Gå til innhold

Israel. En barbarisk stat?


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (2 timer siden):

Dyrket mark? Hva dyrker de der da, og er det virkelig lov å dyrke ting så nær grensegjerdet?

Kan dere se platikk som er strukket over noen halvsiklede spiler? Det er hvordan man beskytter planter mot frost her hjemme, og i Gaza for å hindre uttørring. Det tyder på at det er dyrket mark de er på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (12 timer siden):

Kan dere se platikk som er strukket over noen halvsiklede spiler? Det er hvordan man beskytter planter mot frost her hjemme, og i Gaza for å hindre uttørring. Det tyder på at det er dyrket mark de er på.

Så du bare gikk ut ifra at de dyrker noe rett ved et grensegjerde bevoktet av tungt bevæpnede soldater som ønsker at folk holder god avstand til nettopp dette gjerdet?

Lenke til kommentar

IDF fights with Gazans over body of suspected bomb-planter

The Israel Defense Forces said they were planting an improvised explosive device along the border east of the city of Khan Younis. The military released surveillance camera footage showing the men placing an object next to the fence and said they were members of a Palestinian Islamic Jihad cell that had planted at least two other explosive devices along the border in recent months. The terror group’s military wing, the al-Quds Brigades, acknowledged that at least one of them was a member of the organization, identifying him as Muhammad al-Na’im, 27. The al-Quds Brigades did not specify if the second man was a member of the terror group

Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Så du bare gikk ut ifra at de dyrker noe rett ved et grensegjerde bevoktet av tungt bevæpnede soldater som ønsker at folk holder god avstand til nettopp dette gjerdet?

Hvis du bor i Gaza ville du nok ha plantet grønnsaker der det var mulig å plante. Du ser best selv hva type mark de er på. Om de har plantet en bombe skulle vel Israelerne ha beslaglagt den. Har de det?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (20 timer siden):

Hvis du bor i Gaza ville du nok ha plantet grønnsaker der det var mulig å plante. Du ser best selv hva type mark de er på. Om de har plantet en bombe skulle vel Israelerne ha beslaglagt den. Har de det?


Fra gjerdet som går rundt hele Gaza, er det en buffer-sone på 1 kilometer inn i Gaza, en sone som er "no-go", hvor man normalt vil bli skutt.

Jeg ser også på videoen at det ser ut som det er noe med plast over, som kan være planter, en avtale mellom Israel og Gaza, som Røde Kors fikk i stand for mange år siden, har gjort at flere bønder nå får dyrke marken nesten helt opp til grensen, men det er fremdeles 300 meter med buffer de fleste steder.

Terrororganisasjonen al-Aqsa-martyrenes brigader, har gått ut å hevdet at disse mennene var deres medlemmer, og at de døde under skuddveksling med israelske styrker, det er absolutt ingenting som tyder på at de var bønder som var der for å dyrke noe, de var helt oppe ved gjerdet når de ble skutt, å hadde trolig helt andre motiver.

https://www.scmp.com/news/world/middle-east/article/3052007/israeli-forces-kill-palestinian-near-gaza-fence-after-rocket

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Fra gjerdet som går rundt hele Gaza, er det en buffer-sone på 1 kilometer inn i Gaza, en sone som er "no-go", hvor man normalt vil bli skutt.

Jeg ser også på videoen at det ser ut som det er noe med plast over, som kan være planter, en avtale mellom Israel og Gaza, som Røde Kors fikk i stand for mange år siden, har gjort at flere bønder nå får dyrke marken nesten helt opp til grensen, men det er fremdeles 300 meter med buffer de fleste steder.

Terrororganisasjonen al-Aqsa-martyrenes brigader, har gått ut å hevdet at disse mennene var deres medlemmer, og at de døde under skuddveksling med israelske styrker, det er absolutt ingenting som tyder på at de var bønder som var der for å dyrke noe, de var helt oppe ved gjerdet når de ble skutt, å hadde trolig helt andre motiver.

https://www.scmp.com/news/world/middle-east/article/3052007/israeli-forces-kill-palestinian-near-gaza-fence-after-rocket

Olaf. Tror du på alt Israel sier? Jeg tror ikke på dem i det hele tatt. Ikke Hamas heller for den saks skyld. Mitt poeng var at Israel skyter folk helt uten grunn bare den minste mistanke. Det er en morderisk gjeng som operer i IDF. Dette gjennspeiler den Israelske høyre styre LIKUD terror organisasjon. Noe den virkelig er. Hvor var våpnene til disse folka? Ikke ser jeg noen. Ikke ser det ut som om de har uniform eller annen stridsutrystning. Det jeg ser er noen som hopper opp av en grøft mens en dumper kjører over dem. Den grøfta kan være en drenerings grøft for alt vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Olaf. Tror du på alt Israel sier? Jeg tror ikke på dem i det hele tatt. Ikke Hamas heller for den saks skyld. Mitt poeng var at Israel skyter folk helt uten grunn bare den minste mistanke. 


