Gå til innhold

Israel. En barbarisk stat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vest skrev (34 minutter siden):

Får jeg ikke svar – jeg mener da svar, basert på etterprøvbare opplysinger og fakta, verken utenomsnakk eller svada fremført med  misjonsiver på linje med et Jehova vitne som nettopp ar sett Lyset – kan jeg vanskelig konkludere med annet enn at spredning av jødehat og ikke diskusjon er målet ditt.

 

https://www.vox.com/2018/11/20/18080016/israel-zionism-war-1948

Hva med før WW1? Hvordan var Palestina da? Det du rettferdigjør hele greia med er å vise til en en FN resusjon i 1948. Når ble FN opprettet? Hvem var disse landene som nettopp var ferdig med en krig? Faktum var at alle Europeiske land var for resulasjonen fordi den løste et problem. Hva skulle man gjøre med 'husløse' (tilgi uttrykket) jøder som var robbet for alle eiendeler? Man kan også rette skytset mot Britene som opptrådte fullstendig ansvarsløst i mellomkrigs årene. Zionistene fordev Palestinerne. Hvordan forklarer du flyktninge leirene i Libanon, Gaza og tidligere i Jordan uten det faktum? Uansett hva som var grunnen er nå et hat som ikke lar seg slukke. Et Israel som stadig bruker umennesklig vold for å undertrykke andre. Jeg tror at det jødiske folket er blitt et offer for terror i nesten like stor grad som Palestinerne. Bare det at de har blitt terrorisert av egen regjering.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Vest skrev (34 minutter siden):

Først: Jeg formoder du mener «forsvare» i første setning og svarer på det grunnlag.

 

1) Det jødiske folk fikk territoriet som i dag er Erez Israel – og mer til - av ingen ringere enn société des Nations, FNs forløpger og bedre kjent i Norge som Folkens Forbund/Folkeforbundet. Når?

 

Akt 1

Konferansen i San Remo 19.4 – 26.4.1920, helt konkret 25.4.1920 da forbundet

først vedtok at erklæringen gitt av Arthur Balfour etter anmodning fra statsminster Lloyd George var noe forbundet stilte seg bak, deretter mottok delen senere kalt «mandatet for Palestine» av det området de allierte parter – helt lovlig – hadde erobret fra det ottomanske riket i 1. verdenskrig.

 

Akt 2

Fredstraktaten i Sevres 10.8.1920, opphevet ved

 

Akt 3

Fredstraktaten i Lausanne 24.7.1923, ratisfisert av medlemslandene i soceite des Nations mellom 23.8.1923 og 16.8.1924, trådt i kraft 6.8.1924.

 

Fra dette tidspunktet var mht det som var «British Palenstine». opprettet hva man i britisk rett kaller en trust og på norsk best beskrevet «forvaltet eiendom» Forvalteren var britene, «arvingen» var det jødiske folk. (Man gikk for øvrig frem nøyaktig på samme måte hva gjaldt de to andre mandatene, men innholdet var ulikt, det kommer jeg.

Hvilke friheter britene faktisk tok seg under forvalningen fra 6.8.1924 til de trakk seg ut midnatt 14.5/15.5. 1948 skal jeg ikke kommentere nærmere her, bare påpeke AT de da trakk seg tilbake fra forvaltningen. Med dette overtok «arvingen» selv den forvaltede eiendom. (Hvorfor britene trakk seg ut er ikke helt klart. Ellen Jenny Ravndal presiserer i tidsskriftet «Diplomacy and Statecraft» nr 3/2010, artikkelen «Exit Britain: British Withdrawal From the Palestine Mandate in the Early Cold War, 1947–1948» at både økonomiske og strategiske grunner lå bak og at målet var å sikre Storbritannias posisjon i resten av Midt-Østen. Den presise årsaken er imidlertid ikke viktig hva gjelder jussen: Ingen lovlig oppnevnt forvalter i en trust = «arvingen» (den begunstigede) overtar kontrollen selv – noe det jødiske folk gjorde gjennom megila.jpg

(engelsk tekst https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-1.jpg

https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-2.jpg

https://www.archives.gov.il/wp-content/uploads/2018/06/MEGILAT-3.jpg

 

Etter dette var det araberne som gikk til krig (etter krig etter krig) for å «kaste jødene på sjøen», det var ikke Israel. Første krig israel teknisk kan sies å ha startet var i 1967 – første i den såkalte seksdagerskrigen som egentlig var tre kriger - men basert på militær rett faller denne også klart inn under forsvarskrig.

