Gå til innhold

Alle spill med gambling får anbefalt aldersgrense på 18 år


Anbefalte innlegg

På matvarer er innholdsfortegnelsen 100% objektivt og målbart. Har problemer med å se hvordan et slikt system vil fungere bra til dette. Ta for eksempel banning, skal det baseres på kor mange banneord blir brukt, kor ofte det er brukt(hvis en karakter banner hver gang dei dør så er det i teorien uendelig) eller hvor grove orda er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-----

+SynT

-----

- Det er ikke alltid tilfellet...

Det er normalt å oppgi hva 100g av et gitt produkt inneholder, og så ramser dem opp hvilke elementer dette innebærer.

Dog det var ikke ment at det skulle tas bokstavelig, da det var ment i overført betydning.

-----

Det der med Banning og/eller generell Grov ord bruk, det er ikke så komplisert å bedømme som du får det til å høres ut.

På lik linje som med Filmer og TV-Serier så finnes der et manus, så det er en smal sak å bedømme dette aspektet av spill.

-----

Vold er ganske enkelt å bedømme også da det er forskjell på "City Skyline" og "Medal of Honor".

-----

Nakenhet kan bedømmes ut i fra Concept-art som gir et rimelig godt bilde av graden av nakenhet rettet imot spillet.

-----

Gambling kan bedømmes ut i fra generelle aspekter til spillet.

Om det nevnes at spillet inneholder muligheten til å spille poker og/eller andre former for spill som kan brukes i forbindelse med Gambling.

Eller at det legger til rette for å kunne bruke ekte penger i spillet så er det et tydelig eksempel på en type Gambling.

I at folk har lett for å bruke penger når dem ser prisene.

Eksempelvis, 10kr her og 20kr der er ikke akkurat en formue, men kumulativt så vokser det opp til stor summer til slutt.

Langt mer fristende enn 100kr og 200kr pr. gang.

-----

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 18.2.2020 den 14.37):

Når Mario Party, et spill ment for barn, kan få 18+ aldersgrense, så sier det sitt at PEGI systemet burde skrotes.

Aldergrense på spill er helt tullete, noe dette er et godt eksempel på.

Mario Party på N64 burde faktisk hatt 18-års grense. Tror jeg fikk leddproblemer og kronisk tynn hud inni håndflaten etter noen runder med boo på den lyspæresykkelen.

Men ja, aldersgrense på spill er hinsides. FIFA er 3års grense, selv om det inni selve spillet ligger en mulighet for å gamble vekk 1000vis av EKTE penger hver dag. Gratulerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
54 minutes ago, Iki said:

Burde ikke vært aldersgrense på spill / eller så burde det vært 18 års grense på alle.

Skulle vært opp til foreldrene å holde styr på sine egne barn.

Bør vise litt interesse for hva barna holder på med, og bør sette grenser for hva de bruker penger på.

Aldersgrensen er veiledende for foreldrene da, slik at foreldrene bedre kan vurdere om det er egnet til barnet eller ikke.

Lenke til kommentar

Alder for førerkort er ikke veiledende. Det burde heller ikke aldersgrense for spill være, fordi all erfaring tilsier at dette sklir veldig ut. Spill er sykt fristende og da sklir det litt ut for enkelte, noe som fører til at vennene havner hos denne som blir "populær" og så har vi gruppepresset gående slik at det sklir ut hos andre også.

Veiledende aldersgrenser har praktisk talt ingen hensikt. Skal det virke må det være faste grenser, som førerkortet, og det må håndheves på et eller annet vis. Jeg foreslo BankID tidligere i tråden og tror det kunne løst mye. Folk låner ikke bort BankIDen sin for at poden skal kunne spille spill han ikke er gammel nok til.

Jeg vil gjerne ha konstruktive forslag til alternative måter å unngå at det sklir ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Simen1 said:

Alder for førerkort er ikke veiledende. Det burde heller ikke aldersgrense for spill være, fordi all erfaring tilsier at dette sklir veldig ut. Spill er sykt fristende og da sklir det litt ut for enkelte, noe som fører til at vennene havner hos denne som blir "populær" og så har vi gruppepresset gående slik at det sklir ut hos andre også.

