Gå til innhold

Israel. En barbarisk stat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Nei Israel er ikke en barbarisk stat. Både arabere og jøder har det kjempefint i landet. Men når man har terrorister som ønsker å ødelegge landet, og har null respekt for seg selv eller andres liv, da må man sette hardt mot hardt.

Man skal egentlig bare være glad det er Israel som har makten i denne konflikten. Hadde det vært omvendt hadde vi sett på total utryddelse av jøder.

Hvordan kan du forvare et system som Israel. De tok landet via terror tidlig på 50 tallet. De bombet britiske mål i dengang palestina, og amerikanske mål i Egypt. Så bombet de det Amerikanske skipet Liberty. De har invadert Syria og Libanon med en uhyrlig brutal fremferd. Hva de har gjort mot andre mål har jeg en sterk formening om, men der skal jeg ikke gå. Her i Norge har de drept uskyldige folk på Lillehammer hvor de skjøt og drepte en helt uskyldig mann. Videoen viser en barbarisk fremferd. Oppfordrer deg å se den før du legger frem en radikal kristen holdning til en terror stat som det Israel er.

Endret av Oddvardm
  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 hours ago, Oddvardm said:

Hvordan kan du forvare et system som Israel. De tok landet via terror tidlig på 50 tallet. De bombet britiske mål i dengang palestina, og amerikanske mål i Egypt. Så bombet de det Amerikanske skipet Liberty. De har invadert Syria og Libanon med en uhyrlig brutal fremferd. Hva de har gjort mot andre mål har jeg en sterk formening om, men der skal jeg ikke gå. Her i Norge har de drept uskyldige folk på Lillehammer hvor de skjøt og drepte en helt uskyldig mann. Videoen viser en barbarisk fremferd. Oppfordrer deg å se den før du legger frem en radikal kristen holdning til en terror stat som det Israel er.

Skal vi late som at blue-on-blue hendelser under kriger ikke skjer? De tok landet via FN-resolusjon. 
De har blitt angrepet flere ganger av sine nabostater. Israel er langt mer sivilisert i sin opptreden enn sine nabostater som forsøker å utslette landet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (På 26.2.2020 den 22.57):

Denne videoen viser en fremtreden som ikke bare er barbarisk, men direkte diabolsk.

Jeg så ikke på videoen, men godtar gjerne din påstand om at den viser forferdelige ting. Allikevel vil jeg påstå at Isreael er den minst barbariske staten i Midt-østen og ganske langt østover. Allikevel velger du og mange likesinnede å rette kritikken mot Israel og ikke de enda værre statene rundt. Det synes jeg smaker av jødehat.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (1 minutt siden):

Jeg så ikke på videoen, men godtar gjerne din påstand om at den viser forferdelige ting. Allikevel vil jeg påstå at Isreael er den minst barbariske staten i Midt-østen og ganske langt østover. Allikevel velger du og mange likesinnede å rette kritikken mot Israel og ikke de enda værre statene rundt. Det synes jeg smaker av jødehat.

Skivebom. Med respekt å melde så har jeg absolutt adressert all religiøs statsforvaltning. Det jeg gjør som sikkert irriterer deg, er å sidestille kristen og jødisk ekstremisme med muslimst (eller hindu). Og hvis du ikke engang ser på videoen er du forutinntatt og aksepterer ikke annet enn hva som passer med din mening. Forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (25 minutter siden):

Skal vi late som at blue-on-blue hendelser under kriger ikke skjer? De tok landet via FN-resolusjon. 
De har blitt angrepet flere ganger av sine nabostater. Israel er langt mer sivilisert i sin opptreden enn sine nabostater som forsøker å utslette landet. 