 

Er det slik du mener jødene «tok landet via terror tidlig på 50 tallet»? I så fall kan jeg bare anbefale mer studier av historiske fakta, mindre av arabisk propaganda – med mindre man da VIL være hjernevasket, velte seg i følelser og ikke bli «forstyrret» av de historiske fakta. Dersom det ikke er slikt du mener, kan du da fortelle – med etterprøvbare faktaopplysninger – hvordan jødene «tok landet via terror tidlig på 50 tallet».

 

2) Det gjorde IDF fordi landet faktisk var i temmelig inens krig, Liberty i området fullstendig ubedt, umerket og i kampens hete tatt for egypisk skip. Israel har bedt om beklagelse for hendelsen og betalt ca 75 millioner USD (2019-kr) i økonomisk erstatning for 34 drepte. Kan du da fortelle meg eksakt hva du mener er problemet omfattet av «de bombet USS Liberty»?

 

3) Nå? Kan du fortelle litt om invasjonen av Syria og Libanon med uhyrlig brutal fremferd – og forholde deg til etterprøvbare fakta i det du forteller om den?

Du skulle vel aldri mene Israel for å forsvare sine egne innbyggere gikk løs på terrororganisasjonen PLO - hvis ledelse hadde forskanset seg nettopp i Syria og Libanon – for å få satt denne ut av spill?

 

4) Jeg formoder du med «de» mener jødene/Israel og i så fall har du nok – igjen – feil: Det var verken jødene eller Israel som ble dømt i Eidsivating lagmannsrett 1.4.1974, det var hr Ærbel, hr Gehmer og fr Rafael for forsettelig drap (Ærbel 5 år, de to andre 5 1/2 år), fr Gladnikoff for uaktsom drap (2 1/2 år) og hr Steinberg for ulovlig innsamling av opplysninger til fordel for fremmed stat (1 år). Jeg forsvarer på ingen måte det noen av disse fem har gjort, men de er i godt selskap, også av nordmenn. Er Norge dermed diabolsk og uten grunn til å forsvare?

 

5) Jeg har sett videoen som du hevder skal vise direkte diabolsk opptreden og jeg må minne om to ting: a) Et bilde kan si mer enn 1000 ord og dermed også lyve mer enn 1000 ord. b) Videoen er fra IAK, ledet av en kvinnelig aktivist og freelancejournalist ved navn Ms Alison Weir. IAK satte 16. desember 2012 inn en annonse i New York Times for å «bevise» gjennom fire kart hvordan de såkalte «palestinere» hadde mistet sitt land til Israel mellom 1946 og 2020 – kart svært så lette å tilbakevise som historisk oppspinn, men gode som propaganda om man baserer seg på at motparten ikke tenker. Om Ms Weir er også uttalt da en organisasjon brøt alt samarbeid med henne: «She has consistently chosen to stay silent when given the opportunity to challenge bigotry, which we find repugnant. There is a fundamental difference between engaging with oppressive beliefs in order to challenge them, and tacitly or directly endorsing those beliefs without challenge.» Ms Weir har altså en agenda som tilsier å svartlegge hva hun kan og forholde seg taus til alt som utfordrer svartleggingens riktighet. Hvofor skulle en video sinnrikt filmet og enda mer sinnrikt tilklippet for å fremme et slikt formål ha noen som helst verdi i egenskap av opplysning? Som propaganda for den som ikke tenker, men sluker alt rått er slikt derimot fremragende.

 

 

Får jeg ikke svar – jeg mener da svar, basert på etterprøvbare opplysinger og fakta, verken utenomsnakk eller svada fremført med  misjonsiver på linje med et Jehova vitne som nettopp ar sett Lyset – kan jeg vanskelig konkludere med annet enn at spredning av jødehat og ikke diskusjon er målet ditt.

 

 

Oddvardm skrev (14 minutter siden):

Fem helt konkrete spørsmål stilt, en link til en venstrevridd nettside som presenterer udokumentert nonsens som «fakta» og ingen egenformulert svar gitt

Konklusjonen er trukket, både hva gjelder emnekunnskap, generell leseevne og diskusjonsvilje satt opp mot misjonsvilje a la Jehova vitnet som så LYSET i går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vest skrev (3 minutter siden):

Fem helt konkrete spørsmål stilt, en link til en venstrevridd nettside som presenterer udokumentert nonsens som «fakta» og ingen egenformulert svar gitt

Konklusjonen er trukket, både hva gjelder emnekunnskap, generell leseevne og diskusjonsvilje satt opp mot misjonsvilje a la Jehova vitnet som så LYSET i går.