Veiledende aldersgrenser har praktisk talt ingen hensikt. Skal det virke må det være faste grenser, som førerkortet, og det må håndheves på et eller annet vis. Jeg foreslo BankID tidligere i tråden og tror det kunne løst mye. Folk låner ikke bort BankIDen sin for at poden skal kunne spille spill han ikke er gammel nok til.

Jeg vil gjerne ha konstruktive forslag til alternative måter å unngå at det sklir ut.

Men det er ikke sammenlignbart med førerkort. Det er ikke i nærheten av like ille. Forskningen på det tilsier at det store problemet er eventuell avhengighet, men der har foreldrene mye å si.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg vil gjerne ha konstruktive forslag til hvordan man unngår at det sklir ut. Gruppepress, avhengighet etc. Jeg ser du skriver at foreldrene har mye å si, men det har jeg absolutt ingen tro på. Får ungdommen begrenset skjermtid, strenge aldersbegrensinger satt av foreldrene osv så stikker de bare til kompisen for å omgår husreglene hjemme. Jeg kan rett og slett ikke se at foreldrene har mye å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Som sagt, jeg vil gjerne ha konstruktive forslag til hvordan man unngår at det sklir ut. Gruppepress, avhengighet etc. Jeg ser du skriver at foreldrene har mye å si, men det har jeg absolutt ingen tro på. Får ungdommen begrenset skjermtid, strenge aldersbegrensinger satt av foreldrene osv så stikker de bare til kompisen for å omgår husreglene hjemme. Jeg kan rett og slett ikke se at foreldrene har mye å si.

Men igjen, hvis poden kan gå til kameraten for å spille, hjelper ikke engang bankid. Da blir de logget inn en gang av foreldrene, og så spiller de videre. Men BankID skal IKKE brukes til slike formål. Det er en sikkerhetsrisiko å vanne ut en så sterk validering. 

Man har mulighet til å låse ned digitale enheter i dag. En har mulighet til å bestemme hva slags enheter ungen eventuelt får. Det får være nok. Det du foreslår kan eventuelt også lage et illegalt spillmarket. Det er regulering for helt trivielle ting vi absolutt ikke trenger.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Men igjen, hvis poden kan gå til kameraten for å spille, hjelper ikke engang bankid. Da blir de logget inn en gang av foreldrene, og så spiller de videre. Men BankID skal IKKE brukes til slike formål. Det er en sikkerhetsrisiko å vanne ut en så sterk validering. 

Man har mulighet til å låse ned digitale enheter i dag. En har mulighet til å bestemme hva slags enheter ungen eventuelt får. Det får være nok. Det du foreslår kan eventuelt også lage et illegalt spillmarket. Det er regulering for helt trivielle ting vi absolutt ikke trenger.

Da lurer jeg på om du har noen bedre forslag til hvordan man unngår at det sklir ut..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Simen1 said:

Da lurer jeg på om du har noen bedre forslag til hvordan man unngår at det sklir ut..

Snakk med foreldrene til kameratene. Hvis du ikke klarer å overbevise dem om at ungen ikke skal spille spill med for høy aldersgrense når han er hos dem, er det få om noen sikkerhetssystemer som hjelper. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Da lurer jeg på om du har noen bedre forslag til hvordan man unngår at det sklir ut..

Er dette noe man trenger å sette himmel og jord i bevegelse for å hindre i å "skli ut" da?

Barn har gjort ting foreldrene deres ikke ville de skulle gjøre siden tidenes morgen, og vi må, selv i 2020, kunne forvente bittelitt fra foreldrene når det gjelder å følge med og interessere seg for hva barna deres driver med selv om det ikke er fotball eller håndball.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke foreldre alene skal stå ansvarlig for dette. For det finnes mye dårlig foreldre der ute. Foreldre som er alkoholikere, narkomane, kriminelle, spilleavhengige og som unnlater å jobbe når de kan. Med logikken som nevnes her inne kunne man jo også droppet aldersgrense på tobakk og alkohol. Ja ungdom får tak i disse produktene uten å være gamle nok fordet. Og ja disse foreldrene jeg nevner kan også kjøpe disse produktene til barna sine om de gir f. Men det bør absolutt ikke være lovlig mener jeg.

Edit: skrivefeil

Endret av Peteguy
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Alder for førerkort er ikke veiledende. Det burde heller ikke aldersgrense for spill være, fordi all erfaring tilsier at dette sklir veldig ut. Spill er sykt fristende og da sklir det litt ut for enkelte, noe som fører til at vennene havner hos denne som blir "populær" og så har vi gruppepresset gående slik at det sklir ut hos andre også.