Det som du nå sier er en tabloid fremstilling av Staten Israel. Det ble opprettet et territorium under Britisk beskyttelse i 1948. Jødiske terrorister fordrev Britene med drap, bomber og trusler. Etter at Britene ble fordrevet fordrev terroristene palestinerne som hadde bodd i landet i tuener av år. Du bær lese min tråd om skipet Liberty for å se hva de er i stand til å gjøre. Men jeg vil gå imot at jeg hater Jøder. De er folk med stor kulturel integritet som har bidratt med stor vitenskap, kunst og tjent samfunnene de levd i. De har vist et stort samfunnsansvar i alle land som har en jødisk befolkning. Slik kristne har gjort, slik muslimer har gjort. Det er religiøs ekstremisme jeg er imot. Jødisk, Kristen, Muslimsk eller hvilken som helst ekstremisme i Guds navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (25 minutter siden):

Jeg forsvarer ikke Sudia Arabia, Irak, Iran eller andre regimer som bruker religion som rettesnor i statsforvaltningen. Ikke i det hele tatt. Hvis du leser mine innlegg i andre tråder så vil du se det. Hvordan vet du at jeg hater Jøder eller ei? Du kan ikke vite noenting om det i det hele tatt. Jeg har adressert et regime som etter min mening dreper uskyldige folk på en bestialsk måte. Hvis du er helt ok med det som skjer i denne videoen stiller jeg meg spørrende til din medmennsklighet og vil tro at du er en aktiv kristen evangelist.

Men du synes det er greit at jøder blir drept? Du vet godt at det er daglige angrep mot Israel. Det regner med granater. Se heller på Saudi-Arabia..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (6 minutter siden):

Men du synes det er greit at jøder blir drept? Du vet godt at det er daglige angrep mot Israel. Det regner med granater. Se heller på Saudi-Arabia..

Igjen vil jeg si at jeg ikke forsvarer noen religøse ekstremister. Rakettene som skytes mot Israel er like forkastelig som annen vold. Hamas er ikke en stat, men en proxy organisajon for staten Iran. Det smugles inn raketter fra Egypt som settes sammen i Gaza. Det er på ingen måte noe jeg støtter i det hele tatt. Hvorfor tror du det? Fordi jeg kritiserer Israel?

Endret av Oddvardm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Oddvardm said:

Rakettene som skytes mot Israel er like forkastelig som annen vold. Hamas er ikke en stat, men en proxy organisajon for staten Iran. Det smugles inn raketter fra Egypt som settes sammen i Gaza. Det er på ingen måte noe jeg støtter i det hele tatt.

Hvordan kan den palestinske aggeesjonen stoppes? Og hva bør verdenssamfunnet gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Skivebom. Med respekt å melde så har jeg absolutt adressert all religiøs statsforvaltning. Det jeg gjør som sikkert irriterer deg, er å sidestille kristen og jødisk ekstremisme med muslimst (eller hindu).

Nei, det irriterer meg absolutt ikke. Jeg synes absolutt det er på sin plass og kritisere all ekstremisme, og både jødisk og kristen ekstremisme fortjener absolutt kritikk de også.

Men jeg synes det er mer enn påtagelig at Israel får veldig mye mer kritikk enn nabolandene sine, til tross for at ekstremismen stort sett er mye verre i disse landene. Jeg har definitivt ikke fulgt dine innlegg så godt at jeg vet om du diskriminerer Israel på denne måten, men jeg mener det er utbredt.

 

Oddvardm skrev (1 time siden):

Og hvis du ikke engang ser på videoen er du forutinntatt og aksepterer ikke annet enn hva som passer med din mening. Forkastelig.

Nå må du slappe av litt, og lese hva jeg skriver før du slenger rundt deg med karakteristikker av andre. Jeg skrev "Jeg så ikke på videoen, men godtar gjerne din påstand om at den viser forferdelige ting".

