Gå til innhold

Israel. En barbarisk stat?


Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (På 1.1.2021 den 8.56):

Ikke til å bestride. Israel's geopolitiske situasjon er vel kjent. Men kan det rettferdigjøre den mishandlingen, demoniseringen og ydmykelsen som foregår?

Ja, det er en bragd at Israel har vært så snille og tålmodige mot ''barndomsbøllene'', som fortsetter til den dag i dag.
Med så mye hat fra verden og spesielt midtøsten.... Så mye idioter som blindt sier palestinerne og muslimer er ofre.....
...Er det imponerende få Israelitter som går av skaftet.
Det finnes ikke ett land i verden som er så overvåket og pirket på, alt negativt blir nyheter.

Omskjæringa er det eneste store problemet jeg har, men det er vel bare av gutter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (På 13.12.2020 den 3.29):

...Før syntes jeg mer synd på Palestinere...

Det er synd på alle individer som opplever urett, ufrihet eller vold.

Hvilket ståsted som har "rett" i en politisk/religiøs/etnisk disputt kan vurderes separat fra empatien alle bør føle med menneskelig lidelse.

-k 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 timer siden):

Det er synd på alle individer som opplever urett, ufrihet eller vold.

Hvilket ståsted som har "rett" i en politisk/religiøs/etnisk disputt kan vurderes separat fra empatien alle bør føle med menneskelig lidelse.

-k 

Enig med deg i konklusjonen, men ikke grunnen. Alle disputter/massakrer etc er økonomisk motivert. Det er kamp om resurser. Kvinnekamp dreier seg om å ha en kvinne en bestemt plass og hindre økonomisk frihet. Religiøs kamp er kamp om penger til bygg, politiske saker, fordeler i næringsdrift oa. Arebeidskamp er retten til et liv fri fra trelldom. Alt er i bunn og grunn om penger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (11 timer siden):

Enig med deg i konklusjonen, men ikke grunnen. Alle disputter/massakrer etc er økonomisk motivert. Det er kamp om resurser. Kvinnekamp dreier seg om å ha en kvinne en bestemt plass og hindre økonomisk frihet. Religiøs kamp er kamp om penger til bygg, politiske saker, fordeler i næringsdrift oa. Arebeidskamp er retten til et liv fri fra trelldom. Alt er i bunn og grunn om penger.

Jeg tror ikke at du har rett. Folk agerer på tvers av egne økonomiske interesser når det er sterke følelser eller stamme-mentalitet inne i bildet.

Populistiske partier er ofte flinke til å finne «identiteter» som skaper sterke følelser og gir dem støtte til å gjennomføre en politikk som ikke later til å være i velgernes rent økonomiske interesse.

En tenkt trygdet Finmarking som stemmer Frp _bare_ fordi de vil liberalisere snøskuter og fordi de framstår som «folkelig» passer med dette bildet. En lærer fra Haugesund som stemmer SV _bare_ fordi hun vil ha en mer human flyktningepolitikk stemmer også dårlig med bildet om at alle disputter bunner i egen økonomisk vinning.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at du har rett. Folk agerer på tvers av egne økonomiske interesser når det er sterke følelser eller stamme-mentalitet inne i bildet.

Populistiske partier er ofte flinke til å finne «identiteter» som skaper sterke følelser og gir dem støtte til å gjennomføre en politikk som ikke later til å være i velgernes rent økonomiske interesse.

En tenkt trygdet Finmarking som stemmer Frp _bare_ fordi de vil liberalisere snøskuter og fordi de framstår som «folkelig» passer med dette bildet. En lærer fra Haugesund som stemmer SV _bare_ fordi hun vil ha en mer human flyktningepolitikk stemmer også dårlig med bildet om at alle disputter bunner i egen økonomisk vinning.

-k

Da må du forklare hvorfor det er så lite problemer/konflikt i homogene befolkninger med liten økonomisk ulikhet.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Da må du forklare hvorfor det er så lite problemer/konflikt i homogene befolkninger med liten økonomisk ulikhet.

Jeg har ikke hevdet at økonomisk likhet ikke kan være stabiliserende (beklager to nektinger).

Jeg har hevdet at folk prioriterer, stemmer og havner i disputter også av årsaker som later til å ikke være økonomisk begrunnet.

 

Det er vanskelig å se at dypt konservative, kristne Amerikanere skal ha en økonomisk interesse av å støtte Israel i tykt og tynt. Men de gjør det nok av religiøs overbevisning. Evt fordi å flagge et slikt ståsted gir dem «creds» blant sine egne. Evt fordi de mener at Israel har retten på sin side etter en veloverveid tankeprosess. Tilsvarende med ytre venstre som er veldig støttende ovenfor motparten.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke hevdet at økonomisk likhet ikke kan være stabiliserende (beklager to nektinger).

Jeg har hevdet at folk prioriterer, stemmer og havner i disputter også av årsaker som later til å ikke være økonomisk begrunnet.

 

Det er vanskelig å se at dypt konservative, kristne Amerikanere skal ha en økonomisk interesse av å støtte Israel i tykt og tynt. Men de gjør det nok av religiøs overbevisning. Evt fordi å flagge et slikt ståsted gir dem «creds» blant sine egne. Evt fordi de mener at Israel har retten på sin side etter en veloverveid tankeprosess. Tilsvarende med ytre venstre som er veldig støttende ovenfor motparten.

