Gå til innhold

Kan oppdretter kreve tilbake hunden ved omplassering?


Gjest Slettet-UaDZWc

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-UaDZWc

Vi ser oss nødt til å omplassere vår leonberger på snart 5 år som vi kjøpte av oppdretter. Vi ønsker han skal få være hos noen han kjenner, og vi har funnet et nytt hjem. Jeg informerte oppdretter om dette, men da refererte hun til et punkt i kontrakten hvor det står at hun har førsterett dersom han skal omplasseres. Det står også at vi må gi han tilbake til henne gratis fordi han ikke er hd-røntget eller øyelyst som valp.

Ja vi har signert kontrakten, men det føles likevel urimelig at vi mister retten til å bestemme når det er vår hund.. Forholdene hos oppdretter er ikke spesielt gode, og vi har et litt usikker hund som neppe vil trives med så mange andre hunder rundt seg. Er virkelig dette vårt eneste alternativ?? Jeg vet ikke om dette er riktig sted å legge ut dette, men jeg prøver! 
 

Legger ved et bilde av kjøpekontrakten.

Oppdretter driver «profesjonelt» med oppdrett, men jeg vet ikke om hun har registrert firma e.l.

465C5B39-53C3-49BC-9EB0-98EEA3E351E8.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er en hund ein eigedel som kan selgast på same måte som andre ting.

Ein står ganske fritt til å gjere dei avtalane som ein vil etter avtaleloven. Det som kan være ei reddning er avtaleloven § 36.

Sitat

 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

Så blir det ei vurdering av kva som er urimeleg. Du har godtatt ei avtale som gir oppretter rett til å ta tilbake hunden dersom du ikkje lenger skal ha den, og at oppretter i slike tilfeller skal betale maks 2000 kr for hunden og gratis dersom hunden ikkje er tatt røntgen av.

Eg kjenner ikkje til kvar grensa går for urimelegheit ved salg av kjæledyr.

Eit anna moment er at det ikkje nødvendigvis er så lett for opprettaren å kreve sin rett. Opprettaren må då eventuelt gå til sak mot deg, der du kjem med din versjon før dere får ei rettsleg vurdering av om denne kjøpsavtalen held seg oppe.

 

Lenke til kommentar

Kontrakten er vanskelig leselig, men det følger forholdsvis tydelig av kontrakten at "skal hunden gis bort, selges eller avlives har jeg som oppdretter førsteretten til å få hunden tilbake". Hvilket vederlag som skal betales følger av det neste avsnittet, hvor vederlag vurderes ut fra hvilken forfatning hunden er i fysisk og psykisk, men ikke over 2000,- kr. Det betales ikke vederlag hvis hunden ikke er "røntget og øyenlyst" (?). 

Slik forkjøpsrett er ikke direkte ulovlig ettersom forkjøpsrett ikke reguleres av kjøps- eller forbrukerkjøpsloven. Det kan være ulovlig etter avtaleloven § 36 om urimelige avtaler. 

Ditt problem er imidlertid ganske enkelt å løse. Ettersom fristen for å røntgen- og øyenlyse var ved fylte to år, og hunden fylte to år i juni 2017, vil krav om forkjøpsrett være foreldet i juni 2020. Du trenger altså bare vente litt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UaDZWc

Takk for svar

Vil det ha noe å si at hun kan kreve den tilbake uten å betale noe, mens de som vi vil plassere hunden hos vil gi oss 6000kr? Det er ikke en sum vi har krevd, men et tilbud de kom med. 
Vil hundens ve og vel ha noen betydning? Hos oppdretter vil han bo på et svært begrenset område med andre hunder, og det er svært dårlige forhold sånn rent hygienisk, kontra det å få fortsette å være en familiehund som får dekket de behovene han har.

Dersom vi velger å ignorere oppdretters krav, hva kan den ytterste konsekvensen isåfall være?

Beklager hvis spørsmålene mine er fryktelig dumme, men dette er noe jeg ikke har et snev av kunnskap om. Og situasjonen er stressende for alle parter, så jeg håper det vil løse seg fort. Jeg ønsker bare litt bedre oversikt over hva vi står i juridisk sett

 

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du brukte denne kennelen når du skaffet hunden?
Kan jeg spørre hvorfor du ikke tok røntgen og øyenlyse?

