Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Vet dette er litt sent angående C#, men jeg er litt skeptisk til Microsoft og det de lover. Tror mye av mine tanker rundt C# blir oppsummert ganske godt av FSF. Dog det skal jo sies at FSF ikke er helt objektive.

 

Når det kommer til C++ så er jeg ganske fornøyd uten om cout så er det ganske greit. Har ikke fått prøvd ut C++ i et større prosjekt enda, men jeg tror jeg kommer til å ha et godt forhold til C++. Det åpner noen dører som det kan diskuteres om burde være åpene.

 

Til nybegynnere som tråden handler om så tror jeg ganske godt på Python. Python gjør mange ting veldig enkle mye er innebygget for å gjøre jobben enklere. I tillegg så lærer du det viktigste i objekt orientering og kommer godt inn i programmeringstankegangen. Har merket at en del studenter som blir "tvunget" på C++ her på NTNU ikke så enkelt forstår ting som "this" osv. da tror jeg Python hadde gjort det enklere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Med det argumentet er Visual Basic aller best, for der heter det Me.

 

Men med mørkere tone:

 

Det var mange på skolen som ble forvirret av this, fordi noen ganger må en bruke det, andre ganger ikke. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg måtte forklare at en bruker this kun for å hindre at uttrykket er tvetydig.

 

Forskjellen i objektorienteringen i Python og C++ er vel relativt liten, begge støtter multiple inheritance, og har ikke noe eksplisitt interface opplegg? Ville tro det som er vanskeligere i C++ er pekere og referanser.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Python sin OOP er litt bastardisert. Den støtter ikke f.eks private/protected/public, alt er public. Man tar også i mot self manuelt (man kan kalle den this om man vil), så OOP abstraksjonen blir litt borte, men men. :) Blir litt som å lage seg en C struct, noen metoder (som tar i mot struct*), og kalle det OOP :D

 

Har ikke jobba så mye med python, så kan hende jeg tar feil ...

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Den støtter ikke f.eks private/protected/public, alt er public. Man tar også i mot self manuelt

Ja python har en annen filosofi.

Vi er alle voksene,python stoler på deg.

@karl

Nothing is really private in python. No class or class instance can

keep you away from all what's inside (this makes introspection

possible and powerful). Python trusts you. It says "hey, if you want

to go poking around in dark places, I'm gonna trust that you've got

a good reason and you're not making trouble."

 

After all, we're all consenting adults here.

 

C++ and Java don't have this philosophy (not to the same extent).

They allow you create private methods and static members.

 

@S.Lott har et godt svar her.

http://stackoverflow.com/questions/1641219/does-python-have-private-variables-in-classes

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Men tanken på at python er voksende, enkelt, og relativt lett å lære så er det å anbefale for nybegynnere som ikke trenger low-end greier. Kan vel også nevnes at Pypy viser muskler (http://morepypy.blogspot.com/2011/07/realtime-image-processing-in-python.html, http://morepypy.blogspot.com/2011/02/pypy-faster-than-c-on-carefully-crafted.html), og det samme gjør RPython (som Pypy er skrevet i, http://morepypy.blogspot.com/2008/01/rpython-can-be-faster-than-c.html)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Var usikker på om eg skulle opprette en ny tråd for dette spørsmålet, men så fant eg denne tråden og tenkte eg kunne slå til.

 

Eg skal ta IT-2 som privatist til høsten. Har ikkje hatt faget IT-1. Eg har aldri vert borte i programmering før og lurer på kva språk eg burde bruke. Eg har ingen planar om å studere IT utover dette faget.

 

Eg tar faget både for å få mitt siste halve realfagspoeng og for å forhåpentlig vis få to nye 6era på vitnemålet.. så eg vil ha et språk som ikkje begrensar, viss det er noken språk som kan begrense. Er som sagt blank på dette feltet.

 

Dei skule-bøkene eg har sett brukar Flash + Actionscript, men har en følelse av at dette ikkje er det beste? Eg har allerede Adobe Flash professional CS5.5 på pcen, så om det er et fullgodt program vil eg gjerne bruke det. Kan man velge fritt språk når man programmerer i flash, eller er det bestemte språk som høyrer til bestemte program?

 

Håper eg ikkje gjorde noke feil ved å poste her.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Flash og Actionscript er feil språk for en som skal lære seg programmering. Actionscript er programmerringspråket til Flash.

 

Som mange andre nevner, så er Python et greit nybegynner-språk. Selv om python mangler en del ting vi som programmerere er veldig glad i, så vil si at python allikevel er et godt nybegynnerspråk. Mye fordi det er lite "utenom-snakk" man må kan virke som støy.