Dette er altså "no-go" sone, alle i hele Gaza vet dette.

Det er en grunn til at Israel skyter på alt som rører seg i det området, det er historisk sett kun personer som ønsker å drepe israelere som kommer nærmere grensen enn den angitte buffer-sonen.

Israel er i krig, det avfyres tusenvis av raketter hvert år fra Gaza inn i Israel, landet har vært under angrep i over 70 år.
Å bevege seg inn i en buffer-sone, blir litt som å løpe med hendene i været rett mot enhver militærmakt som er i krig, du blir trolig skutt.

Det er altså en palestinsk terrororganisasjon som nå går ut å tar på seg ansvaret, å hevder at disse mennene var med i denne organisasjon, velger du å tro på det?

Det spiller jo ingen rolle om de kom med kaker og vin eller bomber, de beveget seg inn i et område de absolutt ikke burde vært, og ble observert ved gjerdet som deler grensen, hvor de plasserte "noe", og ble derfor beskutt.

Israel har også hevdet at de samme personene ved to tidligere anledninger har forsøkt å plassere bomber ved gjerdet,
Både video av mennene og bomben, finnes i Israelske medier, sluppet av IDF, men det tror du vel ikke på.

https://www.timesofisrael.com/idf-fires-on-gazans-it-says-were-planting-a-bomb-along-border-2-reported-killed/

Dette er mannen som ble drept, Muhammad al-Na’im, 27 år, hans død er altså bekreftet av al-Aqsa-martyrenes brigader, en palestinsk terrororganisasjon underlagt Hamas.

be3bb1dc2ecaad7717df941ba901bbc0.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 timer siden):

Dette er altså "no-go" sone, alle i hele Gaza vet dette.

No go sone på en grønnsaks eng? Hvordan får du det til å rime? Det er 300m fra gjerdet per definisjon. Jeg tror at denne "martyren" som Hamas så flott slår mynt på, ble skutt av Israelsk etterretning da han kom innenfor skudd avstand. Hva han gjorde på det jordet vet jeg ikke, men at han ble skutt med et påskudd av sannhet om bombenedgravning er jeg ikke så sikker på. Israelerne er kjent for 'falsk flagg' oprasjoner an mass gjennom tidene. Dette er en av dem.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette var en intressang melding om avtale mellom Beirut og Israel. Et lite håp i et hav av hat, drap og mistanker. Litt andre ting også. EU og Tyrkia spenninger utløst av Armenia konflikten. Hellas hiver seg på med uttalelser om Tyrkia. Det koker i Lille Asia/Kaukasus. Erdugan lever farlig.

 

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konflikten/konfliktene i midtøsten er tragiske og vanskelige. Men å kalle debatt rundt problemet for jødehat er like stigmatiserende som å bruke skjellsord som rasisme mot alle som ønsker å diskutere innvandring og integrering. De som står for "hatet" er ofte de som bruker slike skjellsord for å slå ned debatter og ytringsfrihet.

Ta en prat med de fleste norske FN soldater (titusenvis) som har vært i eks. Libanon, de vil si at de som ga de mest problemer var dessverre som oftest IDF. De fleste ser situasjonen utenfra i sin egen lune stue men har sjelden tilbrakt noe særlig tid i den selv.

Personlig så jeg mange tragedier både i Israel og utenfor derfor har jeg ikke lenger noe sterke meninger rundt temaet annet enn at all krig er helvete på jord og bør unngås så langt det er mulig.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Jeg kjenner ikke trådstarter men generelt må det være lov å kritisere nasjonen Israels handlinger uten å bli beskyldt for å hate folkegruppen jøder.

Problemet er at "kritikken" av Israel ofte bærer preg av at man kritiserer Israel fordi det er Israel og ikke av objektive grunner. Israel holdes til en mye høyere standard enn resten av verden, og enhver løgnaktig artikkel som feilaktig anklager Israel for noe blir brukt som "bevis" for hvor ille Israel er, og ikke minst hvor snille og uskyldige naboene er.

Hva annet enn jødehat kan ligge bak noe slikt?

Vi vet for eksempel at "jøde" blir brukt nedsettende i likhet med "homo" i norske skolegårder.

"Er du helt homo eller?" - "Er du helt jøde eller?"

