Gå til innhold

Tesla er seks år foran Toyota og Volkswagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

For den japanske bilingeniøren Nikkei viser til, er problemet ikke at de ikke kan klare å bygge et slikt system, men at de ikke i dag er i stand til å kvitte seg med alle underleverandører for å gå over til ett integrert system. I alle fall ikke på kort sikt.

Tror det handler mere om lyst og vilje en faktisk begrensinger, fleste andre biler er mere opptatt av bilen ikke skal være en datamaskin. Den skal være tilsvarende gamle biler med nyere teknologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samme strategi som brukes hos Space X og som gjør dem så konkurransedyktige - nesten all hardware enten utvikles innomhus eller kjøpes off-the-shelf for så å testes etterpå. Klart de klarer å stappe inn bedre teknologi til samme pris da, i forhold til tradisjonelle firmaer som er prisgitt drøssevis av leverandører som følger x antall standarder for hver sin del. Tesla tester nok hver del i mindre grad, og fokuserer heller på systemet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

IT-system er ikke det viktigste på en bil. Har selv en Model S, men enhver tyske bil jeg prøver føles mange år foran Tesla'en. Det går på byggekvalitet, kjøreopplevelse, utstyr osv. Å sette seg inn i Tesla'en etterpå blir som å gå 10-15 år tilbake i tid. (Teslaen skal selges denne sommeren)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jonasbc skrev (3 minutter siden):

Simen1 - tror du ikke samme strategi brukes for all teknologi på bilen da? Og jeg vil tro at motorstyring og optimalisering er avhenging av beregninger gjort på ECUen.

Tror poenget han prøver å få frem er at man ikke trenger masse databehandling for å lage en god elbil, alt man trenger er lang nok rekkevidde og rask nok lading, ingen av de to bitene er veldig avhengig av samspill mellom mange av bilens komponenter.

Det sagt er det jo ganske selvsagt at en produsent med mye historie også har noe historie som holder de tilbake, men nå er det ikke slik at selv om tesla sin framgangsmåte gir mer fleksibilitet er det ikke noe i veien for at de tradisjonelle produsentene også pleier de relasjonene de har til sine underleverandører for å få på plass tilsvarende rekkevidde og ladehastighet.

Så får ting som selvkjøring, komme med tiden når alt rundt det også blir modent.

 

Lenke til kommentar

"Alt fra stabilitetskontroll til autobrems kan styres av helt separate systemer. Hos Tesla er nesten alt integrert, slik at antallet separate enheter er minimalt."

Hos de fleste bilprodusenter, er ikke dette med vilje laget som separate moduler, så hvis en modul eller et rele feiler så påvirkes ikke de andre sikkerhetsfunksjonene i bilen?

Endret av KANE2009
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Civilix said:

Tror poenget han prøver å få frem er at man ikke trenger masse databehandling for å lage en god elbil, alt man trenger er lang nok rekkevidde og rask nok lading, ingen av de to bitene er veldig avhengig av samspill mellom mange av bilens komponenter.

Det sagt er det jo ganske selvsagt at en produsent med mye historie også har noe historie som holder de tilbake, men nå er det ikke slik at selv om tesla sin framgangsmåte gir mer fleksibilitet er det ikke noe i veien for at de tradisjonelle produsentene også pleier de relasjonene de har til sine underleverandører for å få på plass tilsvarende rekkevidde og ladehastighet.

Så får ting som selvkjøring, komme med tiden når alt rundt det også blir modent.

 

Vil påsta at det ikke er riktig - man trenger vel betydelig databehandlingskapasitet (både i lav forsinkelse og mengde) for å lage en god elbil i 2020. Det er jo nettopp der Tesla er bedre enn alle andre - noe magisk gir dem en bedre energi-effektivitet, og det er nok hvordan bilen styres og reguleres som spiller en stor rolle der.

Tesla kjører nok samme system-tankegang på alle deler i bilen. Og det gjør at de kan kutte utviklingstid og komponentkost.

Som KANE2009 nevner så gjør det nok konsekvensen større om ECU f eks feiler. Men på en annen side har de nok testet systemet i sin helhet mer enn andre produsenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (9 minutter siden):

"Alt fra stabilitetskontroll til autobrems kan styres av helt separate systemer. Hos Tesla er nesten alt integrert, slik at antallet separate enheter er minimalt."

Hos de fleste bilprodusenter, er ikke dette med vilje laget som separate moduler, så hvis en modul eller et rele feiler så påvirkes ikke de andre sikkerhetsfunksjonene i bilen?

Samt billigere å bytte når det ryker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at separate systemer nødvendigvis gir mer redundans. Mest sannsynlig gjør det systemet mindre sikkert, fordi du er avhengig av ulike systemer, laget på ulike måter med ulik software, så du får et komplekst system. Redundans kan bygges inn i et integrert system uten problemer.

Det handler mer om at man får ikke et system spesialisert til sin bil fra andre leverandører, som nødvendigvis må lage systemer generelle for å passe mange biler -> derfor blir det mange separate systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, KANE2009 said:

"Alt fra stabilitetskontroll til autobrems kan styres av helt separate systemer. Hos Tesla er nesten alt integrert, slik at antallet separate enheter er minimalt."

