Gå til innhold

Faktasjekk: Brannen i parkeringshuset på Sola startet ikke i en tilbakekalt dieselbil


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

Burde det ikke vært mulig å dra aktuelle biler, den sentrale og de på siden,  ut av garasjeanlegget for slukking ute?

Eg er ikkje heilt kjent med korleis det gjekk for seg, men om bilen var på ein anna etasje enn den med direkte utkjørsel ville det vore vanskeleg under ellers ideelle forhold. 

Sjølv om den eventuelt var på ein etasje med direkte utkjørsel er det ein stor utfordring. Tross alt må ein sikra bilen, og slepe den ut i eit parkeringsanlegg som neppe er særdeles egnet plassmessig for å fjerne kjøretøy med tvang. Avhengig av parkerings-bremsa er det også gjort vesentleg meir vanskeleg, og når bilen i tillegg er i brann høyres det ut som ein veldig risikabel manøver for personen som skal gjera dette.

Kort og godt virke svaret for meg som at det då kanskje er mogleg i teorien, men i praksis er ein ekstrem HMS risiko, og heller er betre løyst ved å evakuere og avgrense brannen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tor-Ivar Sørensen skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke reint sjelden bilfabrikantene fraskriver seg ansvar Jeg kjøpte en 2015 Ford Mondeo. Jeg mistet helt styringen. Viste seg at servoen hadde løsnet fra den elektriske tannstangstyringen. Hadde dette skjedd i fart, kunne jeg kjørt av veien. Det viser seg at flere i Europa har fått samme feilen. Bosch som lager styresnekka, har brukt altfor lette bolter for å feste servo på tannstangstyringen. Dette har ført til at korrosjon har tæret på bolter, og tilslutt til har servo ramlet av styresnekke. Uten elektronisk motor koblet til snekka, er styring borte. I USA har de en modell som heter Fusion. Det er samme bil som Mondeo. I USA har de hatt recall på akkurat denne feilen, men ikke i Europa. Så er spørsmålet : Hvorfor ikke? Det er nøyaktig samme styresnekke. Klimaet og salting gjøre det jo ikke til at det er mindre slitasje her. Jeg snakket med Ford, de whitelista feilen. De sendte meg en Caps, nøkkelring og en penn som plaster på såret.

Det er blånissene som har kalkulert bort risikoen med styresnekka, og ford har en historie med å gjøre dette.

Og de er ikke alene.

Det at bilprodusentene er mer forsiktige i USA har ene og alene med at det er dyrere og tape en rettssak der borte.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nautica said:

Så hydrogengass er selvantennelig og brenner ?

Brenner, ja. Selvantennelig, tja. Utslipp til luft har en tendens til å antenne, selv der det ikke er noen åpenbar tennkilde, ettersom f.eks turbulens (av 700 bar trykk som slippes løs) over en skarp metallkant kan være nok til å bygge opp en tilstekkelig ladning til å antenne hydrogen. Hydrogen er ekstremt lettantennelig. Men det hender også at man har utslipp av hydrogen til luft som ikke antenner. Om jeg ikke husker feil er det noe sånt som 50/50 sjanse i en situasjon uten åpenbare tennkilder.

Hydrogen er også ganske eksplosivt. Om hydrogen får blande seg med luft før antenning, slik at mye av hydrogenet er nær ideell miks, så kan 1 kg hydrogen tilsvare omkring 22 kg TNT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Tor-Ivar Sørensen said:

Jeg kjøpte en 2015 Ford Mondeo. Jeg mistet helt styringen. Viste seg at servoen hadde løsnet fra den elektriske tannstangstyringen.

Dette gjør da ikke at man mister styringen helt. Mister man servoen blir det bare mye tyngre å styre bilen, ettersom man ikke får noe hjelp til å styre. Det kan altså være veldig tungt å styre bilen, spesielt i lav fart, men man får fortsatt styrt bilen.

(Det er en mekanisk link mellom ratt og hjul - servoen hekter seg på denne mekanikken for å assistere i å bevege denne mekanikken.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Dette gjør da ikke at man mister styringen helt. Mister man servoen blir det bare mye tyngre å styre bilen, ettersom man ikke får noe hjelp til å styre. Det kan altså være veldig tungt å styre bilen, spesielt i lav fart, men man får fortsatt styrt bilen.

