Gå til innhold

Hvilket programmerings-språk bør man begynne med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjah.. Perl er ett alternativ, det er definitivt også Python!, sistnevnte er det jeg ville anbefale dersom du skulle finne på og ville lære deg flere språk senere (Perl er rett og slett et rotete språk.. syns noen)

Python er som perl et scriptspråk, noe som har både fordeler og ulemper:

 

fordeler- programmet ditt vil kunne surre å gå på haugevis av plattformer (nux/nix, win, dos, ppc med flere)

 

Ulemper- må f.eks ha python installert for å kune kjøre, og du kan ikke lage noe for så å bare distribuere ei binærfil, da dette ikke finnes i et scriptspråk..

 

Ellers så er C et alternativ, selvsagt C++, noen vil hevde at det ene er å foretrekke å lære seg før du lærer det andre, men dette tror jeg er veldig individuelt, og noe du bare må lese om og finne ut av selv..

 

For mitt vedkommende så er Pascal hjertebarnet, og nå som Lazarus og FreePascal begyner å bli oppegående verktøy så er dette absolutt språk som er å regne med, selv om ihuga Linux-geeker aldri kommer til å inrømme det.

Pascal er som C++ og Python et objektorientert språk (eller dvs, object-pascal, senere også kjent som Delphi) og siden det jo faktisk ble utviklet i utdanningsøyemed så er det heller ikke så vanskelig å lære, det har en oversiklig oppbygging, og er forholdsvis enkel å få grep om.

 

Du har også mange andre språk å velge i, men disse er dem jeg vet bittelitt om...

 

Uansett hva du måtte velge så lytt til følgende tips: Kjøp bøker, les mye, spør og grav i alle fora, og regn med å gå lei av og til, og uansett hva andre måtte si, så er ALT mulig, det avhenger KUN av tidsaspekt og kunnskap samt vilje, og har du tid og vilje, er kunnskap lett å tilegne seg.

 

Og til sist, det er viktig å ha det gøy :yes:

 

Lykke til ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du skal lage. Hvis det foreløpig er "det samme" så vil jeg anbefale et språk med C likende syntax. Java, C, C++, C# er gode alternativer. Da lærer du (forhåpenligvis) såpass generell programmering at du lett kan gå over til noe annet senere hvis det er behov for dette. Jeg tror det dummeste du kan gjøre hvis du ikke helt vet hva du skal med programmeringen enda er å gå for et språk med "sær" syntax. Hvis du da går for Java, C++ eller C# vil du også få muligheten til å lære begreper som objekt orientert programmering. Hvis du i tillegg ikke ønsker å knytte deg til et bestemt operativsystem står du (foreløpig) igjen med Java og C++. (sies at det er støtte for C# på vei for linux, men du bør kanskje ikke være avhengig av det).

 

Selv foretrekker jeg C++ av alt for mange grunner til hva jeg orker å si akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det må bli Perl. Perl kan brukes til stort sett alt. Perl er veldig lett iforhold til andre språk, er ikke kjent med Python men...

Dette kommer også an på hva du skal bruke det til. Skal du utvikle store applikasjoner så er vel C/C++ best. Skal du lage litt web, kanskje trikse litt må jeg bare si at Perl er best. Perl er rett og slett gøy. Det er fordi det er superlett men kan gjøre masse, både store å små ting. Også hvis du sitter med irssi på irc kan du ha stor glede av Perl, fordi hvis du kan Perl kan du lage scripts til irssi ;) Mener å ha hørt eller lest at Perl er scriptsspråket til C/C++. Mulig det er feil men er det korrekt så er det jo et kjempepluss. For C++ er stort og hurtig.Som Dino_ sier; Python går på mange plattformer, det gjør Perl og C++ også. C++ kan ta en stund å lære og kan ikke brukes like lett som Perl på nett(tror jeg). Men C++ er større, enn de fleste programeringspråk. Anbefaler deg virkelig at du ser litt på Perl. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tjah.. Perl er ett alternativ, det er definitivt også Python!, sistnevnte er det jeg ville anbefale dersom du skulle finne på og ville lære deg flere språk senere (Perl er rett og slett et rotete språk.. syns noen)

 

Bah! Humbug!

