelop eller code blocks. Da er det tydelig at noe er gjort riktig og at ting er effektivt, stabilt og kraftig.

Lenke til kommentar

Mulig.

 

Jeg har ikke helt skjønt hva som er så flott med å bruke kommandolinjen, jeg blir sliten av å drive med dette i Linux, og det var en av grunnene til at jeg brukte mest tid på QBasic istedet for C i DOS dagene.

 

Jeg liker ihvertfall å ha alt på ett sted.

 

Hvis du driver med GUI, er det temmelig nødvendig å ha enn GUI-designer, på Windows eller Mac OS lager en sjeldent til aldri CUI programmer, som kanskje er litt av grunnen til at disse to seg i mellom står for 99% av OS markedet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har skrevet litt PHP men har lyst og lære meg F. eks C. Jeg vil ha mulighet til å skrive programmer til både Linux og Windows. Hvilket av C språkene burde jeg satse på(C/C++)? Forskjellen er ve at C++ er objekt orientert, men hvor store forskjeller gir dette?

 

Med C så kan jeg programere opp mot USB uten spesielle komplikasjoner? Tenkte og leke meg litt med noe likende som dette når jeg blir god nok.

Lenke til kommentar

Ok, skal se om jeg finner noen C++ bøker. Finnes det noen gode norske eller må jeg over på engelsk?

 

EDIT:

4.2 C versus Assembly code

Whenever possible, program in C instead of in assembly language. You'll find the development and maintenance of firmware programs to be much faster and easier. However, there are some times when you may still need to program in assembly (or put sections of assembly "in-line" using the #asm construct):

Time critical applications, where you must be able to account for every cycle. In general, you can't rely on what code the C compiler will generate nor what run-time support code will be run in the course of execution.

Code critical applications. The C compiler can't assume much about the state of ports and registers, so it generates some extra code in the name of saving and restoring state.

The PIC18F4550 is a monster compared to some of the smaller devices, so most likely you won't have to worry about assembly though.

Det er så likt at dette går om hverandre hvis jeg ikke skriver objektorientert? Har noen prosjekter som helst innebærer USB når jeg blir god nok :D

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Anbefaler at trådstarter tar en kikk på C#. Raske resultater er alpha og omega for motivasjonen i starten. Når man skriver managed .Net kan man jo hoppe over til C++ når man måtte ønske; og det innenfor samme program. Føler at det å knote "Hello World"-programmer i en konsoll bør høre fortiden til.

Lenke til kommentar

Console programmer hindrer nybegynnere i å sitte å plundre for mye med GUI.

Ofte ser jeg folk som egentlig bare prøver å binde en tekstboks til en annen kontroll uten å forstå hvordan det skal gjøres.

 

Grunnlaget mitt for denne meningen er antall poster som inneholder ordet "WebBrowser1"

Fant 140 innlegg og 112 diskusjoner.
Lenke til kommentar

Tenkes det på første trådstarter som laga emnet i 03, eller meg? Hvis det er snakk meg, så sier jeg nei til C#. Klarer meg fint uten GUI, desuten så er det mindre som må ordnes og lages uten GUI, og det er jo lik kortere tid til ferdig produkt :D Vil kunne skrive for Linux og, da jeg bruker det en del

Lenke til kommentar
Du kan fint lage console programmer i C#, det fungerer også utmerket under Linux med Mono.

 

Eneste ulempen er at mono develop er temmelig mye dårligere en Visual C# er, men selve programmet fungerer fint.

Ok, men C## er jo laget av MS for Windows(?), og men kjører C## rett ut av boksen på Linux, eller må man instalere Mono?

 

Ja, det er ingen forskjell på løkker fra C til C++.

Eneste er at det i C++ er mulig å deklarere variabler ellers i koden som gjør at en kan skrive

for(int i = 0...

 

Dette er også mulig i "moderne" C (C99).

Hva er forskjellen på C99 og den gamle typen? Klarer jeg og skrive "gammeldag" C hvis jeg kan C99 hvis jeg av en eller annen grunn har lyst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...