-k

 

Knutinh, vi er ikke uenige. Vi to deler samme syn vil jeg tro 🙂 Man kan vel si det slik at i samfunn med stor økonomisk ulikhet vil de probemene som eksisterer bli forsterket. Enten de er av moralsk eller økonomisk karakter. Derav vil jeg derivere at økonomi ligger i bunn. I tilfelle Israel, vil jeg hevde at det er økonomiske hensyn som ligger til grunn for de geopolitiske /sikkerhetsmessige konfliktene også. Jeg vil illustrere dette med en påstand; hvis palestinerne fikk gode levevilkår med helsetjenester, utdanning, frihet i arbeidslivet og et sosialt nettverk som tok hånd om de svakeste (gode sosial økonomiske vilkår) ville det være vanskelig å finne noen som var villig til å spenne på seg et bombebelte.

Noen vil nok være uenig med meg i alt dette, men jeg er av den faste overbevisning at et fredelig samfunn er avhengig av en rimelig økonomisk fordelingspolitikk. Det er av IMPERATIV betydning at de økonomiske forskjellene mellom folk blir holdt på et akseptabelt nivå. Lønn skal du ha på jorden. Ikke i himmelen.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (58 minutter siden):

Israel er rett og slett helt utilnærmelig.


Syria er et av verdens verste diktatur, med en herskerfamilie som har gjort grusomme overgrep mot egen befolkning.

Målene for bombingen har dog alltid vært iranske grupperinger, ettersom Israel forsøker å holde Iran unna Syria, noe resten av verden også burde gjøre.

Man skulle jo bare ønske at Israel hadde bombet de mer, helst tilbake til steinalderen, så kanskje motstandsbevegelsen hadde mer håp om å vinne den pågående borgerkrigen mot Al-Assads regime.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (21 minutter siden):

Man skulle jo bare ønske at Israel hadde bombet de mer, helst tilbake til steinalderen, så kanskje motstandsbevegelsen hadde mer håp om å vinne den pågående borgerkrigen mot Al-Assads regime.

Ja, Israel gjør sitt, og vel så det, for at ISIS skal beseire den sekulære og moderate Assad.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dirigo said:

Ja, Israel gjør sitt, og vel så det, for at ISIS skal beseire den sekulære og moderate Assad.



Islamsk Stat støttes først og fremst av sunnimuslimske land som Saudi, emiratene, Qatar og Tyrkia.

Assad var ikke veldig moderat når han skjøt nervegass og teppebombet sykehus og sivile områder.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dirigo said:

... og Israel. Israel vil ha et svekket Syria slik at palestinerne og Iran får én mindre alliert.



Det er meg bekjent foreløpig null bevis for at Israel har støtte IS og jeg følger ganske godt med. Å svekke Assad er ikke nødvendigvis det samme som å støtte IS. Det er en logisk feil å redusere det til en binær problemstilling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Oddvardm skrev (På 23.2.2021 den 7.35):

Her skal dere se folkens ...


Her skal du se Oddvar ... nå forsøkte altså palestinerne å kjøre en lastebil med vaksine rett over grensen, uten kontroll eller papirer, noe som ble stanset.

Det var dog ikke lenge, to dager etter kom alle vaksinene trygt frem.

Så fikk de endelig nok vaksine til å vaksinere alle helsearbeiderne i Gaza, fra donasjoner gitt av Israel og UAE.
Men, disse ble i stedet gitt til ledelsen i PLO, spesialstyrkene i presidentens garde, nasjonallaget i fotball, pluss at de valgte å gi bort 200 doser til den jordanske kongefamilien.

Palestinerne hevder etter at dette ble kjent at 90% av vaksinene faktisk gitt til helsearbeidere, men så langt har ingen klart å bekrefte den påstanden, annet enn at store deler av vaksinedosene de har mottatt ikke har gått dit de skulle i det hele tatt.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-palestinians-vaccines-idUSL5N2L062F

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Her skal du se Oddvar ... nå forsøkte altså palestinerne å kjøre en lastebil med vaksine rett over grensen, uten kontroll eller papirer, noe som ble stanset.

Det var dog ikke lenge, to dager etter kom alle vaksinene trygt frem.

Så fikk de endelig nok vaksine til å vaksinere alle helsearbeiderne i Gaza, fra donasjoner gitt av Israel og UAE.
Men, disse ble i stedet gitt til ledelsen i PLO, spesialstyrkene i presidentens garde, nasjonallaget i fotball, pluss at de valgte å gi bort 200 doser til den jordanske kongefamilien.

Palestinerne hevder etter at dette ble kjent at 90% av vaksinene faktisk gitt til helsearbeidere, men så langt har ingen klart å bekrefte den påstanden.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-palestinians-vaccines-idUSL5N2L062F

PLO i Gaza? Har ikke Hamas skutt dem alle ihop?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (14 timer siden):

PLO i Gaza? Har ikke Hamas skutt dem alle ihop?

Hm, du kom med en påstand uten noe belegg, Olaf kommer med en helt annen historie om hva fakta er, med en lenke - og alt du svarer med er dette? 

Uten å ha satt meg særlig inn i saken, gir det et klart inntrykk av at din påstand i beste fall var helt forvridd, farget av antipatier, men mulig du forbereder et bedre svar... 🤔 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (19 minutter siden):

Hm, du kom med en påstand uten noe belegg, Olaf kommer med en helt annen historie om hva fakta er, med en lenke - og alt du svarer med er dette? 

Uten å ha satt meg særlig inn i saken, gir det et klart inntrykk av at din påstand i beste fall var helt forvridd, farget av antipatier, men mulig du forbereder et bedre svar... 🤔 

Tror at Olaf vet hva jeg mener. Men hvis Captain Fracassa (?) er så opptatt av forholdene på Gaza er jeg villig til å lytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...