Det var jo altfor lett å vippe deg av pinnen. Faren min sa til meg: "Mot uvitenhet bruker du fornuft. Når motstanderen din begynner å bruke skjellsord vet du at du har vunnet". Ettersom jeg blir eldre forstår jeg hvor smart faren min var.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (19 minutter siden):

https://www.vox.com/2018/11/20/18080016/israel-zionism-war-1948

Hva med før WW1? Hvordan var Palestina da? Det du rettferdigjør hele greia med er å vise til en en FN resusjon i 1948. Når ble FN opprettet? Hvem var disse landene som nettopp var ferdig med en krig? Faktum var at alle Europeiske land var for resulasjonen fordi den løste et problem. Hva skulle man gjøre med 'husløse' (tilgi uttrykket) jøder som var robbet for alle eiendeler? Man kan også rette skytset mot Britene som opptrådte fullstendig ansvarsløst i mellomkrigs årene. Zionistene fordev Palestinerne. Hvordan forklarer du flyktninge leirene i Libanon, Gaza og tidligere i Jordan uten det faktum? Uansett hva som var grunnen er nå et hat som ikke lar seg slukke. Et Israel som stadig bruker umennesklig vold for å undertrykke andre. Jeg tror at det jødiske folket er blitt et offer for terror i nesten like stor grad som Palestinerne. Bare det at de har blitt terrorisert av egen regjering.

Dette skal jeg besvare når du har vist at du faktisk har evne til å håndtere spørsmål i en diskusjon med noe annet enn nye spørsmål. Foreløpig bare en merknad: Hvor har jeg vist til "een en FN resusjon i 1948"?  Ytterligere dokumentasjon av total mangel på evne til å lese annet enn propaganda? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Det var jo altfor lett å vippe deg av pinnen. Faren min sa til meg: "Mot uvitenhet bruker du fornuft. Når motstanderen din begynner å bruke skjellsord vet du at du har vunnet". Ettersom jeg blir eldre forstår jeg hvor smart faren min var.

Vippet av pinnen om man ikke diskuterer med en som åpenbart ikke har fakta, bare tomtønnerammel å komme med? Hørt om "dumheten kjenner ingen grenser, og sist av alt sine egne"? (Tore Renberg) At du også begynner å trekke inn skjellsord i temaet forteller alt nødvendig å vite... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vest skrev (3 minutter siden):

Dette skal jeg besvare når du har vist at du faktisk har evne til å håndtere spørsmål i en diskusjon med noe annet enn nye spørsmål. Foreløpig bare en merknad: Hvor har jeg vist til "een en FN resusjon i 1948"?  Ytterligere dokumentasjon av total mangel på evne til å lese annet enn propaganda? 

Hvis du ser videoen så forstår du hva jeg mener. En kristen evangelistisk verdens forståelse som tror at bibelens Israel skal tilrettelegge jesu tilbakekomst er nok ikke en grunn jeg stiller meg bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. De er barbariske og historieløse. Tar for seg og gir blanke i hva verdenssamfunnet sier. Fosforbomber, kaster ut mennekser av hjemmene sine og skyter sivile. 

Det er ikke proporsjonalt uansett hvordan man vrir eller vender på det. 

Nordmenn som blindt støtter Israel er en type mennesker jeg kjenner dyp forakt for og som er definisjonen av hjernevasket. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle stater har rett til å forsvare seg selv. Det inkluderer Israel. To stats løsning er ikke/kan ikke gjennomføres. Hvordan skal det implementeres sikkerhets messig? Ex. Hva skal forhindre en Palestinsk stat å invitere Iran til å trene statens forsvarsstyrker? Eller Syria, Russland eller hvem som helst? En suveren stat kan nemlig det. Derfor er en Palestinsk stat umulig. Alle miltærfolk som er verdt saltet sitt sier nok det samme. Derfor må Pelestinerne innlemmes i den Israelske stat. Israel må bli en stat for alle som bor i området. Israel har lover som fovanskliggjør det. Staten Israel er for jøder og bare jøder. Derfor ser du en grotesk fremtreden med loven i hånd som fortrenger Palestinerne fra egne hjem og diskriminerer dem i tvister om eiendomsrett og annen sivil rett. Dette er dokumentert i så mange reportasjer, dokumentarer og rapporter fra 3dje part vitner at det er ikke en sak som burde diskuteres mer. Det er det poenget jeg vil hevde er det mest avgjørende for Israel og Palestina som helhet. Israel er ikke bare for jøder. Det har potensiale for å innfri forventningen om en fantasisk stat hvis terror i Guds navn kan elimineres og sosial rettferdighet bli rettesnor for staten Israel.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oddvardm skrev (7 timer siden):

