Gå til innhold

Alle spill med gambling får anbefalt aldersgrense på 18 år


Anbefalte innlegg

-----

+PingEnt

-----

- Ikke det at jeg har sjekket så nøye, men er ikke VPN lisensiert til dem fra 18år eller eldre?

Aprops, lisensiering...

Det burde da la seg gjøre at det er den som faktisk skal spille spillet som spillet må stå registrert på.

-----

Og i så måte...

Om ikke begge foreldrene går rundt med bind for øynene 24/7 så skal det godt gjøres at en 13åring for tak i ID-kortet til foreldrene.

-----

Jeg for min del har alltid lommeboken med meg uansett om det er sent eller tidlig, uansett om jeg er hjemme eller ute å farter.

Med mindre noen tar en "Oliver Twist", så får dem ikke fysisk tak i mine kort i hvert fall.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Iki said:

Men så er ikke poenget at noen skal reagere om ungen spiller en time, eller bruker noen kroner per måned.

Med en gang det faktisk blir et problem, og det går ut over ungen, så burde noen gripe inn.

Ja, for all del, hvis det blir et problem. Men der finnes det allerede lover og regler som gjelder. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Iki said:

Hvilke lover og regler har vi som forhindrer barn i å kjøpe ting i FIFA?

Det kan man hindre med kontroll på kredittkortet. Det er ikke et problem. Problemet blir når barnet kjøper for mye, eller blir avhengig. Og da begynner vi å snakke om omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (54 minutter siden):

Det kan man hindre med kontroll på kredittkortet. Det er ikke et problem. Problemet blir når barnet kjøper for mye, eller blir avhengig. Og da begynner vi å snakke om omsorgssvikt.

Så du oppererer utifra at det først må være et problem til stede før noen skal gjøre noe med det, mens andre helst vil at problemet ikke skal oppstå.

Tenk om alkoholloven hadde vært slik? Det var bare om du var alkoholiker at du ikke fikk kjøpe noe. Aldersgrense hadde ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 hours ago, Iki said:

Så du oppererer utifra at det først må være et problem til stede før noen skal gjøre noe med det, mens andre helst vil at problemet ikke skal oppstå.

Tenk om alkoholloven hadde vært slik? Det var bare om du var alkoholiker at du ikke fikk kjøpe noe. Aldersgrense hadde ikke noe å si.

Alkoholforbruk kan man ikke reversere.

Jeg opererer med samme prinsipp som si ernæring eller trening. Eller soling. Eller å drikke varme drikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Iki said:

Så man har altså lover og regler som sier at du må være 18 år for å kunne kjøpe noe i FIFA, og spillet registrerer om du er 18, slik de gjør på Vinmonopolet når de sjekker ID?

Nei. Nå misforstår du, forhåpentligvis med vilje. Foreldrene kan faktisk kontrollere pengebruken til ungen ved å kontrollere bankkontoen. Dette har jeg sagt før, nå går du i ring.

Om ungen bruker 100 kroner på FIFA i måneden, erdet verre enn at det bruker 100 kroner på is?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 hours ago, BizzyX78 said:

-----

+PingEnt

-----

- Ikke det at jeg har sjekket så nøye, men er ikke VPN lisensiert til dem fra 18år eller eldre?

Aprops, lisensiering...

-----

-----

Tenker du på tilgang til VPN i vesten? Det er flere tjenester, med litt skumle bakmenn, en kan få uavhengig av alder osv. Og DNS kan en også endre ganske lett. I Kina er VPN generelt forbudt til utverden med et par forretningsunntak.

Quote

Det burde da la seg gjøre at det er den som faktisk skal spille spillet som spillet må stå registrert på.

Hvordan? Ansiktsgjennkjenning mens du spiller? Jo, det vil være mulig. Men jeg kommer være en av dem som protesterer veldig sterkt hvis man skal ha ansiktsgjennkjenning for å spille.

Quote

Og i så måte...

Om ikke begge foreldrene går rundt med bind for øynene 24/7 så skal det godt gjøres at en 13åring for tak i ID-kortet til foreldrene.

Jeg for min del har alltid lommeboken med meg uansett om det er sent eller tidlig, uansett om jeg er hjemme eller ute å farter.

Med mindre noen tar en "Oliver Twist", så får dem ikke fysisk tak i mine kort i hvert fall.