Veiledende aldersgrenser har praktisk talt ingen hensikt. Skal det virke må det være faste grenser, som førerkortet, og det må håndheves på et eller annet vis. Jeg foreslo BankID tidligere i tråden og tror det kunne løst mye. Folk låner ikke bort BankIDen sin for at poden skal kunne spille spill han ikke er gammel nok til.

Jeg vil gjerne ha konstruktive forslag til alternative måter å unngå at det sklir ut.

Er du seriøs? Eller bare veldig gammeldags on innskrenket?

Du kan ikke for ramme alvor mene at man burde ha lovpålagt aldersgrense på spill. 

Hva blir det neste? 18 årsgrensen på alt med sukker i matvarebutikken? Eller 18 årsgrense på sykler, skateboard og sportsutstyr hvor man kan skade seg. Viktig å skjerme barn fra 2020, sy puter under armene, fordi de kan jo bli skadet, er det poenget her?

Nei, aldersgrense på spill er tullete, og veiledningen burde vært fjernet, da den er mer forvirrende enn til hjelp. Når Mario spill kan få 18 årsgrense blir hele PEGI veiledningen så utvanna at vitsen forsvinner. Foreldre burde heller lære seg å sette seg inn i hva de kjøper til barna sine. Et rask google eller youtube søk så finner man jo fort ut hva et spill handler om.

De som er så for aldersgrense, skulle jo tro de trodde foreldre var invalide og ikke evnet å finne ut hva et spill handler om om det ikke står en aldersgrense på utsiden av esken. Nei, foreldre får lære seg å følge med på hva barna spiller, det kalles å faktisk vise interesse og bry seg.

PEGI anbefalingen bør skrotes, punktum.

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Peteguy skrev (18 minutter siden):

Synes ikke foreldre alene skal stå ansvarlig for dette. For det finnes mye dårlig foreldre der ute. Foreldre som er alkoholikere, narkomane, kriminelle, spilleavhengige og som unnlater å jobbe når de kan. Med logikken som nevnes her kinne man jo også droopet aldersgrense på tobakk og alkohol. Ja ungdom får i disse produktene uten å være gamle nok fordet. Og ja disse foreldrene jeg nevner kan også kjøpe disse produktene til barna sine om de gir f. Men det bør absolutt ikke være lovlig mener jeg.

Drøyt å sammenligne spill med tobakk og alkohol. Hva er egentlig galt med folk i tråden her?

Tydelig at ingen av dere har vokst opp med gaming eller rørt en PC. For dere overdramatiserer konsekvensene av gaming noe helt voldsomt. 

Selv forskning klarer ikke å vise noe evidens om at gaming er skadelig. Tobakk og alkohol derimot kan ødelegge kroppen, er jo aldeles ikke sammenligbart med å spille f.eks. witcher, et eventyr spill som jo har 18 årsgrense.

Men si meg, dere som mener aldersgrense på spill er så viktig. Dere mener vel også at alt som er over 12 årsgrense på TV må fjernes, for tenkt om poden skulle TV switche og komme over et program med høyere aldersgrense.

I tillegg MÅ vi fjerne nyhetene, for det er langt mer voldelig enn hva man ser når man spiller Battlefield. Nyheter er jo tross alt virkelig, så det er det viktig å skjerme barna for.

For å bruke din logikk: Foreldre som lar barna sine TV switche eller se nyhetene er dårlige foreldre og kunne like gjerne kjøpt dem snus og alkohol.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av har vokst opp med gaming? Greit å vite! Du leste helt klart ikke inlegger mitt nøye. Poegnterer jo akuratt rundt det du avslutter med. Fordi noe er ulovlig betyr ikke det at det aldri noen bryter loven. Og det betyr ikke at man like gjerne kan fjerne hele loven. Jeg snakker om gambling i spill. Les før du svarer om du vil ha respons fra meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Selv forskning klarer ikke å vise noe evidens om at gaming er skadelig. Tobakk og alkohol derimot kan ødelegge kroppen, er jo aldeles ikke sammenligbart med å spille f.eks. witcher, et eventyr spill som jo har 18 årsgrense.