Perl er jo bare genialt - hvilke andre programmerings-språk kan man presse ut av seg slike kaudervelske setninger i:

1. $self->parser_list ( map {$package_name . $_} &{$package_name . "export_parsing_functions"} () );

2. bless ($untraversed_links[0], Thread::Queue)->enqueue ( scalar @{$links} > 1 ? (_fisher_yates_shuffle (\@{$li
nks})) : @{$links} );

 

Samtidig er Perl veldig lett til enkle ting (kommer ikke på noe dugende eksempel, men det er bare å ta turen innom perl-forumet), mens språk som C og Java krever litt for mye skriving til at det blir gøy i lengden.

 

Så for en nybegynner er et skript-språk så absolutt å anbefale.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar
Bah! Humbug!

Perl er jo bare genialt - hvilke andre programmerings-språk kan man presse ut av seg slike kaudervelske setninger i:

1. $self->parser_list ( map {$package_name . $_} &{$package_name . "export_parsing_functions"} () );

2. bless ($untraversed_links[0], Thread::Queue)->enqueue ( scalar @{$links} > 1 ? (_fisher_yates_shuffle (\@{$li
nks})) : @{$links} );

 

Ja nettop, i hvilket annet språk kan man virkelig det???

helt greit dersom du ikke har tenkt å lære annet et Perl, men har du tenkt å avansere så er det lurt å lære noe som faktisk ligner på andre språk

 

Samtidig er Perl veldig lett til enkle ting (kommer ikke på noe dugende eksempel, men det er bare å ta turen innom perl-forumet), mens språk som C og Java krever litt for mye skriving til at det blir gøy i lengden.

 

Så for en nybegynner er et skript-språk så absolutt å anbefale.

 

DU har helt rett, Perl er fantastisk til enkle ting, og duger til en viss grad også til kompliserte oppgaver.

Og ja, det kan være en fordel for en nybegyner å starte med et scriptspråk, og da ville JEG valgt Python, da det faktisk ligner på andre språk og man derfor lettere kan ta med seg kunnskapen inn i nyere milijø.

 

Nå kan det jo også nevnes, at Linux/UNIX-programmering ikke er det samme som å programmere under Windoze pga Linux/UNIX`s lagvise oppbygging rundt kjernen (som en løk), og at det derfor kan være smart, ved kjøp av bøker, at man kjøper en bok som er skrevet med med disse systemene i bakhodet.

 

Jeg har hittil sverget til "Linux Programming Series" for å lære å lage programvare i Linux, og disse bøkene tar for seg et mildt sagt variert utvalg av metoder og språk å lære bort, og serien frister med følgende titler:

 

"steg1"

Beginning Perl (ikke få harding nå DrDoogie :green: )

Beginning C

Beginning C++

 

"steg2"

Beginning Linux Programming

Beginning GTK+/GNOME Programming

 

"steg3"

Professional Linux Programming (den jeg leser nuh! :thumbup: )

 

"steg4"

Professional PHP Programming

Professional Linux Deployment

 

og til slutt, for spesielt intereserte

Professional Apache.

 

 

disse bøkene er stappet med kunnskap fra perm til perm, og for den som gidder å lære seg all denne visdom burde være kapabel til å utføre betydelige oppgaver innen linux-programmering etterpå (uten at dette på noen måte gjelder undertegnede :))

 

Godt Nytt År folkens

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal lære å automatisere litt, og lage korte programsnutter, kan sikkert Perl være like greit som noe annet, men om du har tenkt å lære deg å programmere ordentlig, vil jeg anbefale Python eller Java. Python er ikke så kraftig som Java, men det er nok enklere å komme i gang med. Jeg vil absolutt fraråde nybegynnere å starte med PHP eller Perl, siden det er altfor lett å legge seg til dårlige vaner i dem. C(++) kunne kanskje vært et alternativ, men jeg mener det er altfor mye knoting med pekere, slik at det blir vanskeligere å se helheten.