Mja, skal bare ha et minutt på toalettet med veska utenfor for at det skal være mulig. Ikke alle er som deg og har lommeboka på seg hele tida. Barn klarer å naske til seg røyk og alkohol…

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ellers vil jeg gjerne sitere en tidligere post av Simen1 som kommer med et relevant poeng for denne saken (selv om han nå ser ut til å være for mer overvåkning?)

 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (45 minutter siden):

Nei. Nå misforstår du, forhåpentligvis med vilje. Foreldrene kan faktisk kontrollere pengebruken til ungen ved å kontrollere bankkontoen. Dette har jeg sagt før, nå går du i ring.

Om ungen bruker 100 kroner på FIFA i måneden, erdet verre enn at det bruker 100 kroner på is?

Nei.

Men om ungen bruker alle pengene på kredittkortet ditt, hva gjør du da?

Om ungen ikke har foreldre som begrenser ungen, hvem skal gjøre det da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Iki said:

Nei.

Men om ungen bruker alle pengene på kredittkortet ditt, hva gjør du da?

Om ungen ikke har foreldre som begrenser ungen, hvem skal gjøre det da?

Du vet du kan sette sperre på hvor mye ungen kan bruke på kredittkortet. Hvis ungen stjeler ditt kredittkort er det lite noe system kan gjøre uansett.

Hvis foreldrene ikke begrenser det, og det blir et reelt problem for ungen (det vil si hvis det ødelegger si skolegang) og foreldrene fortsatt ikke gjør noe, må barnevernet inn på banen. Men dette er det samme for andre ting også. Om barnet blir hekta på tegneserier og ikke gjør leksene, er ikke det noe vi skal regulere før det blir et reelt problem. 

Ja, man kan snakke om å være føre var og alt det der, men her har altså foreldrene fortsatt ganske mye makt hva gjelder bekjempelse av avhengighet.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (31 minutter siden):

Hvis ungen stjeler ditt kredittkort er det lite noe system kan gjøre uansett...

...Om barnet blir hekta på tegneserier og ikke gjør leksene, er ikke det noe vi skal regulere før det blir et reelt problem...

Så hvorfor ha lover og regler rundt alkohol?

Det er jo åpenbart ikke noe problem før barnet blir avhengig, og om ungen uansett stjeler alkohol fra foreldre så betyr det jo ikke noe om det er 18 års grense.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Iki said:

Så hvorfor ha lover og regler rundt alkohol?

Det er jo åpenbart ikke noe problem før barnet blir avhengig, og om ungen uansett stjeler alkohol fra foreldre så betyr det jo ikke noe om det er 18 års grense.

Alt besvart. Prøv å huske tidligere innlegg iallfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Iki said:

Så du påstår at det ikke burde være noen aldersgrense på spill ettersom det ikke er farlig om barn bruker penger fra et kredittkort slik at de havner i gjeld.

Greit.

Slutt med stråmann. Nei. Men ikke lovpålagt aldersgrense på spill. 

Barn kan uansett ikke pådra seg gjeld. Hvis de stjeler kredittkortet til foreldrene er det ikke noe en aldersgrense kan stoppe. Eller hvordan ser du for deg at det skal virke?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Slutt med stråmann. Nei. Men ikke lovpålagt aldersgrense på spill. 

Barn kan uansett ikke pådra seg gjeld. Hvis de stjeler kredittkortet til foreldrene er det ikke noe en aldersgrense kan stoppe. Eller hvordan ser du for deg at det skal virke?

Igjen.

Om de stjeler alkohol fra foreldre så er det ikke noe en aldersgrense kan stoppe, så hvorfor ha en aldersgrense?

 

Ser for meg at de kan gjøre slik som med alt annet.

Det å starte med å sette aldersgrenser etter innhold på spill, også pengebruk i spillet, som så må brukes på lik linje med aldersgrense for salg av alkohol.

Skal du kjøpe et spill med 18 års grense så må du ha gyldig ID.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Iki said:

Igjen.

Om de stjeler alkohol fra foreldre så er det ikke noe en aldersgrense kan stoppe, så hvorfor ha en aldersgrense?

 

Ser for meg at de kan gjøre slik som med alt annet.

Det å starte med å sette aldersgrenser etter innhold på spill, også pengebruk i spillet, som så må brukes på lik linje med aldersgrense for salg av alkohol.

Skal du kjøpe et spill med 18 års grense så må du ha gyldig ID.

Fordi alkoholkonsum i tidlig alder er så mye verre, og fordi det er vanskeligere å stjele alkohol enn å cracke et spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...