Det er forøvrig helt vanlig at seriøse oppdrettere vil ha førsteretten iom det er hundens ve og vel som står i fokus og man følger opp sitt ansvar man påtar seg ved å drive oppdrett.

Lenke til kommentar

Å kreve å kjøpe en ferdig trenet og sosialisert rasehund for 2000 kroner høres for meg fullstendig urimelig ut og jeg tviler på at det er realistisk at noen vil godta en så latterlig lav sum.

Min egen hund koster typisk 15000 som valp og jeg har lagt inn tusenvis av timer på å trene opp en lydig hund som kan alt av kommandoer + tegnspråk samt sosialisert med andre hunder/husdyr og barn. I min kontrakt sto det ingenting om pris (sannsynligvis fordi det trigger ulovligheten om urimelige avtaler), men det sto at oppdretter hadde første kjøpsrett.

Mange oppdrettere er rene valpefabrikker så ofte er ikke oppdretter rette person til å overta en hund som er vant til å ha det godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UaDZWc

Jeg opplever ikke at oppdretter har hundens ve og vel som interesse i det hele tatt. Hun ønsker å få han gratis fra oss for dermed å selge han videre med god fortjeneste. Det er absolutt INGEN annen grunn til at oppdretter skulle ville ha en så voksen hund som ikke skal brukes i avl. Jeg tenker at det vil være mye mer stressende og traumatisk enn å plassere han hos noen han allerede kjenner godt og er trygg på.

Jeg bør også nevne at denne kontrakten og kravene i den ikke ble presentert da vi valgte hund og ble enig med oppdretter at han skulle til oss. Det ble vist oss først da vi kom for å hente han og satt med valpen på fanget. 
 

Og vil hennes forkjøpsrett kunne overstyre et tilbud på mange tusen når hun ikke vil gi en eneste krone? Jeg vet at dette er et relativt vanlig krav fra oppdrettere, men veldig ofte oppgis det ikke noen sum slik som her (Maks 2000kr eller ingenting)

Lenke til kommentar
Slettet-UaDZWc skrev (14 minutter siden):

Jeg opplever ikke at oppdretter har hundens ve og vel som interesse i det hele tatt. Hun ønsker å få han gratis fra oss for dermed å selge han videre med god fortjeneste. Det er absolutt INGEN annen grunn til at oppdretter skulle ville ha en så voksen hund som ikke skal brukes i avl. Jeg tenker at det vil være mye mer stressende og traumatisk enn å plassere han hos noen han allerede kjenner godt og er trygg på.

Jeg bør også nevne at denne kontrakten og kravene i den ikke ble presentert da vi valgte hund og ble enig med oppdretter at han skulle til oss. Det ble vist oss først da vi kom for å hente han og satt med valpen på fanget. 
 

Og vil hennes forkjøpsrett kunne overstyre et tilbud på mange tusen når hun ikke vil gi en eneste krone? Jeg vet at dette er et relativt vanlig krav fra oppdrettere, men veldig ofte oppgis det ikke noen sum slik som her (Maks 2000kr eller ingenting)

Leste du svaret fra krikkert? 

Lenke til kommentar
Slettet-UaDZWc skrev (1 time siden):

Jeg bør også nevne at denne kontrakten og kravene i den ikke ble presentert da vi valgte hund og ble enig med oppdretter at han skulle til oss. Det ble vist oss først da vi kom for å hente han og satt med valpen på fanget. 

Dette er ingen unnskyldning - dere bør lese og forstå hva dere skriver under på. Dere vil ha 6k for den, ikke gjøre det som var krav om i kontrakt og alt er oppdretter feil, merkelig nok. 

Lenke til kommentar

Det er jo ikke slik at en eldre hund er verdt like mye som den kostet som valp. En leonberger har en forventet levetid på 8-9 år, og denne på snart 5 har dermed ca 30-40 % igjen av sitt hundeliv. Det er også en vanlig erfaring at hunder blir dyre i drift når de blir eldre, med sykdommer som blir dyre å behandle etterhvert som forsikringen gir lavere utbetaling.

Jeg måtte omplassere en rasehund for et par år siden, omtrent samme alder som den som nevnes her. Selv om den kostet 12.000 som valp, ga jeg den bort (etter å ha sjekket at den fikk et godt hjem), uten å ta noe for den.

Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Vel, ikkje signer kontrakt du er ikkje enig i. Kom med endringer før du signerer. Det er vel noe de fleste voksne mennesker bør forstå?
Ellers syns eg du fikk mange gode svar her i tråden. Lykke til!

Er i all hovudsak enig, men samtidig kan trådstarter ha ein sak på at styrkeforholdet mellom partane ved kontraktsinngåing var av ein slik karakter at enkelte av vilkåra ikkje kan gjerast gjeldande.
Oppdrettaren kan ha hatt ein slik maktposisjon til å tvinge gjennom sin vilje dersom det stemmer at kjøper fyrst blei lokka til å knytte seg til hunden, og deretter blei vilkåra presantert.
Trådstarter kan hevde at avtale om kjøp av hunden reelt sett blei inngått før kontraktskrivinga, og at ein munnleg avtale der detaljane ikkje er avtalt skal følge det som er vanleg å avtale ved slike kjøp.

Det sagt så har trådstarter oddsa mot seg. Både ved at ho har vist kva ho har skreve under på, og det faktum at ho ikkje har tatt røntgen og øyelysing innanfor avtalt tidsfrist tyder på at ho heller ikkje har hatt til intensjon å følge opp sin del av avtalen.

Lenke til kommentar
Slettet-UaDZWc skrev (20 timer siden):

Takk for svar

Vil det ha noe å si at hun kan kreve den tilbake uten å betale noe, mens de som vi vil plassere hunden hos vil gi oss 6000kr? Det er ikke en sum vi har krevd, men et tilbud de kom med. 
Vil hundens ve og vel ha noen betydning? Hos oppdretter vil han bo på et svært begrenset område med andre hunder, og det er svært dårlige forhold sånn rent hygienisk, kontra det å få fortsette å være en familiehund som får dekket de behovene han har.

Dersom vi velger å ignorere oppdretters krav, hva kan den ytterste konsekvensen isåfall være?

Beklager hvis spørsmålene mine er fryktelig dumme, men dette er noe jeg ikke har et snev av kunnskap om. Og situasjonen er stressende for alle parter, så jeg håper det vil løse seg fort. Jeg ønsker bare litt bedre oversikt over hva vi står i juridisk sett

 

Nei, i utgangspunktet har det ikke noe å si at forkjøpsretten kan utøves uten at oppdretter betaler noe for den. 

Hundens ve og vel har betydning. Kontraktsvilkår som er ulovlige kan ikke opprettholdes, og et kontraktsvilkår som er i strid med dyrevelferdsloven kan/må man se bort fra. 

Å ignorere oppdretters krav vil kunne lede til erstatningskrav. Oppdretter kan rette krav mot de som kjøper hunden av dere for å få hunden tilbake (men dette forutsetter at kjøper ikke visste om forkjøpsretten og heller ikke burde visst om den), eller erstatningskrav mot dere. Kjøpesummen på 6000 kr vil være erstatningspliktig som berikelse ved kontraktsbrudd (dere har tjent 6000 kr dere ikke hadde tjent hvis dere hadde fulgt avtalen). 

 

Slettet-UaDZWc skrev (11 timer siden):

Og vil hennes forkjøpsrett kunne overstyre et tilbud på mange tusen når hun ikke vil gi en eneste krone? Jeg vet at dette er et relativt vanlig krav fra oppdrettere, men veldig ofte oppgis det ikke noen sum slik som her (Maks 2000kr eller ingenting)

Ja, utgangspunktet er at en forkjøpsrett går foran på sine egne vilkår selv om man kan få bedre vilkår på markedet - med mindre forkjøpsrettsklausulen er ulovlig eller urimelig. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Hvorfor i det hele tatt kontakte oppdretter?

Dere kan jo bare leie ut hunden på ubestemt tid
Står ikke noe om leie eller utlån i kontrakten
Mange smutthull

Enig her. På utlån uten faktisk overdragelse ser ut som veien å gå her. 

Endret av Softis12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-UaDZWc skrev (På 2.3.2020 den 20.19):

Hun ønsker å få han gratis fra oss for dermed å selge han videre med god fortjeneste.

Dette kan være såkalt misbruk av førsteretten til å få hunden tilbake (ikke tillatt).

Du kan sannsynligvis omplassere hunden til dine foreldre eller barn uten hensyn til førsteretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...