Så her er det åpenbart noe annet enn ønske om saklig, objektiv kritikk som ligger bak.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Ta en prat med de fleste FN soldater som har vært i eks. Libanon, de vil si at de som ga de mest problemer var dessverre som oftest israelere. De fleste ser situasjonen utenfra men har sjelden tilbrakt noe særlig tid i den selv.

Det er noe annet enn det jeg har hørt fra FN-soldater, men også her er det nok mye jødehat ute og går siden også norske FN-soldater jo gjerne er oppfostret i det norske jødehatende systemet. Det skal ryggrad til for å ta vekk skylappene.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner ikke trådstarter men generelt må det være lov å kritisere nasjonen Israels handlinger uten å bli beskyldt for å hate folkegruppen jøder.

Trådstarter her 😁 Enig med hva du sier. Jeg hater ikke jøder eller noen andre for den saks skyld. Jøder har alltid hatt fremtredene roller i kultur, vitenskap og økonomi. Jøder i seg selv er helt vanlige folk og har lenge blitt forvekslet med Zionister. Det er det samme med muslimer som har fått et stygt rykte og tilført ekstreme religiøse holdninger som er fra en militant sekt som wahabismen. Alt sammen suppet sammen av økonomiske og politiske krefter som opererer i samfunnene våre. Det er det samme her i Norge som i Europa. Etniske grupper settes opp imot hverandre og utnyttes politisk. Husker med gru Jugoslavia og følgende av nasjonalismen der.

Selvfølgelig vil vi bli utsatt for slike angrep som du referer til i ditt innlegg, men her skal alle tenke seg litt om. Det er tegn på at Nathanyahu er på vei mot slutten av sitt politiske liv og at konflikt trettheten i regionen begynner å virke. Sammenbruddet i Libanon er vel eksempel på det, og gulf stater som begynner å bli skikkelig trett av religiøse ledere som stjeler befolkningen sin blinde og truer med å destabilisere regimene i de respektive land.

Vi ser også hvordan USA og Frankrike kan manipulere media med gassangrepen i Duma Syria. FN's rolle ble manipulert for å rettferdiggjøre angrep, men varslere i OPCW (https://www.opcw.org/) fikk ut meldinger som stoppet en oppskalering. Falske flagg oprasjoner ble utført med angrep på skipsfart (Norske båter fikk skader) og mot refenrier i SA.

Økonomisk kan vi koble geo politikk sammen med økonomiske strategier. Konflikt områder som Kaukasus og Ukraina er en kamp om resurser og hvem som skal tjene på dem. Men det er en helt annen sak som kan heller diskuteres i en annen tråd.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Problemet er at "kritikken" av Israel ofte bærer preg av at man kritiserer Israel fordi det er Israel og ikke av objektive grunner. Israel holdes til en mye høyere standard enn resten av verden, og enhver løgnaktig artikkel som feilaktig anklager Israel for noe blir brukt som "bevis" for hvor ille Israel er, og ikke minst hvor snille og uskyldige naboene er.

Hva annet enn jødehat kan ligge bak noe slikt?

Jeg holder USA til en mye høyere standard enn Russland. Ikke fordi jeg hater det Amerikanske folk, men fordi USA er et demokrati og en viktig alliert av Norge, de har en kultur og historikk med mye bra.

Det er en slippery slope å nekte å forholde seg til kritikk av en stat fordi «mange andre er jo verre». Hvis Israel har gjort noe dumt så har de det. Hvis «Oddvardm» stadig kritiserer Israel men ikke Saudi Arabia så er det kanskje rart men det finnes nok av andre som gjør det i stedet.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Dette er virkelig noe at det mer uvitende jeg har lest. Jeg har vanskelig for å tro at du har snakket med særlig mange FN soldater når jeg leser slikt. De fleste FN soldater som har tjenestegjort i Libanon drar ned med idealer om å hjelpe uskyldige i konflikten. De var trent til å være observatører og dermed er de trent i og fostret i å være upartiske. De var vennligstilte mot begge sider av konflikten men opplevde mest problemer med IDF. Dette er typisk prat fra en som står utenfor og ser inn og som selv bærer på en form for hat og bruker det til å stemple andre rundt seg. Les også resten av innlegget mitt.
 

Her virker du direkte desillusjonert. Ingen av de jeg tjenestegjorde med hadde noen som helst form for jødehat eller fordommer mot jøder. Rareste jeg noensinne har hørt. Vi var ofte på perm i Israel og koste oss der. Noen soldater giftet seg med arabere og noen med Israelere. Jeg forstår at situasjonen er vanskelig når man har slike håpløse holdninger blant folk.