Det er ikkje heilt sant. Det finnes mykje forskning som konkluderer med at speling er skadeleg. Ein del av denne forskninga konkluderer på tynt grunnlag og har openbare agendaer med forskninga, men det er ikkje slik at speling ikkje kan være skadeleg.

Svært mange som speler har problem med å begrense spelinga til korte økter, det kan føre til ein del fysiske skader som slitasjeskader på grunn av feil sittestilling og for lite allsidig aktivitet som også kan føre til overvekt. Andre skader som kan knyttast opp mot speling er synsplager, i tillegg til søvnmangel.

Det har også vært ein del forskningsrapportar som knutter speling opp mot adferdsproblem, konsentrasjonsvanskar og dårlege karakterar.

 

Det som fagmiljøa strides om er kor mykje speling som skal til for å utløyse negativ helseutvikling, samt vurderingane på kor moden spelaren bør være før ein blir eksponert for forskjellige uheldige impulsar.

At barn som gjennom spel eller andre media blir utsatt for sterke inntrykk er nærmast udiskutabelt. Viser ein skrekkfilm for 10 åringen så skal det ikkje så mykje til før det går utover nattesøvnen i form av mareritt. Enkelte barn vil sikkert kunne takle slike synsinntrykk på ein bra måte, medan andre rett og slett får traumereaksjonar etter slike inntrykk.

 

Om moderat tidsbruk på spel som the witcher er skadeleg for barn, og eventuelt kor skadeleg det kan være er det ikkje felles enigheit om. 
Det som eg kanskje synes er mest problematisk med innholdsvurderinga av spel er at det er for mykje fokus på kva ein ser på skjermen og ikkje på totalinntrykket. Det er ikkje sikkert at det er synet av ein digital pupp i seg sjølv som er problemet, ei scene som normaliserer seksualisert vold kan nok være vell så uheldig sjølv om det ikkje vises nakenheit.
Tilsvarande med vold, dei sterkaste inntrykka får ein ofte når ein gjennom lyd og emosjonelle reaksjonar dannar sine eigne bilete av voldshandlinga.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 minutter siden):

Det er ikkje heilt sant. Det finnes mykje forskning som konkluderer med at speling er skadeleg. Ein del av denne forskninga konkluderer på tynt grunnlag og har openbare agendaer med forskninga, men det er ikkje slik at speling ikkje kan være skadeleg.

Allerede der stoppet jeg å lese kommentaren din.

Jeg gidder ikke å diskutere dette med folk som baserer seg på forskning som de selv ser ikke er holdbar. 

ABB spilte world of warcraft, et spill med 12 årsgrense. Hvordan passer det inn i ditt fordomsfulle og virkelighetsfjerne syn om at spill med høy aldersgrense kan gjøre folk voldelige?

Dette blir for dumt. Har du egentlig noen gang gamet selv, eller har du bare veldig sterke meninger om noe du selv ikke har noe personlig erfaring med? 

Jeg tror dine holdninger er mer skadelig enn spillene i seg selv. Du virker fordomsfull og totalt blottet for selvinnsikt når du kan konkludere med at et spill som the witcher ER skadelig for barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peteguy skrev (2 timer siden):

Synes ikke foreldre alene skal stå ansvarlig for dette. For det finnes mye dårlig foreldre der ute. Foreldre som er alkoholikere, narkomane, kriminelle, spilleavhengige og som unnlater å jobbe når de kan. Med logikken som nevnes her inne kunne man jo også droppet aldersgrense på tobakk og alkohol. Ja ungdom får tak i disse produktene uten å være gamle nok fordet. Og ja disse foreldrene jeg nevner kan også kjøpe disse produktene til barna sine om de gir f. Men det bør absolutt ikke være lovlig mener jeg.

Igjen, dette er da et problem med foreldrene til barna.

Burde det være konsekvenser om foreldre kjøper alkohol til barna sine?

Hvorfor skulle det ikke være konsekvenser om foreldre gir barn tilgang til gambling i spill?

Det er foreldre som bør stilles til ansvar for barna, det er tross alt de som er ansvarlige.

Et barn på 12 år burde ikke ha muligheten til å kjøpe et spill hvor han kan opparbeide seg gjeld, spesielt ikke om det å kjøpe spillet er så vanskelig som å si "mamma sa jeg fikk lov" i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...