Grunnen til at jeg ikke så den er først og fremst at jeg sitter på jobb nå, hvor det ikke er aktuelt å se slike videoer. Men jeg skrev da vitterlig at jeg "godtar gjerne dinpåstand om at den viser forferdelige ting". Hvordan i all verden klarer du å tolke det til at jeg er forutintatt med forkastelige meninger? Jeg begynner seriøst å lure på vurderingsevnen din...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Det ble opprettet et territorium under Britisk beskyttelse i 1948. Jødiske terrorister fordrev Britene med drap, bomber og trusler. Etter at Britene ble fordrevet fordrev terroristene palestinerne som hadde bodd i landet i tuener av år. 


Landet ble opprettet ved FN-resolusjon, i et område hvor det knapt bodde folk, og hvor jøder allerede eide store landområder.
Området var historisk sett jødenes land, araberne fikk et område som var mange ganger større, kalt Transjordan.

De som bor i "palestina" i dag er arabere som har kommet fra andre steder de siste tiårene, det finnes knapt en original beduin iblant dem, slik at disse har ikke bodd der i tusenvis av år.

Nå er også hver femte israeler en araber, som har det fantastisk i midtøstens eneste demokrati, et av verdens fremste land innen velferd, teknologi, matproduksjon og annet, mens de araberne som absolutt skulle ha sitt eget land, i tillegg til alt landet de fikk i Transjordan, sitter med møkk opp til ørene mens de sulter, fordi Hamas bruker all nødhjelpen på tunneler og raketter, hva med å skrive om det i stedet ?

Endret av 0laf
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (44 minutter siden):

Nei, det irriterer meg absolutt ikke. Jeg synes absolutt det er på sin plass og kritisere all ekstremisme, og både jødisk og kristen ekstremisme fortjener absolutt kritikk de også.

Men jeg synes det er mer enn påtagelig at Israel får veldig mye mer kritikk enn nabolandene sine, til tross for at ekstremismen stort sett er mye verre i disse landene. Jeg har definitivt ikke fulgt dine innlegg så godt at jeg vet om du diskriminerer Israel på denne måten, men jeg mener det er utbredt.

 

Nå må du slappe av litt, og lese hva jeg skriver før du slenger rundt deg med karakteristikker av andre. Jeg skrev "Jeg så ikke på videoen, men godtar gjerne din påstand om at den viser forferdelige ting".

Grunnen til at jeg ikke så den er først og fremst at jeg sitter på jobb nå, hvor det ikke er aktuelt å se slike videoer. Men jeg skrev da vitterlig at jeg "godtar gjerne dinpåstand om at den viser forferdelige ting". Hvordan i all verden klarer du å tolke det til at jeg er forutintatt med forkastelige meninger? Jeg begynner seriøst å lure på vurderingsevnen din...

 

Beklager at jeg forulempet din påstand om jødehat som du vitterlig skrev. Jeg vil starte dette på nytt og si at jeg ikke hater jøder og ikke har forsvart noen andre land i midt østen. Jeg kritiserer Israels regjering som utøver barbarisk vold i guds navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Beklager at jeg forulempet din påstand om jødehat som du vitterlig skrev. 

Det var en artig setning. Jeg er veldig usikker på hva du mener med den, men antar det var noe ironisk...

  

Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Jeg vil starte dette på nytt og si at jeg ikke hater jøder og ikke har forsvart noen andre land i midt østen. Jeg kritiserer Israels regjering som utøver barbarisk vold i guds navn.

...og det er det grunn til å gjøre. Men det er et problem at så mange er relativt raske til å starte opp kritikk av Israel, uten å være veldig interessert i at det skjer enda mye mer kritikkverdig i Isreaels nabostater.  Man gjør gjerne som du har gjort over, å besvare kritikken med noe ála "joda, jeg forsvarer ikke de andre, de er slemme de og" - men hvorfor er det akkurat Israel det er verdt å starte kritikken mot så mye oftere?

Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):


Landet ble opprettet ved FN-resolusjon, i et område hvor det knapt bodde folk, og hvor jøder allerede eide store landområder.
Området var historisk sett jødenes land, araberne fikk et område som var mange ganger større, kalt Transjordan.