Men igjen så viser dette hvorfor det er tilnærmet umulig å diskutere når man har slike "troll" tendenser.

Ja, det er riktig at de drar med idealer, men disse idealene er jo basert på deres egen kultur, som i stor grad demoniserer Israel og jøder. Bare se på alle eksemplene på skoleoppgaver som forvrenger alt og hjernevasker barn til å tro at Israel er onde og fæle og de andre bare uskyldige.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg holder USA til en mye høyere standard enn Russland. Ikke fordi jeg hater det Amerikanske folk, men fordi USA er et demokrati og en viktig alliert av Norge, de har en kultur og historikk med mye bra.

Det er en slippery slope å nekte å forholde seg til kritikk av en stat fordi «mange andre er jo verre». Hvis Israel har gjort noe dumt så har de det. Hvis «Oddvardm» stadig kritiserer Israel men ikke Saudi Arabia så er det kanskje rart men det finnes nok av andre som gjør det i stedet.

-k

Jeg har ingen problemer med kritikk av en stat, og særlig ikke statledere, som høyreekstreme psykopater som Netanyahu. Men problemet er at det ikke er dit kritikken rettes. Og ikke er det kritikk heller, men en dobbeltmoral der Israel konsekvent demoniseres, og det lyves om staten og det som skjer.

Lenke til kommentar

...det er feil.

Opprettelsen av Israel var galt -- og palestinerene har ikke hatt et eget demokrati, og har ingen stat -- og er således ikke ansvarlig for hva andre palestinere gjør mot israelere -- slik israelere er ansvarlige for hva myndighetene gjør, da de er et demokrati.

Men det er like umulig å diskutere israel rasjonelt med israel-venner som der er å diskutere holocaust med holocaustbenektere, eller Trump med Trump-supportere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

...det er feil.

Opprettelsen av Israel var galt -- og palestinerene har ikke hatt et eget demokrati, og har ingen stat -- og er således ikke ansvarlig for hva andre palestinere gjør mot israelere -- slik israelere er ansvarlige for hva myndighetene gjør, da de er et demorkati.

Men det er like umulig å diskutere israel rasjonelt med israel-venner som der er å diskutere holocaust med holocaustbenektere, eller Trump med Trump-supportere.

Case in point. Her ser vi de anti-semittiske holdningene som viser at "kritikken" ikke er reell kritikk.

Påstanden om at opprettelsen av Israel var galt er i seg selv en anti-semittisk holdning. Og løgnen om at palestinerne ikke har noen stat er et eksempel på anti-semittisk feilinformasjon som brukes til demonisering. Hint: Palestinerne har Jordan.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, hekomo said:

Ja, det er riktig at de drar med idealer, men disse idealene er jo basert på deres egen kultur, som i stor grad demoniserer Israel og jøder. Bare se på alle eksemplene på skoleoppgaver som forvrenger alt og hjernevasker barn til å tro at Israel er onde og fæle og de andre bare uskyldige.

Nei, ingen demoniserte israel og jøder. Det er helt feil, jeg skjønner ikke en gang hvor du tar slikt fra. Ingen av oss hadde holdninger om Israel, hvordan landet ble opprettet osv. Det virker som du har levd i en helt annen verden enn soldatene jeg tjenestegjorde med. 

Vi hadde mest skarpe situasjoner med andre enn IDF (naturlig nok) og vi hadde et tragisk dødsfall av en norsk soldat i min periode og område som var forårsaket av andre enn IDF.
Men de som likevel respekterte vår tilstedeværelse minst og forsøkte å valse over oss mest var likevel IDF. IDF hadde ingen respekt for de nøytrale områdene eller FN soldater og vi visste å holde oss langt unna i visse situasjoner om det var mulig. En av disse situasjonen vi havnet i med IDF ble vist på NRK.

Og når det gjelder "indoktrineringen" du forsøker å skyve på oss så har den bestått 99% av at jøder er et forfulgt og forhatt folk som endelig fikk sitt hjemland tilbake. Vi har alle fått prentet inn historelære fra de siste 2000+ år. Er du sikker på at du har vokst opp i Norge? Pga. av dette var jeg personlig (uten å være religiøs) på bla. "bibeltur" rundt i hele Israel og besøkte Holocaust senteret. Jeg har også besøkt flere konsentrasjonsleire i vår del av verden.

Jeg har inget jødehat, jeg hater ingen. Mitt største ønske er at alle i regionen kan leve i fred og harmoni slik vi er bortskjemt med her. Beirut var en gang en perle i området og Israel var et land som personlig ga meg mye å reise rundt i. Det som har skjedd i regionen de siste 50-60 år er en tragedie, for alle.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...