 

Jeg har forøvrig programmert Perl aktivt i 6 år og PHP i 1, så jeg har ikke noe spesielt i mot språkene i seg selv, men jeg har sett koden fra endel "selvlærte", og det ser jo ikke ut i måneskinn.

Lenke til kommentar
Dersom du bare skal lære å automatisere litt, og lage korte programsnutter, kan sikkert Perl være like greit som noe annet, men om du har tenkt å lære deg å programmere ordentlig, vil jeg anbefale Python eller Java. Python er ikke så kraftig som Java, men det er nok enklere å komme i gang med. Jeg vil absolutt fraråde nybegynnere å starte med PHP eller Perl, siden det er altfor lett å legge seg til dårlige vaner i dem. C(++) kunne kanskje vært et alternativ, men jeg mener det er altfor mye knoting med pekere, slik at det blir vanskeligere å se helheten.

 

Jeg har forøvrig programmert Perl aktivt i 6 år og PHP i 1, så jeg har ikke noe spesielt i mot språkene i seg selv, men jeg har sett koden fra endel "selvlærte", og det ser jo ikke ut i måneskinn.

Hør på tvangsgreia!! :thumbs: start med Python, og så en påstand ut i luften, Java er for pokker ikke et språk, det minner mere om et operativsystem!, ikke plassen å begyne for en newbie!

Lenke til kommentar
1. Jeg vil absolutt fraråde nybegynnere å starte med PHP eller Perl, siden det er altfor lett å legge seg til dårlige vaner i dem.

 

2. ...jeg har sett koden fra endel "selvlærte", og det ser jo ikke ut i måneskinn.

1. Et omvendt argument blir: "C er en dårlig vane".

Poenget er at det skal være lett og forståelig å programmere noe - folk som ikke kan språket skal man ikke degge med, det er ikke dem man skriver for.

La oss nå ikke kjekle for mye, men bare for å komme med tre eksempler, to fra perl og et fra haskell, som kan vise litt hvor mye kjekkere det er å programmere et språk som lar deg gjøre det du vil uten å k'uke for mye rundt for å tekkes språket's forfatter:

 

A. Set/get klasse-metode for perl (setter og returnerer en verdi hvis gitt, ellers bare returnerer verdien som er der).

sub setget_val {
 my $self = shift;
 return @_ : ($self->{val} = shift) ? $self->{val};
}

 

B. Drit i teite temp-variabler i perl (stokker om på to elementer i et array uten å gå veien om å putte verdien et annet sted først).

@$array[$i, $j] = @$array[$j, $i]

 

C. HASKELL, ikke perl. Den geniale quicksort-funksjonen, høyere ordens (lambda-funksjoner) listefolding som kunst.

qsort []     = []
qsort (x:xs) = qsort elts_lt_x ++ [x] ++ qsort elts_greq_x
                where
                  elts_lt_x   = [y | y <- xs, y < x]
                  elts_greq_x = [y | y <- xs, y >= x]

 

2. Og hei, jeg har sett kode fra selvlærte basic, delphi, og C folk. Dét kan få deg til å spy litt i vinkel det.

 

EDIT: Feilstaving.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje C blir et litt "tungt" språk å begynne med. Personlig synes jeg Visual Basic er bra, selv om du legger deg til en del uvaner. Du får et meget bra resultat med én gang, og hvis man legger litt sjel (mange timer) i programmet sitt kan man fort få et bra resultat. :yes:

 

Men, VB er jo et programmeringsspråk for å lage KJØRBARE programmer for Windows. Hvis man er mer interessert i web programmering vil jeg på det sterkeste anbefale PHP (PHP Hypertext Preprocessor).

 

Jeg har også gode erfaringer med Python, men har dessverre ikke lært meg Python skikkelig.

Lenke til kommentar

Tror han mente mer Linux-programering. Da anbefaler jeg absolutt ikke Visual Basic. Perl mener jeg er det perfekte "lille" mest passende programeringspråket til Linux. C++ er også bra men er litt stort og kan ta langt tid før man lærer nok til og gjøre alt man trenger.Php er som sagt mer rettet mot web, og kun web. Perl kan brukes til både web og pc programering :cool:

Lenke til kommentar
En ting til som er verdt å tenke på er; skal jeg videre utdanne meg innen noe hvor jeg trenger programmering? I norge er det ganske mange høgskoler som tar utgangspunkt i C++ og Java som "grunnleggende" programmering. Er kanskje ikke så viktig for deg, men er verdt å tenke over.