De som bor i "palestina" i dag er arabere som har kommet fra andre steder de siste tiårene, det finnes knapt en original beduin iblant dem, slik at disse har ikke bodd der i tusenvis av år.

Nå er også hver femte israeler en araber, som har det fantastisk i midtøstens eneste demokrati, et av verdens fremste land innen velferd, teknologi, matproduksjon og annet, mens de araberne som absolutt skulle ha sitt eget land, i tillegg til alt landet de fikk i Transjordan, sitter med møkk opp til ørene mens de sulter, fordi Hamas bruker all nødhjelpen på tunneler og raketter, hva med å skrive om det i stedet ?

Det gjør jeg gjerne Olaf, men nå er det Israel som vitterlig dreper folk og skuffer dem opp med en 'dumper'. Kjører tennene på skuffen gjennom liket og heiser det opp i luften før den svinger rundt og returnerer med liket. Det er tråden i dag. Hamas er en terror organisasjon som skyter raketter inn i Israel. Dette har jeg sagt jeg er imot og der er vi nok enige. Jeg er sterkt kritisk til hvordan Hamas trykker ned og tildels dreper politisk oposisjon i Gaza. Det har bodd palestinere arabere i Israel siden staten ble dannet. Spesiellt rundt Haifa bor det mange arabere. De tjenestegjør i den Israelske hæren og sitter i Knesset. De har blitt marganialisert i større grad nå etter at Likud tok makten og har grunnlovsmessig ikke samme krav som jøder har. Dette vet jeg da jeg kjenner godt en av dem (som var dykker her i nordsjøen). Han ser på seg selv som en Israeler og tjenestgjorde i spesial styrkene. Han er en utmerket mann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (19 minutter siden):

Det var en artig setning. Jeg er veldig usikker på hva du mener med den, men antar det var noe ironisk...

  

...og det er det grunn til å gjøre. Men det er et problem at så mange er relativt raske til å starte opp kritikk av Israel, uten å være veldig interessert i at det skjer enda mye mer kritikkverdig i Isreaels nabostater.  Man gjør gjerne som du har gjort over, å besvare kritikken med noe ála "joda, jeg forsvarer ikke de andre, de er slemme de og" - men hvorfor er det akkurat Israel det er verdt å starte kritikken mot så mye oftere?

Fordi de er de som akkurat nå utøver den. Derfor får de kritikk. Hør her, alle som kjenner Israels historie vet at de har kjempet en hard kamp. Både mot Briter, Palestinere og andre naboland. Men å gi Israel eiendomsrett til et land de ble kastet ut fra 2000 år siden (som også kan bestrides da historien ble skrevet 1000 år etterpå av Romerne) er et spesiellt vanskelig emne og kunne ikke vært mulig uten en religøs tilknytning. Der er sakens kjerne. Religion som grunnlag for stater. Religion har gjennom historien blitt brukt av de mest brutale regimer for å rettferdig-gjøre de mest bestialske handlinger. På beltespenna ti tyske soldater i WW2 stod det: "Got mit uns" (gud er med oss). De folka drepte 6M jøder. Nå dreper Israeler folk i guds navn. Hva skal vi gjøre for å stoppe dette?

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (16 timer siden):

Hvordan kan du forvare et system som Israel. De 1) tok landet via terror tidlig på 50 tallet. De bombet britiske mål i dengang palestina, og amerikanske mål i Egypt. Så 2) bombet de det Amerikanske skipet Liberty. De 3) har invadert Syria og Libanon med en uhyrlig brutal fremferd. Hva de har gjort mot andre mål har jeg en sterk formening om, men der skal jeg ikke gå. Her i Norge har de 4) drept uskyldige folk på Lillehammer hvor de skjøt og drepte en helt uskyldig mann. Videoen viser 5) en barbarisk fremferd. Oppfordrer deg å se den før du legger frem en radikal kristen holdning til en terror stat som det Israel er.