Hos de fleste bilprodusenter, er ikke dette med vilje laget som separate moduler, så hvis en modul eller et rele feiler så påvirkes ikke de andre sikkerhetsfunksjonene i bilen?

Trur ikkje det er det dei meiner med integrert.  Nokon talde 49 mikroprosessorar/mikrokontrollerar i ein Model S.  Til og med knappane i rattet har sin eigen dedikerte 64-bit ARM-prosessor.  Poenget er at Tesla har bygd alt dette sjølv og integrert det i eit felles system, i staden for å la ein leverandør ta seg av rattet, ein annan dørene, ein tredje kontroll på varmen osb.  Det er lettare å lage eit effektivt system når alt er utvikla innomhus over ein felles lest, enn når ulike komponentar snakkar ulike protokollar implementert av ulike leverandørar som har gjort sitt beste med å tolke spesifikasjonar av varierande kvalitet.

 

Eg måtte resette parkeringsbremsa ein gong, etter å ha fått ei feilmelding.  Det gjorde eg ved å halde parkeringsknappen inne i 20 sekund elns.  Då restarta berre den, ikkje resten av bilen.  Bilen kunne nok ha restarta denne sjølv òg, men eg tippar han ville forsikre seg om at eg berre gjorde det når bilen stod trygt og eg var der for å kunne trykke på bremsepedalen.  Parkeringsbremsa er eit separat system, men det er integrert med resten.

 

Tesla kan oppgradere programvaren i kvar einaste av desse mikroprosessorane/mikrokontrollerane OTA.  Trur ikkje det er like enklet for Toyota og VW når alle komponentane er levert av ulike leverandørar som slett ikkje har nokon felles standard for oppgradering.  I den grad det er mogeleg.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Trur ikkje det er det dei meiner med integrert.  Nokon talde 49 mikroprosessorar/mikrokontrollerar i ein Model S.  Til og med knappane i rattet har sin eigen dedikerte 64-bit ARM-prosessor.  Poenget er at Tesla har bygd alt dette sjølv og integrert det i eit felles system, i staden for å la ein leverandør ta seg av rattet, ein annan dørene, ein tredje kontroll på varmen osb.

Det er ikke nødvendigvis et problem at de sprer systemet ut på noder. Gitt at kodebasen er strukturert og nettverket av disse nodene er solid så vil ekstra mikrokontrollere være en liten kost for mye redundans og skalerbarhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jonasbc skrev (43 minutter siden):

Vil påsta at det ikke er riktig - man trenger vel betydelig databehandlingskapasitet (både i lav forsinkelse og mengde) for å lage en god elbil i 2020. Det er jo nettopp der Tesla er bedre enn alle andre - noe magisk gir dem en bedre energi-effektivitet, og det er nok hvordan bilen styres og reguleres som spiller en stor rolle der.

Tesla kjører nok samme system-tankegang på alle deler i bilen. Og det gjør at de kan kutte utviklingstid og komponentkost.

Som KANE2009 nevner så gjør det nok konsekvensen større om ECU f eks feiler. Men på en annen side har de nok testet systemet i sin helhet mer enn andre produsenter. 

Jeg tror vi er uenige i hva som har gjort at tesla har levert såpass mange biler de har, min påstand er at tesla nesten ikke hadde solgt noen biler hvis det ikke hadde vært at de lenge sammenlignet med konkurrentene hadde en overlegen rekkevidde og den raskeste ladingen. Hadde de bare hatt dette og resten var tradisjonelt mener jeg de fortsatt hadde solgt mange biler, hadde en av disse to manglet hadde de nesten ikke solgt biler.

redigert: Når det kommer til effektivitet er vel Ioniq mer effektiv enn model 3, og den elektriske minien(aka bmw) er så og si like effektiv. Så hvor er forspranget? Det modell 3 har over disse to andre er seff rekkevidde og ladehastighet.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (38 minutter siden):

Samt billigere å bytte når det ryker.

 

Smart Fortwo STRØKEN BIL NY SERVICE

Må være billigere å bytte når den ryker, men forstår ikke hvordan en bil i den størrelsen tar 0,7 liter per mil? kun 61 Hk når de fleste andre biler har vesentlig kraftigere motor, må være rust i drivstofftanken. Eller noe annet.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, molna said:

IT-system er ikke det viktigste på en bil. Har selv en Model S, men enhver tyske bil jeg prøver føles mange år foran Tesla'en. Det går på byggekvalitet, kjøreopplevelse, utstyr osv. Å sette seg inn i Tesla'en etterpå blir som å gå 10-15 år tilbake i tid. (Teslaen skal selges denne sommeren)

Model S er vel 8 år gammel nå, og ble vel førstegang vist fram for 11 år siden.

Ny frontfanger og litt småpjusk er vel eneste forsjellen siden da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat fra artikkelen:

"En tilsvarende analyse fra UBS Evidence Lab publisert desember 2018 kom frem til at det da trolig kostet Tesla 41.000 dollar å produsere hver Model 3, og at den billigste utgaven av bilen dermed vil selges med tap på flere tusen dollar."

Å bruke så gamle data blir veldig unøyaktig og misvisende. Tesla har strømlinjeformet produksjonslinjen til Model 3 MYE siden 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...