(Det er en mekanisk link mellom ratt og hjul - servoen hekter seg på denne mekanikken for å assistere i å bevege denne mekanikken.)

I fart går det også helt fint å kjøre uten servo, det er bare når man kjører sakte at det blir veldig tungt uten.

Derfor gamle biler uten servo gjerne har store ratt for å gjøre det litt lettere.

Men vet ikke om det kan være noe problem her når motoren løsner fysisk fra rattstammen og kansje legger seg i klem på noe vis.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Er det ikke litt tynt å konkludere at det er en annen generasjon basert kun på regnr.? En 2005 modell kan like godt være førstegangsregistrert i Norge i 2006 eller senere.

Registreringsnummer kan fortelle hvilket understellsnummer bilen har. Dette forteller igjen bl. a. årsmodell for Opel og mange andre bilmerker. 10. siffer eller bokstav forfra forteller årsmodell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (13 timer siden):

Eg er ikkje heilt kjent med korleis det gjekk for seg, men om bilen var på ein anna etasje enn den med direkte utkjørsel ville det vore vanskeleg under ellers ideelle forhold. 

Sjølv om den eventuelt var på ein etasje med direkte utkjørsel er det ein stor utfordring. Tross alt må ein sikra bilen, og slepe den ut i eit parkeringsanlegg som neppe er særdeles egnet plassmessig for å fjerne kjøretøy med tvang. Avhengig av parkerings-bremsa er det også gjort vesentleg meir vanskeleg, og når bilen i tillegg er i brann høyres det ut som ein veldig risikabel manøver for personen som skal gjera dette.

Kort og godt virke svaret for meg som at det då kanskje er mogleg i teorien, men i praksis er ein ekstrem HMS risiko, og heller er betre løyst ved å evakuere og avgrense brannen.

Det finnes  vel ( burde finnes) en truck-lignende redningsbil  som kunne løfte  ene delen av bilen og dra den ut av et område. Kanskje med et brannteppe over bilen. ( Det finnes ).

Dette burde ikke være risikofylt eller ta lang tid, hverken om det gjelder elektriske eller forbrenningsbiler.

Hvis det ikke finnes område utenfor et parkeringshus, for sikker slukking er det underlig.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

Det finnes  vel ( burde finnes) en truck-lignende redningsbil  som kunne løfte  ene delen av bilen og dra den ut av et område. Kanskje med et brannteppe over bilen. ( Det finnes ).

Dette burde ikke være risikofylt eller ta lang tid, hverken om det gjelder elektriske eller forbrenningsbiler.

Hvis det ikke finnes område utenfor et parkeringshus, for sikker slukking er det underlig.

Du får kontakte brannvesenet og forklare dem om dette da, og kansje hjelpe dem å finansiere det og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Du får kontakte brannvesenet og forklare dem om dette da, og kansje hjelpe dem å finansiere det og.

Finansiere det?     Hva koster denne, eller kommende branner i parkeringsanlegg?

Ellers burde det vel vært en vanngrav utenfor parkeringshus, eller på parkeringsplasser generelt pga. vanskelig/langvarig slukning av batterier. Så kunne  den brennende bilen bare skyves ut i vanngraven/bassenget.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

Finansiere det?     Hva koster denne, eller kommende branner i parkeringsanlegg?

Ellers burde det vel vært en vanngrav utenfor parkeringshus, eller på parkeringsplasser generelt pga. vanskelig/langvarig slukning av batterier. Så kunne  den brennende bilen bare skyves ut i vanngraven/bassenget.

Og det er gratis å ordne en vanngrav? Kanskje gratis å vedlikeholde den og? På alle parkeringsanlegg?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

Hvorfor vil du ha noe gratis?

Hva med kost/nytte?

Kost/nytte?

Hugs at parkeringshuset ikkje betale for bilane som brann. Dei betale kun for tida dei ikkje kan operere - og det har dei sannsynleg forsikring for sjølv. Kost/nytte ville selskapet sagt at det ikkje er poeng i å gjera noko annleis.

Og er dei egentleg ute på tur? Kor mange blei skadd? Materielle skader er i grunn eit minimalt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...