Først: Jeg formoder du mener «forsvare» i første setning og svarer på det grunnlag.

 

1) Det jødiske folk fikk territoriet som i dag er Erez Israel – og mer til - av ingen ringere enn société des Nations, FNs forløpger og bedre kjent i Norge som Folkens Forbund/Folkeforbundet. Når?

 

Akt 1

Konferansen i San Remo 19.4 – 26.4.1920, helt konkret 25.4.1920 da forbundet

først vedtok at erklæringen gitt av Arthur Balfour etter anmodning fra statsminster Lloyd George var noe forbundet stilte seg bak, deretter mottok delen senere kalt «mandatet for Palestine» av det området de allierte parter – helt lovlig – hadde erobret fra det ottomanske riket i 1. verdenskrig.

 

Akt 2

Fredstraktaten i Sevres 10.8.1920, opphevet ved

 

Akt 3

Fredstraktaten i Lausanne 24.7.1923, ratisfisert av medlemslandene i soceite des Nations mellom 23.8.1923 og 16.8.1924, trådt i kraft 6.8.1924.

 

Fra dette tidspunktet var mht det som var «British Palenstine». opprettet hva man i britisk rett kaller en trust og på norsk best beskrevet «forvaltet eiendom» Forvalteren var britene, «arvingen» var det jødiske folk. (Man gikk for øvrig frem nøyaktig på samme måte hva gjaldt de to andre mandatene, men innholdet var ulikt, det kommer jeg.

Hvilke friheter britene faktisk tok seg under forvalningen fra 6.8.1924 til de trakk seg ut midnatt 14.5/15.5. 1948 skal jeg ikke kommentere nærmere her, bare påpeke AT de da trakk seg tilbake fra forvaltningen. Med dette overtok «arvingen» selv den forvaltede eiendom. (Hvorfor britene trakk seg ut er ikke helt klart. Ellen Jenny Ravndal presiserer i tidsskriftet «Diplomacy and Statecraft» nr 3/2010, artikkelen «Exit Britain: British Withdrawal From the Palestine Mandate in the Early Cold War, 1947–1948» at både økonomiske og strategiske grunner lå bak og at målet var å sikre Storbritannias posisjon i resten av Midt-Østen. Den presise årsaken er imidlertid ikke viktig hva gjelder jussen: Ingen lovlig oppnevnt forvalter i en trust = «arvingen» (den begunstigede) overtar kontrollen selv – noe det jødiske folk gjorde gjennom megila.jpg

(engelsk tekst https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-1.jpg

https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-2.jpg

https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-3.jpg

 

Etter dette var det araberne som gikk til krig (etter krig etter krig) for å «kaste jødene på sjøen», det var ikke Israel. Første krig israel teknisk kan sies å ha startet var i 1967 – første i den såkalte seksdagerskrigen som egentlig var tre kriger - men basert på militær rett faller denne også klart inn under forsvarskrig.

 

Er det slik du mener jødene «tok landet via terror tidlig på 50 tallet»? I så fall kan jeg bare anbefale mer studier av historiske fakta, mindre av arabisk propaganda – med mindre man da VIL være hjernevasket, velte seg i følelser og ikke bli «forstyrret» av de historiske fakta. Dersom det ikke er slikt du mener, kan du da fortelle – med etterprøvbare faktaopplysninger – hvordan jødene «tok landet via terror tidlig på 50 tallet».

 

2) Det gjorde IDF fordi landet faktisk var i temmelig inens krig, Liberty i området fullstendig ubedt, umerket og i kampens hete tatt for egypisk skip. Israel har bedt om beklagelse for hendelsen og betalt ca 75 millioner USD (2019-kr) i økonomisk erstatning for 34 drepte. Kan du da fortelle meg eksakt hva du mener er problemet omfattet av «de bombet USS Liberty»?