- - - Derfor må Pelestinerne innlemmes i den Israelske stat. Israel må bli en stat for alle som bor i området. Israel har lover som fovanskliggjør det. Staten Israel er for jøder og bare jøder. Derfor ser du en grotesk fremtreden med loven i hånd som fortrenger Palestinerne fra egne hjem og diskriminerer dem i tvister om eiendomsrett og annen sivil rett. Dette er dokumentert i så mange reportasjer, dokumentarer og rapporter fra 3dje part vitner at det er ikke en sak som burde diskuteres mer. Det er det poenget jeg vil hevde er det mest avgjørende for Israel og Palestina som helhet.- - - 

Javel? Har du da en god og troverdig forklaring til på det lett påviselige faktum at de 8 967 300  israelske statsborgere pr 31.12.2018 bestod av 74,32 % jøder, 20,95 % arabere og 4,74 % andre. (Kilde: https://www.cbs.gov.il/he/publications/doclib/2019/2.shnatonpopulation/st02_01.pdf). I så fall: Fortell oss andre uvitende din gode og troverdige forklaring. 

Dersom du ikke har noen god og troverdig forklaring, er det da offisiell israelsk statistikk som er totalt fake hva gjelder drøyt 25 % av landets statsborgertall eller er det dine egne opplysninger som er fake og enten dokumenterer din egen totale  uvitenhet mht temaet du diskuterer eller dokumenterer en helt bevisst vilje til å spre fake opplysninger i jødehatets og propagandaens navn?

 

Oddvardm skrev (22 timer siden):

Hvis du ser videoen så forstår du hva jeg mener. - - - 

Javel? Kan du overhodet kunsten som kalles å lese og hvis ja: Har du noen som helst vilje til å lese andre stemmer enn dem som passer med din forutinntatthet? I så fall bør du nok studere  mitt første innlegg igjen og særlig pkt 5 (uthevingen er gjort nå for å fokusere på det essensielle i denne sammenhengen): 

Vest skrev (23 timer siden):

- - - 5) Jeg har sett videoen som du hevder skal vise direkte diabolsk opptreden og jeg må minne om to ting: a) Et bilde kan si mer enn 1000 ord og dermed også lyve mer enn 1000 ord. b) Videoen er fra IAK, ledet av en kvinnelig aktivist og freelancejournalist ved navn Ms Alison Weir. IAK satte 16. desember 2012 inn en annonse i New York Times for å «bevise» gjennom fire kart hvordan de såkalte «palestinere» hadde mistet sitt land til Israel mellom 1946 og 2020 – kart svært så lette å tilbakevise som historisk oppspinn, men gode som propaganda om man baserer seg på at motparten ikke tenker. Om Ms Weir er også uttalt da en organisasjon brøt alt samarbeid med henne: «She has consistently chosen to stay silent when given the opportunity to challenge bigotry, which we find repugnant. There is a fundamental difference between engaging with oppressive beliefs in order to challenge them, and tacitly or directly endorsing those beliefs without challenge.» Ms Weir har altså en agenda som tilsier å svartlegge hva hun kan og forholde seg taus til alt som utfordrer svartleggingens riktighet. Hvofor skulle en video sinnrikt filmet og enda mer sinnrikt tilklippet for å fremme et slikt formål ha noen som helst verdi i egenskap av opplysning? Som propaganda for den som ikke tenker, men sluker alt rått er slikt derimot fremragende. - - - 

Var det helt bevisst at du her prøvde en stråmann i jødehatets og propagandaens navn, eller er dette den synlige dokumentasjonen for at du ikke leser noen andre stemmer enn dem som passer med din forutinntatthet før du svarer eller går videre i en debatt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vest skrev (2 timer siden):

Javel? Har du da en god og troverdig forklaring til på det lett påviselige faktum at de 8 967 300  israelske statsborgere pr 31.12.2018 bestod av 74,32 % jøder, 20,95 % arabere og 4,74 % andre. (Kilde: https://www.cbs.gov.il/he/publications/doclib/2019/2.shnatonpopulation/st02_01.pdf). I så fall: Fortell oss andre uvitende din gode og troverdige forklaring. 