 

Så det var noen som etterlyste et greit programmeringspråk uten objektiorientiering, der kan Lua være et greit alternativ. (ja jeg vet det er et par år siden spørsmålet ble stilt ;))

Lenke til kommentar

Okei, takk. Oppfølgingsspørsmål: sidan det er et "enkelt" språk, vil en sensor kunne gi trekk for det, trur du? Kan man bruke Python i Flash? (dette ville eg kanskje greid å finne utav ved å søke litt, men sidan folk er så hjelpsomme er så prøver eg meg:) )

Ikke i forhold til flash og actionscript nei. Og du lager heller ikke flash med python - men om du ønsker å lage spill og animasjoner kan du gjøre dette med å bruke pygame (et tilleggsbibliotek til python), som gjør det enkelt å få til litt grafikk.

 

Python er og et språk som i mye større grad er i bruk på høyskoler, universiteter og i arbeidslivet i forhold til ActionScript.

 

Nå vet jeg ikke hvordan privatist i faget funker - men ser uansett ikke noen grunn til at du skal bli trukket for å bruke python.

 

Om du jobber jevnt utover høsten burde det være overkommelig å klare å lage et enkelt spill som du kan vise frem til sensor (om dere får lov til det).

Lenke til kommentar

Om sensor vil gi trekk for at du lærer deg Python, vet jeg ikke noe om. Jeg synes det virker rart.

 

Du kna ikke programmere Flash i python; der er det action script som gjelder. Hvorfor vil du programmere flash?

 

Nei, eg veit ikkje heilt eg. Eg har som sagt Adobe Flash Professional på pcen og tenkte at det var noke man "måtte" bruke i dette faget.

 

Men sånn eg har forstått det så kan man starte med Python og eventuelt gå over til et anna språk seinare?

I lærebøker eg har sett for dette faget er det enten C# eller Actionscript som blir brukt, men det skal i teorien vere mulig å lage det samme med Python som med dei, eller?

 

tusen takk for hjelp og beklager at eg er så blank ;)

Lenke til kommentar

Gjør som faget gjør. Se på gamle eksamensoppgaver og fasiter, hva bøkene gjør osv.

 

Å bruke python "fordi det er lett å lære" og du så må lære masse på egenhånd og hvordan man gjør slik og slik isteden for å følge boka blir bare dumt. Man trenger ikke være språk-misjonærer hele tiden.

 

Jeg vil si at Flash og Actionscript er feil språk for en som skal lære seg programmering. Actionscript er programmerringspråket til Flash.

[...]Hvorfor vil du programmere flash?

Han skal ikke studere programmering videre, og det en lærer på IT-fagene på VGS er så basic at det du gjør i AS blir helt likt som alle andre språk. Igjen en grunn til ikke å velge python vil da være for-løkkene er på trynet i forhold til det som blir undervist.

Grunnen til Flash er at IT-fagene tar dette i bruk fordi det er lett å slenge opp knapper, lage mouse-overs og animasjoner og å legge inn litt kode. Her brukte vi noe C# greier der vi dro knapper inn i et rutenett og la aksjoner på disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, då kan det hende eg berre skal bruke actionscript, og eventuelt C#? det er som du seier enkle ting som skal programmerast, sånn eg har skjønt det. F. eks. lage bestillingsmeny til å bestille togbillett. Eg har ikkje satt med så altfor godt inn i faget enda, berre lest over kompetansemål og sett på lærebøker. Eg blir veldig forvirra av alle desse ulike navna, veit ikkje om det er navn på et språk eller et program. Gleda meg til å ha litt meir peiling!

 

Eg er forresten ei jente :)

Lenke til kommentar

Han skal ikke studere programmering videre, og det en lærer på IT-fagene på VGS er så basic at det du gjør i AS blir helt likt som alle andre språk. Igjen en grunn til ikke å velge python vil da være for-løkkene er på trynet i forhold til det som blir undervist.

 

*cough* IMHO er python den som har fått løkker riktig, og alle andre språk er på bærtur :p

 

Når det gjelder de forskjellige språkene bygger de på de samme grunn-prinsippene, så er mange ting som går igjen. Det er felere veier til Rom, tho, og forskjellige språk kan bruke forskjellige veier å komme til de prinsippene ( http://no.wikipedia.org/wiki/Programmeringsparadigme ). De fleste språkene er funksjonell, objektorientert, eller en blanding av begge.

Lenke til kommentar

Hvis du kan velge mellom ActionScript eller C# ville jeg ihvertfall valgt C#. Det er langt mer matnyttig senere enn ActionScript er (med mindre du skal jobbe med Flash da, men det er et produkt som bare går én vei)

Du kan forøvrig skrive løkker på samme måte i C# som i Python:

foreach(var i in Enumerable.Range(0, 100))

Men det er litt kortere å skrive på vanlig måte:

for(int i = 0; i < 100; i++)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...