 

3) Nå? Kan du fortelle litt om invasjonen av Syria og Libanon med uhyrlig brutal fremferd – og forholde deg til etterprøvbare fakta i det du forteller om den?

Du skulle vel aldri mene Israel for å forsvare sine egne innbyggere gikk løs på terrororganisasjonen PLO - hvis ledelse hadde forskanset seg nettopp i Syria og Libanon – for å få satt denne ut av spill?

 

4) Jeg formoder du med «de» mener jødene/Israel og i så fall har du nok – igjen – feil: Det var verken jødene eller Israel som ble dømt i Eidsivating lagmannsrett 1.4.1974, det var hr Ærbel, hr Gehmer og fr Rafael for forsettelig drap (Ærbel 5 år, de to andre 5 1/2 år), fr Gladnikoff for uaktsom drap (2 1/2 år) og hr Steinberg for ulovlig innsamling av opplysninger til fordel for fremmed stat (1 år). Jeg forsvarer på ingen måte det noen av disse fem har gjort, men de er i godt selskap, også av nordmenn. Er Norge dermed diabolsk og uten grunn til å forsvare?

 

5) Jeg har sett videoen som du hevder skal vise direkte diabolsk opptreden og jeg må minne om to ting: a) Et bilde kan si mer enn 1000 ord og dermed også lyve mer enn 1000 ord. b) Videoen er fra IAK, ledet av en kvinnelig aktivist og freelancejournalist ved navn Ms Alison Weir. IAK satte 16. desember 2012 inn en annonse i New York Times for å «bevise» gjennom fire kart hvordan de såkalte «palestinere» hadde mistet sitt land til Israel mellom 1946 og 2020 – kart svært så lette å tilbakevise som historisk oppspinn, men gode som propaganda om man baserer seg på at motparten ikke tenker. Om Ms Weir er også uttalt da en organisasjon brøt alt samarbeid med henne: «She has consistently chosen to stay silent when given the opportunity to challenge bigotry, which we find repugnant. There is a fundamental difference between engaging with oppressive beliefs in order to challenge them, and tacitly or directly endorsing those beliefs without challenge.» Ms Weir har altså en agenda som tilsier å svartlegge hva hun kan og forholde seg taus til alt som utfordrer svartleggingens riktighet. Hvofor skulle en video sinnrikt filmet og enda mer sinnrikt tilklippet for å fremme et slikt formål ha noen som helst verdi i egenskap av opplysning? Som propaganda for den som ikke tenker, men sluker alt rått er slikt derimot fremragende.

 

 

Får jeg ikke svar – jeg mener da svar, basert på etterprøvbare opplysinger og fakta, verken utenomsnakk eller svada fremført med  misjonsiver på linje med et Jehova vitne som nettopp ar sett Lyset – kan jeg vanskelig konkludere med annet enn at spredning av jødehat og ikke diskusjon er målet ditt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (29 minutter siden):

Det gjør jeg gjerne Olaf, men nå er det Israel som vitterlig dreper folk og skuffer dem opp med en 'dumper'. Kjører tennene på skuffen gjennom liket og heiser det opp i luften før den svinger rundt og returnerer med liket. 


Mannen ble drept i et grenseområde, i det han angivelig forsøkte å plassere en bombe ved gjerdet som skiller Israel fra "palestina".
Hans eneste grunn til å være der, var for å skade den israelske hæren som sikrer grensen, og han ble skutt.

Det er regelmessig palestinere som skyter mot vaktene, hvordan mener du de skulle hentet liket, det er en grunn til at de bruker tanks og bulldoser for å kjøre inn etter dette liket, og at ingen går ut av maskinene for å dytte liket oppi skuffen.

At de nå henter likene etter terrorister, er ikke noe nytt, begge sider gjør dette.
For egen del synes jeg dette er helt greit, dersom de ble begravet respektfullt, dessverre gjør ingen av sidene dette, de brukes som byttemiddel for å få tilbake sine egne døde.
 

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...