Dersom du ikke har noen god og troverdig forklaring, er det da offisiell israelsk statistikk som er totalt fake hva gjelder drøyt 25 % av landets statsborgertall eller er det dine egne opplysninger som er fake og enten dokumenterer din egen totale  uvitenhet mht temaet du diskuterer eller dokumenterer en helt bevisst vilje til å spre fake opplysninger i jødehatets og propagandaens navn?

 

Javel? Kan du overhodet kunsten som kalles å lese og hvis ja: Har du noen som helst vilje til å lese andre stemmer enn dem som passer med din forutinntatthet? I så fall bør du nok studere  mitt første innlegg igjen og særlig pkt 5 (uthevingen er gjort nå for å fokusere på det essensielle i denne sammenhengen): 

Var det helt bevisst at du her prøvde en stråmann i jødehatets og propagandaens navn, eller er dette den synlige dokumentasjonen for at du ikke leser noen andre stemmer enn dem som passer med din forutinntatthet før du svarer eller går videre i en debatt? 

Et ord bare: Hebron.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke utslette staten Israel. Jeg støtter heller ikke skrekk regimer. 

Bedre lykke neste gang. Anbefaler å lese hva folk skriver før du skriver noe som er helt irrelevant. 

Ikke et ukjent fenomen på deres side av gjerdet. 

Du står ikke til troende. Din forakt for Israel skinner gjennom. Håper de fortsetter med å etablere flere bosettinger. De har ikke gjort noe galt. Og du bør vite at jødehatet er sterkt i enkelte grupper. Folk som tror at jødene styrer alt som skjer i verden. Det vi kaller konspirasjonsteorier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (41 minutter siden):

Du står ikke til troende. Din forakt for Israel skinner gjennom. Håper de fortsetter med å etablere flere bosettinger. De har ikke gjort noe galt. Og du bør vite at jødehatet er sterkt i enkelte grupper. Folk som tror at jødene styrer alt som skjer i verden. Det vi kaller konspirasjonsteorier. 

Jeg hater ikke Israel. Vær så snill, kan du slutte å konstruere stråmenn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

NO!!!

Det bor flere jøder i USA enn Israel som gjør USA det mest jødiske landet i verden. Så hvis man kritiserer USA for sine deltakelser i kriger så er man automatisk jødehater? Veldig spenstig hopp til konklusjoner fra folk som har mistet totalt verdensbilde

Lenke til kommentar
Softis12 skrev (13 timer siden):

Det bor flere jøder i USA enn Israel som gjør USA det mest jødiske landet i verden. Så hvis man kritiserer USA for sine deltakelser i kriger så er man automatisk jødehater? Veldig spenstig hopp til konklusjoner fra folk som har mistet totalt verdensbilde

Folk på venstresiden liker ikke Israel fordi de forsvarer seg mot terrorister. Hamas er en terror organisasjon som har som mål å utslette Israel. Det synes du er helt greit? Jeg støtter USA I ALLE DERES KRIGER. 

Lenke til kommentar
Softis12 skrev (14 timer siden):

Det bor flere jøder i USA enn Israel som gjør USA det mest jødiske landet i verden...

Her har du misforstått totalt, det høyere totale antallet jøder i USA gjør ikke USA til et "mer jødisk" land enn den jødiske staten Israel, hvor 75% av befolkningen er jøder.

Omtrent 1.7% av USAs befolkning er jøder, det er omtrentlig det samme som antallet norskættede USA, men det betyr heller ikke at USA er mer norsk enn Norge, kun at det bor mange nordmenn i et land med enda flere "amerikanere".

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Folk på venstresiden liker ikke Israel fordi de forsvarer seg mot terrorister. Hamas er en terror organisasjon som har som mål å utslette Israel. Det synes du er helt greit? Jeg støtter USA I ALLE DERES KRIGER. 

Der Hamas kontrollerer Gaza stripen. Israel bygger seg inn på Vestbredden. 2 forskjellige Palestina kontrollert av 2 forskjellige grupper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...