Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, failern said:

Elbiler 42% og bensin/diesel 32%. Dette er langt fra dominerende. 

Edit: i 2019 ja: https://e24.no/privatoekonomi/i/wPpLe1/bilsalget-falt-med-38-prosent-i-2019-tesla-model-3-ble-toppselgeren

Nå slår du sammen bensin og diesel i én gruppe og likevel er de 10 prosentpoeng lavere, så det er ganske innlysende at det er stor dominans av elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Mye av dette kan gjøres med stemmestyring. "Ring Bjarne", "Naviger hjem", "åpne hanskerommet" osv. 

Eller slå på autopiloten i den korte tiden du må gjøre noen endringer på skjermen. 

Hvis det fungerer på norsk og fungerer bra så er det jo absolutt mye bedre enn det har vært. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Benny Flaggstang skrev (12 minutter siden):

Nå slår du sammen bensin og diesel i én gruppe og likevel er de 10 prosentpoeng lavere, så det er ganske innlysende at det er stor dominans av elbil.

Når overskriften sier: "Elbiler krasjer oftere" så er det ikke jeg som stod for grupperingen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Javel, kan du da vise til dette hvor de skylder på skjermen?

Ja, her for eksempel.

Fire av ti forstyrres av berøringsskjerm i nye biler

 

Sitat

Det er jo urovekkende tall at fire av ti blir distrahert. Blant de yngste sjåførene er det halvparten som svarer at skjermen i bilen tar bort oppmerksomheten fra kjøringen, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige, til TV 2.

Sånn nå kan du kverulere videre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette har vi vel hørt noen ganger nå, men en setning som var veldig interessant var at bensinbiler har færrest skader. Bensinbiler har de senere traktorårene vært forbeholdt bybiler (som statistisk sett kolliderer ofte) og motorsterke entusiastbiler (som kolliderer sjelden). Hvis det hadde vært mange småbiler med bensinmotor, så ville skadestatistikken økt for bensinmotoren fordi de er bulkebiler i byene. Vi vet også at det selges rekordmange bensinbiler av de kraftige og luksuriøse typene. Motorsterke biler påstås det i artikkelen er negativt for skadestatiatikken, men åpenbart er ikke kraftig motor hovedårsaken siden skadestatistikken går nedover for bensinbiler i en tid hvor salget går opp. 

 

Betyr det at sportsbiler med kraftig bensinmotor bør bli billigere å forsikre fremover? Dette er tross alt biler som kjøpes av folk som har interesse for bilkjøring og som man må forvente kan håndtere litt krefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Trestein said:

https://www.tesladeaths.com Norge er på lista

Det er tre tilfeller der. Ut av dei er det kun eit tilfelle som er bekrefta relevant: 

Utover det er det eit tilfelle som sår tvil om kven som gjekk bort. Det fremgår ikkje frå saken kva bil som tilhøyrde kven.

Den gjenværende var ein Tesla eigar spurd, men det virke som han ikkje var relevant.

No er ikkje denne lista bevis for noko i seg sjølv, men er god grunn til å fatte at det er mogleg Tesla kanskje føre til mindre alvorlige hendingar. Ein kan derimot ikkje bekrefta dette uten vesentleg meir data. Det einaste me veit ut frå infoen presentert så langt er at Tesla ofte er i ulykker, men har få dødsfall i det minste blant eigne passasjerer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja det er ikke en eneste ulykke statistikk der. 

 

Som er poenget for hele tråden. 

Nei, poenget er at skjermbruk øker risikoen for uhell og skade , at Tesla er det bilmerket hvor det er lagt opp til mest skjermbruk og at Tesla er overrepresentert på skadestatistikken. Alt i følge forsikringsselskaper hvor kjernevirksomheten er "empiri". Som du etterlyste. Jeg vet ikke hvordan man kan forklare det på annen måte. At ulykke og skade ikke er det samme kanskje? Vet ikke helt hva du vil fram til. Som vanlig.

Endret av uname -l
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lambae said:

Om folk tenker seg litt om så gir dette fulstendig mening.

Når Olga på 50år setter seg i en bil med 500hk og 0-100kmt på under 4sek, så gir det mening at den store sedanen/suv-en får en bulk og to når den skal parkeres, tenker nå jeg iallefall.

Det jeg har hørt tidligere er at bilen er så lettkjørt og full av sikkerhetsautomatikk at dette skulle ikke by på noe problem.

Mener du med dette å si at førerassistentsystemene ikke klarere å demme opp for bilens håpløse kjøreegenskaper, som familiebil? Jeg er helt enig i at bilens halvferdige automatikk kun gjør en halvhjertet jobb med å demme opp for bilens livsfarlige kjøreegenskaper. Jeg lurer bare på om jeg har forstått deg rett.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...