Er det da et godt eller dårlig argument for eller mot C++? Hm? :p

Lenke til kommentar

jeg mener at det kanskje ikke er uten grunn dette er to språk som ofte blir førstevalget til høgskoler og universiteter for å lære grunnleggende og generell programmering. Som sagt kommer hele saken an på hva personen skal med kunnskapen, men hvis målet er å lære _generell_ programmering skjønner jeg ikke hvorfor noen foreslår php og perl. Dette er begge to fine språk som jeg selv har drevet mye med...men syntaxen er for sær på enkelte områder mener jeg, og har dessuten tvilsom oop støtte.

 

Dessuten vil jeg også gjerne si at jeg ikke liker java, men ettersom spørsmålet ikke gikk ut på "hva koder du?" eller "hvilket programmeringsspråk er best" føler jeg at jeg kan anbefale dette (og C++ som er blitt mitt language of choise) ut i fra flere synspunkter som er mer knyttet til spørsmålet trådstarter faktisk spurte om. Mer om dette kan leses i mine forrige innlegg.

 

Selv startet jeg med Basic noe som har gitt meg flere uvaner som jeg har brukt langt tid på å kvitte meg med. Jeg har vært innom (dvs vært innom på et grunnleggende nivå, ikke kan) Qbasic/Visual Basic, Pascal/delphi, C/C++, Java, assembly, perl, og php. Jeg tror hvis jeg kunne velge i dag ville jeg startet med nettopp C++ eller Java hvis målet var å lære generell og/eller grunnleggende programmering i det mål å få innsikt i ting, forståelse for generelle programmeringsbegreper, og ikke minst muligheten til senere å konvertere til et mer spesielt språk rettet mot en spesiell oppgave eller et spesielt mål så er valget for meg ganske klart.

 

På en annen side kan kanskje basic være valget hvis målet er å få opp resultater fort og enkelt for å øke interessen for emnet programmering. Du vil nok da møte på problemer den dagen du ønsker å kode mer "generelt", samt få noen uvaner som det kan være vanskelig å bli kvitt.

 

Smaken er som baken osv... også i programmeringsspråkenes verden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg vil, som mange andre her, anbefale python som start-språk.

 

Det er lett å komme i gang med, 'påtvinger' noen gode vaner (som indentation), og koden er som oftest klar og oversiktlig (som i mulig å lese og debugge etterpå :p).

Også, det er trolig (har ikke vært så mye bort i C/C++/java) lettere å hooppe fra python til andre språk senere.

 

Du kan også lese denne linken, som sammenligner mellom perl og python.

Lenke til kommentar

eg har ett spørsmål som er litt offtopic,

er det noen plass man kan få tak i sånne bøker GRATIS på internett??

har ikkje lyst og tømme kontoen bare for eit (stort) prosjekt ;)

noen som har noen addresser eller tips om kor eg skal leite(ikkje sei google har lett der)

Endret av flagger
Lenke til kommentar

Selv om PHP er for det meste web-basert(kan også kjøres som console-scripts) virker det som dette er en veldig fin basis for ikke-programmerere(kjenner flere som har brukt det som basis for å lære seg å programmere). Ellers klarte f.eks eksen min å lære seg grunnleggende Java veldig kjappt, og hun er "click and play"-dummie. Så Java er heller ikke et dumt alternativ. Java er jo selvfølgelig et mer kompleks språk enn PHP.

 

Flere over skriver at de synes Perl er et greit språk å begynne med. Dette er jeg litt uenig i, på grunn av at Perl kan være forvirrende. Det er rotete, og du har alt for mange forskjellige måter å gjøre samme ting på. Python som også nevnes er et veldig godt begynner-alternativ! Streng og enkel syntax, så det er ingen dum idee!

 

Mvh Eivind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...